Rodzicielskie świadczenie uzupełniające, tzw. emerytura matczyna, emerytura dla matek (mama 4 plus) ma charakter specjalny - ma za zadanie przeciwdziałać ubóstwu grupie uprawnionych do niego osób, zapewniając im określone (niezbędne) środki po osiągnięciu odpowiedniego wieku. Ale czy zawsze i każdy ma bezwzględne prawo do tego świadczenia? Czy fakt zamieszkiwania w Polsce ma znaczenie? Czy dodatkowe świadczenie do emerytury powinno przysługiwać każdemu bez względu na liczbę dzieci w rodzinie?
- ZUS chce przeciwdziałać ubóstwu emerytów. Płaci, ale tylko osobom mieszkającym w Polsce co najmniej 10 lat + inne przesłanki
- Czym jest emerytura matczyna? Czym jest emerytura ojcowska?
- Emerytura matczyna podstawa prawna
- Kto ma prawo do emerytury matczynej?
- Czy mieszkając za granicą należy mi się matczyna emerytura?
- Składniki domicylu a emerytura matczyna
- Ośrodek interesów życiowych w Polsce od 10 lat
ZUS chce przeciwdziałać ubóstwu emerytów. Płaci, ale tylko osobom mieszkającym w Polsce co najmniej 10 lat + inne przesłanki
Temat emerytury matczynej nie cichnie tym bardziej, że wciąż pojawiają się w tym zakresie wątpliwości. Tym razem chodzi o to, jak pyta nasza Czytelniczka: "Czy mieszkając za granicą należy mi się matczyna emerytura?". Wydawałoby się, że odpowiedź jest prosta, ale ustawodawca określa konkretne przesłanki i kryteria, które należy spełnić, aby otrzymać świadczenie mama 4 plus, a w praktyce ich interpretacja, dla rodziców, ba nawet dla prawników - jest bardzo trudna. Na tyle trudna, że sprawy trafiają do sądów, które dokonują wykładni poszczególnych terminów prawnych z pogranicza języka prawnego i prawniczego.
Czym jest emerytura matczyna? Czym jest emerytura ojcowska?
Emerytura matczyna czy emerytura ojcowska jest rodzicielskim świadczeniem uzupełniającym. Celem świadczenia jest zapewnienie niezbędnych środków utrzymania osobom (zatem nie tylko matkom, ale i ojcom), które zrezygnowały z zatrudnienia lub innej działalności zarobkowej albo ich nie podjęły ze względu na wychowywanie dzieci. Nie tylko ZUS, przepisy ale i sądy jasno podkreślają, że istnieje specjalny charakter rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego. Przykładowo z najnowszego orzecznictwie sądów administracyjnych można wyinterpretować, że świadczenie z art. 3 ustawy o rodzicielskim świadczeniu uzupełniającym ma charakter specjalny - ma za zadanie przeciwdziałać ubóstwu grupie uprawnionych do niego osób, zapewniając im określone (niezbędne) środki po osiągnięciu odpowiedniego wieku. Doceniając trud wychowawczy rodziców w rodzinach wielodzietnych, którzy zrezygnowali z zatrudnienia lub go nie podjęli i z tego powodu nie nabyli prawa do emerytury lub ich emerytura jest niższa od najniższej emerytury, świadczenie to może być przyznane w kwocie równej minimalnej emeryturze lub jako uzupełnienie do tej kwoty. Nie jest to jednak świadczenie socjalne, uzależnione od potrzeb, nawet gdy są one uzasadnione (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego wyrok z dnia 13 czerwca 2025 r., sygn. III OSK 219/25). Jednak czy za ten trud wychowawczy każdemu należy się świadczenie? Odpowiedź jest negatywna, nie każdemu.
Emerytura matczyna podstawa prawna
Podstawą prawną dla emerytury matczynej jest ustawa z dnia 31 stycznia 2019 r. o rodzicielskim świadczeniu uzupełniającym (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 1051, dalej jako: ustawa).
Kto ma prawo do emerytury matczynej?
Prawo do emerytury matczynej mają osoby spełniające konkretne ustawowe kryteria. Świadczenie może być przyznane:
- matce, która urodziła i wychowała lub wychowała co najmniej czworo dzieci;
- ojcu, który wychował co najmniej czworo dzieci, w przypadku śmierci matki dzieci albo porzucenia dzieci przez matkę lub w przypadku długotrwałego zaprzestania wychowywania dzieci przez matkę.
