REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność biura rachunkowego za błędy w rozliczeniach podatkowych

Odpowiedzialność biura rachunkowego za błędy w rozliczeniach podatkowych
Odpowiedzialność biura rachunkowego za błędy w rozliczeniach podatkowych

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej podatników zleca swoją księgowość biurom rachunkowym. Korzystając z usług biur rachunkowych wydaje się że to księgowi ponoszą pełną odpowiedzialność za księgi podatkowe, ale czy rzeczywiście tak jest? Czy zlecenie biuru księgowemu obsługę księgową swojej firmy jest metodą na uniknięcie odpowiedzialności przed fiskusem?

Właściciele firm, którzy podpisali umowę z biurem rachunkowym są zobowiązani do powiadomienia o tym fakcie Urzędu Skarbowego. Mają na to 7 dni od dnia podpisania umowy.

REKLAMA

Zawiadomienie o prowadzeniu ksiąg przez biuro rachunkowe powinien złożyć podatnik (np. sam przedsiębiorca lub zarząd spółki), jednak coraz częściej obowiązek ten biorą na siebie biura rachunkowe (w imieniu podatników). Informacja  o której mowa powinna zawierać m.in.: nazwę, adres i NIP biura rachunkowego, datę podpisania umowy oraz adres przechowywania dokumentacji księgowej podatnika.

Koszty w PIT i CIT 2017 - limit płatności gotówkowych

Odpowiedzialność za błędy

Fakt, że podpisano umowę z biurem rachunkowym o obsługę księgową nie zwalnia podatnika z odpowiedzialności względem urzędu skarbowego.

Do najczęstszych błędów księgowych należą np. zawyżenie nadwyżki w VAT, zaniżenie zobowiązania podatkowego, nieprawidłowe ujęcie przychodu/kosztu do danego okresu księgowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Przede wszystkim, biuro rachunkowe nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe swojego usługobiorcy oraz nieterminowe jego uregulowanie. To przedsiębiorca ponosi odpowiedzialność podatkową. Trudno bowiem jest, aby biuro rachunkowe ponosiło odpowiedzialność za nieprawidłowe wyliczenie zobowiązania podatkowego jeśli właściciel formy nie przekazuje do biura wszystkich dokumentów.

Ponadto, przedsiębiorca jako osoba fizyczna ryzykuje całym swoim majątkiem – również prywatnym, jeżeli wskutek nieuregulowanych zobowiązań podatkowych dojdzie do egzekucji. W umowach o usługi księgowe często można spotkać się z zapisami że to biuro rachunkowe ponosi pełną odpowiedzialność za błędy w rozliczeniach. Nie zmienia to jednak zasad odpowiedzialności, tak więc taki zapis nie jest uważany za wiążący z punktu widzenia Urzędu Skarbowego.

Umowny zapis o przeniesieniu odpowiedzialności za błędy w rozliczeniach na biuro rachunkowe nie jest uważany przez fiskusa za wiążący!

Powyższy „czarny” scenariusz nie oznacza, że biuro rachunkowe zupełnie nie ponosi żadnej odpowiedzialności za niesolidne wypełnianie obowiązków względem klienta.

Jeżeli dojdzie do zaistnienia szkody w wyniku wadliwego prowadzenia księgowości, przedsiębiorca może dochodzić swoich roszczeń w formie odszkodowania na drodze cywilnej. Podstawa prawna wniesienia pozwu cywilnego to art. 471 Kodeksu cywilnego (Dz. u. Z 1964 r. nr 16, poz. 93 z późniejszymi zmianami). Przepis ten obliguje do zrekompensowania szkody która wynikła z niewykonania zobowiązania, lub wykonania go w sposób nienależyty. Wyjątkiem jest następstwo okoliczności, za które dłużnik (czyli w tym przypadku biuro rachunkowe) nie ponosi odpowiedzialności.

Odszkodowanie

Przedsiębiorca ubiegający się o odszkodowanie od biura rachunkowego musi wskazać popełnione błędy oraz wykazać związek między nieprawidłowościami a poniesionymi stratami. Powinno się określić zakres świadczonych usług oraz obowiązki obu stron umowy o usługi księgowe.

Warto jest określić sposób w jaki potwierdza się wpływ dokumentów księgowych do biura rachunkowego. Dobre biura rachunkowe posiadają elektroniczną platformę wpływu dokumentów którą z biegiem czasu się archiwizuje, a która jest bardzo pomocna w późniejszym dochodzeniu swoich racji. Jeśli już dojdzie to sprawy sądowej, należy przygotować się na czasochłonny i zawiły proces.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Ubezpieczenie OC biur rachunkowych

Podpisując umowę z biurem rachunkowym należy zwrócić szczególną uwagę na polisy ubezpieczeniowe które zawarło wybrane przez nas biuro rachunkowe. Biura rachunkowe najczęściej posiadają tylko jedną polisę ubezpieczenia OC, która dotyczy tylko ksiąg handlowych, czyli pełnej księgowości na której rozlicza się tylko mała część przedsiębiorców. Co za tym idzie, taka polisa nie dotyczy osób rozliczających się na ryczałcie lub KPIR, a już zupełnie nie ma nic wspólnego ze szkodą która dotyczyłaby rozliczeń pracowniczych. Odszkodowanie za szkody objęte ubezpieczeniem jest wypłacane z zakładu ubezpieczeń.

Każde biuro rachunkowe zobowiązane jest posiadać ubezpieczenie OC, zgodnie z przedmiotem swojej działalności. Oczywiście biuro powinno udostępniać potwierdzenia zawarcia umów ubezpieczeniowych (polisy) do wglądu dla osób zainteresowanych, przede wszystkim tych nieobowiązkowych, które dotyczą największej grupy klientów, tzn. od kadr i płac, KPIR i ryczałtów. Ponieważ te trzy ubezpieczenia są nieobowiązkowe, biura rachunkowe dla oszczędności ich nie zawierają.

Mały przedsiębiorca powinien zwracać uwagę przede wszystkim na ubezpieczenie biur rachunkowych od kadr i płac, KPIR i ryczałtów ponieważ te go dotyczą, a bez nich nie ma co liczyć na wypłatę odszkodowania.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)
Autorzy: prof. dr hab. Irena Olchowicz, dr Agnieszka Tłaczała, dr Wanda Wojas, Ewa Sobińska, Katarzyna Kędziora, Justyna Beata Zakrzewska, dr Gyöngyvér Takáts

Minimalna suma ubezpieczenia OC w odniesieniu do jednego zdarzenia, zależy od wykonywanych czynności przez biuro rachunkowe i przedstawia się następująco:

-   5.000,00 euro wykonywanie wyłącznie czynności doradztwa podatkowego
- 10.000,00 euro wykonywanie wyłącznie czynności usługowego prowadzania ksiąg rachunkowych
- 15.000,00 euro wykonywanie czynności doradztwa podatkowego i usługowego prowadzania ksiąg rachunkowych.

Kwoty, o których mowa wyżej, przeliczane są przy zastosowaniu średniego kursu euro, ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku, w którym umowa ubezpieczenia OC została zawarta. Zgodnie z tabelą NBP nr 001/A/NBP/2016 z dnia 2016-01-04 w roku 2016 sumy o których powyżej wynoszą odpowiednio: 21.467,50 zł, 42.935,00 zł, 64.402,50 zł.

Wskaźniki i stawki

Kalkulatory


PODSUMOWANIE

Zlecenie biuru rachunkowemu prowadzenia księgowości nie jest sposobem na uniknięcie odpowiedzialności podatkowej za skutki błędów w rozliczeniach. Biuro może jednak być zobligowane do zapłaty odszkodowania za szkody spowodowane swoją niestarannością. Biuro rachunkowe ponosi odpowiedzialność tzw. sprawczą. W prawie cywilnym biuro odpowiada za swoje czynności jeśli nie dołożyło wszelkiej staranności do swojej pracy. Nie odpowiada natomiast za merytoryczną treść, za to odpowiada wciąż zleceniodawca usługi. Biuro księgowe nie ma obowiązku kontrolowania autentyczności faktur oraz czy dokumentują one faktyczny przebieg zdarzeń w firmie. Wszystkie powyższe niejasności są zawarte w przepisach prawa cywilnego oraz kodeksie karnym skarbowym.

