REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zlecając prowadzenie rachunkowości biuru rachunkowemu, należy posiadać politykę rachunkowości

Czy zlecając prowadzenie rachunkowości biuru rachunkowemu, należy posiadać politykę rachunkowości / Fot. Fotolia
Czy zlecając prowadzenie rachunkowości biuru rachunkowemu, należy posiadać politykę rachunkowości / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy zlecając prowadzenie rachunkowości biuru rachunkowemu, musimy posiadać zasady (politykę) rachunkowości? Jeśli tak, to kto ma obowiązek taki dokument opracować (my czy biuro rachunkowe)?

RADA

REKLAMA

Powierzenie prowadzenia ksiąg rachunkowych biuru rachunkowemu nie zwalnia kierownika jednostki z obowiązku stworzenia dokumentacji przyjętych zasad (polityki) rachunkowości. W praktyce to biuro rachunkowe opracowuje taką dokumentację, przy czym powinna być ona zatwierdzona i na znak akceptacji podpisana przez kierownika jednostki. Szczegóły – w uzasadnieniu.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

UZASADNIENIE

Ustawa o rachunkowości nakłada na każdą jednostkę obowiązek stworzenia zasad (polityki) rachunkowości (art. 10 ust. 1 ustawy o rachunkowości) pozwalających na indywidualne dostosowanie niektórych przepisów ustawy do potrzeb przedsiębiorstwa (tj. by sprawozdania finansowe sporządzone według tych zasad najdokładniej odzwierciedlały rzeczywistość gospodarczą). Formalny obowiązek stworzenia takiej dokumentacji (tj. polityki rachunkowości) w formie pisemnej, a następnie jej późniejszej aktualizacji spoczywa na kierowniku jednostki (zgodnie z art. 10 ust. 2 uor). Z obowiązku tego nie zwalnia fakt powierzenia prowadzenia ksiąg rachunkowych biuru rachunkowemu. Nadal to kierownik jednostki ponosi w każdym przypadku odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości określonych ustawą (a takim obowiązkiem jest stworzenie dokumentacji zasad – polityki – rachunkowości) – zgodnie z art. 4 ust. 5 uor. Nie może się on również pozbyć odpowiedzialności z tytułu nadzoru, także w przypadku gdy określone obowiązki z zakresu rachunkowości zostaną powierzone innej osobie (w rozpatrywanym przypadku biuru rachunkowemu) za jej zgodą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Biura rachunkowe mogą korzystać ze zwolnienia z VAT – zmiana stanowiska MF

Kierownik jednostki nie ma zatem możliwości przeniesienia odpowiedzialności za stworzenie dokumentacji zasad (polityki) rachunkowości. Może jedynie uczynić współodpowiedzialnym za rachunkowość (w tym i wspomnianą politykę rachunkowości) biuro rachunkowe poprzez zawarcie umowy w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Choć to kierownik jednostki ponosi odpowiedzialność za to, by jednostka posiadała dokumentację przyjętych przez nią zasad (polityki) rachunkowości, to w praktyce tworzy ją biuro rachunkowe (często wraz z innymi procedurami i instrukcjami wewnętrznymi). Warto jednak upewnić się, podpisując umowę z biurem rachunkowym, że tego typu usługa zostanie wykonana.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Przykładowy zapis w umowie z biurem rachunkowym może brzmieć:

infoRgrafika

Biuro rachunkowe tworzy pewnego rodzaju projekt dokumentacji zasad (polityki) rachunkowości. Powinien on być zatwierdzony przez jednostkę i na znak tej akceptacji podpisany przez kierownika jednostki. Przypomnijmy, że za kierownika jednostki (na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 6 uor) należy uznać:

zarząd – w spółce akcyjnej i spółce z ograniczoną odpowiedzialnością,

● komplementariuszy prowadzących sprawy spółki – w spółce komandytowej i komandytowo-akcyjnej,

● wspólników prowadzących sprawy spółki – w spółce jawnej i spółce cywilnej,

● wspólników prowadzących sprawy spółki albo zarząd – w spółce partnerskiej,

● osobę prowadzącą działalność – w firmie osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą.

Zatwierdzony egzemplarz zasad (polityki) rachunkowości powinien zostać przekazany biuru rachunkowemu na znak przyjęcia zawartych tam zasad. Biuro rachunkowe najczęściej takiego zwrotu będzie się domagało stosownym zapisem w umowie z klientem (w części określającej obowiązki zleceniodawcy), ze względu na to, że jest to dokument będący podstawą prowadzenia rachunkowości danej firmy.

