REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Bagaż, Prawa pasażera

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Co robić, gdy zostawimy bagaż w pociągu? Kto odpowiada za skradzioną walizkę?

Zostawiłeś bagaż w pociągu? Nie panikuj. Większość przewoźników ma przewidziane odpowiednie procedury. Urząd Transportu Kolejowego przypomina, co zrobić, gdy zgubimy bagaż lub kiedy nasze walizki zostaną skradzione.

Urlop za granicą - dokumenty, kontrola graniczna i celna, podróż samolotem, bagaż. Ile można przewieźć alkoholu, papierosów, paliwa bez cła i podatków?

Jakie dokumenty trzeba mieć w podróży poza granice Polski? Do jakich państw wjedziemy na dowód osobisty? Co trzeba wiedzieć przekraczając przejście graniczne? Jak się zachować na lotnisku? Ile można przewozić przez granicę alkoholu, papierosów, paliwa bez cła i podatków? Wyjaśnia Krajowa Administracja Skarbowa.

Bagaż nie doleciał po świętach. Co robić i jak unikać takich sytuacji?

Przerwa świąteczna dobiega końca. Planujesz powrót samolotem z bagażem rejestrowanym? Dowiedz się, jak przygotować się do podróży, aby zmniejszyć ryzyko zaginięcia lub opóźnienia bagażu.

Niezidentyfikowany bagaż na lotnisku - aktualizacja procedur

Umieszczenie w programach ochrony lotnisk procedur postępowania z bagażem niezidentyfikowanym i podejrzanymi przedmiotami zaktualizowanych zgodnie z oceną ryzyka dokonywaną przez Urząd Lotnictwa Cywilnego zakłada projekt rozporządzenia opublikowany w środę na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

REKLAMA

Opóźniony lot, a ubezpieczenie turystyczne

Opóźniony lot to obecnie częsta sytuacja na europejskich lotniskach w związku z panującym na nich chaosem. Powodem są m.in. strajki i brak personelu. To powoduje problemy turystów, którzy po dwóch latach zastoju w turystyce, wywołanego pandemią COVID-19, tłumnie wrócili do podróżowania. Media prawie codziennie donoszą o osobach koczujących na lotniskach. W sytuacji, kiedy lot znacznie się opóźni albo bagaż nie dotrze na czas, podróżny, który jest chroniony polisą turystyczną, może się ubiegać o dodatkowe odszkodowanie z tego tytułu.

Bagaż nie doleciał lub został uszkodzony?

W związku z problemami na europejskich lotniskach tj. Londyn-Heathrow, Europejskie Centrum Konsumenckie i UOKiK wskazują, jak postępować, gdy po przylocie okaże się, że nasz bagaż nie doleciał lub został uszkodzony. Zapoznaj się z poradami i pamiętaj o terminowej reklamacji.

Problemy z linią lotniczą - co robić?

Konsumenci często nie wiedzą co robić w przypadku problemów z linią lotniczą. Kiedy można zrezygnować z lotu, a kiedy uzyskać odszkodowanie?

Jak zapakować boks dachowy?

Boks dachowy to idealne rozwiązanie dla osób, które planują dalsze wyjazdy z dużą ilością bagaży. Trzeba jednak pamiętać, że do boksu dachowego możemy włożyć przedmioty o ograniczonej masie, a także o prawidłowym rozmieszczeniu bagażu. Podpowiadamy jak zapakować boks dachowy.

REKLAMA

Odwołany lot, uszkodzony bagaż - procedura reklamacyjna krok po kroku

W przypadku odwołania lotu pasażerowie mogą domagać się odszkodowania. Linie lotnicze ponoszą również odpowiedzialność za uszkodzony bagaż. Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada jak wygląda procedura reklamacyjna krok po kroku.

Kiedy przewoźnik odpowiada za zgubiony lub skradziony bagaż?

Kluczową kwestią dotyczącą odpowiedzialności przewoźnika za zgubiony lub skradziony bagaż jest miejsce, w którym zostawiliśmy nasze walizki, torby czy plecaki. Zgodnie z prawem, jeżeli podróżny nie może sam pilnować rzeczy i pozostawił je w miejscu specjalnie przeznaczonym na bagaż, a rzeczy te zaginęły, wówczas pełną odpowiedzialność poniesie przewoźnik. Kiedy jednak sam pasażer odpowiada za zaginiony bagaż?