Monika Białobrzewska

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?

Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

Zapobieganie praniu pieniędzy. Oto niezbędne procedury AML dla biur rachunkowych

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu polega m.in. na stosowaniu tzw. środków bezpieczeństwa finansowego oraz przestrzeganiu wymaganych w tym zakresie procedur. Pierwszym ze stosowanych środków bezpieczeństwa jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości. Dokonanie tych czynności należy udokumentować.

Jak rozwinąć swoje biuro rachunkowe? 9 pomysłów, które sprawią, że w Twoim biurze pojawi się więcej Klientów

Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.

Obowiązek sporządzania i aktualizacji ogólnej oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu

Każde biuro rachunkowe powinno znać i rozumieć ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, które może wystąpić w związku z charakterem oraz zakresem prowadzonej przez siebie działalności. Temu celowi służy tzw. ogólna ocena ryzyka. Co ważne dokument ten należy nie tylko sporządzić ale też aktualizować dostosowując go do zmieniających się okoliczności, nie rzadziej niż co dwa lata.

REKLAMA

Nawet milion złotych kary. Tych zasad muszą przestrzegać biura rachunkowe

Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub prowadzący księgi podatkowe znajdują się na liście jednostek obowiązanych do stosowania przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa o AML). Wiąże się to z szeregiem obowiązków, z których nie każde biuro zdaje sobie sprawę

Uproszczone procedury. Kiedy biuro rachunkowe może je stosować?

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy  przewiduje łagodniejsze reguły identyfikacji i weryfikacji klientów w ściśle określonych przypadkach. Są to okoliczności, w których ryzyko wystąpienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu jest znacząco ograniczone, jeżeli nie całkowicie wyeliminowane. "Uproszczenie" nie zwalnia biura z obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Kontakt z państwem trzecim, skomplikowane transakcje? To powinno zaalarmować biuro rachunkowe

Biuro rachunkowe ma obowiązek stosować wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego, jeżeli zajdą okoliczności świadczące o wyższym ryzyku prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. To biuro ocenia czy takie okoliczności zaszły. Ponadto biuro stosuje wzmożone środki bezpieczeństwa zawsze w przypadkach stosunków gospodarczych lub transakcji związanych z państwem trzecim wysokiego ryzyka, a także gdy klient lub beneficjent rzeczywisty jest osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne albo członkiem rodziny takiej osoby, czy jej bliskim współpracownikiem.

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Tych obowiązków księgowość nie może zaniechać

W ramach stosowania środków bezpieczeństwa finansowego wymaganych przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu biura rachunkowe mają obowiązek identyfikacji oraz weryfikacji danych klientów, osób upoważnionych do reprezentowania klientów oraz tzw. beneficjentów rzeczywistych. Wobec każdej grupy są stosowane odmienne wymogi identyfikacji i weryfikacji.

REKLAMA

Czy każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosowania przepisów ustawy AML?

AML (Anti-Money Laundering), to przeciwdziałanie praniu pieniędzy. A odpowiedź na pytanie zawarte w tytule, to TAK, każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosować przepisy AML.

Zmiany w umowach klientów z biurem rachunkowym. Kiedy i jakie środki bezpieczeństwa stosować?

Biuro rachunkowe jest zobowiązane do stosowania środków bezpieczeństwa finansowego w momencie zawierania umowy z klientem, ale nie tylko. Może być do tego zobowiązane ponownie także wtedy gdy już w trakcie trwania umowy z klientem zajdą okoliczności wskazane w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

REKLAMA