REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak kalkulować ceny usług księgowych

Krystyna J. Ptasińska
Jak kalkulować ceny usług księgowych
Jak kalkulować ceny usług księgowych
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Cena usługi jest zazwyczaj istotnym elementem oferty. To bardzo ogólne stwierdzenie jest prawdziwe w stosunku do wszystkich rodzajów usług materialnych i niematerialnych. Jest również prawdziwe w stosunku do oferty usług księgowych i usług doradztwa podatkowego.

Zapewne osoby początkujące, zakładające biuro rachunkowe oraz takie, które zastanawiają się nad jego wyborem, zadają sobie pytanie - jakie ceny można zaoferować, żeby pozyskać klientów a jednocześnie zachować opłacalność?

REKLAMA

Oczywiście nie ma jedynie słusznej odpowiedzi. Nawet zorientowanie się w widełkach cenowych jakie funkcjonują na lokalnym rynku biur rachunkowych niewiele daje. Dlatego warto policzyć. To małe ćwiczenie z kalkulacji na pewno przyda się również później, kiedy trzeba będzie posłużyć radą klientowi.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

Jak przyciągnąć nowe firmy do biura rachunkowego

Na jakie niezbędne, miesięczne wydatki biura rachunkowego trzeba będzie zapracować?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rodzaj

wydatek/koszt

całkowity

roczny

miesięczny

amortyzacja komputera

2 500,00

833,33

69,44

amortyzacja urządzenia wielofunkcyjnego

1 000,00

333,33

27,78

eksploatacja urządzeń

100,00

ubezpieczenie

700,00

58,33

składka samorządowa

50,00

dostęp do bazy prawnej

1 500,00

125,00

szkolenia

1 000,00

83,33

regał i biurko

1 000,00

333,33

27,78

dojazdy

100,00

telekomunikacja

100,00

inne koszty

100,00

Razem

841,67

Z założenia koszty wynajęcia lokalu nie zostały uwzględnione. Zazwyczaj przy niewielkim rozmiarze działalność, usługi są świadczone we własnym lokalu lub lokalu zleceniodawcy.

Czy można ograniczyć ponoszone wydatki? Częściowo tak. Może uda się zaoszczędzić na dojazdach, telekomunikacji oraz pozycji inne koszty. Na pewno nie są możliwe oszczędności na obowiązkowym ubezpieczeniu OC i obowiązkowej składce na rzecz Krajowej Izby Doradców Podatkowych.

Polecamy: Instrukcja obsługi klienta biura rachunkowego

Warto się wręcz zastanowić czy składka na OC nie powinna być znacznie wyższa, bo tym samym wyższa gwarantowana suma ubezpieczenia lepiej zabezpieczy początkującego księgowego czy doradcę podatkowego i oczywiście jego klienta.

W żadnym wypadku nie należy oszczędzać na wydatkach na szkolenia oraz na dostęp do bazy prawnej. W naszej rzeczywistości prawnej, zmieniającej się jak w kalejdoskopie, bieżący dostęp do przepisów jest po prostu niezbędny. Informacje przekazywane przez prasę codzienną i portale internetowe są oczywiście pomocne ale nie można ich traktować jako źródła wiedzy fachowej. 

Takim źródłem mogą być wyłącznie przepisy, a pomocniczo – komentarze, orzeczenia, wyjaśnienia. Dostęp do profesjonalnych, dobrze skonstruowanych baz prawnych bardzo oszczędza czas przy poszukiwaniu rozwiązań oraz wyjaśnianiu wątpliwości.

Z kolei szkolenia pozwalają nie tylko na zdobycie nowej bądź ugruntowanie posiadanej wiedzy ale także są doskonałym forum wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami. Czasami trudno stwierdzić czy więcej wiadomości można uzyskać na sali wykładowej czy na przerwie pomiędzy zajęciami.

Jak widać z wyliczenia, na pewno nie opłaca się rozpoczynanie działalności dla jednego klienta, który za świadczenie usług jest skłonny zapłacić 500 zł. To nie pokryje nawet niezbędnych wydatków. A do tego trzeba przecież dodać wynagrodzenie za wykonaną pracę zależne od ilości godzin poświęconych na wykonanie zlecenia i ustalonej przez siebie stawki godzinowej.

Trudne pytanie „za ile” powraca więc jak bumerang. Jaki ustalić stawkę godzinową? Niestety, tu najpierw obie strony transakcji powinny ustalić za jaki zakres i poziom usług będą ustalały stawkę godzinową. Oto tylko kilka podstawowych kwestii, które na początek warto wyjaśnić:
- Jaki ma być zakres usługi – rodzaj urządzenia księgowego, zakres sporządzanych rozliczeń, raportów, deklaracji?
- Jeśli usługa obejmuje obliczenie płac i rozliczenia podatkowe oraz ubezpieczeniowe pracowników to czy ze sprawami kadrowymi i w jakim zakresie?
- Kto będzie prowadził ewidencję magazynową?
- Czy usługa obejmuje tylko prowadzenie ksiąg i ewidencji + rozliczenie podatków, a może klient spodziewa się „w cenie” uzyskiwania bieżących informacji i porad?
- W jakim języku trzeba się będzie porozumiewać z klientem lub jego pracownikami?
- Czy dostarczenie dokumentów będzie obciążało klienta czy świadczącego usługę?
- Czy dokumenty będą dostarczane raz w miesiącu czy może kilka razy?
- Czy w firmie klienta jest kompetentna osoba, która może rozwiać wątpliwości jeśli dokumenty nie są jednoznaczne?
- W jakim terminie od dostarczenia dokumentów powinno być zakończone wykonanie usługi?

