REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku – do jakiego wnieść sądu?

Jarosław Krasnodęmbski
Przy sporządzaniu wniosku niezbędne jest zgromadzenie aktów stanu cywilnego wszystkich spadkobierców.
Przy sporządzaniu wniosku niezbędne jest zgromadzenie aktów stanu cywilnego wszystkich spadkobierców.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Po śmierci spadkodawcy należy doprowadzić do nabycia spadku przez spadkobierców zmarłego. Jednym ze sposobów na dokonanie tego jest złożenie wniosku do sądu o stwierdzenie nabycia spadku. Do jakiego sądu należy wnieść taki wniosek?

Jaki sąd?

REKLAMA

Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku należy złożyć do sądu rejonowego właściwego dla ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy. Wniosek składa się do wydziału cywilnego tego sądu. Złożenie takiego wniosku podlega opłacie w wysokości 50 zł.

Jakie dokumenty załączyć do wniosku?

Przy sporządzaniu wniosku niezbędne jest zgromadzenie aktów stanu cywilnego wszystkich spadkobierców – ustawowych i testamentowych oraz wniosku o zachowek. Małżonek spadkodawcy załącza akt zgonu spadkodawcy – na tym dokumencie jest umieszczony również małżonek zmarłego, dzieci niezamężne załączają wyłącznie akt urodzenia, a dzieci zamężne, które przyjęły nazwisko małżonka muszą złożyć akt małżeństwa. Rodzeństwo zmarłego załącza akt urodzenia oraz akt małżeński rodziców, o ile pochodzą z różnych związków małżeńskich. 

Zobacz: Obrońca z urzędu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak napisać wniosek o stwierdzenie nabycia spadku?

Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku powinien zawierać następujące elementy:

  1. data i miejsce sporządzenia wniosku
  2. określenie sądu właściwego
  3. określenie wnioskodawcy – imię, nazwisko i adres
  4. określenie stron – imiona, nazwiska i adresy osób fizycznych, w przypadku osób prawnych – nazwa i siedziba,
  5. określenie spadkobierców – wyszczególnia się ich i informuje o tym, że nie zrzekli się dziedziczenia
  6. jeżeli spadkodawca zostawił testament należy o tym wspomnieć – należy także dołączyć testament,
  7. uzasadnienie wniosku oraz dowody na przedstawione uzasadnienie
  8. podpis wnioskodawcy

Zobacz wzór: Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku

We wniosku o stwierdzenie nabycia spadku nie trzeba wymieniać żadnych składników spadku ponieważ sąd się tym w ogóle nie interesuje. Sąd w postanowieniu wskaże jedynie krąg spadkobierców i wysokość przysługujących im udziałów -  w postaci ułamkowej. Skład masy spadkowej nie ma znaczenia. Wyjątkiem jest gospodarstwo rolne ale też zależy kiedy spadek został otwarty (tzn. kiedy zmarł spadkodawca).

Zobacz serwis: Pomoc prawna

Wniosek należy złożyć wraz z załącznikami, należy również dołączyć po jednym komplecie kserokopii wniosku i załączników dla każdego z uczestników postępowania.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat MC: Zmiany w Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa. Ochrona przed zagrożeniami w cyberprzestrzeni będzie wzmocniona

Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało projekt ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa. Ustawa ma wzmocnić ochronę obywateli oraz instytucji przed rosnącymi zagrożeniami w cyberprzestrzeni. Projekt został skierowany do konsultacji publicznych, które potrwają do 24 maja 2024 r.

Wcześniejsza emerytura dla urodzonych w konkretnych latach i spełniających warunki

Po zmianach, które weszły w życie na początku tego roku więcej osób może przejść na wcześniejszą emeryturę. Aktualnie bowiem nabycie prawa do emerytury pomostowej przysługuje osobom znacznie młodszym niż wcześniej. Przyszli emeryci nie muszą teraz udowadniać, że wykonywali pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze przed 31 grudnia 1998 r.

