REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

4 mity na temat outsourcingu księgowości w średniej firmie

SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
4 mity na temat outsourcingu księgowości w średniej firmie
4 mity na temat outsourcingu księgowości w średniej firmie
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak wynika z raportu przygotowanego przez firmę Grant Thornton, w Polsce jedynie 8% średnich i dużych firm zlecało kiedykolwiek obsługę księgową na zewnątrz. Z 35 badanych krajów niższy współczynnik ma jedynie Malezja, gdzie outsourcing księgowy w dużych i średnich firmach prowadzi jedynie 6% przedsiębiorstw. Czego boją się polskie firmy przy outsourcingu usług księgowych?

REKLAMA

Mit 1. Zlecenie księgowości na zewnątrz to ryzyko utraty danych

Wprost przeciwnie. Firmy księgowe muszą zadbać o możliwość bezpiecznego przechowywania i archiwizacji danych. Znacznie częściej korzystają z nowoczesnych rozwiązań technologicznych pozwalających na zabezpieczenie danych, tworzenie regularnie back-upów i umożliwienie dostępu do danych z każdego miejsca i o każdym czasie.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Mit 2. Zlecenie księgowości na zewnątrz oznacza utratę kontroli

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Firmy często boją się, że zlecając usługi księgowe, stracą kontrolę nad częścią firmy. Tymczasem dobrze przemyślane wdrożenie outsourcingu pozwala zachować pełną kontrolę nad wszelkimi danymi, a nierzadko dodatkowo ułatwia korzystanie z nich. Przy wyborze partnera do outsourcingu warto zwrócić uwagę na to, jakie rozwiązania proponuje biuro rachunkowe i w jaki sposób firma zachowuje dostęp do danych i archiwum. Biuro rachunkowe z nowoczesnymi rozwiązaniami przechowywania dokumentów w chmurze czy na wysłanych serwerach z dostępem online, umożliwiające kontrolę nad obiegiem dokumentów nie tylko nie zmniejsza poziomu kontroli, ale pozwala go powiększyć.

Umowa biura rachunkowego z klientem - wzór

Mit 3. Wrażliwe dane są bardziej narażone na wyciek

Każde biuro rachunkowe musi zachować zasady bezpieczeństwa danych i zapewnić klientom pełne bezpieczeństwo. Obawa o zwiększenie ryzyka wycieku wrażliwych danych jest nieuzasadniona – to właśnie w wewnętrznie prowadzonych procesach takie ryzyko jest większe ze względu na mniejsze nakłady na zabezpieczenia, jakie firmy prowadzą wewnętrznie.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata


Mit 4. Jeśli prowadzimy księgowość wewnętrznie, to oszczędzamy

Poczucie lepszej kontroli nad kosztami procesów księgowych przy ich prowadzeniu wewnętrznie to częsty błąd firm z sektora średnich i dużych przedsiębiorstw. Choć na pierwszy rzut oka wydaje się, że zlecenie księgowości na zewnątrz to spory koszt, to jednak wziąwszy pod uwagę wszystkie zmienne – od konieczności zatrudnienia pracowników i związanych z tym kosztów pracy, poprzez konieczność zadbania o całą infrastrukturę (miejsce pracy, sprzęt, systemy IT), po ewentualne problemy i straty wynikające z nieprawidłowo lub niedostatecznie szybko wykonanych działań – okazuje się, że outsourcing usług księgowych jest tańszym rozwiązaniem.

3 powody, dla których warto korzystać z nowoczesnych biur księgowych

Czy warto się bać?

Doświadczenia takich krajów jak Brazylia (64% średnich i dużych firm zleca prowadzenie księgowości biurom rachunkowych) czy Finlandia (52%) pokazują, że takie działanie może być równie bezpieczne, jak prowadzenie księgowości wewnętrznie, a do tego niewątpliwie przekłada się na lepsze wyniki finansowe. Świadczy o tym również coraz większe zainteresowanie outsourcingiem księgowym w innych krajach Europy i świata. Jedynie 16% firm, które kiedykolwiek zleciły księgowość na zewnątrz, powraca do starego rozwiązania i przenosi księgowość ponownie do wewnątrz. Z rozwoju tego rynku wynika również to, że biura rachunkowe w Polsce powinny przygotować się na możliwość przyjęcia i skutecznej obsługi nie tylko firm z sektora MŚP, ale również średnich przedsiębiorstw. To przygotowanie obejmuje nie tylko konieczność posiadania wykwalifikowanej kadry, ale również nowoczesnych systemów ułatwiających i usprawniających pracę biur księgowych – takich jak SaldeoSMART.