- Świadczenie może być przyznane ww. osobom, zamieszkującym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i posiadającym po ukończeniu 16. roku życia centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) przez okres co najmniej 10 lat (precyzuje to ustawa podatkowa, o czym niżej), jeżeli są: obywatelami Rzeczypospolitej Polskiej lub posiadającymi prawo pobytu lub prawo stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywatelami państw członkowskich Unii Europejskiej, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej, lub cudzoziemcami legalnie przebywającymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- Świadczenie może być przyznane matce po osiągnięciu wieku 60 lat albo ojcu po osiągnięciu wieku 65 lat, w przypadku gdy nie posiada dochodu zapewniającego niezbędne środki utrzymania.
Co ważne, istotne jest więc kumulatywne spełnienie przesłanek dla otrzymania emerytury matczynej, ponieważ z treści art. 3 ust. 1 ustawy wynikają wprost cztery kryteria warunkujące przyznanie rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego, które wyznaczają jednocześnie granice uznania administracyjnego. Uproszczając są to:
- Po pierwsze, osoba musi urodzić i wychować lub wychować co najmniej czworo dzieci;
- Po drugie, uprawniony musi posiadać określony związek z krajem;
- Po trzecie, ubiegający się o to świadczenie musi osiągnąć określony wiek;
- Po czwarte, osoba ta nie posiada dochodu zapewniającego niezbędne środki utrzymania, przy czym nie jest uprawniona do emerytury lub renty w wysokości co najmniej najniższej emerytury.
Przyznanie przedmiotowego świadczenia ustawa uzależnia od łącznego (kumulatywnego) spełnienia wszystkich czterech wymienionych przesłanek. Brak choćby jednej z nich wyklucza tę możliwość.
Czy mieszkając za granicą należy mi się matczyna emerytura?
Nie, mieszkając za granicą nie należy się emerytura matczyna. Wynika to dosłownie z brzmienia przepisów. Chodzi o artykuł 3 ust. 4 ustawy, który stanowi dokładnie tak: Świadczenie przysługuje pod warunkiem zamieszkiwania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w trakcie jego pobierania. W tym kontekście istotne są składniki tzw. domicylu.
W tym miejscu należy się do przepisów Kodeksu Cywilnego. Z art. 25 wynika, że: miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu.
Jak podkreślają przedstawiciele doktryny: "Miejsce zamieszkania zdefiniowane w art. 25 określane jest w języku prawniczym jako obrane miejsce zamieszkania (domicilium voluntarium). Z przepisu tego wynika, że miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, a nie lokal (czy adres lokalu), w którym dana osoba zamieszkuje. Jest to miejscowość powiązana z osobą fizyczną w określony sposób, tj. osoba ta przebywa w niej z zamiarem stałego pobytu. Mając na uwadze powyższe wymaganie ustawodawcy, przyjmuje się, że na pojęcie miejsca zamieszkania w rozumieniu art. 25 składają się dwa występujące łącznie elementy: 1) faktyczne przebywanie w danej miejscowości (tzw. corpus, czyli element zewnętrzny, zwany też obiektywnym) oraz 2) zamiar stałego w niej pobytu (tzw. animus manendi, czyli element wewnętrzny, zwany też subiektywnym). Faktyczne przebywanie w danej miejscowości, aby stanowiło podstawę uznania jej za miejsce zamieszkania, powinno być trwałe, lecz nie musi mieć charakteru ciągłego. (...) Oznacza to, że o tym, czy na gruncie art. 25 danej osobie można przypisać zamiar stałego pobytu w danej miejscowości, rozstrzyga to, czy z punktu widzenia typowego obserwatora miejscowość ta stanowi główny ośrodek aktywności życiowej tej osoby (jej osobistych i majątkowych interesów). Kryterium oceny, czy istnieje animus manendi, nie stanowi więc wola wewnętrzna osoby fizycznej, ale sposób przebywania tej osoby w danej miejscowości. Powyższą interpretację uzasadnia argument, że określenie miejsca zamieszkania osoby fizycznej ma znaczenie także dla innych osób." (zob. A. Lutkiewicz-Rucińska [w:] Kodeks cywilny. Komentarz aktualizowany, red. M. Balwicka-Szczyrba, A. Sylwestrzak, LEX/el. 2025, art. 25.).
Składniki domicylu a emerytura matczyna
Czym są tzw. składniki domicylu i dlaczego mają tak duże znaczenie dla emerytury dla matek (mama 4 plus)? Chodzi o tzw. składnik pobytu stałego, który jest realizowany w danej miejscowości obiektywnie sprawdzalnej aktywności życiowej (rodzinnej, zawodowej, społecznej). Składniki domicylu mają charakter obiektywny, czyli pobyt stały w danej miejscowości (corpus) oraz subiektywny w postaci uzewnętrznionego zamiaru, woli tego pobytu (animus). Łączne występowanie tych składników pozwala wskazać daną miejscowość jako centrum życiowej aktywności osoby, w którym koncentrują się jej interesy osobiste i majątkowe. Analizy składników zamieszkania należy dokonywać łącznie, ponieważ składnik mentalny animus manifestuje się w szczególności w postaci konkretnych, obiektywnie sprawdzalnych zachowań składających się na corpus, a zatem ich rozdzielenie służy tylko potrzebom teoretycznego opisu. (tak słusznie podkreśla w wyroku z 16 grudnia 2024 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, sygn. II SA/Wa 1151/24).
W innym bardzo aktualnym postanowieniu z dnia 20 maja 2025 r. wydanym przez Sąd Apelacyjny w Krakowie, II AKzw 365/25 - sąd dokonuje owej analizy składników zamieszkania. Początkowo przytacza stanowisko ww. wyroku, ale później sąd podkreśla w tezie postanowienia, że: składnikiem pobytu stałego jest realizowanie w danej miejscowości obiektywnie sprawdzalnej aktywności życiowej (rodzinnej, zawodowej, społecznej). Składniki domicylu mają charakter obiektywny, czyli pobyt stały w danej miejscowości (corpus) oraz subiektywny w postaci uzewnętrznionego zamiaru, woli tego pobytu (animus). Łączne występowanie tych składników pozwala wskazać daną miejscowość jako centrum życiowej aktywności osoby, w którym koncentrują się jej interesy osobiste i majątkowe. Analizy składników zamieszkania należy dokonywać łącznie, ponieważ składnik mentalny animus manifestuje się w szczególności w postaci konkretnych, obiektywnie sprawdzalnych zachowań składających się na corpus, a zatem ich rozdzielenie służy tylko potrzebom teoretycznego opisu.
Ośrodek interesów życiowych w Polsce od 10 lat
Co jeszcze ma znaczenie w tym zakresie. Oczywiście przepisy podatkowe, które odnoszą się do tzw. rezydencji podatkowej oraz właśnie do domicylu w kontekście emerytury matczynej. Chodzi o warunki, o którym mowa w art. 3 ust. 1a pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163). Chodzi więc o to, że za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która: posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych).
Definicja centrum życiowych i zawodowych interesów osoby fizycznej
Oceniając, w którym z państw znajduje się centrum życiowych i zawodowych interesów osoby fizycznej, należy wziąć pod uwagę przede wszystkim związki osobiste i ekonomiczne osoby fizycznej z danym państwem, wśród których istotne są więzi rodzinne, towarzyskie, zatrudnienie, działalność polityczna, kulturalna i wszelka inna działalność, miejsce wykonywania działalności gospodarczej i miejsce, z którego osoba zarządza swoim mieniem.
Podsumowując, aby otrzymać emeryturę matczyną należy przez co najmniej 10 lat mieszkać w Polsce oraz spełnić inne dodatkowe kryteria. Jeżeli świadczenie zostało przyznane, a dana osoba wyjedzie za granicę, to ZUS zawiesi świadczenie, a następnie po powrocie może ponownie je wypłacać, jeżeli tak postanowi. Sytuacja rodziców w tym kontekście jest więc nieco skomplikowana, bo emerytura dla matek i ojców, posiadających co najmniej 4 dzieci, czy dla innych osób uprawnionych, jest związana terytorialne - z Polską.
Ustawa z dnia 31 stycznia 2019 r. o rodzicielskim świadczeniu uzupełniającym (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 1051)
Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163)