Długi weekend w europejskim mieście - jakie mamy prawa?

Utrudnienia na lotnisku czy w hotelu mogą przydarzyć się każdemu, kto podczas zbliżającego się długiego weekendu wybierze się w podróż do jednego z europejskich miast. Jakie prawa przysługują konsumentom? Gdzie zwrócić się o pomoc?

Czy będą kary za pozostawienie bagażu bez opieki? MI proponuje takie rozwiązanie

Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt nowelizacji rozporządzenia, w którym proponuje aby wprowadzić możliwość nakładania grzywny za pozostawienie bagażu bez opieki na peronie lub dworcu, poza miejscami do tego wydzielonymi. Pomysłodawca informuje. że projekt powstał w związku z potencjalnym zagrożeniem terrorystycznym i z co rocznym wzrostem liczby przypadków pozostawiania bagaż bez opieki na dworcach.

Co zrobić w przypadku zgubienia bagażu lub odwołania lotu?

Warto wiedzieć, że za opóźniony, odwołany lot lub zgubiony bagaż przysługuje odszkodowanie. Występuje o nie jedynie 1 proc. uprawnionych do tego Polaków.

Powakacyjne reklamacje - jak i kiedy?

Co zrobić, gdy w czasie wakacji zagubiliśmy bagaż, a wybrany obiekt nie spełniał wymogów czterogwiazdkowego hotelu? Pamiętajmy, że w wielu przypadkach przysługuje nam reklamacja.

Wpływ bagażu i masy na prowadzenie samochodu

Jak zmieni się zachowanie pojazdu gdy zostanie on obciążony bagażem? O czym pamiętać jeśli masa pojazdu ulegnie zwiększeniu?

Prawa pasażera strajkujących linii lotniczych

Pasażerom linii lotniczych, które strajkują, przysługują szczególne prawa. Jako przykład rozszerzonej ochrony pasażerów wskazać można: prawo do informacji, darmowe posiłki i napoje, zwrot ceny biletów a nawet odszkodowanie. Stowarzyszenie Przyjazne Latanie przypomina, jakie prawa przysługują pasażerom w kryzysowych sytuacjach.

Prawa pasażerów niepełnosprawnych

Nad prawami pasażerów niepełnosprawnych pracował rząd. Zgodnie z nowelizacją ustawy o transporcie drogowym w całej Polsce zostaną wyznaczone dworce autobusowe i autokarowe, na terenie których osobom niepełnosprawnym i o ograniczonej sprawności ruchowej będzie udzielana pomoc.

Czy można ubiegać się o odszkodowania za overbooking?

Za overbooking - praktykę linii lotniczych, które sprzedają więcej biletów niż posiadają miejsc w samolocie - pasażerom przysługuje prawo do odszkodowania. Przewoźnik jest także zobowiązany do wypłaty innych dodatkowych świadczeń, np. zwrotu pełnego kosztu biletu. Jak zatem skutecznie ubiegać się o odszkodowanie za overbooking?

Odpowiedzialność za zniszczony lub zgubiony bagaż

Sezon urlopowy wiąże się z podróżami. W czasie podróży często dochodzi do zgubienia lub zniszczeniu bagażu. Kto odpowiada za zniszczony bagaż? Czy odpowiedzialność spoczywa na przewoźniku?

Prawa pasażera samolotu – nowa perspektywa

Nad zagwarantowaniem praw pasażerów samolotów pracuje Komisja Europejska. Nowa perspektywa w prawach pasażera samolotu zakłada m.in. wprowadzenie zautomatyzowanych odpraw granicznych, stref relaksu na lotniskach oraz laserów molekularnych do skanowania bagażu.

Przewożenie bagażu autem bez zabiezpieczenia

Nawet małe przedmioty luźno ułożone w aucie mogą stanowić niebezpieczeństwo dla osób podróżujących w pojeździe. Gwałtowne hamowanie nawet z prędkości 50 km/h może zakończyć się poważnymi obrażeniami. Dlaczego?

Co zrobić, gdy autobus nie zatrzymał się na przystanku?

