Dzienniki Urzędowe - rok 2013 poz. 2562
Uchwała nr 24.299.2012 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie
z dnia 27 listopada 2012r.
w sprawie orzeczenia nieważności w części uchwały Nr XXIV/477/2012 Rady Miasta Siedlce z dnia 26 października 2012 roku w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki opłaty
Na podstawie art. 91 ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) w związku z art. 11 ust. 1 pkt 5 i art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 1113) – Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie uchwala, co następuje:
§ 1. Orzeka o nieważności § 2 ust. 2 Uchwały Nr XXIV/477/2012 Rady Miasta Siedlce z dnia 26 października 2012 roku w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki opłaty z powodu podjęcia uchwały w tej części bez podstawy prawnej i tym samym naruszenia art. 40 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym oraz art. 7 i 94 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 2. Na niniejszą uchwałę służy Miastu Siedlce prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia za pośrednictwem Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie.
Uzasadnienie
W dniu 31 października 2012 roku do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie, Zespół w Siedlcach wpłynęła uchwała Nr XXIV/477/2012 Rady Miasta Siedlce z dnia 26 października 2012 roku w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki opłaty. Stosownie do art. 11 ust. 1 pkt 5 cyt. ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych przedmiotowa uchwała podlega nadzorowi Izby.
Badaną uchwałą Rada Miasta Siedlce dokonała wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz określiła stawki tej opłaty. W § 2 ust. 2 uchwały Rada postanowiła cyt.: „ Dla lokali mieszkalnych o powierzchni powyżej 70,00 m2 opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn powierzchni lokalu mieszkalnego wynoszącej 70 m2 i stawki opłaty określonej w § 3 niniejszej uchwały ”. Dokonana przez Kolegium analiza ww. postanowień § 2 ust. 2 prowadzi do wniosku, że Rada Miasta dokonała częściowych zwolnień, czyli wprowadziła ulgę z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla właścicieli lokali mieszkalnych, na których zamieszkują mieszkańcy o powierzchni powyżej 70 m2.
W myśl art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na terenie gminy. Akty prawa miejscowego ustanawia rada gminy w formie uchwały (art. 41 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Zgodnie z art. 94 Konstytucji RP organy samorządu terytorialnego ustanawiają akty prawa miejscowego, obowiązujące na obszarze działania tych organów, na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie.
Badana uchwała w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki opłaty jest aktem prawa miejscowego obowiązującym na terenie gminy i powinna być podjęta na podstawie i w granicach upoważnienia ustawowego. Tymczasem w obowiązujących przepisach prawa brak jest upoważnienia dla Rady Miasta do wprowadzania ulg z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Taka norma kompetencyjna nie wynika bowiem z przepisów przytoczonych w podstawie prawnej kwestionowanej uchwały tj. art. 6k ust. 1 pkt 1 i 2 w związku z art. 6j ust. 1 pkt 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym ani z żadnych innych przepisów. Dlatego też brak było podstawy prawnej dla Rady Miasta Siedlce do podjęcia uchwały o treści jak w § 2 ust. 2. Podjęcie przez Radę badanej uchwały we wskazanej części bez podstawy prawnej narusza także art. 7 Konstytucji RP, zgodnie z którym „ Organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa ”.
Ponadto zauważyć należy, iż w podstawie prawnej badanej uchwały, Rada Miasta wskazała m.in. art. 6k ust. 1 pkt 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zgodnie z którym, cyt. „ Rada Gminy, w drodze uchwały ustali stawkę opłaty za pojemnik o określonej pojemności ”. Tymczasem w postanowieniach przedmiotowej uchwały brak tych ustaleń.
W powyższym stanie faktycznym i prawnym, Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej orzekło jak w sentencji.
| Przewodniczący Kolegium |
- Data ogłoszenia: 2013-02-28