RPD do nauczycieli: bez kartkówek i sprawdzianów po majówce, czy długim weekendzie z Bożym Ciałem; pozwólcie dzieciom wypocząć

Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak zaapelowała w liście do nauczycieli o uszanowanie prawa uczniów do wypoczynku w trakcie majówki i długiego weekendu czerwcowego.

Czy wynajmujący może wejść do swojego mieszkania o dowolnej porze? Czy najemca może odmówić mu wstępu? Sprawdź, jakie są zasady.

Prawa wynajmującego, a prawa najemcy – co jest ważniejsze? Prawo chroni obie strony umowy. Ich zakres jest inny w przypadku awarii wywołującej szkodę lub zagrażającej bezpośrednio powstaniem szkody, a inny w odniesieniu do okresowego i doraźnego sprawowania kontroli nad nieruchomością.

REKLAMA

Nowy obowiązek do końca 2024 roku: 1 punkt ładowania aut elektrycznych na 10 lub 20 miejsc parkingowych. Kogo dotyczy?

Zbliżające się zmiany prawne w zakresie eMobility przyniosą w Polsce potrzebę szybkiej elektryfikacji parkingów. Dlatego E.ON Polska prezentuje przewodnik po wybranych zagadnieniach dotyczących obowiązujących i przyszłych regulacji w obszarze elektromobilności. Materiał powstał we współpracy z zespołem Dekarbonizacji kancelarii prawnej Osborne Clarke oraz firmą doradztwa podatkowego MDDP. Jest on kierowany do właścicieli i zarządców nieruchomości komercyjnych.

Chcesz potańczyć? 10.000 zł bezzwrotnego dofinansowania na organizację potańcówki czeka na chętnych. Bez wkładu własnego.

Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi uruchamia program Potańcówki Wiejskie. Można dostać 10.000 zł bezzwrotnego dofinansowania, bez wkładu własnego, ale trzeba nawiązać współpracę z wykonawcami tradycyjnej muzyki danej społeczności lokalnej.

Elektroniczne listy polecone z potwierdzeniem odbioru. Nowa usługa Poczty Polskiej: e-Doręczenia. Jak dołączyć firmę do systemu e-Doręczeń?

Już niedługo zostanie wdrożona nowa usługa Poczty Polskiej e-Doręczenia. To prawdziwa rewolucja, która ma w dalszej perspektywie zastąpić tradycyjną papierową korespondencję wysyłaną do osób prywatnych, urzędów czy firm. Bank Pocztowy przeprowadził właśnie testy tej usługi z wykorzystaniem udostępnionego przez Pocztę Polską interfejsu API. Po jej wdrożeniu, zamiast osobistych wizyt w urzędzie pocztowym, fizycznego odbierania i wysyłania listów poleconych oraz archiwizowania papierowej korespondencji, będzie można dokonać wysyłki pisma w formie elektronicznej. Ta nowinka, to efekt wchodzącego w życie od października 2024 r. ułatwienia dla obywateli w postaci elektronicznego adresu do e-Doręczeń. 

Kto będzie musiał oddać 13. emeryturę? Niektórzy seniorzy powinni to sprawdzić

Niektórzy seniorzy będą musieli zwrócić 13. emeryturę. Pożegnanie z "trzynastką" dotyczy emerytów, którzy przekroczyli kwotowy limit dorabiania do emerytury. Dowiedz się, ile wynosi taki limit w 2024 roku, czy ta sytuacja dotyczy Ciebie?

REKLAMA

Kolejni funkcjonariusze mają podwyżki. Nawet do 16 100 zł

Tym razem podwyżki dla funkcjonariuszy ABW – przyznano im podwyżki pensji i dodatków.

Anita Noskowska-Piątkowska: Postulat stałych podwyżek w służbie cywilnej

Szefowa służby cywilnej: będę postulowała stały wzrost wynagrodzenia w służbie cywilnej.

REKLAMA