Źródło: SaldeoSMART

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Biura rachunkowe
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?

    Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

    Zapobieganie praniu pieniędzy. Oto niezbędne procedury AML dla biur rachunkowych

    Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu polega m.in. na stosowaniu tzw. środków bezpieczeństwa finansowego oraz przestrzeganiu wymaganych w tym zakresie procedur. Pierwszym ze stosowanych środków bezpieczeństwa jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości. Dokonanie tych czynności należy udokumentować.

    Jak rozwinąć swoje biuro rachunkowe? 9 pomysłów, które sprawią, że w Twoim biurze pojawi się więcej Klientów

    Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.

    Obowiązek sporządzania i aktualizacji ogólnej oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu

    Każde biuro rachunkowe powinno znać i rozumieć ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, które może wystąpić w związku z charakterem oraz zakresem prowadzonej przez siebie działalności. Temu celowi służy tzw. ogólna ocena ryzyka. Co ważne dokument ten należy nie tylko sporządzić ale też aktualizować dostosowując go do zmieniających się okoliczności, nie rzadziej niż co dwa lata.

    REKLAMA

    Nawet milion złotych kary. Tych zasad muszą przestrzegać biura rachunkowe

    Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub prowadzący księgi podatkowe znajdują się na liście jednostek obowiązanych do stosowania przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa o AML). Wiąże się to z szeregiem obowiązków, z których nie każde biuro zdaje sobie sprawę

    Uproszczone procedury. Kiedy biuro rachunkowe może je stosować?

    Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy  przewiduje łagodniejsze reguły identyfikacji i weryfikacji klientów w ściśle określonych przypadkach. Są to okoliczności, w których ryzyko wystąpienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu jest znacząco ograniczone, jeżeli nie całkowicie wyeliminowane. "Uproszczenie" nie zwalnia biura z obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

    Kontakt z państwem trzecim, skomplikowane transakcje? To powinno zaalarmować biuro rachunkowe

    Biuro rachunkowe ma obowiązek stosować wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego, jeżeli zajdą okoliczności świadczące o wyższym ryzyku prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. To biuro ocenia czy takie okoliczności zaszły. Ponadto biuro stosuje wzmożone środki bezpieczeństwa zawsze w przypadkach stosunków gospodarczych lub transakcji związanych z państwem trzecim wysokiego ryzyka, a także gdy klient lub beneficjent rzeczywisty jest osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne albo członkiem rodziny takiej osoby, czy jej bliskim współpracownikiem.

    Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Tych obowiązków księgowość nie może zaniechać

    W ramach stosowania środków bezpieczeństwa finansowego wymaganych przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu biura rachunkowe mają obowiązek identyfikacji oraz weryfikacji danych klientów, osób upoważnionych do reprezentowania klientów oraz tzw. beneficjentów rzeczywistych. Wobec każdej grupy są stosowane odmienne wymogi identyfikacji i weryfikacji.

    REKLAMA

    Czy każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosowania przepisów ustawy AML?

    AML (Anti-Money Laundering), to przeciwdziałanie praniu pieniędzy. A odpowiedź na pytanie zawarte w tytule, to TAK, każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosować przepisy AML.

    Zmiany w umowach klientów z biurem rachunkowym. Kiedy i jakie środki bezpieczeństwa stosować?

    Biuro rachunkowe jest zobowiązane do stosowania środków bezpieczeństwa finansowego w momencie zawierania umowy z klientem, ale nie tylko. Może być do tego zobowiązane ponownie także wtedy gdy już w trakcie trwania umowy z klientem zajdą okoliczności wskazane w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

    REKLAMA