REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Administracja publiczna, Urzędnicy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Podwyżki wynagrodzeń urzędników i pracowników sądów oraz prokuratur o 20% [nowe widełki]

Podwyżki wynagrodzeń urzędników i pracowników sądów - musiało do tego dojść, bo przecież wielu z nich nie zarabiało nawet minimalnej krajowej, szczególnie w samorządach, gdzie są inne zasady finansowania środków publicznych. Teraz minimum będzie wynosiło 4300 zł. Projekt rozporządzenia jest z dnia 20 marca 2024 r. Aktualnie trwają uzgodnienia międzyresortowe, konsultacje publiczne i opiniowanie, będą więc nowe widełki a podwyżka wyniesie co najmniej 20%.

TSUE: zakaz noszenia symboli religijnych przez wszystkich pracowników administracji publicznej jest zgodny z prawem UE

W dniu 28 listopada 2023 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok, w którym uznał za zgodny z prawem Unii Europejskiej zakaz noszenia w miejscu pracy wszelkich widocznych symboli ujawniających przekonania światopoglądowe lub religijne, wydany przez administrację publiczną. Zdaniem TSUE taki zakaz nie jest dyskryminujący, jeżeli jest stosowany w sposób ogólny i bez rozróżnienia względem wszystkich pracowników tej administracji i ogranicza się do tego, co ściśle konieczne.

500 zł podwyżki dla pracowników urzędu miasta i jednostek podległych w 2024 r. Radni Rzeszowa jednogłośnie poparli uchwałę w tej sprawie

Podwyżki dla pracowników urzędu miasta i podległych mu jednostek w 2024 r. staną się faktem. Prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek złożył taką obietnicę podczas sesji rady miasta.

Więcej czasu na założenie skrzynki do e-Doręczeń!

Na podmioty wpisane do rejestru przedsiębiorców w KRS oraz wykonujących zawód adwokatów, radców prawnych, doradców podatkowych, rzeczników patentowych i notariuszy został nałożony obowiązek posiadania adresu do e-doręczeń. Termin wdrożenia tego obowiązku został wyznaczony na 10 grudnia 2023 r., jednak Minister Cyfryzacji zdecydował się na jego przedłużenie do 31 grudnia 2023 r. Jednocześnie zapowiedział inicjatywę ustawodawczą, która ma przesunąć ten termin na 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

80 tys. urzędów przejdzie na e-Doręczenia. Już od grudnia!

Od grudnia 80 tys. urzędów przejdzie na e-Doręczenia. Obowiązek korzystania z doręczeń elektronicznych będą miały wszystkie organy administracji publicznej i jednostki samorządu terytorialnego. Do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych będą zobligowane także osoby wykonujące zawody zaufania publicznego, czyli m.in. notariusz czy adwokat, a także nowi przedsiębiorcy wpisani do KRS.

Shutdown dla urzędników w USA?

Shutdown czyli zamknięcie, czy grozi urzędnikom w USA? Amerykańskie władze federalne ostrzegły w czwartek 28 września 2023 r. pracowników administracji o możliwym tzw. shutdownie, czyli zamknięciu urzędów w związku z nieuchwaleniem budżetu na nowy rok fiskalny.

Podwyżki dla urzędników 2023

Czy będą podwyżki w budżetówce 2023? Kiedy dodatek dla budżetówki 2023? Trwają prace nad rozporządzeniem Rady Ministrów zmieniającym rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek - zmiany w dużej mierze dotyczą pracowników urzędów morskich.

Automatyczne zwolnienie z pracy za współpracę z „organami bezpieczeństwa" w PRL. Zmiany ustaw o służbie cywilnej i o pracownikach urzędów państwowych

Do Rzecznika Praw Obywatelskich są kierowane skargi obywateli po ostatniej zmianie ustawy o służbie cywilnej i ustawy o pracownikach urzędów państwowych. Nowelizacja ta wprowadziła (od 27 czerwca 2023 r.) zakaz zatrudniania w służbie cywilnej i na innych stanowiskach w instytucjach publicznych osób, które służyły i pracowały w instytucjach uznanych za „organy bezpieczeństwa” w czasie PRL lub były ich współpracownikami – bez względu na to czym dana osoba w rzeczywistości się zajmowała w tym czasie. W odniesieniu do tych osób następuje wygaszanie stosunków pracy w urzędach państwowych i służbie cywilnej.

REKLAMA

e-płatności, e-pełnomocnictwa i inne nowe usługi online administracji publicznej. Od kiedy?

