| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Sprawy rodzinne > Rozwody > Rozwód kościelny > Unieważnienie sakramentów świętych

Unieważnienie sakramentów świętych

Możliwość stwierdzenia nieważności kościelnego małżeństwa rodzi pytanie o podobne rozwiązania dotyczące pozostałych sakramentów św. Czy można unieważnić chrzest lub bierzmowanie? Jakie warunki są wymagane do ważności poszczególnych sakramentów?

Unieważnienie sakramentu bierzmowania

Kolejnym sakramentem, który warto podjąć, jest bierzmowanie. Według kan. 889 § 1 KPK do ważności jego przyjęcia należy fakt bycia ochrzczonym. Pozostałe warunki obejmują już godziwość jego przyjmowania. Trudno jednak nie wyobrazić sobie sytuacji, gdy mający zostać bierzmowanym zostałby do tego przymuszony, co więcej, gdy wewnętrznym aktem woli wyklucza jego przyjęcie.

W tych dwóch całkiem w sumie możliwych sytuacjach nie trudno nie dopatrzeć się jakiegoś podobieństwa do zawarcia sakramentu małżeństwa na skutek przymusu, w końcu do dokonania wykluczenia pozytywnym aktem woli małżeństwa. I chociaż w dwóch ostatnich pokrótce zarysowanych sytuacjach istnieje możliwość uznania nieważności zawiązanego węzła małżeńskiego, to nie ma czegoś takiego przy bierzmowaniu.

Ważność pozostałych sakramentów św. (bierzmowania, komunii, kapłaństwa, namaszczenia chorych)

Tak jak przy bierzmowaniu do ważności wymagany jest fakt bycia ochrzczonym, taki sam warunek postawiony jest przy przyjęciu po raz pierwszy komunii św. (kan. 912 KPK).

Z kolei przy Sakramencie spowiedzi św. wydaje się, iż nie ma większego problemu. Bowiem, gdy przyjmujący, przykładowo, świadomie zataja grzechy ciężkie, sam niejako powoduje nieważność (kan. 988 KPK).

Podobnie jak przy bierzmowaniu oraz komunii św. dla ważności sakramentu święceń istnieje wymóg bycia ochrzczonym obok innego w postaci bycia mężczyzną (kan. 1024 KPK).

I na koniec sakrament namaszczenia chorych, ale w sytuacji zaszafowania nim niejako wbrew woli namaszczanej osoby. Prawodawca przewidział takie okoliczności, każąc każdorazowo dokonać analizy czy istnieje korespondencja pomiędzy udzielaniem tego sakramentu tu i teraz a wolą przyjmującego. Dokonuje się tego przykładowo na podstawie pewnych symboli religijnych, religijnego życia. Z tego powodu sakramentu tego nie udziela się osobie nieprzytomnej, gdy nie ma powyżej wymienionych przesłanek.

Na ten temat m. in. w:

T. Pawluk, Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II, T. II, Lud Boże jego nauczanie i uświęcanie, Olsztyn 1986.

Polecamy serwis: Rozwód kościelny

Czytaj także

Data publikacji:

Ekspert:

dr Arletta Bolesta

Adwokat kościelny

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Zgodnie z treścią kan. 849 KPK, gdy przy ochrzczeniu nie zostaje zachowana materia bądź forma, to sakrament ten jest nieważny./ Fot. Shutterstock
Zgodnie z treścią kan. 849 KPK, gdy przy ochrzczeniu nie zostaje zachowana materia bądź forma, to sakrament ten jest nieważny./ Fot. Shutterstock

PPK dla pracownika24.90 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Kampanie SEO

Kampanie SEO to agencja marketingowa z ponad 10-letnim doświadczeniem, którą tworzą doświadczeni i kreatywni eksperci.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »