REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym są spowodowane błędy biur rachunkowych

Edyta Kozdroń
Ekspert w zakresie podatków i rachunkowości
Czym są spowodowane błędy biur rachunkowych
Czym są spowodowane błędy biur rachunkowych

REKLAMA

REKLAMA

Biura rachunkowe są instytucją, której przedsiębiorcy mogą przekazać odpowiedzialność za prowadzenie księgowości swojej firmy. Zaletą jest też niższy koszt w porównaniu z księgową na etacie. Jednak należy się liczyć z problemami do których mogą doprowadzić błędy popełniane przez biura rachunkowe.

Zdarzają się biura rachunkowe bez uprawnień, bądź z uprawnieniami a bez przygotowania merytorycznego, które zaniżają ceny usług a księgi prowadzą nierzetelnie i nieterminowo. Przed zawarciem umowy warto zwrócić uwagę na to czy biuro rachunkowe posiada certyfikat Ministra Finansów oraz polisę OC.

REKLAMA

Od 10 sierpnia 2014 r. każdy zainteresowany, który ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz spełni wymóg niekaralności, a także posiada polisę OC może prowadzić działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Tym samym posiadanie certyfikatu księgowego do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych nie jest już wymagane.

Niektóre biura rachunkowe stawiają na ilość a nie na jakość i podpisują umowy z dużą ilością firm. Pracują szybko, nie zastanawiają się nad problemami, nie mają czasu na ponowne sprawdzenie zaksięgowanych dokumentów a konsekwencją tego może być źle wyliczony podatek czy deklaracja wysłana z opóźnieniem.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Często zmieniające się przepisy podatkowe powodują konieczność systematycznego szkolenia pracowników biura lub czytania fachowej prasy, jednak większości biur nie stać na to, gdyż takie szkolenia czy prenumeraty są dosyć kosztowne.

Firmy korzystające z usług biur nie są bez winy

Niektórzy przedsiębiorcy uważają, że dostarczenie wszystkich faktur w terminie jest wystarczające, żeby mówić o dobrej współpracy. Tymczasem bardzo ważne dla biura są też inne dokumenty, które mają wpływ na rejestrację zdarzeń gospodarczych w księgach, np. umowy kupna - sprzedaży, umowy leasingowe, akty notarialne, umowa spółki. Księgowi potrzebują tzw, „dowodów rzeczowych”, czyli kopii tych dokumentów. Należy wnikliwie je przeczytać po to, żeby prawidłowo je zaksięgować. Niektórym właścicielom firm ciężko jest to wytłumaczyć.

Polecamy: serwis Urząd skarbowy

Problemem jest też nieterminowość w dostarczaniu dokumentów. Mimo że w umowie z biurem jest termin np. do 5-go następnego miesiąca, to nagminnie firmy przynoszą je parę dni później, w skrajnych przypadkach nawet dzień przed terminem zapłaty podatku dochodowego. Taka sytuacja powoduje pracę w pośpiechu i na ostatnią chwilę. Nie ma czasu na ponowne sprawdzenie poprawności zaksięgowanych dokumentów za to jest duże prawdopodobieństwo pomyłki.

Czasami ta nieterminowość w dostarczaniu dokumentów nie jest spowodowana złą wolą klienta. Problem może stanowić np. brak wszystkich faktur kosztowych. Zdarza się, że faktura kosztowa wystawiona z datą ostatniego dnia miesiąca zostaje wysłana pocztą na początku miesiąca następnego i dociera do firmy czasem nawet po dwóch tygodniach.

Faktury kosztowe docierające do klienta z opóźnieniem można oddać do biura z dokumentami miesiąca następnego i zaksięgować je w miesiącu następnym. Należy tylko pamiętać, że nie wolno przekroczyć roku podatkowego!

Nie nalegaj

Rzadko ale zdarza się również i tak, że firmy wręcz nalegają na to aby zaksięgować fakturę niezgodnie z obowiązującymi przepisami żeby tylko zapłacić niższy podatek. Niektóre biura ulegają i to jest błąd!

Tak więc pomyłki biur rachunkowych zdarzały się i zdarzać się będą. Nie bez kozery Minister Finansów Wydał Rozporządzenie z dnia 13 kwietnia 2005 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej podmiotów uprawnionych do wykonywania działalności usługowej w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych. Jednak firmy ubezpieczeniowe wypłacają odszkodowania klientom biur tylko za błędy popełnione z winy księgowego.