W dniu 10 lipca 2023 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z rozwojem e-administracji, przedłożony przez ministra cyfryzacji. Rząd planuje udostępnić nowe usługi administracji publicznej przez Internet (online), które przyśpieszą zmiany w działaniu urzędów. Nowe rozwiązania będą miały charakter rewolucyjny dla obywateli, przedsiębiorców i administracji. Dzięki e-płatnościom i e-pełnomocnictwom, więcej spraw będzie można załatwić w całości online. Cyfryzacja pozwoli także na wprowadzenie kolejnych ułatwień dla obywateli i przedsiębiorców. Teraz projekt trafi do prac legislacyjnych w Sejmie.

Administracja publiczna

Administracja publiczna jest terminem używanym do opisania systemu organizacji i zarządzania rządowych struktur oraz instytucji, które mają za zadanie wypełniać funkcje publiczne i świadczyć usługi dla społeczeństwa. Obejmuje ona różne gałęzie władzy wykonawczej, takie jak administracja centralna, regionalna i lokalna.

Czym dokładnie jest budynek użyteczności publicznej?

Definicja budynku użyteczności publicznej występuje niemal w każdej sferze funkcjonowania administracji samorządowej. Niestety pomimo znajomości definicji legalnej w dalszym ciągu pojawiają się wątpliwości praktyczne z zakwalifikowaniem danego obiektu do tej kategorii budynków.

Praca zdalna w administracji publicznej 2022

Praca zdalna w administracji publicznej w 2022 r. przewidziana jest w rozporządzeniu. Celem jest ograniczenie ryzyka związanego z szybkim rozprzestrzenianiem się epidemii koronawirusa. Do kiedy urzędy pracują zdalnie?

Podwyżki dla urzędników w 2022 r.

Podwyżki dla urzędników w 2022 roku są całkiem przyzwoite - mówi w wywiadzie dla DGP Dobrosław Dowiat-Urbański, szef służby cywilnej.

Wynagrodzenia i zatrudnienie w samorządach

Wynagrodzenia w samorządach - czy będą podwyżki w 2022 roku? Czy spodziewana jest redukcja etatów w urzędach?

Zmiany w systemie wynagradzania urzędników

Wynagrodzenia urzędników. Premier Matusz Morawiecki chce, aby urzędy działały na wzór firm, czyli premiowani byli najlepsi, a nie wszyscy po równo.

Praca zdalna urzędników - ekwiwalent

Praca zdalna urzędników - po zmianie przepisów pracodawca będzie musiał zagwarantować ekwiwalent. Czy wygasi to pracę zdalną urzędników?

Praca zdalna w urzędach – czerwiec 2021 r.

Praca zdalna w urzędach – do kiedy przedłużona? Jak długo będzie ograniczona praca urzędów? Jaka jest dopuszczalna liczba osób (interesantów) w urzędzie w czerwcu 2021 roku?

Do kiedy praca zdalna w urzędach 2021?

Praca zdalna w urzędach – do kiedy? Jakie sprawy możemy załatwić w urzędzie? Jakie są zasady pracy zdalnej urzędników?

Internet popularny w komunikacji z administracją publiczną

Internet na Mazowszu ma coraz większe znaczenie jako kanał komunikacji z administracją publiczną. Jakie są statystyki?

Praca zdalna w administracji publicznej do 9 kwietnia 2021 r.

Praca zdalna w administracji - cała administracja publiczna wszędzie tam, gdzie będzie to możliwe, zostanie na najbliższe dwa tygodnie wysłana na pracę zdalną - zapowiedział premier Mateusz Morawiecki. Zaapelował też do prywatnych przedsiębiorców o pracę zdalną dla pracowników w tym czasie.

Nagrody i dodatki dla urzędników w 2021 r.

Nagrody i dodatki dla urzędników w 2021 r. Czy jednak zostaną przyznane?

Wynagrodzenia urzędników 2021

Wynagrodzenia urzędników 2021 - ile wynosi średnia pensja w samorządach? Jak COVID-19 wpłynął na sytuację finansową urzędników?

Prezydenckie weto ws. ustawy o działach administracji rządowej 

Ustawa o działach administracji rządowej została zawetowana przez Prezydenta Andrzeja Dudę. Dlaczego? Co zawiera ustawa?

Compliance - kompetencje i zadania pracowników ds. przeciwdziałania korupcji

CBA opublikowało „Wytyczne antykorupcyjne dla administracji publicznej w zakresie jednolitych rozwiązań instytucjonalnych oraz zasad postępowania dla urzędników i osób należących do grupy PTEF”. W wytycznych omówione też kwestie dotyczące kompetencji i zadań pracowników ds. przeciwdziałania korupcji. Czy według CBA utworzenie stanowiska do spraw przeciwdziałania korupcji jest niezbędne? Jakie są podstawowe zadania pracownika ds. przeciwdziałania korupcji według CBA?