Ustalenie tych i wielu jeszcze innych szczegółów ma istotny wpływ nie tylko na kalkulację ceny usługi. Przede wszystkim dokładne określenie zakresu i poziomu świadczenia pozwala klientowi zorientować się czego może oczekiwać, a z czym ewentualnie powinien poradzić sobie we własnym zakresie.

Wbrew dość rozpowszechnionej opinii nie wszystko da się oprzeć na outsourcingu. Z istoty rzeczy zarówno ewidencja czasu pracy jak i ewidencja kasowa mogą być prowadzone tylko na miejscu, w firmie zleceniodawcy.

Po ustaleniu zakresu swoich zadań księgowy lub doradca podatkowy na ogół już wie, że nie będzie w stanie poprowadzić ksiąg rachunkowych za 500 zł, bo nie zrobi tego rzetelnie. Może się wówczas okazać, że magiczne 500 powracające w tym artykule, należy ustalić z klientem w innej walucie. Obowiązujące przepisy przecież na to pozwalają. 

Polecamy: Odpowiedzialność biur rachunkowych

I jeszcze jeden ale ważny element kalkulacji. Nawet początkujący nie mogą zapomnieć że są również podatnikami i muszą „nakarmić Fiskusa”.

Krystyna J. Ptasinska
doradca podatkowy nr 06349
www.ptasinska.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?

Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

Zapobieganie praniu pieniędzy. Oto niezbędne procedury AML dla biur rachunkowych

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu polega m.in. na stosowaniu tzw. środków bezpieczeństwa finansowego oraz przestrzeganiu wymaganych w tym zakresie procedur. Pierwszym ze stosowanych środków bezpieczeństwa jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości. Dokonanie tych czynności należy udokumentować.

Jak rozwinąć swoje biuro rachunkowe? 9 pomysłów, które sprawią, że w Twoim biurze pojawi się więcej Klientów

Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.

Obowiązek sporządzania i aktualizacji ogólnej oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu

Każde biuro rachunkowe powinno znać i rozumieć ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, które może wystąpić w związku z charakterem oraz zakresem prowadzonej przez siebie działalności. Temu celowi służy tzw. ogólna ocena ryzyka. Co ważne dokument ten należy nie tylko sporządzić ale też aktualizować dostosowując go do zmieniających się okoliczności, nie rzadziej niż co dwa lata.

REKLAMA

Nawet milion złotych kary. Tych zasad muszą przestrzegać biura rachunkowe

Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub prowadzący księgi podatkowe znajdują się na liście jednostek obowiązanych do stosowania przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa o AML). Wiąże się to z szeregiem obowiązków, z których nie każde biuro zdaje sobie sprawę

Uproszczone procedury. Kiedy biuro rachunkowe może je stosować?

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy  przewiduje łagodniejsze reguły identyfikacji i weryfikacji klientów w ściśle określonych przypadkach. Są to okoliczności, w których ryzyko wystąpienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu jest znacząco ograniczone, jeżeli nie całkowicie wyeliminowane. "Uproszczenie" nie zwalnia biura z obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Kontakt z państwem trzecim, skomplikowane transakcje? To powinno zaalarmować biuro rachunkowe

Biuro rachunkowe ma obowiązek stosować wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego, jeżeli zajdą okoliczności świadczące o wyższym ryzyku prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. To biuro ocenia czy takie okoliczności zaszły. Ponadto biuro stosuje wzmożone środki bezpieczeństwa zawsze w przypadkach stosunków gospodarczych lub transakcji związanych z państwem trzecim wysokiego ryzyka, a także gdy klient lub beneficjent rzeczywisty jest osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne albo członkiem rodziny takiej osoby, czy jej bliskim współpracownikiem.

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Tych obowiązków księgowość nie może zaniechać

W ramach stosowania środków bezpieczeństwa finansowego wymaganych przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu biura rachunkowe mają obowiązek identyfikacji oraz weryfikacji danych klientów, osób upoważnionych do reprezentowania klientów oraz tzw. beneficjentów rzeczywistych. Wobec każdej grupy są stosowane odmienne wymogi identyfikacji i weryfikacji.

REKLAMA

Czy każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosowania przepisów ustawy AML?

AML (Anti-Money Laundering), to przeciwdziałanie praniu pieniędzy. A odpowiedź na pytanie zawarte w tytule, to TAK, każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosować przepisy AML.

Zmiany w umowach klientów z biurem rachunkowym. Kiedy i jakie środki bezpieczeństwa stosować?

Biuro rachunkowe jest zobowiązane do stosowania środków bezpieczeństwa finansowego w momencie zawierania umowy z klientem, ale nie tylko. Może być do tego zobowiązane ponownie także wtedy gdy już w trakcie trwania umowy z klientem zajdą okoliczności wskazane w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

REKLAMA