Na podstawie art. 38b ust 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 roku Nr 142 poz. 1592 z późn. zm.) przedstawiam sprawozdanie z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za rok 2011.
Komisja Bezpieczeństwa i Porządku działa na podstawie:
1. Art. 38a ust 5-7 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 roku Nr 142 poz. 1592 z późn. zm.)
2. Uchwały Nr II / 8 / 2010 Rady Powiatu w Myszkowie z dnia 28 grudnia 2010 roku w sprawie delegowania radnych do Komisji Bezpieczeństwa i Porządku.
3. Zarządzenia Nr 5 / 2011 Starosty Myszkowskiego z dnia 4 stycznia 2011 roku w sprawie powołania Komisji Bezpieczeństwa i Porządku.
4. Zarządzenia Nr 20 / 2011 Starosty Myszkowskiego z dnia 2 maja 2011 roku w sprawie zmiany w składzie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku.
Komisja Bezpieczeństwa i Porządku przy Staroście Myszkowskim działała w składzie:
1. Przewodniczący – Leon Okraska – Starosta Myszkowski; Od 26 lipca 2011 roku Wojciech Picheta
2. Członkowie:
1) Mariusz Musialik - Radny Rady Powiatu;
2) Dorota Kaim-Hagar - Radna Rady Powiatu;
3) podinsp. Dariusz Jurczyk - Naczelnik Wydziału Prewencji;
4) mł. insp. Artur Klimek - Komendant Komendy Policji; Od 14 października 2011 roku podinsp. Dominik Łączyk
5) Mariola Piątek - Dyrektor Zespołu Szkół w Żarkach;
6) Klemens Podlejski - Burmistrz Miasta i Gminy w Żarkach;
7) Mariusz Sikora - Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg Od 2 maja 2011 roku Józef Pabian
8) Grażyna Chałupka - Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie
3. W pracach Komisji uczestniczyła również Pani Katarzyna Sacharczuk - Zastępca Prokuratora Rejonowego w Myszkowie
4. Do udziału w pracach Komisji z głosem doradczym powołani zostali również:
1) mł. bryg. Dariusz Caban - Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej;
2) Marek Węgrzynowicz - Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy;
3) Marek Olenderek - Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny;
4) Adam Sroka - Powiatowy Inspektor Weterynarii;
5) Wojciech Picheta - Dyrektor Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej; Od 1 września 2011 roku Jacek Kret
6) Zbigniew Tarczewski - Kierownik Biura Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych;
W posiedzeniach komisji brali udział Wójtowie i Burmistrzowie gmin Powiatu.
Komisja odbyła w roku 2011 trzy posiedzenia.
Pierwsze posiedzenie Komisji odbyło się 21 stycznia 2011 roku na którym:
1. Ukonstytuowała się komisja;
- przedstawiono skład powołanej komisji zgodnie z „Zarządzeniem Nr 5”
- omówiono zadania komisji / art. 38a ust.2 ustawy o samorządzie powiatowym/
2. Przedstawiono i zatwierdzono „Planu realizacji zadań komisji na 2011 rok;
3. Omówiono zasady udziału członków komicji oraz zaproszonych Wójtów i Burmistrzów w przygotowaniu projektu „Powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli” na lata 2011 – 2014.
4. Przedstawiono koncepcję współdziałania Policji, gmin oraz pozostałych podmiotów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i porządek na terenie powiatu w realizacji zadań poprawy bezpieczeństwa ludności.
Starosta jako Przewodniczący komisji przedstawił skład komisji zgodnie z „Zarządzeniem Nr 5” oraz ustawowe zadania, które komisja powinna realizować.
W następnym punkcie przedstawiono i zatwierdzono „Plan realizacji zadań Komisji na 2011 rok”
W trzecim punkcie przedstawiono zasady udziału członków komicji oraz zaproszonych Wójtów i Burmistrzów w przygotowaniu projektu „Powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli” na lata 2011 – 2014. Członkowie komisji zostali zobowiązani do przesłania do 28 lutego swoje wnioski, programy realizujące poprawę bezpieczeństwa i tematy, które trzeba umieścić w powiatowym programie.
