REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialności księgowego za błędy w deklaracji podatkowej

Odpowiedzialności księgowego za błędy w deklaracji podatkowej
Odpowiedzialności księgowego za błędy w deklaracji podatkowej

REKLAMA

REKLAMA

W jakim stopniu księgowy może zostać pociągnięty do odpowiedzialności za ewentualne błędy w rozrachunkach? To zależy od rodzaju rozrachunków, którymi się zajmuje oraz od rodzaju jego współpracy z klientem.

Obowiązkiem każdego księgowego jest prowadzenie ksiąg swoich klientów na podstawie dostarczanych przez nich dowodów księgowych. Zobowiązany jest robić to w sposób rzetelny, bezbłędny, sprawdzalny i na bieżąco. Kolejno, na podstawie uzupełnionych ksiąg prowadzący je powinien sporządzać w imieniu osób trzecich raporty finansowe, deklaracje i zeznania podatkowe, ubezpieczeniowe czy kadrowe.

REKLAMA

Kto jednak odpowie za wypełnione czy nieprawidłowo wypełnione  obowiązki finansowe i podatkowe – właściciel działalności gospodarczej czy księgowy?

Zakres odpowiedzialności będzie inny w przypadku księgowego prowadzącego księgi rachunkowe, czyli tzw. pełną księgowość, a inny dla księgowego świadczącego usługi prowadzenia księgi przychodów i rozchodów.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Odpowiedzialność karna skarbowa

Pełna księgowość dotyczy podatników płacących CIT, czyli spółek handlowych. Generalnie np. w spółce z o. o. odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych ponosi kierownik, tj. zarząd (czy członkowie zarządu). Może on natomiast powierzyć to zadanie księgowemu – zatrudnionego na etacie, w ramach umowy cywilnej czy posiadającego własne biuro rachunkowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za powierzeniem zadania nie idzie natomiast scedowanie odpowiedzialności za prowadzenie ksiąg. Zgodnie z art. 69 ust. 1 ustawy o rachunkowości to kierownik jednostki (np. członkowie zarządu w spółce z o. o.) składa roczne sprawozdania finansowe i inne niezbędne dokumenty, czyli w skrócie odpowiada za realizację zadań z zakresu rachunkowości. Jeśli spółka zatrudnia księgowego na etacie, ta odpowiedzialność ma podwójny charakter – kierownik odpowiada też za nadzór nad fizycznym prowadzeniem ksiąg przez księgowego. Natomiast fakt zapisania w umowie o pracę na stanowisko księgowego prowadzenia ksiąg rachunkowych jako jego obowiązku oraz popełnienie błędu z winy księgowego pozwala pociągnąć księgowego do odpowiedzialności karnoskarbowej, a to oznacza możliwość nałożenia np. grzywny za wykroczenie skarbowe za wadliwe lub nierzetelne prowadzenie księgi lub też brak jej prowadzenia (art. 77 ustawy o rachunkowości).

Na takiej samej zasadzie za wykroczenie skarbowe może odpowiedzieć księgowy-przedsiębiorca, który podpisał ze swoimi klientami umowy cywilnoprawne o prowadzenie ksiąg rachunkowych. Fiskus może wszcząć postępowanie karne skarbowe na podstawie art. 9 § 3 Kodeksu karnego skarbowego przeciwko księgowemu niezależnie od wszczynania postępowania przeciwko jemu klientowi.

Art. 9 § 3 Kodeksu karnego skarbowego: „(...) Za przestępstwa skarbowe bądź wykroczenia skarbowe odpowiada jak sprawca ten, kto na podstawie przepisu prawa, decyzji właściwego organu, umowy lub faktycznego wykonywania zajmuje się sprawami gospodarczymi, w szczególności finansowymi, osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, której odrębne przepisy przyznają zdolność prawną (...)”

Odpowiedzialność OC

Równocześnie obok przepisów karnych skarbowych w przypadku księgowych-przedsiębiorców pojawią się też przepisy prawa cywilnego. Księgowi z własną firmą wykonujący działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, mają obowiązek wykupienia polisy ubezpieczeniowej OC, która chroni ich przed szkodami wyrządzonymi w związku z prowadzoną działalnością.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.


