| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - telekomunikacja > Usługi telekomunikacyjne - w życie weszły ważne zmiany w przepisach

Usługi telekomunikacyjne - w życie weszły ważne zmiany w przepisach

W dniu 12.12.2018 r. w życie weszła duża nowelizacja prawa telekomunikacyjnego. Korzystne dla konsumentów zmiany precyzują przepisy dot. odstąpienia od umowy - konsument ma prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni, nawet jeśli przedsiębiorca uruchomił usługi. Co więcej, zmieniają się zasady dot. SMS-ów premium - po nowelizacji prawa telekomunikacyjnego dostawca usługi premium, musi uzyskać zgodę konsumenta zanim zacznie ją świadczyć. Wprowadzona zostanie również możliwość określenia u operatora kwoty, do której wyrażasz gotowość ponoszenia wydatków na SMS-y premium - domyślna to 35 zł.

Po nowelizacji prawa telekomunikacyjnego:

  • zanim dostawca usługi premium zacznie ją świadczyć, musi uzyskać zgodę konsumenta,
  • 35 zł – tyle ma wynosić domyślna kwota, do wysokości której abonent może ponosić koszty SMS-ów premium w danym okresie rozliczeniowym. Operator musi mu umożliwić także wybór innego progu spośród co najmniej czterech: 0 zł, 35 zł, 100 zł, 200 zł,
  • konsument może całkowicie zablokować usługi premium, w tym połączenia przychodzące, nawet jeśli są bezpłatne,
  • operator nie może naliczać opłat za usługi wykonane z naruszeniem woli abonenta, np. jeśli pomimo jego życzenie nie założył blokady,
  • usługi premium mogą świadczyć tylko podmioty wpisane do rejestru prowadzonego przez prezesa UKE.

Forma dokumentowa umowy

Do tej pory umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych musiały mieć formę pisemną lub elektroniczną (z wykorzystaniem specjalnego formularza). Od dziś mogą być zawierane też w formie dokumentowej. Oznacza to, że wystarczy, że zaakceptujesz warunki w taki sposób, żeby można było cię zidentyfikować, np. e-mailem, SMS-em, przez telefon podczas nagrywanej rozmowy. Podpis nie jest potrzebny. Przy formie dokumentowej przedsiębiorca musi dostarczyć konsumentowi na trwałym nośniku treść umowy oraz oświadczenie abonenta o związaniu się jej warunkami. Formę kontraktu wybiera klient spośród tych, które firma ma w ofercie.

Przedsiębiorcom przypominamy, że trwały nośnik musi gwarantować trwałość i niezmienność zapisanych informacji oraz ich dostępność przez okres potrzebny do realizacji umowy i związanych z nią roszczeń. Trwałym nośnikiem może być np. papier, płyta CD, e-mail, SMS, wewnętrzny serwis abonencki, jeśli spełniają wymienione cechy.

Czytaj także

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Paragona

europejski lider w dziedzinie rozwiązań kadrowych w sektorze medycznym

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »