REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy jednolity plik kontrolny a odpowiedzialność biura rachunkowego

Mariusz Palian
Mariusz Palian
Aplikant adwokacki
Chmielniak Adwokaci Spółka Partnerska Adwokatów i Radców Prawnych
Kancelaria prawna specjalizująca się w sprawach karnych gospodarczych i karnych skarbowych
Prowadzenie ewidencji sprzedaży, wypełnianie i składanie jednolitego pliku kontrolnego należą do podstawowych usług oferowanych przez biura rachunkowe./Fot. Shutterstock
Prowadzenie ewidencji sprzedaży, wypełnianie i składanie jednolitego pliku kontrolnego należą do podstawowych usług oferowanych przez biura rachunkowe./Fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Najprawdopodobniej z dniem 1 października 2020 roku w życie wejdzie wreszcie Rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 roku w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Najprawdopodobniej, ponieważ vacatio legis dla tego aktu prawnego zostało już dwukrotnie wydłużone. Przepisy powinny wejść w życie sześć miesięcy później niż początkowo zakładano i niemal dokładnie rok od daty jego wydania. Pomimo tak długiego okresu wyczekiwania, wiele biur rachunkowych nadal nie jest przygotowanych na zmierzenie się z nowym jednolitym plikiem kontrolnym.

Nowe obowiązki

Jednym z obowiązków budzących najwięcej wątpliwości i obaw biur rachunkowych jest konieczność oznaczania faktur w ewidencji sprzedaży kodami, o których mowa w § 10 ust. 3 i 4 Rozporządzenia, a zwłaszcza oznaczenia ich odpowiednim kodem grupy produktowo-usługowej. Wspomniane obawy wynikają z sankcji przewidzianej z kolei w art. 109 ust. 3h ustawy o podatku od towarów i usług, polegającej na możliwości nałożenia przez naczelnika urzędu skarbowego kary pieniężnej w wysokości 500 złotych za każde błędne oznaczenie zawarte w ewidencji, które pomimo wezwania nie zostanie w terminie skorygowane ani wyjaśnione. Choć powyższa kara może zostać nałożona wyłącznie na podatnika, to osoby prowadzące biura rachunkowe nie mogą spać całkowicie spokojnie.

REKLAMA

Polecamy: Nowy JPK_VAT z deklaracją i ewidencją. Poradnik Gazety Prawnej 4/2020

Problem biur rachunkowych

Prowadzenie ewidencji sprzedaży, wypełnianie i składanie jednolitego pliku kontrolnego należą do podstawowych usług oferowanych przez biura rachunkowe. Usługi te prowadzone są w oparciu o dokumentację dostarczoną przez klientów, a więc samych podatników. Biura rachunkowe słusznie obawiają się, że przekazane im faktury sprzedażowe nie będą zawierały kodu grupy produktowo-usługowej, ponieważ nowelizacja przepisów dotyczących jednolitego pliku kontrolnego nie pociągnęła za sobą nowelizacji art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług zawierającego katalog obligatoryjnych elementów każdej faktury. W konsekwencji pomimo obowiązku kodowania faktur w ewidencji sprzedaży, sama faktura takiego oznaczenia zawierać nie musi. Podmiot zewnętrzny świadczący usługi rachunkowo-księgowe może nie być zatem w stanie zakwalifikować faktury do odpowiedniej grupy produktowo-usługowej. Co więcej, nawet w przypadku otrzymania od podatnika faktury oznaczonej kodem grupy produktowo-usługowej, biuro rachunkowe może nie być w stanie zweryfikować poprawności tego oznaczenia.

Powyższy problem wynika przede wszystkim z wątpliwości interpretacyjnych w zakresie zakwalifikowania danej faktury do danej grupy sprzedaży, ale także z nierzetelności samych podatników. Za przykład może posłużyć sztampowa faktura obejmująca „dostawę towarów zgodnie z zamówieniem nr x z dnia…”. Choć tak wystawione faktury nie spełniają oczywiście wymagań ustawy o podatku od towarów i usług, to ciągle spotykane są w praktyce obrotu. W takim przypadku biuro rachunkowe nie jest w stanie zweryfikować prawidłowości zastosowanych stawek VAT, a tym bardziej nowych oznaczeń bez zapoznania się z dokumentem stanowiącym podstawę wystawienia faktury VAT. To z kolei w najlepszym przypadku wydłuża cały proces i generuje liczne problemy organizacyjne po stronie zarówno przedsiębiorcy, jak i biura rachunkowego.

Odpowiedzialność podmiotu zewnętrznego

Nie budzi żadnej wątpliwości, że na podstawie wspomnianego art. 109 ust. 3h ustawy o podatku od towarów i usług karą 500 złotych za każdy błąd w ewidencji może być ukarany tylko sam podatnik. Przedsiębiorca może jednak co do zasady przerzucić swoją odpowiedzialność na osobę zajmującą się jego księgowością w ramach odpowiedzialności regresowej. Należy bowiem wskazać, że w myśl art. 471 kodeksu cywilnego dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi. Odpowiedzialność biura rachunkowego będzie zatem wynikać z ciążącego na nim zobowiązania tj. świadczeniu usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zważywszy na powyższe, kluczowego znaczenia nabierają postanowienia umowy zawartej pomiędzy biurem rachunkowym a jego klientem, a przede wszystkim zakres obowiązków obu stron oraz ograniczenia czy też wyłączenia odpowiedzialności. Mając na uwadze, iż obowiązki wynikające z Rozporządzenia są zupełnie nowe, wzory umów stosowane przez biura rachunkowe mogą nie odnosić się do powyższego problemu. Taki przypadek nie jest korzystny dla podmiotów świadczących usługi rachunkowo-księgowe, ponieważ wówczas odpowiadają one w myśl art. 472 w zw. z art. 355 §2 kodeksu cywilnego za niezachowanie należytej staranności określanej przy uwzględnieniu zawodowego charakteru tej działalności. Innymi słowy: w przypadku nałożenia na przedsiębiorcę kary pieniężnej to biuro rachunkowe będzie musiało wykazać, że dochowało najwyższej staranności w prowadzeniu ewidencji i składaniu jednolitego pliku kontrolnego poprzez próby weryfikacji prawidłowości oznaczeń poszczególnych faktur albo oznaczanie ich na własną rękę z wykorzystaniem posiadanej wiedzy i zdobytego doświadczenia. Podkreślenia wymaga, że ciężar dowodu w takim przypadku spoczywać będzie nie na podatniku, a właśnie biurze rachunkowym co stawia te ostatnie w jeszcze trudniejszej pozycji.

Wyłączenie odpowiedzialności na podstawie klauzul szczegółowych

Doświadczenie pokazuje, że wzory umów stosowanych przez biura rachunkowe zawierają wiele klauzul ograniczających odpowiedzialność usługodawcy. Należy zatem wskazać, że niektóre z nich są w stanie skutecznie zabezpieczyć interesy biura rachunkowego w kontekście omawianego problemu. Z uwagi na wielość rozwiązań, nad każdą klauzulę ograniczającą odpowiedzialność należałoby pochylić się z osobna. Przykładowo, za skuteczne ograniczenie odpowiedzialności należy uznać klauzulę wyłączająca odpowiedzialność biura rachunkowego za wszelkie kary administracyjne i grzywny nałożone na podatnika przez organy podatkowe czy też ograniczenie odpowiedzialności wyłącznie do szkód wyrządzonych umyślnie.

Takie postanowienia umowne mogą spotkać się jednak ze zdecydowanym sprzeciwem klientów biura rachunkowego, którzy obawiać się będą nierzetelnego świadczenia usług. Należy pamiętać, że przedsiębiorca upatruje w zewnętrznym księgowym eksperta w zakresie rachunkowości i podatków, któremu powierza księgi finansowe swojego przedsiębiorstwa stanowiącego często jedyne źródło jego utrzymania. Co zrozumiałe, przedsiębiorca chce mieć pewność, że wybrane biuro rachunkowe należycie wywiąże się ze swoich obowiązków. Tak drastyczne ograniczenie odpowiedzialności może natomiast skutkować odmową nawiązania współpracy lub jej zerwaniem.

Prawa i obowiązki stron

Mając na uwadze powyższe, zalecanym rozwiązaniem dla biur rachunkowych jest precyzyjne sformułowanie praw i obowiązków stron umowy. Choć powyższą uwagę można uznać za truizm, doświadczenie pokazuje, że wzory umów stosowane przez podmioty świadczące usługi rachunkowo-księgowe są niezwykle lakoniczne. Umowa powinna natomiast jasno określać co obejmują zlecone usługi, co pozwala uniknąć wątpliwości i zbędnych przepychanek na etapie dalszej współpracy.

W kontekście omawianego problemu wystarczy wprowadzenie do umowy postanowienia zobowiązującego przedsiębiorcę do przedłożenia biurowi rachunkowemu wszystkich faktur sprzedażowych obejmujących dany okres rozliczeniowy zawierających oznaczenie grupy towarowo-usługowej oraz inne informacje, które zgodnie z przepisami powszechnie obowiązującymi należy ujawnić w ewidencji VAT. Pozycja biura rachunkowego może zostać dodatkowo wzmocniona poprzez zastrzeżenie, że świadczy ono usługi w oparciu o otrzymane dokumenty nie weryfikując ich poprawności i rzetelności.

