Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U.
z 2013r. poz. 594; poz. 645; poz. 1318, z 2014 r. poz. 379, 1072) oraz art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy
z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie, praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego ( Dz. U. z 2014r. poz. 150) Rada Gminy Lubrza uchwala :
Program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Lubrza na lata 2015 - 2019
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Mieszkaniowy zasób Gminy Lubrza stanowią lokale, które są własnością Gminy tj.:
1) lokale mieszkalne w budynkach gminnych;
2) lokale mieszkalne niesprzedane w budynkach wspólnot mieszkaniowych.
2. Program obejmuje gospodarowanie lokalami mieszkalnymi wymienionymi § 1 ust. 1 w zakresie ustalonym w art. 21 cytowanej wyżej ustawy.
3. Zasób nie obejmuje lokali, których własność została wyodrębniona na rzecz osób trzecich.
Rozdział 2.
Prognoza dotycząca wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy
w poszczególnych latach, z podziałem na lokale mieszkalne, socjalne i użytkowe
§ 2. 1. Wielkość zasobu mieszkaniowego gminy na dzień 25 maja 2015r. stanowi :
1) 46 lokali mieszkalnych;
2) 8 lokali socjalnych;
3) 4 lokale użytkowe.
2. Strukturę lokali według stanu na dzień 25.05.2015r. obrazuje tabela nr 1.
Lp | Lokalizacja/adres | Liczbalokali | Powierzchnia lokali w m2 |
mieszkalne | socjalne | użytkowe | mieszkalne | socjalne | użytkowe |
1 | Trzebina nr 2 | 9 | 0 | 0 | 494,62 | 0 | 0 |
2 | Trzebina nr 87 | 4 | 0 | 0 | 240,68 | 0 | 0 |
3 | Jasiona nr1 | 5 | 0 | 0 | 286,92 | 0 | 0 |
4 | Krzyżkowice nr 49 | 5 | 0 | 1 | 357,99 | 0 | 53,41 |
5 | Olszynka nr 36a | 2 | 0 | 0 | 85,68 | 0 | 0 |
6 | Dytmarów nr 1 a | 2 | 0 | 1 | 217.32 | 0 | 148,98 |
7 | Dytmarów nr 21 | 5 | 0 | 0 | 262.71 | 0 | 0 |
8 | Słoków nr 24 i 24a | 2 | 5 | 0 | 156.12 | 174.13 | 0 |
9 | Nowy Browiniec nr 86 | 6 | 0 | 2 | 243,90 | 0 | 294,61 |
10 | Prężynka nr 2 | 0 | 3 | 1 | 0 | 97,90 | 32,70 |
11 | Skrzypiec nr 34 | 1 | 0 | 0 | 73.40 | 0 | 0 |
12 | Lubrza ul. Opolska 3 | 4 | 0 | 0 | 251,99 | 0 | 0 |
13 | Lubrza ul. Wolności 24 | 1 | 0 | 1 | 45,27 | 0 | 33,63 |
Razem | 46 | 8 | 4 | 3078,52 | 272,03 | 563,33 |
3. W latach 2015 - 2019 przewidywany jest dalszy etap modernizacji budynku mieszkalnego Trzebina 87.
4. Stan techniczny oraz wyposażenie techniczne w budynkach mieszkalnych na dzień 25.05.2015r. przedstawia tabela nr 2.
Lp | Adres budynku | Liczba lokali mieszk | Pow. użytkowa | System ogrzewania piece | Instalacja wod -kan. | Stan techniczny | Uwagi |
1 | Trzebina nr 2 | 9 | 494,62 | c.o. | tak | dobry | |
2 | Trzebina nr 87 | 4 | 240,68 | c.o. | tak | dobry | |
3 | Jasiona nr 1 | 5 | 286,92 | piece | tak | zły | |
4 | Krzyżkowice nr 49 | 5 | 357,99 | c.o. | tak | zły | |
5 | Olszynka nr 36a | 2 | 85,68 | c.o. | tak | dobry | budynek wspólno- towy |
6 | Dytmarów nr 1a | 2 | 217,32 | c.o. | tak | dobry | |
7 | Dytmarów nr 21 | 5 | 262,71 | c.o. | tak | dobry | |
8 | Słoków nr 24 i 24a | 7 | 156.12 | piece | tak | zły | |
9 | Nowy Browiniec nr 86 | 6 | 243.90 | c.o. | tak | dobry | |
10 | Prężynka nr 2 | 3 | 97,90 | piece | tak | dobry | mieszkania socjalne |
11 | Skrzypiec nr 34 | 1 | 73,40 | c.o. | tak | dobry | mieszkania socjalne |
12 | Lubrza ul. Opolska 3 | 4 | 251,99 | piece | tak | zły | |
13 | Lubrza ul. Wolności 24 | 1 | 45,27 | piece | tak | dobry | budynek wspólno -towy |
Razem | 54 | 2988,63 | |
Skala ocen: Stan techniczny budynku; Bardzo dobry - budynek obecnie nie wymaga żadnych remontów. Dobry - budynek wymaga bieżących remontów. Zły - budynek wymaga kapitalnego remontu. |
5. Struktura wiekowa budynków:
1) wybudowane do 1945 roku - 80%;
2) wybudowane po 1945 roku - 20%.
