REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Uznawanie zagranicznych kwalifikacji księgowych

Uznawanie zagranicznych kwalifikacji księgowych
Uznawanie zagranicznych kwalifikacji księgowych
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Cudzoziemcy z krajów UE, EFTA i EOG posiadający w swoich krajach stosowne uprawnienia do usługowego prowadzenia rachunkowości mogą ubiegać się o uznanie tych kwalifikacji w Polsce. Muszą jednak zdać test swoich umiejętności w tym zakresie w języku polskim.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

REKLAMA

Od 10 sierpnia 2014 r. każdy zainteresowany, który ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz spełni wymóg niekaralności, a także posiada polisę OC może prowadzić działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Tym samym posiadanie certyfikatu księgowego do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych nie jest już wymagane. Zobacz: Zmiany w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych

Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych na terenie Polski przez osoby, które nabyły swoje kwalifikacje zawodowe w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronach umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, uzależnione jest od spełnienia wymagań kwalifikacyjnych i warunków określonych w ustawie z dnia 18 marca 2008 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 63, poz. 394).

Wniosek

Postępowanie w sprawie uznania kwalifikacji wszczyna się na wniosek. Wzór wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie uznania kwalifikacji zawodowych określa rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 października 2008r. w sprawie określenia wzorów formularzy wniosków o wszczęcie postępowania w sprawie uznania kwalifikacji zawodowych (Dz. U. Nr 187, poz. 1151). Wnioski należy składać do Ministra Finansów (Departament Rachunkowości Ministerstwa Finansów).

Do wniosku należy dołączyć dokumenty potwierdzające kwalifikacje (wykształcenie, doświadczenie zawodowe), sporządzone w języku polskim lub z tłumaczeniem na język polski dokonanym przez tłumacza przysięgłego.

Uznanie kwalifikacji zawodowych do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych zależy przede wszystkim od programu kształcenia oraz szkolenia, jak również od doświadczenia zawodowego, jakimi legitymuje się wnioskodawca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku gdy program kształcenia i szkolenia odbytego przez wnioskodawcę w jego państwie różni się znacząco od programu kształcenia i szkolenia wymaganego w RP albo jeżeli zakres wykonywanego przez wnioskodawcę w jego państwie zawodu różni się w dużym stopniu od zakresu tego zawodu w RP, Minister Finansów może uzależnić decyzję o uznaniu kwalifikacji od odbycia przez wnioskodawcę stażu adaptacyjnego albo przystąpienia do testu umiejętności.

Polecamy: Biuro rachunkowe - warunki otwarcia

Staż adaptacyjny

Warunki, sposób oraz tryb odbywania stażu adaptacyjnego oraz przeprowadzania testu umiejętności określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 listopada 2008r. w sprawie stażu adaptacyjnego i testu umiejętności przeprowadzanych w celu uznania kwalifikacji do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (Dz. U. Nr 216, poz. 1372).

Program stażu adaptacyjnego ustala Minister Finansów indywidualnie dla każdego wnioskodawcy, z uwzględnieniem istniejących różnic pomiędzy posiadanymi przez wnioskodawcę a wymaganymi kwalifikacjami do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Staż adaptacyjny jest odbywany u wybranego przez wnioskodawcę przedsiębiorcy uprawnionego do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

We wniosku, z którym wnioskodawca występuje do Ministra Finansów o odbycie stażu adaptacyjnego, wnioskodawca wskazuje w jakim podmiocie i na jakiej podstawie prawnej będzie odbywał staż adaptacyjny. Z uwagi na to, iż Minister Finansów nie prowadzi rejestru podmiotów uprawnionych do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych a jedynie wykaz osób posiadających certyfikat księgowy brak jest możliwości udostępnienia listy podmiotów, w których wnioskodawca może odbyć staż adaptacyjny.

Nadzór nad prawidłowym przebiegiem stażu sprawuje opiekun wyznaczony przez przedsiębiorcę. Oceny przebiegu stażu adaptacyjnego dokonuje opiekun w formie opinii, która, po zatwierdzeniu przez przedsiębiorcę, przekazywana jest Ministrowi Finansów w ciągu 14 dni. Opinia jest podstawą do wydania przez Ministra Finansów decyzji w sprawie uznania kwalifikacji do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Koszty związane z odbywaniem stażu adaptacyjnego pokrywa wnioskodawca.

Test umiejętności

Test umiejętności przeprowadza Komisja Egzaminacyjna utworzona na podstawie wspomnianych przepisów dotyczących uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Test umiejętności przeprowadzany jest w języku polskim, w formie pisemnej. Należy podkreślić, że znajomość języka nie stanowi przedmiotu egzaminu. Błędy stylistyczne i gramatyczne popełnione przez wnioskodawcę podczas testu umiejętności nie podlegają ocenie, jeżeli nie wpływają na stopień zrozumienia odpowiedzi.

