REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy JPK_V7 - biuro rachunkowe musi na nowo ustalić zasady przekazywania danych

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Nowy JPK_V7 - biuro rachunkowe musi na nowo ustalić zasady przekazywania danych /fot.Shutterstock
Nowy JPK_V7 - biuro rachunkowe musi na nowo ustalić zasady przekazywania danych /fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nowy plik JPK_V7 to nowe obowiązki, głównie dla firm. To one muszą przygotować się do zmian, ale biuro rachunkowe może im w tym pomóc. Księgowi powinni też ustalić z klientami zasady przekazywania nowych danych na potrzeby jednolitego pliku kontrolnego.

PROBLEM: Jak przygotować się do nowego zakresu danych, jaki trzeba będzie wskazywać w pliku JPK_VAT?

REKLAMA

Przepisy dotyczące nowego JPK_VAT wchodzą w życie już za niecały miesiąc – dla dużych firm (od 1 kwietnia) oraz za niecałe trzy miesiące (od 1 lipca) – dla pozostałych. Przypomnijmy w dwóch zdaniach, że chodzi o likwidację deklaracji VAT (wyłącznie VAT-7 oraz VAT-7K), a raczej jej włączenie do nowego pliku JPK_VAT – czyli JPK_V7M (dla rozliczających się miesięcznie) oraz JPK_V7K (dla rozliczających się kwartalnie). Nowy JPK będzie się składał z części ewidencyjnej i deklaracyjnej. To, co powoduje, że mamy do czynienia z rewolucją, to nowy zakres danych, jaki trzeba będzie wskazywać w pliku.

– Nowy schemat pliku JPK będzie zawierał dużo więcej informacji niż dotychczas przesyłany raport JPK VAT – przyznaje Karolina Walczak samodzielna księgowa, koordynator grupy księgowych ze Szwak i Spółka.

Dla porządku przypomnijmy, że zmiany wynikają z art. 109 ust. 3b‒3k ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 106). Zakres danych, jakie trzeba wskazywać w JPK, określił minister finansów, inwestycji i rozwoju w rozporządzeniu z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U. poz. 1988).

Nowością jest konieczność znakowania wybranych transakcji. Chodzi o przyporządkowanie do konkretnych grup towarów lub usług wskazanych w rozporządzeniu (GTU) i odpowiednie opisanie oznaczeniami od 01 do 13 realizowanych towarów i usług, a także odpowiednie znakowanie procedur szczególnych (np. objętych obowiązkowym split paymentem – patrz par. 10 ust. 4 rozporządzenia). Po zmianach nie wystarczy wiedzieć, że podatnik sprzedał towary X, konieczne będzie określenie grupy towarowej każdego towaru i sprawdzenie, czy nie miały zastosowania procedury szczególne. Co istotne, grupy towarów i procedury szczególne mogą się na siebie nakładać, co oznacza, że daną sprzedaż trzeba będzie oznaczyć więcej niż jednym znacznikiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To zadanie również dla biur rachunkowych

Kluczowe pytanie jest takie, co musi zrobić biuro rachunkowe, żeby od 1 kwietnia lub 1 lipca przesłać prawidłowo wypełniony JPK. W teorii nie jest to problem księgowych, a firm. Jak mówi bowiem Dominika Hermann, samodzielna księgowa oraz koordynator grupy księgowych ze Szwak i Spółka, podmiotami, które będą musiały dostarczać źródłowe dane do raportowania, pozostają podatnicy i to głównie od nich nowy JPK będzie wymagał dużo większego zaangażowania. Jak dodaje Arkadiusz Szwak, z tej samej spółki, co prawda całość informacji powinna pochodzić z systemu księgowego, jednak najpierw to on musi zostać odpowiednio dostosowany do nowych przepisów oraz zaopatrzony w dane pochodzące z wielu innych programów. – Większość obecnych systemów finansowo-księgowych, niestety, w ogóle nie jest gotowa na takie rewolucyjne przekształcenia dotychczas przygotowywanych JPK – przyznaje Szwak. Dodaje, że od kwietnia księgowi z pewnością będą zmuszeni uważnie identyfikować transakcje i dokładać jeszcze większej staranności, aby móc je prawidłowo ująć w ewidencyjnej części nowego JPK_VAT, a także na bieżąco korygować pliki...

