Uchwała nr VIII/56/2015 Rady Miejskiej w Zabłudowie
z dnia 30 czerwca 2015r.
w sprawie utworzenia sołectwa Białostoczek
Na podstawie art. 5, art. 35 oraz art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z zm.) oraz § 8 i § 9 Statutu Gminy Zabłudów przyjętego Uchwałą Rady Miejskiej w Zabłudowie Nr V/39/2003r z dnia 2 kwietnia 2003 r. w sprawie Statutu Gminy Zabłudów po przeprowadzeniu konsultacji społecznych, Rada Miejska w Zabłudowie uchwala, co następuje:
§ 1. Z inicjatywy i na wniosek mieszkańców wsi Białostoczek dokonuje się podziału sołectwa Halickie w sposób następujący:
1) wyłącza się wieś Białostoczek z sołectwa Halickie;
2) tworzy się sołectwo Białostoczek.
§ 2. Przebieg granic sołectwa Białostoczek określa załącznik graficzny nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 3. Nadaje się statut nowo utworzonemu sołectwu w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 2
do niniejszej uchwały.
§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Zabłudowa.
§ 5. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
PRZEWODNICZĄCY RADY
Maciej Rogucki
Załącznik nr 1
do uchwały nr VIII/56/2015
Rady Miejskiej W Zabłudowie
z dnia 30 czerwca 2015 r.
PRZEBIEG GRANIC SOŁECTWA BIAŁOSTOCZEK
Załącznik nr 2
do uchwały nr VIII/56/2015
Rady Miejskiej W Zabłudowie
z dnia 30 czerwca 2015 r.
STATUT SOŁECTWA BIAŁOSTOCZEK
Rozdział 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. Mieszkańcy sołectwa stanowią wspólnotę lokalną.
§ 2. Sołectwo jest jednostką pomocniczą Gminy Zabłudów.
§ 3. Sołectwo nie posiada osobowości prawnej.
§ 4. Sołectwo działa na podstawie prawa, a w szczególności:
1) ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn.zm.);
2) Statutu Gminy Zabłudów;
3) niniejszego statutu.
§ 5. Teren działania Sołectwa obejmuje wieś Białostoczek.
§ 6. Sołectwo tworzy, łączy lub znosi oraz ustala jego granice Rada Miejska w Zabłudowie - po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami sołectwa lub z inicjatywy mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania.
Rozdział 2.
ZAKRES DZIAŁANIA SOŁECTWA
§ 7. Sołectwo poprzez swoje organy dba o zaspokajanie potrzeb zbiorowych mieszkańców.
§ 8. Do zadań sołectwa należy w szczególności:
1) udział w rozpatrywaniu wszystkich spraw istotnych dla funkcjonowania sołectwa;
2) organizowanie samopomocy mieszkańców i wspólnych prac na rzecz miejsca zamieszkania, w zakresie pomocy społecznej, utrzymania porządku, poprawiania estetyki i upowszechniania kultury, sportu itp.
Rozdział 3.
ORGANY SOŁECTWA
§ 9. 1. Organami sołectwa są:
1) Zebranie Wiejskie jako organ uchwałodawczy;
2) Sołtys jako organ wykonawczy.
2. Działalność Sołtysa wspomaga Rada Sołecka:
1) Rada Sołecka składa się z 2 do 5 osób;
2) Liczbę członków Rady Sołeckiej ustala Zebranie Wiejskie.
3. Kadencja Sołtysa i Rady Sołeckiej trwa 4 lata począwszy od dnia wyborów i kończy się z momentem wyboru nowych organów sołectwa.
§ 10. Do kompetencji Zebrania Wiejskiego należy:
1) wybór i odwołanie Sołtysa i Rady Sołeckiej;
2) opiniowanie spraw istotnych dla Sołectwa i jego mieszkańców;
3) uchwalenie i skierowanie do Burmistrza propozycji do projektu budżetu w terminie do 30 września w roku poprzedzającym rok budżetowy;
4) skierowanie wniosku do Burmistrza o przyznanie w danym roku budżetowym środków z funduszu sołeckiego;
5) decydowanie o przeznaczeniu funduszu sołeckiego;
6) rozpatrywanie sprawozdań z działalności Sołectwa;
7) podejmowanie uchwał w sprawach dysponowania mieniem Sołectwa.