W czwartym temacie Komendant Powiatowy Policji przedstawił swoją koncepcję współdziałania i współpracy ze wszystkimi podmiotami w dziedzinie poprawy bezpieczeństwa i porządku na terenie powiatu myszkowskiego w płaszczyznach:
1. profilaktyki czyli prowadzenie edukacji w śród młodzieży w zakresie bezpieczeństwa pieszych, w ruchu drogowym i lepszym kibicowaniu w zawodach sportowych,
2. pomocy w zakupie sprzętu dla Policji,
3. zastosowanie monitoringu szczególnie niebezpiecznych miejsc, który poprawia bezpieczeństwo,
4. współdziałania z dyrektorami i gronem pedagogicznym szkół, poprzez zgłaszanie niepokojących sygnałów w niewłaściwym zachowaniu młodzieży,
5. prowadzenie profilaktyki z udziałem prokuratury,
6. współdziałania Policji i PCPR w zwalczaniu patologii, alkoholizmowi i przemocy w rodzinie,
Uczestnicy posiedzenia w trakcie dyskusji wyrazili pełną aprobatę co do wspólnych działań oraz wspólnych kontaktów dla polepszenia bezpieczeństwa i porządku na terenie powiatu, W punkcie wolne wnioski Dyrektor SP ZOZ przedstawił informację o projekcie likwidacji samodzielnego rejonu operacyjnego działań zespołu ratownictwa medycznego w Myszkowie i przeniesienie go do m. Sosnowiec.
Stwierdzono, że ta zmiana pogorszy zabezpieczenie ludności w zakresie ratownictwa medycznego oraz współdziałania w prowadzeniu wspólnych działań służb ratunkowych z terenu powiatu. Upoważniono przewodniczącego komisji w osobie Starosty do wysłania prośby do Wojewody Śląskiego o ponowne przeanalizowanie wprowadzanych zmian.
Drugie posiedzenie Komisji odbyło się 12 maja 2011 roku na którym:
1. Przedstawiono do oceny oraz zatwierdzono „Powiatowy programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na lata 2011 – 2014”
2. Poruszano tematy bieżące wnoszone przez uczestników posiedzenia.
W punkcie pierwszym przedstawiono „Powiatowy Program …” członkowie komisji przedstawiali swoje poprawki do programu. Po dokonaniu poprawek „Powiatowy programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na lata 2011 – 2014” został poddany głosowaniu. Komisja jednogłośnie przyjęła program, który został w dniu 26 maja 2011 roku przedstawiony na posiedzeniu Rady Powiatu w celu podjęcia uchwały o jego przyjęciu i wdrożeniu oraz realizacji. Rada Powiatu Uchwałą Nr VIII/65/2011 z dnia 26 maja 2011 roku przyjmuje do realizacji „Powiatowy Program …”
W tematach bieżących wnoszonych przez uczestników posiedzenia:
1. Omówiono w obecności Wójtów i Burmistrzów Powiatu sprawę bezdomnych zwierząt oraz pomocy ze strony gmin dla służb powiatowych w usuwaniu rannych i padłych zwierząt w ramach ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zobligowano gminy do podpisania umów z lekarzami weterynarii oraz z firmami, które zajmą się tym problemem. W momencie stwierdzenia lub podejrzenia chorób zakaźnych interwencje podejmować będzie powiatowy lekarz weterynarii. W ramach tego tematu poruszono również sprawę schroniska dla zwierząt znajdujące się na terenie miasta Myszkowa, a które ze względu na brak środków finansowych i nowej lokalizacji będzie musiało być w tym roku zamknięte. Postanowiono, że tym tematem komisja zajmie się dogłębnie na następnym posiedzeniu.
2. Następnym tematem była ocena zagrożenia zalegających środków chemicznych na posesji przy ul. Osińska Góra w Myszkowie. Ocenę przedstawił zastępca Burmistrza miasta. W związku z brakiem środków finansowych przekraczający budżet miasta oraz prowadzoną sprawę sądową w stosunku do prywatnego właściciela działki podjęto decyzję o wystąpienie na piśmie do Wojewody Śląskiego w imieniu Komisji o pomoc finansową oraz interwencję u władz państwowych w celu załatwienia tego pilnego problemu, który może skutkować niekontrolowanym skażeniem przyległego terenu oraz wód gruntowych.