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Cały artykuł w: Dziennik Gazeta Prawna 47/5200, marzec 2020

Łukasz Zalewski

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: gazetaprawna.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Quiz. Prowadzisz biuro rachunkowe – sprawdź co wiesz o AML
Co oznacza skrót AML? Które biura rachunkowe muszą przestrzegać obowiązków nałożonych ustawą o AML? Czy za nieprzestrzeganie obowiązków nałożonych przepisami AML grożą kary finansowe?
Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?

Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

Zapobieganie praniu pieniędzy. Oto niezbędne procedury AML dla biur rachunkowych

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu polega m.in. na stosowaniu tzw. środków bezpieczeństwa finansowego oraz przestrzeganiu wymaganych w tym zakresie procedur. Pierwszym ze stosowanych środków bezpieczeństwa jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości. Dokonanie tych czynności należy udokumentować.

Jak rozwinąć swoje biuro rachunkowe? 9 pomysłów, które sprawią, że w Twoim biurze pojawi się więcej Klientów

Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.

REKLAMA

Obowiązek sporządzania i aktualizacji ogólnej oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu

Każde biuro rachunkowe powinno znać i rozumieć ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, które może wystąpić w związku z charakterem oraz zakresem prowadzonej przez siebie działalności. Temu celowi służy tzw. ogólna ocena ryzyka. Co ważne dokument ten należy nie tylko sporządzić ale też aktualizować dostosowując go do zmieniających się okoliczności, nie rzadziej niż co dwa lata.

Nawet milion złotych kary. Tych zasad muszą przestrzegać biura rachunkowe

Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub prowadzący księgi podatkowe znajdują się na liście jednostek obowiązanych do stosowania przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa o AML). Wiąże się to z szeregiem obowiązków, z których nie każde biuro zdaje sobie sprawę

Uproszczone procedury. Kiedy biuro rachunkowe może je stosować?

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy  przewiduje łagodniejsze reguły identyfikacji i weryfikacji klientów w ściśle określonych przypadkach. Są to okoliczności, w których ryzyko wystąpienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu jest znacząco ograniczone, jeżeli nie całkowicie wyeliminowane. "Uproszczenie" nie zwalnia biura z obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Kontakt z państwem trzecim, skomplikowane transakcje? To powinno zaalarmować biuro rachunkowe

Biuro rachunkowe ma obowiązek stosować wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego, jeżeli zajdą okoliczności świadczące o wyższym ryzyku prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. To biuro ocenia czy takie okoliczności zaszły. Ponadto biuro stosuje wzmożone środki bezpieczeństwa zawsze w przypadkach stosunków gospodarczych lub transakcji związanych z państwem trzecim wysokiego ryzyka, a także gdy klient lub beneficjent rzeczywisty jest osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne albo członkiem rodziny takiej osoby, czy jej bliskim współpracownikiem.

REKLAMA

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Tych obowiązków księgowość nie może zaniechać

W ramach stosowania środków bezpieczeństwa finansowego wymaganych przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu biura rachunkowe mają obowiązek identyfikacji oraz weryfikacji danych klientów, osób upoważnionych do reprezentowania klientów oraz tzw. beneficjentów rzeczywistych. Wobec każdej grupy są stosowane odmienne wymogi identyfikacji i weryfikacji.

Czy każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosowania przepisów ustawy AML?

AML (Anti-Money Laundering), to przeciwdziałanie praniu pieniędzy. A odpowiedź na pytanie zawarte w tytule, to TAK, każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosować przepisy AML.

REKLAMA