§ 11. 1. Prawo do udziału w Zebraniu Wiejskim mają wszyscy mieszkańcy sołectwa stale zamieszkujący na jego terenie.
2. Prawo do głosowania mają mieszkańcy sołectwa stale zamieszkujący na jego terenie, uprawnieni do głosowania zgodnie z przepisami ustawy Kodeks Wyborczy, stosowanymi odpowiednio, w zakresie dotyczącym wyborów do organów jednostek samorządu terytorialnego.
3. Zebranie Wiejskie zwoływane jest z wyłączeniem §19 ust.1 przez Sołtysa z własnej inicjatywy lub na wniosek:
1) co najmniej 1/5 mieszkańców sołectwa o których mowa w ust.2;
2) Burmistrza.
4. Zebranie Wiejskie odbywa się w miarę istniejących potrzeb.
5. Zebranie Wiejskie na wniosek osób i organów wymienionych w ust.3 pkt 1 i 2 powinno być zwoływane najpóźniej w terminie 14 dni od daty złożenia wniosku.
6. O terminie Zebrania Wiejskiego mieszkańcy sołectwa winni być powiadomieni w sposób zwyczajowo przyjęty w sołectwie, na co najmniej 5 dni przed datą jego zwołania. W ogłoszeniu tym może być podany też drugi termin zebrania.
7. Zawiadomienie o zebraniu powinno zawierać informację, na czyj wniosek zebranie jest zwołane, dokładne określenie daty, godziny i miejsca zebrania oraz proponowany porządek obrad.
8. O ile w wyznaczonym terminie w Zebraniu Wiejskim nie uczestniczy co najmniej 1/5 uprawnionych do głosowania mieszkańców sołectwa, zebranie przeprowadza się w II terminie zebrania bez względu na liczbę jego uczestników i może się ono odbyć w tym samym dniu, po upływie 15 minut.
§ 12. 1. Zebraniu Wiejskiemu przewodniczy Sołtys, z wyłączeniem §19 ust.1.
2. Zebranie Wiejskie może wybrać innego przewodniczącego obrad.
§ 13. Poza wyjątkami przewidzianymi w statucie uchwały na zebraniu zapadają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.
§ 14. 1. Z każdego Zebrania Wiejskiego sporządza się protokół.
2. Sołtys w terminie 7 dni od daty sporządzenia, dostarcza Burmistrzowi protokół z Zebrania Wiejskiego.
§ 15. 1. Do zadań Sołtysa należy zarządzanie bieżącymi sprawami Sołectwa, realizacja uchwał Zebrania Wiejskiego oraz wykonywanie czynności określonych niniejszym statutem.
2. Do zadań Sołtysa należy w szczególności:
1) reprezentowanie Sołectwa na zewnątrz;
2) zwoływanie Zebrań Wiejskich i przewodniczenie ich obradom;
3) wykonywanie uchwał Zebrania Wiejskiego;
4) przekazywanie Burmistrzowi uchwał i opinii Zebrania Wiejskiego, a także sporządzonych protokołów z posiedzeń Zebrania Wiejskiego;
5) prowadzenie zarządu mieniem i środkami finansowymi, które Gmina przekazała Sołectwu do korzystania;
6) wykonywanie innych zadań należących do Sołtysa z mocy ogólnie obowiązujących przepisów, między innymi w zakresie obronności i ochrony przeciwpożarowej, inkasa, niektórych podatków i opłat, zapobiegania klęskom żywiołowym oraz usuwanie ich skutków, ustawy o funduszu sołeckim;
7) zwoływanie i przygotowywanie posiedzeń Zebrań Wiejskich oraz Rady Sołeckiej i kierowanie pracą Rady Sołeckiej;
8) uczestniczenie w naradach Sołtysów organizowanych przez Burmistrza;
9) udział w sesjach Rady Miejskiej w Zabłudowie na zasadach określonych w Statucie Gminy;
10) organizowanie i koordynowanie przedsięwzięć mających na celu poprawę warunków życia mieszkańców Sołectwa;
11) występowanie z wnioskami dotyczącymi potrzeb Sołectwa i jego mieszkańców;
12) wykonywanie innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów.