Podsumowanie

Konkludując, przygotowując się do wejścia w życie nowych przepisów dot. jednolitego pliku kontrolnego biura rachunkowe powinny w pierwszej kolejności zabezpieczyć własne interesy, a dopiero w dalszej przygotować na nowe regulacje swoich klientów. Każde biuro rachunkowe powinno przystąpić zatem do niezwłocznego audytu wszystkich umów zawartych ze swoimi klientami oraz wzoru umowy stosowanego obecnie. Jeżeli podmiot świadczący usługi rachunkowo-księgowe nie jest pewny czy powyższe umowy wystarczająco zabezpieczają jego interes, powinien zlecić przeprowadzenie takiego audytu zewnętrznemu ekspertowi. W przypadku wykrycia zagrożenia należy równie niezwłocznie wprowadzić modyfikacje do przyjętego wzorca oraz zawrzeć aneksy do umów z aktualnymi klientami.

Mariusz Palian

Mariusz Palian - aplikant adwokacki

Infor

Infor

Polecamy serwis: JPK_VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?

Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

Zapobieganie praniu pieniędzy. Oto niezbędne procedury AML dla biur rachunkowych

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu polega m.in. na stosowaniu tzw. środków bezpieczeństwa finansowego oraz przestrzeganiu wymaganych w tym zakresie procedur. Pierwszym ze stosowanych środków bezpieczeństwa jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości. Dokonanie tych czynności należy udokumentować.

Jak rozwinąć swoje biuro rachunkowe? 9 pomysłów, które sprawią, że w Twoim biurze pojawi się więcej Klientów

Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.

Obowiązek sporządzania i aktualizacji ogólnej oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu

Każde biuro rachunkowe powinno znać i rozumieć ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, które może wystąpić w związku z charakterem oraz zakresem prowadzonej przez siebie działalności. Temu celowi służy tzw. ogólna ocena ryzyka. Co ważne dokument ten należy nie tylko sporządzić ale też aktualizować dostosowując go do zmieniających się okoliczności, nie rzadziej niż co dwa lata.

REKLAMA

Nawet milion złotych kary. Tych zasad muszą przestrzegać biura rachunkowe

Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub prowadzący księgi podatkowe znajdują się na liście jednostek obowiązanych do stosowania przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa o AML). Wiąże się to z szeregiem obowiązków, z których nie każde biuro zdaje sobie sprawę

Uproszczone procedury. Kiedy biuro rachunkowe może je stosować?

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy  przewiduje łagodniejsze reguły identyfikacji i weryfikacji klientów w ściśle określonych przypadkach. Są to okoliczności, w których ryzyko wystąpienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu jest znacząco ograniczone, jeżeli nie całkowicie wyeliminowane. "Uproszczenie" nie zwalnia biura z obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Kontakt z państwem trzecim, skomplikowane transakcje? To powinno zaalarmować biuro rachunkowe

Biuro rachunkowe ma obowiązek stosować wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego, jeżeli zajdą okoliczności świadczące o wyższym ryzyku prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. To biuro ocenia czy takie okoliczności zaszły. Ponadto biuro stosuje wzmożone środki bezpieczeństwa zawsze w przypadkach stosunków gospodarczych lub transakcji związanych z państwem trzecim wysokiego ryzyka, a także gdy klient lub beneficjent rzeczywisty jest osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne albo członkiem rodziny takiej osoby, czy jej bliskim współpracownikiem.

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Tych obowiązków księgowość nie może zaniechać

W ramach stosowania środków bezpieczeństwa finansowego wymaganych przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu biura rachunkowe mają obowiązek identyfikacji oraz weryfikacji danych klientów, osób upoważnionych do reprezentowania klientów oraz tzw. beneficjentów rzeczywistych. Wobec każdej grupy są stosowane odmienne wymogi identyfikacji i weryfikacji.

REKLAMA

Czy każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosowania przepisów ustawy AML?

AML (Anti-Money Laundering), to przeciwdziałanie praniu pieniędzy. A odpowiedź na pytanie zawarte w tytule, to TAK, każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosować przepisy AML.

Zmiany w umowach klientów z biurem rachunkowym. Kiedy i jakie środki bezpieczeństwa stosować?

Biuro rachunkowe jest zobowiązane do stosowania środków bezpieczeństwa finansowego w momencie zawierania umowy z klientem, ale nie tylko. Może być do tego zobowiązane ponownie także wtedy gdy już w trakcie trwania umowy z klientem zajdą okoliczności wskazane w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

REKLAMA