Przewóz regularny w komunikacji publicznej związany jest z obligatoryjnym zatrzymywaniem się autobusu na przystankach, zatwierdzonych w rozkładzie jazdy. Pominięcia przystanku autobusowego nie uzasadniają ani trudne warunki drogowe lub pogodowe ani opóźnienie pojazdu.

Co zrobić, gdy zaginie bagaż na lotnisku?

Zagubiony, zniszczony albo opóźniony bagaż to jedne z najczęstszych problemów pasażerów na lotnisku. Co zrobić, gdy zaginie bagaż na lotnisku? Jak odzyskać zagubiony bagaż? Gdzie zgłosić jego opóźnienie lub zniszczenie?

Przewóz z grzeczności

Przewóz z grzeczności to nieodpłatne i dobrowolne świadczenie uregulowane na mocy ustawy – Kodeks cywilny. Polski ustawodawca zdecydował się na złagodzenie reżimu odpowiedzialności w sytuacji przewozu z grzeczności. Jak kształtują się relacje podmiotów biorących udział w przewozie grzecznościowym?

Karta Warszawiaka – krok po kroku

Karta Warszawiaka to propozycja ze strony Urzędu Miasta Warszawy. Posiadanie Karty Warszawiaka uprawnia do wielu ulg i zniżek. Co zrobić by otrzymać i korzystać z Karty Warszawiaka? Poniżej prosty przewodnik po obowiązujących od 1 stycznia 2014 roku zasadach.

Karta Warszawiaka

Karta Warszawiaka to rozwiązanie wprowadzone od 1 stycznia 2014 roku dla mieszkańców Warszawy. Posiadanie Karty Warszawiaka uprawnia m.in. do zakupu tańszych biletów okresowych. Co należy zrobić by korzystać z preferencyjnych cen?

Reklamacje po powrocie z wycieczki

Jak napisać reklamacje po powrocie z wycieczki? Czego może ona dotyczyć? Europejskie Centrum Konsumenckie radzi niezadowolonym klientom.

Jak uzyskać odszkodowanie za zniszczony bagaż podczas lotu?

Pasażer, którego bagaż został zniszczony podczas lotu może domagać się odszkodowania z tego tytułu od przewoźnika. Kiedy przewoźnik odpowiada za zniszczony bagaż? Czy może uchylić się od odpowiedzialności?

Zagubienie bagażu o znacznej wartości przez przewoźnika lotniczego

Zagubienie bagażu o znacznej wartości przez przewoźnika lotniczego jest sytuacją, która może na dobre pokrzyżować wakacyjne plany. Dobrze jest znać swoje prawa i wiedzieć jak postąpić w przypadku utraty naszego bagażu z winy przewoźnika.

Wyjazd na piknik – wskazówki i porady

Piknik na łonie na natury to dla wielu osób świetny sposób na spędzenie wolnego czasu wraz z rodziną czy najbliższymi przyjaciółmi. Podpowiadamy co warto ze sobą zabrać i o czym pamiętać, aby piknik był udany.

Prawa podróżujących pociągiem i samolotem - poradnik na majówkę

Jakie prawa przysługują nam w przypadku odwołanego lotu? Co robić, gdy pociąg się opóźnia?

Prawa pasażerów OLT Express Regional

Urząd Lotnictwa Cywilnego radzi pasażerom w jaki sposób zgłaszać swoje wierzytelności po ogłoszeniu upadłości OLT Express Regional sp. z o.o.

Komisja Europejska mobilnie o prawach pasażerów

Komisja Europejska przygotowała aplikację na smartfony, wyjaśniającą podróżującym ich prawa w trudnych sytuacjach. To część kampanii "Prawa pasażera w zasięgu ręki".

Bezpłatne porady prawne dla pasażerów linii lotniczych

4 lipca 2012 r. w na lotnisku Chopina bezpłatnych porad prawnych pasażerom linii lotniczych udzielą eksperci z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Prawa pasażerów lotniczych w Unii Europejskiej

Pasażerom przysługuje wiele praw w przypadku zaniedbań ze strony linii lotniczych. Sprawdź, kiedy możesz liczyć na bezpłatny nocleg, a kiedy na stosowne odszkodowanie.

Infiniti: akcesoria bagażowe

Poniżej prezentujemy akcesoria zwiększające funkcjonalność aut marki Infiniti. Wszystkie gadżety przedstawione poniżej są dostępne w salonach sprzedaży aut marki Infiniti.