3. W czasie nieobecności Sołtysa spowodowanej długotrwałą chorobą lub dłuższym wyjazdem obowiązki pełnienia jego urzędu przejmuje Rada Sołecka.
4. Sołtys korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.
5. Przy wykonywaniu zadań określonych w pkt 2 Sołtys zasięga opinii Rady Sołeckiej.
§ 16. 1. Przy wykonywaniu swoich zadań Sołtys współdziała z Radą Sołecką.
2. Rada Sołecka jest organem opiniodawczym i doradczym Sołtysa.
3. Posiedzenia Rady Sołeckiej zwołuje Sołtys w miarę potrzeb.
§ 17. Do zadań i kompetencji Rady Sołeckiej należy:
1) przygotowywanie zebrań wiejskich i sporządzanie projektów porządku obrad oraz uchwał tych zebrań;
2) zbieranie wniosków i innych wystąpień mieszkańców w sprawach sołectwa;
3) sporządzanie projektów wystąpień w sprawach sołectwa;
4) inicjowanie działań społecznie użytecznych dla sołectwa i jego mieszkańców;
5) inicjowanie i pomoc w organizacji imprez wiejskich, sportowo-rekreacyjnych i kulturalnych.
Rozdział 4.
WYBÓR I ODWOŁANIE SOŁTYSA ORAZ RADY SOŁECKIEJ
§ 18. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej zarządza Burmistrz w terminie nie późniejszym niż 4 miesiące po wyborach do Rady Gminy i powinny się one odbyć w terminie 6 miesięcy od zakończenia kadencji organów sołeckich.
§ 19. 1. Zebranie Wiejskie, które ma dokonać wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej zwołuje Burmistrz ustalając miejsce, dzień i godzinę zebrania.
2. O zwołanym zebraniu Sołtys informuje mieszkańców wsi poprzez podanie informacji zawierającej dzień, godzinę i miejsce zebrania oraz proponowany porządek obrad w sposób zwyczajowo przyjęty, nie później niż w terminie 7 dni przed ustaloną datą zebrania.
3. Burmistrz lub upoważniona przez niego osoba dokonuje otwarcia zebrania, stwierdza jego prawomocność, a następnie dokonuje wyboru przewodniczącego zebrania, który dalej prowadzi obrady.
4. W porządku obrad zebrania należy przewidzieć m.in.:
1) wybór Przewodniczącego zebrania;
2) wybór Komisji Skrutacyjnej;
3) wybór Sołtysa;
4) wybór Rady Sołeckiej.
§ 20. 1. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej dokonuje się w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów, przez stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania. Organizacja wyborów zapewniająca tajność i bezpośredniość głosowania jest zadaniem Przewodniczącego zebrania i Komisji Skrutacyjnej.
2. Wybory przeprowadza Komisja Skrutacyjna w składzie od 2 do 5 osób, wybrana w głosowaniu jawnym spośród uprawnionych uczestników zebrania. Członkiem Komisji Skrutacyjnej nie może być osoba kandydująca na Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej.
3. Przewodniczącego Komisji Skrutacyjnej wybierają spośród siebie członkowie w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
4. Do zadań Komisji Skrutacyjnej należy:
1) przyjęcie zgłoszeń kandydatów;
2) przeprowadzenie głosowania;
3) ustalenie wyników głosowania;
4) ogłoszenie wyników wyborów;
5) sporządzenie protokołu o wynikach wyboru.
5. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania.
§ 21. 1. Wybory odbywają się spośród nieograniczonej liczby kandydatów, których może zgłosić każdy mieszkaniec sołectwa uczestniczący w zebraniu i posiadający prawo wyborcze.