Compliance - Wytyczne antykorupcyjne CBA dla administracji publicznej - zaangażowanie kierownictwa

CBA opublikowało „Wytyczne antykorupcyjne dla administracji publicznej w zakresie jednolitych rozwiązań instytucjonalnych oraz zasad postępowania dla urzędników i osób należących do grupy PTEF”.

Koronawirus. Urzędnicy bez nagród i innych bonusów

Przez oszczędności w budżecie urzędnicy rządowi nie będą mieli wypłacanych nagród oraz innych bonusów do końca roku, np. dodatku zadaniowego lub za nadgodziny. Zaoszczędzone pieniądze mają trafić na zakup szczepionek i walkę z pandemią.

Praca zdalna w urzędach – do kiedy, ograniczenia działalności urzędów

Praca zdalna urzędników administracji publicznej została przedłużona. Ma to związek z wejściem Polski od 28 listopada w tzw. etap odpowiedzialności pandemii koronawirusa. Do kiedy potrwa praca zdalna w urzędach? Jakie obostrzenia obowiązują w urzędach? Co z obsługą interesantów?

Blockchain w administracji publicznej - będą nowe przepisy UE

Komisja Europejska przymierza się do wdrożenia regulacji, które pomogą w pełni wykorzystać potencjał technologii blockchain oraz kryptowalut. Unijni urzędnicy pracują nad rozwiązaniami prawnymi, dzięki którym kryptowaluty staną się pełnoprawnym instrumentem finansowym akceptowanym we wszystkich krajach członkowskich. Blockchain czeka jednak także na zastosowanie w wielu innych branżach.

Oszczędności w urzędach w 2020 r. - niższe pensje, brak nagród?

Z informacji Dziennika Gazety Prawnej wynika, że nie będzie zwolnień w administracji rządowej. Rząd będzie jednak szukał oszczędności płacowych.

Zwolnienia urzędników administracji państwowej w sierpniu 2020 - stanowisko OPZZ

Tarcza antykryzysowa daje możliwość masowych zwolnień w administracji publicznej. Przedstawiamy stanowisko związków zawodowych.

Tarcza 2.0 a zwolnienia i obniżki płac w administracji rządowej - wyjaśnienia Szefa KPRM

Wśród zmian wprowadzonych przez tzw. Tarczę antykryzysową 2.0 znalazły się rozwiązania pozwalające na zwolnienia i obniżki płac w administracji rządowej. RPO poprosił o stanowisko w tej sprawie Michała Dworczyka, szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Oszczędności w administracji publicznej. Niższe wynagrodzenia zamiast zwolnień?

Rząd zabezpiecza się przed brakiem pieniędzy w budżecie na skutek kryzysu wywołanego koronawirusem. Chce redukować zatrudnienie w administracji rządowej, w tym w służbie cywilnej lub w najlepszym wypadku na pewien czas obniżać pensje urzędników.

Tarcza antykryzysowa 2.0: Możliwość redukcji etatów w urzędach

Rząd na postawie specjalnego rozporządzenia może dokonać redukcji etatów w administracji publicznej. Takie rozwiązanie znalazło się w rządowym projekcie ustawy o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2.

Koronawirus. Zwolnienia w administracji publicznej

Rząd chce być przygotowany do ewentualnego cięcia etatów i obniżek pensji w ministerstwach, urzędach wojewódzkich i innych instytucjach. Wystarczy, że – gdy zajdzie taka potrzeba – wyda stosowne rozporządzenie. Takie rozwiązanie znalazło się w rządowym projekcie ustawy o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2.

Staże zawodowe dla niepełnosprawnych w administracji rządowej 2020

W 2020 r. w administracji rządowej odbywają się staże zawodowe dla osób niepełnosprawnych. Organizowane są w ramach programu "Stabilne zatrudnienie". Staże przewidziane są dla 490 osób. Jakie są warunki uczestnictwa w programie? Jak się zgłosić?

Zintegrowana platforma analityczna dla administracji publicznej ruszy w 2022 r.

Zintegrowana platforma analityczna ma być narzędziem wspierającym rozwój analityki danych w sektorze publicznym. Ministerstwo Cyfryzacji już pracuje nad jej uruchomieniem.

Staż w administracji publicznej dla osób niepełnosprawnych

Program "Stabilne zatrudnienie" wspiera zatrudnienie osób niepełnosprawnych w administracji publicznej. Wyróżnia się dwa moduły: "Instytucje" i "Staże zawodowe". Co obejmuje dofinansowanie w ramach programu?

Cyfryzacja księgowości przyspiesza - usługi chmurowe

Digitalizacja usług księgowych to oszczędność czasu i pieniędzy, z tego względu coraz popularniejsze staje się korzystania z rozwiązań chmurowych. Okazuje się, że małe firmy stanowią grupę tych podmiotów, które najszybciej spośród przedsiębiorców wprowadzają do swojego biznesu nowoczesne rozwiązania technologiczne w księgowości.