6. Prognoza wielkości mieszkaniowego zasobu gminy w poszczególnych latach przedstawia tabela nr 3.
Rok | Ilość budynków | Ilość lokali mieszkalnych | Ilość lokali socjalnych |
2014 | 13 | 54 | 8 |
2015 | 13 | 54 | 8 |
2016 | 13 | 54 | 8 |
2017 | 13 | 54 | 8 |
2018 | 13 | 54 | 8 |
7. Prognoza stanu technicznego w poszczególnych latach przedstawia tabela nr 4.
LOKALE MIESZKALNE | | LOKALE SOCJALNE |
lata | ilość | Stan techniczny | lata | ilość | Stan techniczny |
| | dobry | średni | zły | | | dobry | średni | zły |
2015 | 54 | 33 | 0 | 21 | 2015 | 8 | 3 | 0 | 5 |
2016 | 54 | 33 | 0 | 21 | 2016 | 8 | 3 | 0 | 5 |
2017 | 54 | 33 | 0 | 21 | 2017 | 8 | 3 | 0 | 5 |
2018 | 54 | 33 | 0 | 21 | 2018 | 8 | 3 | 0 | 5 |
2019 | 54 | 33 | 0 | 21 | 2019 | 8 | 3 | 0 | 5 |
8. Przewiduje się, że na wielkość gminnego zasobu mieszkaniowego będą miały wpływ:
1) na jego zmniejszanie się:
a) sprzedaż lokali mieszkalnych ich najemcom,
b) przeznaczenie budynków do sprzedaży z wcześniejszym wykwaterowaniem lokatorów do lokali zamiennych;
2) na jego zwiększanie się:
a) zakup przez gminę kontenerów mieszkalnych z przeznaczeniem na lokale socjalne,
b) adaptacja budynków niemieszkalnych na lokale socjalne,
c) ewentualne przejęcia przez gminę budynków od innych jednostek
Rozdział 3.
Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków i lokali z podziałem na kolejne lata
§ 3. 1. Podstawę określenia potrzeb remontowych modernizacji stanowić będą przeglądy techniczne budynków.
2. Jako priorytet uznaje się remonty wynikające z wymogów bezpieczeństwa zagrożenia życia.
3. W celu utrzymania należytego stanu technicznego posiadanych zasobów ustala się następujące priorytety działań remontowych, wynikające z analizy potrzeb:
1) dokonywanie przeglądów obiektów w zakresie sprawności technicznej instalacji elektrycznej oraz stanu elementów konstrukcyjnych obiektów;
2) przeglądy urządzeń grzewczych, kominowych i wentylacyjnych wraz z ich oczyszczeniem;
3) remonty pokrycia dachowego;
4) przebudowa kominów;
5) wymiana stolarki drzwiowej oraz okiennej;
6) odwodnienie budynku oraz orynnowanie dachowe.
4. Zestawienie potrzeb remontowych oraz modernizacyjnych planowanych w latach 2015 - 2019 na obiektach komunalnych zawiera tabela nr 5.
Rodzaj remontów | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Instalacje elektryczne, grzewcze, wod-kan. | 2 000 | 3 000 | 3 500 | 3 500 | 3 500 |
Wymiana stolarki okiennej i drzwiowej | 2 500 | 13 000 | 8 000 | 7 500 | 3 000 |
Roboty blacharsko-dekarskie | 10 000 | 1 000 | 5 000 | 5 500 | 5 000 |
Roboty malarskie wew. oraz zewnętrzne | 3 000 | 2 000 | 3 000 | 5 000 | 3 500 |
Roboty ogólnobudowlane | 2 500 | 4 000 | 3 500 | 4 000 | 4 500 |
RAZEM | 20 000 | 23 000 | 23 000 | 23 000 | 19 500 |
Rozdział 4.
Planowana sprzedaż lokali mieszkalnych w kolejnych latach 2015-2019
§ 4. 1. Prognoza sprzedaży lokali mieszkalnych w kolejnych latach :
1) 2015 rok - 0 lokali;
2) 2016 rok - 0 lokali;
3) 2017 rok - 0 lokali;
4) 2018 rok - 0 lokali;
5) 2019 rok - 0 lokali.
