REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialności księgowego za błędy w deklaracji podatkowej

Odpowiedzialności księgowego za błędy w deklaracji podatkowej
Odpowiedzialności księgowego za błędy w deklaracji podatkowej

REKLAMA

REKLAMA

W jakim stopniu księgowy może zostać pociągnięty do odpowiedzialności za ewentualne błędy w rozrachunkach? To zależy od rodzaju rozrachunków, którymi się zajmuje oraz od rodzaju jego współpracy z klientem.

Obowiązkiem każdego księgowego jest prowadzenie ksiąg swoich klientów na podstawie dostarczanych przez nich dowodów księgowych. Zobowiązany jest robić to w sposób rzetelny, bezbłędny, sprawdzalny i na bieżąco. Kolejno, na podstawie uzupełnionych ksiąg prowadzący je powinien sporządzać w imieniu osób trzecich raporty finansowe, deklaracje i zeznania podatkowe, ubezpieczeniowe czy kadrowe.

REKLAMA

Kto jednak odpowie za wypełnione czy nieprawidłowo wypełnione  obowiązki finansowe i podatkowe – właściciel działalności gospodarczej czy księgowy?

Zakres odpowiedzialności będzie inny w przypadku księgowego prowadzącego księgi rachunkowe, czyli tzw. pełną księgowość, a inny dla księgowego świadczącego usługi prowadzenia księgi przychodów i rozchodów.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Odpowiedzialność karna skarbowa

Pełna księgowość dotyczy podatników płacących CIT, czyli spółek handlowych. Generalnie np. w spółce z o. o. odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych ponosi kierownik, tj. zarząd (czy członkowie zarządu). Może on natomiast powierzyć to zadanie księgowemu – zatrudnionego na etacie, w ramach umowy cywilnej czy posiadającego własne biuro rachunkowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za powierzeniem zadania nie idzie natomiast scedowanie odpowiedzialności za prowadzenie ksiąg. Zgodnie z art. 69 ust. 1 ustawy o rachunkowości to kierownik jednostki (np. członkowie zarządu w spółce z o. o.) składa roczne sprawozdania finansowe i inne niezbędne dokumenty, czyli w skrócie odpowiada za realizację zadań z zakresu rachunkowości. Jeśli spółka zatrudnia księgowego na etacie, ta odpowiedzialność ma podwójny charakter – kierownik odpowiada też za nadzór nad fizycznym prowadzeniem ksiąg przez księgowego. Natomiast fakt zapisania w umowie o pracę na stanowisko księgowego prowadzenia ksiąg rachunkowych jako jego obowiązku oraz popełnienie błędu z winy księgowego pozwala pociągnąć księgowego do odpowiedzialności karnoskarbowej, a to oznacza możliwość nałożenia np. grzywny za wykroczenie skarbowe za wadliwe lub nierzetelne prowadzenie księgi lub też brak jej prowadzenia (art. 77 ustawy o rachunkowości).

Na takiej samej zasadzie za wykroczenie skarbowe może odpowiedzieć księgowy-przedsiębiorca, który podpisał ze swoimi klientami umowy cywilnoprawne o prowadzenie ksiąg rachunkowych. Fiskus może wszcząć postępowanie karne skarbowe na podstawie art. 9 § 3 Kodeksu karnego skarbowego przeciwko księgowemu niezależnie od wszczynania postępowania przeciwko jemu klientowi.

Art. 9 § 3 Kodeksu karnego skarbowego: „(...) Za przestępstwa skarbowe bądź wykroczenia skarbowe odpowiada jak sprawca ten, kto na podstawie przepisu prawa, decyzji właściwego organu, umowy lub faktycznego wykonywania zajmuje się sprawami gospodarczymi, w szczególności finansowymi, osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, której odrębne przepisy przyznają zdolność prawną (...)”

Odpowiedzialność OC

Równocześnie obok przepisów karnych skarbowych w przypadku księgowych-przedsiębiorców pojawią się też przepisy prawa cywilnego. Księgowi z własną firmą wykonujący działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, mają obowiązek wykupienia polisy ubezpieczeniowej OC, która chroni ich przed szkodami wyrządzonymi w związku z prowadzoną działalnością.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.


Bez polisy mogą za to działać przedsiębiorcy, którzy prowadzą swoim klientom wyłącznie księgę przychodów i rozchodów, czyli zajmujących się głównie PIT-em. Ubezpieczenie nie obejmuje bowiem prowadzenia w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych (wraz z udzielaniem klientom porad), a także sporządzanie w ich imieniu zeznań i deklaracji podatkowych.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prowadzisz biuro rachunkowe? Sprawdź, co wiesz o AML

Pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź swoją wiedzę na temat regulacji AML, czyli przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Nakłada ona na biura rachunkowe liczne i szczegółowe obowiązki, których niedopełnienie zagrożone jest karami. Nasz test składa się z trzech części: zasadniczej, z pytaniami dotyczącymi przestrzegania przepisów, metryczki, prosimy również o podzielenie się opiniami z zakresu regulacji AML oraz ich stosowania. Każdy uczestnik testu pozna swój rezultat. Skumulowane, anonimowe wyniki zostaną omówione w specjalnym artykule. Co wiesz, a czego nie wiesz o przepisach AML? Sprawdź swoją wiedzę. Zapraszamy!

Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?

Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

Zapobieganie praniu pieniędzy. Oto niezbędne procedury AML dla biur rachunkowych

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu polega m.in. na stosowaniu tzw. środków bezpieczeństwa finansowego oraz przestrzeganiu wymaganych w tym zakresie procedur. Pierwszym ze stosowanych środków bezpieczeństwa jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości. Dokonanie tych czynności należy udokumentować.

Jak rozwinąć swoje biuro rachunkowe? 9 pomysłów, które sprawią, że w Twoim biurze pojawi się więcej Klientów

Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.

REKLAMA

Obowiązek sporządzania i aktualizacji ogólnej oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu

Każde biuro rachunkowe powinno znać i rozumieć ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, które może wystąpić w związku z charakterem oraz zakresem prowadzonej przez siebie działalności. Temu celowi służy tzw. ogólna ocena ryzyka. Co ważne dokument ten należy nie tylko sporządzić ale też aktualizować dostosowując go do zmieniających się okoliczności, nie rzadziej niż co dwa lata.

Nawet milion złotych kary. Tych zasad muszą przestrzegać biura rachunkowe

Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub prowadzący księgi podatkowe znajdują się na liście jednostek obowiązanych do stosowania przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa o AML). Wiąże się to z szeregiem obowiązków, z których nie każde biuro zdaje sobie sprawę

Uproszczone procedury. Kiedy biuro rachunkowe może je stosować?

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy  przewiduje łagodniejsze reguły identyfikacji i weryfikacji klientów w ściśle określonych przypadkach. Są to okoliczności, w których ryzyko wystąpienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu jest znacząco ograniczone, jeżeli nie całkowicie wyeliminowane. "Uproszczenie" nie zwalnia biura z obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Kontakt z państwem trzecim, skomplikowane transakcje? To powinno zaalarmować biuro rachunkowe

Biuro rachunkowe ma obowiązek stosować wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego, jeżeli zajdą okoliczności świadczące o wyższym ryzyku prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. To biuro ocenia czy takie okoliczności zaszły. Ponadto biuro stosuje wzmożone środki bezpieczeństwa zawsze w przypadkach stosunków gospodarczych lub transakcji związanych z państwem trzecim wysokiego ryzyka, a także gdy klient lub beneficjent rzeczywisty jest osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne albo członkiem rodziny takiej osoby, czy jej bliskim współpracownikiem.

REKLAMA

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Tych obowiązków księgowość nie może zaniechać

W ramach stosowania środków bezpieczeństwa finansowego wymaganych przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu biura rachunkowe mają obowiązek identyfikacji oraz weryfikacji danych klientów, osób upoważnionych do reprezentowania klientów oraz tzw. beneficjentów rzeczywistych. Wobec każdej grupy są stosowane odmienne wymogi identyfikacji i weryfikacji.

Czy każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosowania przepisów ustawy AML?

AML (Anti-Money Laundering), to przeciwdziałanie praniu pieniędzy. A odpowiedź na pytanie zawarte w tytule, to TAK, każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosować przepisy AML.

REKLAMA