REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki biur rachunkowych w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy

Obowiązki biur rachunkowych w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy / Fot. Fotolia
Obowiązki biur rachunkowych w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu nakłada na biura rachunkowe szereg obowiązków i procedur, których wykonanie wymaga tworzenia stosownej dokumentacji.

Wewnętrzna procedura

REKLAMA

Zgodnie z przepisami ustawy o praniu pieniędzy biura rachunkowe mają obowiązek wprowadzić w formie pisemnej wewnętrzną procedurę w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Powinna ona w szczególności określać: jak biuro rachunkowe dokonuje rejestracji transakcji, w jaki sposób biuro rachunkowe ocenia i analizuje ryzyko, jaka jest wewnętrzna procedura biura w zakresie przekazywania informacji o transakcjach do GIIF, postępowanie służące identyfikacji osób zajmujących eksponowane stanowiska polityczne.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Osoby odpowiedzialne

Biura rachunkowe zobligowane są wyznaczyć osoby odpowiedzialne za wykonywanie obowiązków określonych w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy. W biurach rachunkowych wykonujących działalność jednoosobowo osobą odpowiedzialną za wykonanie przepisów ustawy będzie zawsze ta osoba, natomiast w biurach rachunkowych zatrudniających pracowników pracodawca  wyznaczy osobę odpowiedzialną za te czynności, w formie jednostronnego oświadczenia, np. zarządzenia. Pracownik nie musi składać oświadczenia o przyjęciu tej odpowiedzialności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Outsourcing usług księgowych

Biura rachunkowe powinny zapewnić udział pracowników, wykonujących obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, w programach szkoleniowych dotyczących tych obowiązków. W biurze rachunkowym powinny znajdować się dokumenty w postaci „certyfikatów” ukończenia powyższego szkolenia przez pracowników wykonujących obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Generalny Inspektor Informacji Finansowej na stronie internetowej udostępnił bezpłatny kurs e-learningowy, pt. „Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu”. Certyfikat ukończenia kursu powinna posiadać również osoba prowadząca biuro rachunkowe jednoosobowo.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Identyfikacja klienta

Kolejnym zadaniem biur rachunkowych jest rejestrowanie transakcji oraz stosowanie środków bezpieczeństwa finansowego. Obowiązek ten polega na identyfikacji klienta, weryfikacji identyfikacji i pozyskiwaniu informacji na temat zamierzonego celu zawierania przez klienta relacji z biurem. Biuro nie może zawrzeć umowy z klientem, jeśli biuro rachunkowe nie może zrealizować środków bezpieczeństwa finansowego.

Biuro rachunkowe ma obowiązek dokonać identyfikacji klienta i weryfikacji jego tożsamości. Obowiązek ten należy zrealizować poprzez:

1) w przypadku osób fizycznych i ich przedstawicieli - ustalenie i zapisanie cech dokumentu stwierdzającego na podstawie odrębnych przepisów tożsamość osoby, a także imienia, nazwiska, obywatelstwa oraz adresu osoby dokonującej transakcji, a ponadto numeru PESEL lub daty urodzenia, w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL, lub numeru dokumentu stwierdzającego tożsamość cudzoziemca, lub kodu kraju w przypadku przedstawienia paszportu,

2) w przypadku osób prawnych - zapisanie aktualnych danych z wyciągu z rejestru sądowego lub innego dokumentu, wskazującego nazwę, formę organizacyjną osoby prawnej, siedzibę i jej adres, NIP, a także imienia, nazwiska i numeru PESEL lub daty urodzenia, w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL, osoby reprezentującej tę osobę prawną,

Umowa biura rachunkowego z klientem - wzór

3) w przypadku jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej- zapisanie aktualnych danych z dokumentu wskazującego nazwę, formę organizacyjną, siedzibę i jej adres, NIP, a także imienia, nazwiska i numeru PESEL lub daty urodzenia, w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL, osoby reprezentującej tę jednostkę.

Analiza ryzyka

Biura rachunkowe są zobowiązane do prowadzenia bieżącej analizy dokonywanych transakcji oraz dokonywania oceny i analizy ryzyka występowania podejrzanych transakcji w stosunku do swoich klientów – z punktu widzenia kryteriów ekonomicznych, geograficznych, przedmiotowych oraz behawioralnych.

Zakres stosowania środków bezpieczeństwa przez biuro rachunkowe wobec swoich klientów zależy od oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu przeprowadzonej w wyniku analizy dokonanych transakcji oraz od statusu danego klienta. W sytuacji gdy mamy do czynienia z osobą pełniącą eksponowane stanowisko polityczne, musimy zastosować jako biuro rachunkowe tzw. wzmożone środki bezpieczeństwa. Aby ustalić status klienta przy zawieraniu umowy z klientem, można zażądać od niego złożenia oświadczenia w tej sprawie.

Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych bez certyfikatu

Przekazywanie informacji do GIIF

Biura rachunkowe są odpowiedzialne za przekazywanie informacji o transakcjach Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej. Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie określenia sposobu przekazywania informacji do GIIF, w którym określił wzór rejestru transakcji, który będzie mógł być prowadzony, według wyboru, w formie elektronicznej lub papierowej. Zgodnie z rozporządzeniem transakcje będą rejestrowane na tzw. kartach transakcji. W związku z wejściem w życie rozporządzenia biura rachunkowe czeka wdrożenie wykonania dodatkowych obowiązków dokumentacyjnych, tj. prowadzenie rejestru tzw. transakcji ponadprogowych.