2. W pierwszej kolejności należy przeprowadzić zgłoszenie kandydatów i głosowanie dla dokonania wyboru Sołtysa. W drugiej kolejności przeprowadza się wybory członków Rady Sołeckiej.
3. Kandydat musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
§ 22. 1. Uprawnieni do głosowania głosują kartami opatrzonymi pieczęcią Urzędu Miejskiego w Zabłudowie.
2. Po zgłoszeniu kandydatów na Sołtysa, Komisja Skrutacyjna nanosi ich nazwiska i imiona na karty do głosowania w kolejności alfabetycznej.
3. Uprawnieni do głosowania mieszkańcy sołectwa głosują na wybranego przez siebie kandydata, stawiając znak "X" obok jego nazwiska.
4. Głos jest nieważny, jeżeli wyborca:
1) postawi na karcie do głosowania znak "X" więcej niż na jednego kandydata lub nie wybierze żadnego;
2) karta do głosowania nie jest opatrzona pieczęcią Urzędu Miejskiego w Zabłudowie;
3) karta została podarta lub uszkodzona.
5. Za wybranego uważa się kandydata, który otrzymał największą liczbę głosów.
§ 23. W przypadku uzyskania przez kandydatów z najwyższą liczbą głosów równej liczby głosów zarządza się ponowne głosowanie, w celu wyboru Sołtysa pomiędzy tymi kandydatami.
§ 24. 1. W wyborach do Rady Sołeckiej można głosować na liczbę kandydatów określoną w statucie sołectwa i wskazaną przez Zebranie Wiejskie.
2. Uprawnieni do głosowania mieszkańcy głosują na wybranych przez siebie kandydatów, stawiając znak "X" obok ich nazwisk, w liczbie określonej w §9 ust.1 pkt 2 bądź mniejszej.
3. Głos jest nieważny, jeżeli wyborca:
1) postawi na karcie do głosowania znak "X" obok nazwisk kandydatów w liczbie większej, niż określono liczbę kandydatów lub nie wybierze żadnego;
2) karta do głosowania nie jest opatrzona pieczęcią Urzędu Miejskiego w Zabłudowie;
3) karta została podarta lub uszkodzona.
§ 25. Członkami Rady Sołeckiej zostają osoby, które uzyskały największą liczbę głosów.
§ 26. W przypadku uzyskania przez kandydatów równiej liczby głosów, zarządza się ponowne głosowanie, w celu wyboru członka Rady Sołeckiej pomiędzy tymi kandydatami.
§ 27. 1. Po zakończeniu głosowania Komisja Skrutacyjna odczytuje protokół i podaje wyniki.
2. Dokumenty z przeprowadzonych wyborów Komisja Skrutacyjna przekazuje Przewodniczącemu zebrania.
§ 28. 1. Sołtys i Rada Sołecka są bezpośrednio odpowiedzialni przed Zebraniem Wiejskim i mogą być przez Zebranie Wiejskie odwołani przed upływem kadencji, jeżeli nie wykonują swoich obowiązków, naruszają postanowienia statutu i uchwał zebrania lub dopuścili się czynu dyskwalifikującego ich w opinii środowiska.
2. Z wnioskiem o odwołanie Sołtysa i członka Rady Sołeckiej może wystąpić:
1) Rada Miejska w Zabłudowie;
2) Burmistrz;
3) 1/5 uprawnionych do głosowania mieszkańców sołectwa.
3. Wniosek o odwołanie Sołtysa i Rady Sołeckiej powinien zawierać uzasadnienie.
4. Wniosek o odwołanie Sołtysa i Rady Sołeckiej winien być rozpatrzony na Zebraniu Wiejskim zwołanym przez Burmistrza w terminie 1 miesiąca, od daty otrzymania wniosku przez .Burmistrza.
5. Uchwała o odwołaniu podejmowana jest w głosowaniu tajnym i dla swej ważności wymaga bezwzględnej większości ważnie oddanych głosów.