Bez polisy mogą za to działać przedsiębiorcy, którzy prowadzą swoim klientom wyłącznie księgę przychodów i rozchodów, czyli zajmujących się głównie PIT-em. Ubezpieczenie nie obejmuje bowiem prowadzenia w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych (wraz z udzielaniem klientom porad), a także sporządzanie w ich imieniu zeznań i deklaracji podatkowych.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Biura rachunkowe
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nawet milion złotych kary. Tych zasad muszą przestrzegać biura rachunkowe

    Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub prowadzący księgi podatkowe znajdują się na liście jednostek obowiązanych do stosowania przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa o AML). Wiąże się to z szeregiem obowiązków, z których nie każde biuro zdaje sobie sprawę

    Uproszczone procedury. Kiedy biuro rachunkowe może je stosować?

    Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy  przewiduje łagodniejsze reguły identyfikacji i weryfikacji klientów w ściśle określonych przypadkach. Są to okoliczności, w których ryzyko wystąpienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu jest znacząco ograniczone, jeżeli nie całkowicie wyeliminowane. "Uproszczenie" nie zwalnia biura z obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

    Kontakt z państwem trzecim, skomplikowane transakcje? To powinno zaalarmować biuro rachunkowe

    Biuro rachunkowe ma obowiązek stosować wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego, jeżeli zajdą okoliczności świadczące o wyższym ryzyku prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. To biuro ocenia czy takie okoliczności zaszły. Ponadto biuro stosuje wzmożone środki bezpieczeństwa zawsze w przypadkach stosunków gospodarczych lub transakcji związanych z państwem trzecim wysokiego ryzyka, a także gdy klient lub beneficjent rzeczywisty jest osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne albo członkiem rodziny takiej osoby, czy jej bliskim współpracownikiem.

    Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Tych obowiązków księgowość nie może zaniechać

    W ramach stosowania środków bezpieczeństwa finansowego wymaganych przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu biura rachunkowe mają obowiązek identyfikacji oraz weryfikacji danych klientów, osób upoważnionych do reprezentowania klientów oraz tzw. beneficjentów rzeczywistych. Wobec każdej grupy są stosowane odmienne wymogi identyfikacji i weryfikacji.

    REKLAMA

    Czy każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosowania przepisów ustawy AML?

    AML (Anti-Money Laundering), to przeciwdziałanie praniu pieniędzy. A odpowiedź na pytanie zawarte w tytule, to TAK, każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosować przepisy AML.

    Zmiany w umowach klientów z biurem rachunkowym. Kiedy i jakie środki bezpieczeństwa stosować?

    Biuro rachunkowe jest zobowiązane do stosowania środków bezpieczeństwa finansowego w momencie zawierania umowy z klientem, ale nie tylko. Może być do tego zobowiązane ponownie także wtedy gdy już w trakcie trwania umowy z klientem zajdą okoliczności wskazane w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

    Jednorazowe rozliczenie PIT. Oto, co musi zrobić biuro rachunkowe

    Do biur rachunkowych niejako "sezonowo" trafiają klienci, którzy potrzebują wyłącznie wykonania jednorazowej usługi. Jest to zazwyczaj rozliczenie roczne PIT. Pojawia się w związku z tym pytanie, czy wykonując takie jednorazowe usługi biuro rachunkowe musi przeprowadzić takie same, rozbudowane procedury bezpieczeństwa jak w przypadku stałych klientów?

    Działalność biura rachunkowego. Jakie obowiązki ma kadra, zarząd czy pracownicy?

    Przepisy AML nakładają obowiązek wyznaczenia w biurze rachunkowym osoby odpowiedzialnej za przestrzeganie przepisów wynikających z ustawy. W przypadku osoby fizycznej prowadzącej jednoosobowo biuro rachunkowe nie ma takiej potrzeby, ponieważ w takiej sytuacji odpowiedzialna jest zawsze ta osoba. 

    REKLAMA

    Obowiązki biura rachunkowego. Za ich naruszenie grożą dotkliwe kary

    Biuro rachunkowe nie tylko powinno utworzyć i wdrożyć dokument tzw. procedury wewnętrznej w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, ale też na bieżąco dokonywać weryfikacji i aktualizacji tego dokumentu. Za naruszenie tych obowiązków grożą kary administracyjne.

    "Obowiązki i wyzwania biura rachunkowego" - bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX

    "Obowiązki i wyzwania biura rachunkowego" - serdecznie zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX, które odbędzie się 26 marca br.

    REKLAMA