REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi doradcze w biurze rachunkowym a zwolnienie z ewidencji na kasie fiskalnej

Usługi doradcze w biurze rachunkowym a zwolnienie z ewidencji na kasie fiskalnej /Fot. Fotolia
Usługi doradcze w biurze rachunkowym a zwolnienie z ewidencji na kasie fiskalnej /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W świetle obowiązujących przepisów obowiązek ewidencji z zastosowaniem kasy fiskalnej obejmuje wszystkie czynności doradztwa (w tym doradztwa podatkowego) niezależnie od wysokości obrotu i przez jaki podmiot są świadczone. Biur rachunkowe może jednak korzystać ze zwolnienia podmiotowego (ze względu na wysokość obrotu) z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej w przypadku świadczenia czynności polegających na prowadzeniu w imieniu i na rzecz podatników ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych.

Obowiązek prowadzenia ewidencji

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży z zastosowaniem kasy fiskalnej (kasy rejestrującej) wynika z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

REKLAMA

Przepis ten określa ogólną zasadę, według której obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy fiskalnej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Wynika stąd, że jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX Biura rachunkowe!

Wskazać jednak należy, że na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku ewidencji oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia.

Zwolnienia z ewidencji

Obecnie obowiązujący zakres zwolnień z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas fiskalnych zawarty został § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozporządzenie to określa zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności (zwolnienie przedmiotowe) oraz ze względu na określoną wysokość obrotu (zwolnienie podmiotowe).

W przypadku zwolnienia przedmiotowego, czyli ze względu na rodzaj prowadzonej działalności, to zakres tego zwolnienia zawiera załącznik do rozporządzenia. Natomiast, jeżeli chodzi o zwolnienie podmiotowe, rozporządzenie zakłada, że zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Zwolnienie ze względu na wysokość obrotów nie obejmuje jednak wszystkich podatników. Zgodnie bowiem z rozporządzeniem zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania. Ponadto, niektóre usługi zostały wyłączone z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania bez względu na wysokość obrotów (zostały one określone w § 4 rozporządzenia).

Usługi doradztwa podatkowego bez zwolnienia

W przypadku biur rachunkowych istotna może okazać się kwestia związana z doradztwem. Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej nie obejmuje bowiem usług związanych z doradztwem, w tym z doradztwem podatkowym. Wyłączenie ze zwolnienia tych usług nastąpiło z dniem 1 stycznia 2015 r. (na mocy rozporządzenia z 4 listopada 2014 r.). Zaznaczyć jednak należy, że wyłączenia to dotyczy czynności doradztwa, a nie przedstawicieli zawodu.

Według ustawodawcy doradztwo obejmować może szereg usług doradczych, np. podatkowe, gospodarcze czy finansowe. Jednym z rodzajów doradztwa jest więc doradztwo podatkowe.

Przy czym, ustawa o VAT przywołując pojęcie usług w zakresie doradztwa (zakres tego pojęcia obejmuje również doradztwo podatkowe), nie odwołuje się jednak wprost do innych aktów prawnych, w tym do ustawy o doradztwie podatkowym. W związku z tym, na co wskazują organy podatkowe, definicją czynności doradztwa podatkowego, stworzoną na potrzeby uregulowania zawodu doradcy podatkowego, można posiłkować się jedynie pomocniczo.


W związku z powyższym, co znajduje potwierdzenie w uzasadnieniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 22 maja 2007 r., sygn. K 42/05, biorąc pod uwagę wykładnię językową terminu „doradztwo” oraz potoczne rozumienie tego terminu, jak również brzmienie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o doradztwie podatkowym, należy zauważyć, iż doradztwo podatkowe sensu stricto obejmuje czynności polegające na udzielaniu porad z zakresu podatków czy też wskazywaniu sposobu postępowania w sprawie związanej z podatkami, w tym również na opracowaniu pewnej koncepcji czy strategii, którą podmiot np. podatnik może wykorzystać w prowadzonej przez siebie działalności np. do podjęcia lub zaniechania konkretnego działania.

Czynności doradztwa podatkowego a czynności polegające na prowadzeniu ksiąg i ewidencji podatkowych

Wobec czego, na co wskazują wyjaśnienia Trybunału Konstytucyjnego, za czynności o charakterze doradczym powinny zostać uznane tylko czynności polegające na udzielaniu takim podmiotom jak: podatnicy, płatnicy i inkasenci, osoby trzecie odpowiedzialne za zaległości podatkowe oraz następcy prawni podatników, płatników lub inkasentów, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami.

Natomiast czynności polegające na prowadzeniu ksiąg i ewidencji podatkowych z istoty swej bliskie są działalności zawodowej osób uprawnionych do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, czyli czynnościom księgowym, a czynności polegające na sporządzaniu deklaracji i zeznań podatkowych mają w znacznej mierze charakter techniczny, a nie prawny, choćby z tego względu, że sporządzane są na podstawie innych dokumentów, w szczególności ksiąg rachunkowych.