6. Odwołanie może być poprzedzone wyjaśnieniami Sołtysa i członka Rady Sołeckiej.
§ 29. 1. Ustąpienie z funkcji Sołtysa i z funkcji członka Rady Sołeckiej nie wymaga decyzji Zebrania Wiejskiego. Wymienione osoby składają oświadczenie o ustąpieniu w formie pisemnej. Sołtys pełni swoją funkcję do czasu wyboru przez Zebranie Wiejskie nowego Sołtysa.
2. Rezygnacja z pełnionej funkcji składana jest do Burmistrza.
§ 30. 1. W przypadku odwołania, ustąpienia lub wygaśnięcia mandatu Sołtysa, członka Rady Sołeckiej, Burmistrz w terminie 1 miesiąca zarządza wybory uzupełniające.
2. Wybory uzupełniające odbywają się według zasad określonych w niniejszym statucie.
§ 31. Wygaśnięcie mandatu Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej następuje na skutek:
1) złożenia pisemnej rezygnacji z pełnionej funkcji;
2) śmierci;
3) odwołania przed upływem kadencji.
§ 32. 1. Każdy mieszkaniec sołectwa mający czynne prawo wyborcze może w ciągu 7 dni od dnia wyborów wnieść protest przeciwko wyborom, jeżeli naruszone zostały postanowienia statutu.
2. Protest rozpatruje Rada Miejska w Zabłudowie w ciągu 30 dni od daty jego wniesienia i podejmuje uchwałę o odrzuceniu protestu lub unieważnienia wyborów.
3. W przypadku unieważnienia wyborów Burmistrz zarządza w ciągu 1 miesiąca od daty unieważnienia ponowne wybory na zasadach określonych w statucie.
Rozdział 5.
GOSPODARKA FINANSOWA SOŁECTWA
§ 33. 1. Sołectwo nie tworzy własnego budżetu.
2. Gospodarka finansowa sołectwa prowadzona jest w ramach środków przewidzianych w budżecie gminy.
3. Zasady prowadzenia gospodarki finansowej sołectwa określa ustawa o funduszu sołeckim.
4. Księgowość dochodów i wydatków Sołectwa prowadzona jest przez Urząd Miejski w Zabłudowie.
Rozdział 6.
ZARZĄD MIENIEM KOMUNALNYM I GMINNYM
§ 34. W zakresie zwykłego zarządu Sołectwo zarządza przyznanym mu mieniem komunalnym, w tym:
1) załatwia bieżące sprawy związane z eksploatacją mienia;
2) zapewnia utrzymanie mienia w stanie niepogorszonym.
Rozdział 7.
KONTROLA I NADZÓR NAD SOŁECTWEM
§ 35. 1. Nadzór nad działalnością Sołectwa sprawowany jest na podstawie kryteriów zgodności z prawem, celowości, rzetelności i poprawności.
2. Nadzór nad działalnością Sołectwa sprawuje Rada Miejska w Zabłudowie poprzez Komisję Rewizyjną oraz Burmistrz.
3. Organy sprawujące nadzór mają prawo do wglądu w dokumenty, żądania niezbędnych informacji, danych i wyjaśnień dotyczących funkcjonowania Sołectwa oraz uczestnictwa w posiedzeniach Zebrania Wiejskiego.
4. Sołtys zobowiązany jest do przedłożenia Burmistrzowi uchwał Zebrania Wiejskiego w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia.
5. Rada Miejska może uchylić rozstrzygnięcie organu Sołectwa z powodu jego sprzeczności z prawem lub uchwałą organu gminy.
Rozdział 8.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 36. Zmiany statutu wprowadza się w trybie przewidzianym do jego uchwalenia.
§ 37. Sołectwo posługuje się pieczęcią Sołtysa i Rady Sołeckiej.
Kancelaria Bil specjalizuje się w obsłudze prawnej biznesu. Zajmuje się doradztwem prawnym na rzecz przedsiębiorców na wszystkich płaszczyznach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.
Zostań ekspertem portalu Infor.pl »