Wyniki analiz powinny być udokumentowane w formie papierowej lub elektronicznej i przechowywane przez 5 lat, licząc od pierwszego dnia roku następującego po roku, w którym transakcje zostały zarejestrowane, a analiza ryzyka przeprowadzona.

Wykonanie wszystkich tych obowiązków wiąże się z tworzeniem, także przechowywaniem odpowiednich dokumentów.

Zapraszamy do dyskusji na forum


Podstawa prawna:

- ustawa z 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 46, poz. 276; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 134, poz. 779


Autor: Magdalena Warchoł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prowadzisz biuro rachunkowe? Sprawdź, co wiesz o AML

Pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź swoją wiedzę na temat regulacji AML, czyli przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Nakłada ona na biura rachunkowe liczne i szczegółowe obowiązki, których niedopełnienie zagrożone jest karami. Nasz test składa się z trzech części: zasadniczej, z pytaniami dotyczącymi przestrzegania przepisów, metryczki, prosimy również o podzielenie się opiniami z zakresu regulacji AML oraz ich stosowania. Każdy uczestnik testu pozna swój rezultat. Skumulowane, anonimowe wyniki zostaną omówione w specjalnym artykule. Co wiesz, a czego nie wiesz o przepisach AML? Sprawdź swoją wiedzę. Zapraszamy!

Prowadzisz biuro rachunkowe? Sprawdź, co wiesz o AML

Pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź swoją wiedzę na temat regulacji AML, czyli przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Nakłada ona na biura rachunkowe liczne i szczegółowe obowiązki, których niedopełnienie zagrożone jest karami. Nasz test składa się z trzech części: zasadniczej, z pytaniami dotyczącymi przestrzegania przepisów, metryczki, prosimy również o podzielenie się opiniami z zakresu regulacji AML oraz ich stosowania. Każdy uczestnik testu pozna swój rezultat. Skumulowane, anonimowe wyniki zostaną omówione w specjalnym artykule. Co wiesz, a czego nie wiesz o przepisach AML? Sprawdź swoją wiedzę. Zapraszamy!

Prowadzisz biuro rachunkowe? Sprawdź, co wiesz o AML

Pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź swoją wiedzę na temat regulacji AML, czyli przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Nakłada ona na biura rachunkowe liczne i szczegółowe obowiązki, których niedopełnienie zagrożone jest karami. Nasz test składa się z trzech części: zasadniczej, z pytaniami dotyczącymi przestrzegania przepisów, metryczki, prosimy również o podzielenie się opiniami z zakresu regulacji AML oraz ich stosowania. Każdy uczestnik testu pozna swój rezultat. Skumulowane, anonimowe wyniki zostaną omówione w specjalnym artykule. Co wiesz, a czego nie wiesz o przepisach AML? Sprawdź swoją wiedzę. Zapraszamy!

Quiz. Prowadzisz biuro rachunkowe – sprawdź co wiesz o AML
Pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź swoją wiedzę na temat regulacji AML, czyli przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Nakłada ona na biura rachunkowe liczne i szczegółowe obowiązki, których niedopełnienie zagrożone jest karami. Nasz test składa się z trzech części: zasadniczej, z pytaniami dotyczącymi przestrzegania przepisów, metryczki, prosimy również o podzielenie się opiniami z zakresu regulacji AML oraz ich stosowania. Każdy uczestnik testu pozna swój rezultat. Skumulowane, anonimowe wyniki zostaną omówione w specjalnym artykule. Co wiesz, a czego nie wiesz o przepisach AML? Sprawdź swoją wiedzę. Zapraszamy!

REKLAMA

Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?

Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

Zapobieganie praniu pieniędzy. Oto niezbędne procedury AML dla biur rachunkowych

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu polega m.in. na stosowaniu tzw. środków bezpieczeństwa finansowego oraz przestrzeganiu wymaganych w tym zakresie procedur. Pierwszym ze stosowanych środków bezpieczeństwa jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości. Dokonanie tych czynności należy udokumentować.

Jak rozwinąć swoje biuro rachunkowe? 9 pomysłów, które sprawią, że w Twoim biurze pojawi się więcej Klientów

Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.

Obowiązek sporządzania i aktualizacji ogólnej oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu

Każde biuro rachunkowe powinno znać i rozumieć ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, które może wystąpić w związku z charakterem oraz zakresem prowadzonej przez siebie działalności. Temu celowi służy tzw. ogólna ocena ryzyka. Co ważne dokument ten należy nie tylko sporządzić ale też aktualizować dostosowując go do zmieniających się okoliczności, nie rzadziej niż co dwa lata.

REKLAMA

Nawet milion złotych kary. Tych zasad muszą przestrzegać biura rachunkowe

Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub prowadzący księgi podatkowe znajdują się na liście jednostek obowiązanych do stosowania przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa o AML). Wiąże się to z szeregiem obowiązków, z których nie każde biuro zdaje sobie sprawę

Uproszczone procedury. Kiedy biuro rachunkowe może je stosować?

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy  przewiduje łagodniejsze reguły identyfikacji i weryfikacji klientów w ściśle określonych przypadkach. Są to okoliczności, w których ryzyko wystąpienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu jest znacząco ograniczone, jeżeli nie całkowicie wyeliminowane. "Uproszczenie" nie zwalnia biura z obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

REKLAMA