Tym samym czynności te nie stanowią doradztwa, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, niezależnie od tego, że zostały uznane za czynności doradztwa podatkowego w rozumieniu ustawy o doradztwie podatkowym.

Wracając do zwolnienia z obowiązku ewidencji za pomocą kas rejestrujących ze względu na określoną wysokość obrotu (zwolnienie podmiotowe). Oznacza to, że w przypadku biura rachunkowego świadczącego kompleksowe usługi księgowe (polegające na prowadzeniu w imieniu i na rzecz podatników ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych) obowiązują zasady ogólne.

W związku z czym takie biuro rachunkowe może korzystać ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej tego rodzaju usług ze względu na nieprzekroczenie w poprzednim roku podatkowym kwoty obrotu zrealizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w wysokości 20 000 zł.

Podstawa prawna:

- ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221,

- ustawa z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 2018 r., poz. 377, z późn. zm.),

- rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2017 r., poz. 2454).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Biura rachunkowe
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nawet milion złotych kary. Tych zasad muszą przestrzegać biura rachunkowe

    Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub prowadzący księgi podatkowe znajdują się na liście jednostek obowiązanych do stosowania przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa o AML). Wiąże się to z szeregiem obowiązków, z których nie każde biuro zdaje sobie sprawę

    Uproszczone procedury. Kiedy biuro rachunkowe może je stosować?

    Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy  przewiduje łagodniejsze reguły identyfikacji i weryfikacji klientów w ściśle określonych przypadkach. Są to okoliczności, w których ryzyko wystąpienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu jest znacząco ograniczone, jeżeli nie całkowicie wyeliminowane. "Uproszczenie" nie zwalnia biura z obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

    Kontakt z państwem trzecim, skomplikowane transakcje? To powinno zaalarmować biuro rachunkowe

    Biuro rachunkowe ma obowiązek stosować wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego, jeżeli zajdą okoliczności świadczące o wyższym ryzyku prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. To biuro ocenia czy takie okoliczności zaszły. Ponadto biuro stosuje wzmożone środki bezpieczeństwa zawsze w przypadkach stosunków gospodarczych lub transakcji związanych z państwem trzecim wysokiego ryzyka, a także gdy klient lub beneficjent rzeczywisty jest osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne albo członkiem rodziny takiej osoby, czy jej bliskim współpracownikiem.

    Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Tych obowiązków księgowość nie może zaniechać

    W ramach stosowania środków bezpieczeństwa finansowego wymaganych przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu biura rachunkowe mają obowiązek identyfikacji oraz weryfikacji danych klientów, osób upoważnionych do reprezentowania klientów oraz tzw. beneficjentów rzeczywistych. Wobec każdej grupy są stosowane odmienne wymogi identyfikacji i weryfikacji.

    REKLAMA

    Czy każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosowania przepisów ustawy AML?

    AML (Anti-Money Laundering), to przeciwdziałanie praniu pieniędzy. A odpowiedź na pytanie zawarte w tytule, to TAK, każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosować przepisy AML.

    Zmiany w umowach klientów z biurem rachunkowym. Kiedy i jakie środki bezpieczeństwa stosować?

    Biuro rachunkowe jest zobowiązane do stosowania środków bezpieczeństwa finansowego w momencie zawierania umowy z klientem, ale nie tylko. Może być do tego zobowiązane ponownie także wtedy gdy już w trakcie trwania umowy z klientem zajdą okoliczności wskazane w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

    Jednorazowe rozliczenie PIT. Oto, co musi zrobić biuro rachunkowe

    Do biur rachunkowych niejako "sezonowo" trafiają klienci, którzy potrzebują wyłącznie wykonania jednorazowej usługi. Jest to zazwyczaj rozliczenie roczne PIT. Pojawia się w związku z tym pytanie, czy wykonując takie jednorazowe usługi biuro rachunkowe musi przeprowadzić takie same, rozbudowane procedury bezpieczeństwa jak w przypadku stałych klientów?

    Działalność biura rachunkowego. Jakie obowiązki ma kadra, zarząd czy pracownicy?

    Przepisy AML nakładają obowiązek wyznaczenia w biurze rachunkowym osoby odpowiedzialnej za przestrzeganie przepisów wynikających z ustawy. W przypadku osoby fizycznej prowadzącej jednoosobowo biuro rachunkowe nie ma takiej potrzeby, ponieważ w takiej sytuacji odpowiedzialna jest zawsze ta osoba. 

    REKLAMA

    Obowiązki biura rachunkowego. Za ich naruszenie grożą dotkliwe kary

    Biuro rachunkowe nie tylko powinno utworzyć i wdrożyć dokument tzw. procedury wewnętrznej w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, ale też na bieżąco dokonywać weryfikacji i aktualizacji tego dokumentu. Za naruszenie tych obowiązków grożą kary administracyjne.

    "Obowiązki i wyzwania biura rachunkowego" - bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX

    "Obowiązki i wyzwania biura rachunkowego" - serdecznie zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX, które odbędzie się 26 marca br.

    REKLAMA