● art. 3 ust. 1 pkt 6, art. 4 ust. 5, art. 10 ust. 1–2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223; ost.zm. Dz.U. z 2012 r., poz. 855

Irena Pazio

główna księgowa z certyfikatem MF

Jeżeli w tym artykule nie znalazłeś rozwiązania swojego problemu – napisz redakcja2@inforfk.pl

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prowadzisz biuro rachunkowe? Sprawdź, co wiesz o AML

Pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź swoją wiedzę na temat regulacji AML, czyli przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Nakłada ona na biura rachunkowe liczne i szczegółowe obowiązki, których niedopełnienie zagrożone jest karami. Nasz test składa się z trzech części: zasadniczej, z pytaniami dotyczącymi przestrzegania przepisów, metryczki, prosimy również o podzielenie się opiniami z zakresu regulacji AML oraz ich stosowania. Każdy uczestnik testu pozna swój rezultat. Skumulowane, anonimowe wyniki zostaną omówione w specjalnym artykule. Co wiesz, a czego nie wiesz o przepisach AML? Sprawdź swoją wiedzę. Zapraszamy!

Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?

Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

Zapobieganie praniu pieniędzy. Oto niezbędne procedury AML dla biur rachunkowych

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu polega m.in. na stosowaniu tzw. środków bezpieczeństwa finansowego oraz przestrzeganiu wymaganych w tym zakresie procedur. Pierwszym ze stosowanych środków bezpieczeństwa jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości. Dokonanie tych czynności należy udokumentować.

Jak rozwinąć swoje biuro rachunkowe? 9 pomysłów, które sprawią, że w Twoim biurze pojawi się więcej Klientów

Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.

REKLAMA

Obowiązek sporządzania i aktualizacji ogólnej oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu

Każde biuro rachunkowe powinno znać i rozumieć ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, które może wystąpić w związku z charakterem oraz zakresem prowadzonej przez siebie działalności. Temu celowi służy tzw. ogólna ocena ryzyka. Co ważne dokument ten należy nie tylko sporządzić ale też aktualizować dostosowując go do zmieniających się okoliczności, nie rzadziej niż co dwa lata.

Nawet milion złotych kary. Tych zasad muszą przestrzegać biura rachunkowe

Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub prowadzący księgi podatkowe znajdują się na liście jednostek obowiązanych do stosowania przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa o AML). Wiąże się to z szeregiem obowiązków, z których nie każde biuro zdaje sobie sprawę

Uproszczone procedury. Kiedy biuro rachunkowe może je stosować?

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy  przewiduje łagodniejsze reguły identyfikacji i weryfikacji klientów w ściśle określonych przypadkach. Są to okoliczności, w których ryzyko wystąpienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu jest znacząco ograniczone, jeżeli nie całkowicie wyeliminowane. "Uproszczenie" nie zwalnia biura z obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Kontakt z państwem trzecim, skomplikowane transakcje? To powinno zaalarmować biuro rachunkowe

Biuro rachunkowe ma obowiązek stosować wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego, jeżeli zajdą okoliczności świadczące o wyższym ryzyku prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. To biuro ocenia czy takie okoliczności zaszły. Ponadto biuro stosuje wzmożone środki bezpieczeństwa zawsze w przypadkach stosunków gospodarczych lub transakcji związanych z państwem trzecim wysokiego ryzyka, a także gdy klient lub beneficjent rzeczywisty jest osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne albo członkiem rodziny takiej osoby, czy jej bliskim współpracownikiem.

REKLAMA

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Tych obowiązków księgowość nie może zaniechać

W ramach stosowania środków bezpieczeństwa finansowego wymaganych przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu biura rachunkowe mają obowiązek identyfikacji oraz weryfikacji danych klientów, osób upoważnionych do reprezentowania klientów oraz tzw. beneficjentów rzeczywistych. Wobec każdej grupy są stosowane odmienne wymogi identyfikacji i weryfikacji.

Czy każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosowania przepisów ustawy AML?

AML (Anti-Money Laundering), to przeciwdziałanie praniu pieniędzy. A odpowiedź na pytanie zawarte w tytule, to TAK, każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosować przepisy AML.

REKLAMA