REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymiana dowodu osobistego 2018

Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Wymiana dowodu osobistego 2018/ fot.. Fotolia
Wymiana dowodu osobistego 2018/ fot.. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Posiadanie ważnego dowodu osobistego to obowiązek spoczywający na każdym pełnoletnim obywatelu zamieszkującym terytorium RP. Dowód należy wymienić nie tylko gdy jego ważność wygasa ale także w kilku innych okolicznościach. Sprawdź jak i kiedy będziesz musiał wymienić dowód osobisty w 2018 r.

Wymiana dowodu osobistego - 2019

REKLAMA

Kwestie związane z wymianą dowodu osobistego zostały uregulowane w ustawie o dowodach osobistych. Obowiązek posiadania ważnego dowodu osobistego mają pełnoletni obywatele RP. Konieczne jest także zamieszkiwanie na terytorium RP.

RODO na przykładach. Najczęściej zadawane pytania

Kiedy trzeba wymienić dowód osobisty

Upływ terminu ważności dowodu osobistego to jedna z przesłanek wymiany dowodu osobistego na nowy. Dowód osobisty jest ważny przez 10 lat od dnia jego wydania.

Dowód osobisty trzeba wymienić także w przypadku:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, z wyjątkiem zmiany nazwy organu wydającego;
  2. zmiany wyglądu twarzy (np. po operacji plastycznej) posiadacza dowodu osobistego, która utrudnia lub uniemożliwia rozpoznanie osoby na podstawie dowodu;
  3. utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza - utratę dowodu osobistego zgłosić można przez Internet;
  4. przekazania do organu gminy lub do placówki konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Aby wymienić dowód osobisty należy złożyć w tym celu odpowiedni wniosek do urzędu gminy lub przez Internet.

Wniosek należy złożyć co najmniej na 30 dni przed upływem terminu ważności dotychczasowego dowodu osobistego lub niezwłocznie w przypadkach określonych w pkt. 1-4.

Wymiana w urzędzie

Wymiana dowodu osobistego w urzędzie odbywa się poprzez wizytę w dowolnym urzędzie gminy i złożeniu tam odpowiednich dokumentów. Do urzędu gminy należy zabrać ze sobą:

  1. wniosek o wydanie dowodu osobistego - Kliknij TUTAJ aby pobrać wniosek. O taki wniosek możesz również prosić w urzędzie gminy.
  2. kolorowe zdjęcie na papierze fotograficznym i — jeśli jesteś na zdjęciu w ciemnych okularach lub w nakryciu głowy — odpowiednie zaświadczenie.
  3. dotychczasowy dowód osobisty lub ważny paszport — jeśli posiadasz,
  4. dokument podróży lub inny dokument stwierdzający tożsamość (np. prawo jazdy) — w przypadku osób, które dostały polskie obywatelstwo.

Wymiana przez Internet

Istnieje także możliwość złożenia wniosku o wymianę dowodu osobistego przez Internet. Aby tego dokonać należy wejść TUTAJ  a następnie zalogować się na swój profil zaufany (eGO).

Następnie wybierz powód ubiegania się o dowód. Dalej wybierz urząd, w którym odbierzesz gotowy dowód. Potem dołącz zdjęcie, sprawdź poprawność danych na wzorze dowodu i uzupełnij dane kontaktowe (sprawdź czy podałeś prawidłowy e-mail, bo na maila otrzymasz numer wniosku i nazwę urzędu gdzie odbierzesz dowód).

Ostatnim krokiem jest sprawdzenie wniosku, jego elektroniczne podpisane i wysłanie.

Ile trzeba czekać?

Standardowo urząd wyrabia dowód w ciągu 30 dni od dnia złożenia wniosku. W pewnych uzasadnionych okolicznościach termin ten może ulec wydłużeniu jednak na pewno zostaniesz o tym poinformowany.

TUTAJ możesz sprawdzić czy twój dowód jest już gotowy do odebrania - wystarczy, że masz numer wniosku o dowód.

Dowód osobisty możesz odebrać w urzędzie, który sobie wybrałeś lub, w którym złożyłeś wniosek.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1464 z późn. zm.)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Chcesz potańczyć? 10.000 zł bezzwrotnego dofinansowania na organizację potańcówki czeka na chętnych. Bez wkładu własnego.

Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi uruchamia program Potańcówki Wiejskie. Można dostać 10.000 zł bezzwrotnego dofinansowania, bez wkładu własnego, ale trzeba nawiązać współpracę z wykonawcami tradycyjnej muzyki danej społeczności lokalnej.

Elektroniczne listy polecone z potwierdzeniem odbioru. Nowa usługa Poczty Polskiej: e-Doręczenia. Jak dołączyć firmę do systemu e-Doręczeń?

Już niedługo zostanie wdrożona nowa usługa Poczty Polskiej e-Doręczenia. To prawdziwa rewolucja, która ma w dalszej perspektywie zastąpić tradycyjną papierową korespondencję wysyłaną do osób prywatnych, urzędów czy firm. Bank Pocztowy przeprowadził właśnie testy tej usługi z wykorzystaniem udostępnionego przez Pocztę Polską interfejsu API. Po jej wdrożeniu, zamiast osobistych wizyt w urzędzie pocztowym, fizycznego odbierania i wysyłania listów poleconych oraz archiwizowania papierowej korespondencji, będzie można dokonać wysyłki pisma w formie elektronicznej. Ta nowinka, to efekt wchodzącego w życie od października 2024 r. ułatwienia dla obywateli w postaci elektronicznego adresu do e-Doręczeń. 

Kto będzie musiał oddać 13. emeryturę? Niektórzy seniorzy powinni to sprawdzić

Niektórzy seniorzy będą musieli zwrócić 13. emeryturę. Pożegnanie z "trzynastką" dotyczy emerytów, którzy przekroczyli kwotowy limit dorabiania do emerytury. Dowiedz się, ile wynosi taki limit w 2024 roku, czy ta sytuacja dotyczy Ciebie?

Kolejni funkcjonariusze mają podwyżki. Nawet do 16 100 zł

Tym razem podwyżki dla funkcjonariuszy ABW – przyznano im podwyżki pensji i dodatków.

REKLAMA

Anita Noskowska-Piątkowska: Postulat stałych podwyżek w służbie cywilnej

Szefowa służby cywilnej: będę postulowała stały wzrost wynagrodzenia w służbie cywilnej.

Matura 2024. Co trzeba umieć na maturę z języka angielskiego? Wymagania egzaminacyjne

W jakim terminie odbywa się egzamin z języka angielskiego? Jakie są wymagania egzaminacyjne na maturze z tego przedmiotu? 

Dziś Sejm rozpoczyna trzydniowe posiedzenie - co się wydarzy? Harmonogram obrad w dniach 24-25-26 kwietnia

Dzisiaj, 24 kwietnia Sejm rozpoczyna trzydniowe posiedzenie. Jak będzie przebiegał plan obrad? Jakie projekty ustawa będą procedowane przez parlamentarzystów? Pełny harmonogram obrad Sejmu w dniach 24-25-26 kwietnia 2024 roku.

Podwyżka zasiłku pogrzebowego do 7000 zł już pewna. Czy jeszcze w 2024 roku?

22 kwietnia 2024 r. (w odpowiedzi na interpelację poselską) Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało, że projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw - przewidujący podwyższenie kwoty zasiłku pogrzebowego z 4000 zł do 7000 zł zostanie w najbliższych dniach skierowany do opiniowania w ramach uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.

REKLAMA

1500,00 zł dla ucznia w roku szkolnym 2024/2025. Sprawdź, kiedy złożyć wniosek, by otrzymać część pieniędzy już w wakacje.

Katalog świadczeń mających wspomóc rodziców w wychowaniu dzieci się poszerza – 800 plus, Dobry Start, dodatek z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego, samotnego wychowywania dziecka, na dojazdy. Na początku roku szkolnego przelew dla niektórych rodziców może wynieść nawet 1500,00 zł.

Likwidacja CBA - projekt ustawy już jest! Większość zadań CBA zostanie przekazana policji, powstanie CBZK

Projekt ustawy likwidującej Centralne Biuro Antykorupcyjne (CBA) rząd ma przyjąć w II kwartale 2024 r. Tak wynika z informacji umieszczonych w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Większość zadań CBA zostanie przekazana policji, tj. do nowego Centralnego Biura Zwalczania Korupcji (CBZK).

REKLAMA