3. Starosta Myszkowski omówił również udział powiatu w zabezpieczeniu i organizacji wyścigu kolarskiego, który będzie w miesiącu czerwcu gościł i przebiegał w granicach dróg powiatu. Sprawą zajmują się osoby wytypowane przez Starostę do organizacji i zabezpieczenia prawidłowego przebiegu wyścigu. W związku z tym postanowiono, że wyznaczone osoby będą spotykać się w określonych terminach.
Trzecie posiedzenie Komisji odbyło się 10 grudnia 2011 roku na którym przestawiono:
1. Koncepcję funkcjonowania i działania KB i P w kontekście „Powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na lata 2011/2014 r”.
2. Ocenę stanu bezpieczeństwa Powiatu Myszkowskiego za III kwartał 2011 roku.
3. Przygotowanie Powiatowego Zarządu Dróg do sezonu zimowego w zakresie utrzymania przejezdności dróg.
4. Współdziałanie w prowadzeniu działań PSP w kontekście dostępu do ujęć wody w obszarze prowadzonych działań na terenie gmin, zakładów pracy, budynkach użyteczności publicznej.
W związku ze zmianą w dniu 26 lipca 2011 roku na stanowisku Starosty Myszkowskiego w punkcie pierwszym Pan Starosta Wojciech Picheta przedstawił swoją koncepcję funkcjonowania komisji. Pozostawił skład osobowy bez zmian. Do składu dołączył Dyrektor SP ZOZ Jacek Kret oraz nowy Komendant Policji Dominik Łączyk w związku ze zmianami kadrowymi w tych placówkach.
W punkcie drugim ocenę stanu bezpieczeństwa powiatu myszkowskiego za III kwartał 2011 roku przedstawił z-ca Komendanta Policji Robert Szczypka przedstawiając statystkę zdarzeń, która daję wysoką ocenę skuteczności działań policji w polepszeniu bezpieczeństwa powiatu. Mimo wzrostu ilości wypadków i kolizji drogowych zmalała ilość ofiar tych zdarzeń. Policja również prowadziła w tym czasie akcję „Bezpieczne wakacje” w wyniku czego wypoczynek wakacyjny dzieci i młodzieży odbył się bez poważniejszych zdarzeń.
Przygotowanie do sezonu zimowego w utrzymaniu dróg w powiecie omówił Dyrektor PZD Józef Pabian. przedstawił „Operat zimowego utrzymania dróg w sezonie 2011 – 2012” Przygotowanie do sezonu zimowego w gminach omówili przedstawiciele gmin. Ustalono, że w czasie akcji zimowej koordynacja działań lub współdziałanie służb odpowiedzialnych za utrzymanie dróg będzie prowadzona poprze PZD lub PCZK w Myszkowie.
Współdziałanie w prowadzeniu działań Straży Pożarnej w kontekście dostępu do ujęć wody w obszarze prowadzonych działań na terenie gmin, zakładów pracy, budynkach użyteczności publicznej omówił Komendant PSP, wskazując rolę gmin w nadzorze nad hydrantami na swoim terenie. Administratorzy hydrantów muszą być w gotowości do wskazania i udostępnienia tych urządzeń do dyspozycji Straży Pożarnej. Sprawę wypracowania i uszczegółowienia procedury współdziałania służb i inspekcji po pożarze w firmie „VIG” w Myszkowie, który miał miejsce w dniu 4 sierpnia 2011 roku, ma się zająć Powiatowy Zespół Zarządzania Kryzysowego.
W sprawach bieżących głos zabrali:
Dyrektor PPIS zwracając uwagę na poruszanie się po drogach samochodów ciężarowych z nadmierną prędkością i prosił o wzmożenie kontroli przez Policję tras drogowych, oraz powiadomił o prowadzonych kontrolach sklepików szkolnych pod względem sprzedaży towarów zagrażających dzieciom.
Powiatowy Lekarz Weterynarii przedstawił informację o stwierdzonym przypadku w powiecie lublinieckim włośnicy u dzika, która może być zagrożeniem dla życia i zdrowia ludzi spożywających mięso z nielegalnego skupu. Prowadzone były działania profilaktyczne i informacyjne również w powiecie myszkowskim oraz w sąsiednich powiatach.
W dniu 20 stycznia 2012 roku Komisja Bezpieczeństwa i Porządku na swym posiedzeniu przyjęła jednogłośnie niniejsze sprawozdanie za 2011 rok.
| Starosta Myszkowski Wojciech Picheta |