Jeżeli natomiast błędy są popełniane przez biura z winy klientów- odszkodowanie nie jest przyznawane. Każdy klient natomiast może wykupić tzw. ubezpieczenie sporów podatkowych wtedy nie musi się już martwić kontrolami skarbowymi. 

Żeby uniknąć w przyszłości wielu sporów o błędy najlepiej zabezpieczyć się już na samym początku współpracy. Ważna jest dobrze skonstruowana umowa, która szczegółowo określa obowiązki biura i obowiązki firmy oraz reguluje wszelkie kwestie związane z odpowiedzialnością.

Na pocieszenie można dodać, że Ministerstwo Finansów uważa, iż biura popełniające błędy stanowią znikomy procent w porównaniu z ilością wydawanych certyfikatów.

Polecamy: serwis Koszty

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?

Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

Zapobieganie praniu pieniędzy. Oto niezbędne procedury AML dla biur rachunkowych

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu polega m.in. na stosowaniu tzw. środków bezpieczeństwa finansowego oraz przestrzeganiu wymaganych w tym zakresie procedur. Pierwszym ze stosowanych środków bezpieczeństwa jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości. Dokonanie tych czynności należy udokumentować.

Jak rozwinąć swoje biuro rachunkowe? 9 pomysłów, które sprawią, że w Twoim biurze pojawi się więcej Klientów

Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.

Obowiązek sporządzania i aktualizacji ogólnej oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu

Każde biuro rachunkowe powinno znać i rozumieć ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, które może wystąpić w związku z charakterem oraz zakresem prowadzonej przez siebie działalności. Temu celowi służy tzw. ogólna ocena ryzyka. Co ważne dokument ten należy nie tylko sporządzić ale też aktualizować dostosowując go do zmieniających się okoliczności, nie rzadziej niż co dwa lata.

REKLAMA

Nawet milion złotych kary. Tych zasad muszą przestrzegać biura rachunkowe

Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub prowadzący księgi podatkowe znajdują się na liście jednostek obowiązanych do stosowania przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa o AML). Wiąże się to z szeregiem obowiązków, z których nie każde biuro zdaje sobie sprawę

Uproszczone procedury. Kiedy biuro rachunkowe może je stosować?

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy  przewiduje łagodniejsze reguły identyfikacji i weryfikacji klientów w ściśle określonych przypadkach. Są to okoliczności, w których ryzyko wystąpienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu jest znacząco ograniczone, jeżeli nie całkowicie wyeliminowane. "Uproszczenie" nie zwalnia biura z obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Kontakt z państwem trzecim, skomplikowane transakcje? To powinno zaalarmować biuro rachunkowe

Biuro rachunkowe ma obowiązek stosować wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego, jeżeli zajdą okoliczności świadczące o wyższym ryzyku prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. To biuro ocenia czy takie okoliczności zaszły. Ponadto biuro stosuje wzmożone środki bezpieczeństwa zawsze w przypadkach stosunków gospodarczych lub transakcji związanych z państwem trzecim wysokiego ryzyka, a także gdy klient lub beneficjent rzeczywisty jest osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne albo członkiem rodziny takiej osoby, czy jej bliskim współpracownikiem.

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Tych obowiązków księgowość nie może zaniechać

W ramach stosowania środków bezpieczeństwa finansowego wymaganych przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu biura rachunkowe mają obowiązek identyfikacji oraz weryfikacji danych klientów, osób upoważnionych do reprezentowania klientów oraz tzw. beneficjentów rzeczywistych. Wobec każdej grupy są stosowane odmienne wymogi identyfikacji i weryfikacji.

REKLAMA

Czy każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosowania przepisów ustawy AML?

AML (Anti-Money Laundering), to przeciwdziałanie praniu pieniędzy. A odpowiedź na pytanie zawarte w tytule, to TAK, każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosować przepisy AML.

Zmiany w umowach klientów z biurem rachunkowym. Kiedy i jakie środki bezpieczeństwa stosować?

Biuro rachunkowe jest zobowiązane do stosowania środków bezpieczeństwa finansowego w momencie zawierania umowy z klientem, ale nie tylko. Może być do tego zobowiązane ponownie także wtedy gdy już w trakcie trwania umowy z klientem zajdą okoliczności wskazane w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

REKLAMA