Audi: zewnętrzne akcesoria transportowe

Przedstawiamy poniżej akcesoria firmowe Audi, które umożliwiają transport różnych dodatkowych ładunków.

Jak przewozić ładunki samochodem?

Samochód (także osobowy) stanowi doskonałe narzędzie do przewozu różnych ładunków – zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym sposób przewozu nie jest jednak zupełnie dowolny. Co i w jaki sposób możemy przewozić samochodem osobowym?

BMW - zewnętrzne i wewnętrzne akcesoria transportowe

Poniżej przedstawiamy rodzaje zewnętrznych i wewnętrznych akcesoriów transportowych przeznaczonych do użytku w samochodach marki BMW.

Umowa przewozu środkami komunikacji miejskiej

Umowa przewozu środkami komunikacji miejskiej zawierana jest w związku z podróżą autobusem, tramwajem czy pociągiem. Często pasażerowie nie zdają sobie sprawy z tego, że korzystając z komunikacji miejskiej zawierają umowę z przewoźnikiem. W niniejszym artykule omówione zostaną konsekwencje zawarcia umowy przewozu.

Podróż samolotem – poradnik pasażera

Ile bagażu mogę wziąć na pokład samolotu? Co robić, gdy moja walizka zaginęła? Jak samolotem podróżują kobiety w ciąży? Na te i inne pytania odpowiadamy w poniższym artykule.

Kolej lepiej wykorzysta środki unijne?

Rada Ministrów chce uchwalenia zmian w prawie, która mają zwiększyć tempo absorpcji środków unijnych przy inwestycjach kolejowych. Zmianie ulegną przepisy dotyczące Funduszu Kolejowego.

Transport kolejowy ma być lepszej jakości

Rada Ministrów przyjęła projekt zwiększający uprawnienia Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Zmiany mają zwiększyć standard usług na kolei.

Zepsuty kasownik i nieskasowany bilet – kto za to odpowiada?

Za stan kasowników w środkach transportu publicznego odpowiadają przewoźnicy. Zrzucenie odpowiedzialności na pasażera jest niedopuszczalne. Co więc z mandatami za nieskasowany bilet?

Kto odpowiada za bagaż zniszczony w czasie podróży?

Za rzeczy, które podróżny przewozi ze sobą pod własnym nadzorem, przewoźnik ponosi odpowiedzialność tylko, o ile szkoda powstała z jego winy. Pamiętaj zawsze o tym, by udokumentować fakt zniszczenia bagażu.

Gdy samolot wyląduje na innym lotnisku?

W związku z remontem na warszawskim lotnisku, rodzi się poważne pytanie. Co w sytuacji, gdy samolot wyląduje na innym lotnisku, niż docelowe?

Co trzeba wiedzieć o rezerwacji biletu lotniczego

Zakup biletu lotniczego od taniego przewoźnika wymaga kilkustopniowego procesu rezerwacji. Poczytaj co może cię podczas niej spotkać.

Odpowiedzialność przewoźników lotniczych za utratę bagażu

W maju Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, iż całkowita odpowiedzialność przewoźników lotniczych za utratę bagażu ograniczona jest do wartości około 1134,71 Euro. ETS podkreślił przy tym, że z uwagi na interpretację pojęcia „szkoda” w konwencji o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego, zawartej w Montrealu w dniu 28 maja 1999 r., w kwocie tej mieści się zarówno szkoda, jak i krzywda poniesiona przez pasażera z tytułu utraty bagażu.

PKP Przewozy Regionalne ukarane z łamanie praw klientów

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdził decyzję Prezes UOKiK. Spółka PKP Przewozy Regionalne ogranicza prawa swoich klientów. Sąd podtrzymał również nałożoną przez Urząd karę finansową w wysokości 100 tys. zł.

Czy warto ubezpieczać bagaż podróżny?

Przedmiotem ubezpieczenia jest bagaż podróżny rozumiany jako przedmioty osobistego użytku, zwyczajowo zabierane w podróż (odzież, obuwie, środki higieny osobistej, torebki, książki, zegarki, okulary, itp.) oraz pojedyncze przedmioty przewożone w formie upominku.

REKLAMA