Rozdział 5.
Zasady polityki czynszowej oraz warunki obniżania czynszu
§ 5. 1. Polityka czynszowa Gminy powinna zmierzać do takiego kształtowania stawek czynszu w latach
2015 -2019, które zapewniłyby samowystarczalność finansową gospodarki mieszkaniowej. Należy dążyć również do pozyskiwania środków zewnętrznych w celu poprawy standardów mieszkaniowych oraz estetyki budynków.
2. Stawki czynszu za 1 m2 powierzchni użytkowej określa w zarządzeniu Wójt Gminy Lubrza, uwzględniając czynniki obniżające wartość użytkową lokalu mieszkalnego, które obejmują między innymi wyposażenie budynku oraz lokalu w urządzenia techniczne.
3. Przyjmuje się następujące wielkości zmniejszenia stawki bazowej czynszu, przyjmując za standard lokal wyposażony w instalację centralnego ogrzewania, elektryczną, wod-kan., łazienkę i WC, usytuowanym w średnim lub zadowalającym stanie technicznym:
1) brak instalacji c.o. powoduje obniżenie stawki bazowej - 10%;
2) brak łazienki, WC powoduje obniżenie stawki bazowej - 10%;
3) lokal bez instalacji wod-kan. powoduje obniżenie stawki bazowej - 10%;
4) usytuowanie - suterena, poddasze - 5%.
4. Czynniki obniżające stawki czynszu nie dotyczą czynszu za lokale socjalne.
5. Jednorazowy wzrost stawki czynszu za najem 1 m2 lokalu mieszkalnego w latach 2015 - 2019 nie może być wyższy niż 30% stawki za 1 m2 powierzchni, stawki obowiązującej w roku poprzedzającym.
6. Zmiana wysokości stawek czynszu za lokale wchodzące w skład zasobu Gminy nie może być dokonywane częściej, niż co 12 miesięcy.
Rozdział 6.
Sposoby i zasady zarządzania lokalami i budynkami
§ 6. 1. Zarządzanie lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy zgodnie z uchwałą Nr III/11/2014 Rady Gminy w Lubrzy z dnia 17 grudnia 2014r., powierzone zostało Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Lubrzy, jako samorządowemu zakładowi budżetowemu.
2. Nie przewiduje się w następnych latach zmian w zasadach i sposobie zarządzania zasobem Gminy.
Rozdział 7.
Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w poszczególnych latach
§ 7. 1. Źródłami finansowania gospodarki mieszkaniowej są wpływy z:
1) czynszów za lokale mieszkalne;
2) czynszów za lokale użytkowe;
3) ze sprzedaży lokali mieszkalnych i użytkowych;
4) środki z budżetu Gminy.
2. Wpływy te przeznaczone są na pokrycie kosztów:
1) eksploatacji;
2) remontów budynków gminnych;
3) remontów części wspólnych nieruchomości.
Rozdział 8.
Wysokość wydatków w kolejnych latach z podziałem na rodzaje kosztów
§ 8. Planuje się ponoszenie kosztów związanych z utrzymaniem gminnego zasobu mieszkaniowego według tabeli nr 6.
Lp | Wydatki związane z utrzymaniem zasobu | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
1 | Koszty bieżącej eksploatacji | 190 000 | 192 200 | 199 500 | 200 100 | 200 100 |
2 | Koszty remontów i modernizacji | 25 000 | 28 000 | 28 000 | 30 000 | 30 000 |
3 | Koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi | 77 300 | 79 100 | 80 000 | 81 000 | 81 000 |
RAZEM | 292 300 | 299 300 | 307 500 | 311 100 | 311 100 |
Rozdział 9.
Inne działania mające na celu poprawę gospodarowania
mieszkaniowym zasobem gminy
§ 9. 1. W celu poprawy wykorzystania i racjonalizacji gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy należy dążyć do:
1) efektywnego gospodarowania istniejącymi zasobami;
2) sprawowanie bieżącego nadzoru nad terminowością regulowania opłat czynszowych oraz windykacja zaległości;
3) poprawy stanu technicznego lokali i budynków mieszkalnych;
4) pozyskiwania środków finansowych ze źródeł zewnętrznych.
Rozdział 10.
Przepisy końcowe
§ 10. Traci moc uchwała Nr XV/134/2012 Rady Gminy Lubrza z dnia 14 września 2012r. w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Lubrza na lata 2012 - 2016.
§ 11. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Lubrza.
§ 12. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego.
| Przewodniczący Rady Elżbieta Szwadowska |