Nowego urzędnika trzeba przeszkolić i przeegzaminować

Jednostki samorządu terytorialnego zostały zobowiązane do organizowania służby przygotowawczej dla pracowników podejmujących po raz pierwszy zatrudnienie na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym. Decyzję w sprawie skierowania do służby przygotowawczej i jej zakresu podejmuje kierownik jednostki, w której pracownik  jest zatrudniony. Bierze przy tym pod uwagę poziom przygotowania pracownika  do wykonywania obowiązków wynikających z opisu stanowiska oraz opinię osoby  kierującej komórką organizacyjną, w której pracownik jest zatrudniony.

Wynagrodzenia urzędników 2019 r.

Urzędnik zarobi więcej już w 2019 r. Jakie podwyżki dostanie ta grupa zawodowa? O ile ma wzrosnąć kwota bazowa?

Urzędnik państwowy: duże wymagania - niskie zarobki

Zainteresowanie pracą w służbie publicznej wyraźnie spada. Wynika to m.in. z dużej konkurencji w sektorze prywatnym, gdzie zarobki są o jedną czwartą wyższe. Średnie zarobki w biznesie wynoszą 5133 zł, a w sektorze publicznym 3851 zł brutto. Zarobkowe ambicje najważniejszych urzędników skutecznie ogranicza ustawa kominowa.

Jedno hasło do wszystkich portali administracji publicznej

Ministerstwo Cyfryzacji informuje, że do wszystkich portali administracji publicznej będziemy mogli się zalogować przy pomocy jednego hasła oraz loginu.

Podwyżki w służbie cywilnej

W roku 2018 urzędnicy nie mają szansy na podwyżki. Kwota bazowa nie uległa zmianie od 2009 roku. Podwyżki dla urzędników mają być możliwe dopiero po ograniczeniu etatów.

Co NIK skontroluje w 2018 roku?

Rok 2018 będzie czasem intensywnych kontroli Najwyższej Izby Kontroli (NIK). Kontrolerzy zbadają m.in. poprawność realizacji programu 500+, bezpieczeństwo teleinformatyczne Polski czy też funkcjonowanie systemu ratownictwa medycznego.

Wysokość opłaty od sprzeciwu od decyzji – 2018 r.

Rada Ministrów w drodze rozporządzenia określiła wysokość opłaty od sprzeciwu od decyzji organu odwoławczego wydanego na podstawie art. 138 § 2 kpa. W 2018 r. wysokość wpisu od tego środka zaskarżenia wyniesie 100 zł. Osobom, które zapłaciły więcej nadpłata zostanie zwrócona.

Ustawa o jawności życia publicznego już 1 stycznia 2018 r.

Zgodnie z projektem ustawy wszyscy urzędnicy publiczni będą składać oświadczenia majątkowe. Czy te przepisy wejdą w życie już w styczniu 2018 r.?

Założenia nowej ustawy o jawności życia publicznego

Zgodnie z założeniami, przedstawionymi 23 października 2017 roku, głównym celem nowej ustawy o jawności życia publicznego jest zwiększenie transparentności oraz kontroli społecznej nad osobami pełniącymi funkcje publiczne. Niektóre z zapowiadanych zmian zbliżone są do innych wiodących przepisów antykorupcyjnych takich jak: UK Bribery Act, regulacji amerykańskich czy nowej francuskiej ustawy antykorupcyjnej (Sapin II).

Doręczenie elektroniczne między podmiotami publicznymi po nowelizacji k.p.a.

Nowelizacja przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego wprowadziła obowiązek doręczeń elektronicznych podmiotom publicznym występującym w postępowaniu. Z uwagi na brak ustawowej sankcji w przypadku doręczenia w innej formie niż elektroniczna, należy uznać, że doręczenie takiemu podmiotowi pisma w formie tradycyjnej również będzie skuteczne.

Zasada współdziałania organów administracji publicznej

Na mocy nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego z dnia 1 czerwca 2017 r. wprowadzono zasadę współdziałania organów administracji publicznej. Przed nowelizacją procedury administracyjnej zasada ta nie była uregulowana w przepisach.

Nowelizacja KPA w 2017 r.

1 czerwca 2017 r. w życie wchodzi nowelizacja KPA. Głównym celem ustawy zmieniającej jest przyspieszenie postępowania administracyjnego. Ustawa wprowadza również zasadę przyjaznej interpretacji przepisów – „w razie wątpliwości co do treści normy prawnej, należy rozstrzygnąć na korzyść strony”.

REKLAMA