Decyzje o uznaniu kwalifikacji wydawane są nie później niż w terminie 4 miesięcy od dnia przedłożenia przez wnioskodawcę wszystkich niezbędnych dokumentów. W przypadku wnioskodawcy, który odbywa staż adaptacyjny lub przystępuje do testu umiejętności, bieg terminu ulega zawieszeniu do dnia uzyskania przez Ministra Finansów oceny przebiegu stażu adaptacyjnego lub testu umiejętności.

W sprawie wydawania i doręczenia decyzji stosuje się przepisy Kodeksu Postępowania Administracyjnego (z zastrzeżeniem przepisów ustawy). Przepisy KPA stosuje się także w przypadku odwołań od decyzji. Od decyzji wydanej w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy wnioskodawcy przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

Polecamy: Zakres egzaminu na certyfikat księgowego

Zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225 poz. 1635 ze zm.) od decyzji w sprawie uznania kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego należy wnieść opłatę skarbową w wysokości 523 zł. Zapłaty opłaty skarbowej należy dokonać gotówkowo lub bezgotówkowo na rachunek bankowy lub w kasie Urzędu m. st. Warszawy dla dzielnicy Śródmieście:
http://www.srodmiescie.warszawa.pl/cms/prt/view/kontabank.html

Szczegółowe informacje dotyczące zawodów regulowanych oraz uznawania kwalifikacji do ich wykonywania znajdują się na stronie Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej:
http://www.buwiwm.edu.pl

Ustawa z dnia 18 marca 2008 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 listopada 2008r. w sprawie stażu adaptacyjnego i testu umiejętności przeprowadzanych w celu uznania kwalifikacji do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych

Wzór wniosku o uznanie kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego

Źródło: Ministerstwo Finansów

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Biura rachunkowe
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?

    Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

    Zapobieganie praniu pieniędzy. Oto niezbędne procedury AML dla biur rachunkowych

    Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu polega m.in. na stosowaniu tzw. środków bezpieczeństwa finansowego oraz przestrzeganiu wymaganych w tym zakresie procedur. Pierwszym ze stosowanych środków bezpieczeństwa jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości. Dokonanie tych czynności należy udokumentować.

    Jak rozwinąć swoje biuro rachunkowe? 9 pomysłów, które sprawią, że w Twoim biurze pojawi się więcej Klientów

    Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.

    Obowiązek sporządzania i aktualizacji ogólnej oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu

    Każde biuro rachunkowe powinno znać i rozumieć ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, które może wystąpić w związku z charakterem oraz zakresem prowadzonej przez siebie działalności. Temu celowi służy tzw. ogólna ocena ryzyka. Co ważne dokument ten należy nie tylko sporządzić ale też aktualizować dostosowując go do zmieniających się okoliczności, nie rzadziej niż co dwa lata.

    REKLAMA

    Nawet milion złotych kary. Tych zasad muszą przestrzegać biura rachunkowe

    Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub prowadzący księgi podatkowe znajdują się na liście jednostek obowiązanych do stosowania przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa o AML). Wiąże się to z szeregiem obowiązków, z których nie każde biuro zdaje sobie sprawę

    Uproszczone procedury. Kiedy biuro rachunkowe może je stosować?

    Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy  przewiduje łagodniejsze reguły identyfikacji i weryfikacji klientów w ściśle określonych przypadkach. Są to okoliczności, w których ryzyko wystąpienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu jest znacząco ograniczone, jeżeli nie całkowicie wyeliminowane. "Uproszczenie" nie zwalnia biura z obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

    Kontakt z państwem trzecim, skomplikowane transakcje? To powinno zaalarmować biuro rachunkowe

    Biuro rachunkowe ma obowiązek stosować wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego, jeżeli zajdą okoliczności świadczące o wyższym ryzyku prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. To biuro ocenia czy takie okoliczności zaszły. Ponadto biuro stosuje wzmożone środki bezpieczeństwa zawsze w przypadkach stosunków gospodarczych lub transakcji związanych z państwem trzecim wysokiego ryzyka, a także gdy klient lub beneficjent rzeczywisty jest osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne albo członkiem rodziny takiej osoby, czy jej bliskim współpracownikiem.

    Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Tych obowiązków księgowość nie może zaniechać

    W ramach stosowania środków bezpieczeństwa finansowego wymaganych przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu biura rachunkowe mają obowiązek identyfikacji oraz weryfikacji danych klientów, osób upoważnionych do reprezentowania klientów oraz tzw. beneficjentów rzeczywistych. Wobec każdej grupy są stosowane odmienne wymogi identyfikacji i weryfikacji.

    REKLAMA

    Czy każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosowania przepisów ustawy AML?

    AML (Anti-Money Laundering), to przeciwdziałanie praniu pieniędzy. A odpowiedź na pytanie zawarte w tytule, to TAK, każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosować przepisy AML.

    Zmiany w umowach klientów z biurem rachunkowym. Kiedy i jakie środki bezpieczeństwa stosować?

    Biuro rachunkowe jest zobowiązane do stosowania środków bezpieczeństwa finansowego w momencie zawierania umowy z klientem, ale nie tylko. Może być do tego zobowiązane ponownie także wtedy gdy już w trakcie trwania umowy z klientem zajdą okoliczności wskazane w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

    REKLAMA