REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

E-Akta, Akta pracownicze

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

ZUS o przechowywaniu akt pracowniczych – kiedy 10 a kiedy 50 lat?

Od 1 stycznia 2019 r. możesz przechowywać dokumenty pracownicze krócej: przez 10 lat od końca roku kalendarzowego, w którym stosunek pracy został rozwiązany lub wygasł, albo przez 50 lat.

Od 21 marca 2023 r. nowe zasady prowadzenia akt pracowniczych

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej. Dotyczy dokumentów na temat przeprowadzania kontroli trzeźwości pracowników oraz wprowadzenia informacji o pracy zdalnej.

Od 21 marca nowe rozporządzenie o dokumentacji pracowniczej [Dz.U. poz. 471]

Praca zdalna, kontrola trzeźwości a zmiany w dokumentacji pracowniczej.

Jak prawidłowo prowadzić akta osobowe pracowników

Akta osobowe pracowników stanowią jeden z elementów dokumentacji pracowniczej, którą każdy pracodawca zobowiązany jest prowadzić i przechowywać.

REKLAMA

Wypłata i dokumentacja dodatku za pracę w warunkach szkodliwych

Czy w aktach pracowniczych powinna się znaleźć informacja o przyznaniu jednorazowego dodatku za szczególne warunki pracy? Jeżeli tak, to z jakich przepisów to wynika?

Elektroniczne akta osobowe pracowników (e-teczki)

Elektroniczne akta osobowe pracowników, czyli tzw. e-teczki, to szereg korzyści i w znacznym stopniu ułatwienie bieżącej pracy. Trzeba tylko posiadać wiedzę, jak je wytworzyć. Dzięki nim setki tysięcy dokumentów znajdują się w jednym, strukturalizowanym miejscu. Praca z nimi przebiega szybko i sprawnie. Ich najważniejsze zalety, to niemal nieograniczona pojemność, dostęp z każdego miejsca, bezpieczeństwo i możliwość pracy kilku osób naraz.

E-dokumentacja pracownicza prowadzona w biurze rachunkowym

Jako adresat przepisów dotyczących e-dokumentacji pracowniczej został wskazany pracodawca. Nie ma jednak przeszkód, aby w jego imieniu zajęły się tym np. biura rachunkowe.

E-dokumentacja pracownicza prowadzona w biurze rachunkowym

Jako adresat przepisów dotyczących e-dokumentacji pracowniczej został wskazany pracodawca. Nie ma jednak przeszkód, aby w jego imieniu zajęły się tym np. biura rachunkowe.

REKLAMA

Zaświadczenie o niekaralności w aktach osobowych pracownika samorządowego

Czy zaświadczenie o niekaralności można przechowywać w aktach osobowych pracownika samorządowego?

Teczki osobowe a "buble prawne" – perspektywa pracowników i pracodawców

Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest prowadzenie dokumentacji w sprawach wiążących się ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników. Dokumenty te są gromadzone w formie teczek osobowych, a za ich nienależyte prowadzenie grozi odpowiedzialność karna. Niestety, najnowsze przepisy, które weszły w życie 01.01.2019 r. wprowadzają niejasne zapisy prawne, które są źródłem nieporozumień. Czego dotyczą owe niejasności i czy można się przed nimi ustrzec?

Teczki osobowe – jakie zmiany obowiązują od 2019 roku?

Początek 2019 r. przyniósł zmiany w prowadzeniu teczek osobowych pracowników. Pracodawca może prowadzić dokumentację pracowniczą w formie papierowej bądź elektronicznej. Na czym polegają zmiany w organizacji systematyki akt osobowych? Ile aktualnie wynosi okres przechowywania dokumentacji pracowniczej?

4 sposoby prowadzenia dokumentacji pracowniczej w 2019 r. - forma papierowa lub elektroniczna

Od 2019 r. dokumentacja pracownicza może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej. Co w tym przypadku oznacza użycie spójnika "lub"? Czy część akt można prowadzić w wersji papierowej, a część w elektronicznej? Poznaj 4 sposoby prowadzenia dokumentacji pracowniczej w obowiązującym stanie prawnym.

Zasady prowadzenia i przechowywania akt osobowych pracowników

Przechowywanie dokumentacji pracowniczej w formie elektronicznej i skrócenie okresu archiwizacji akt osobowych to zmiany, które były bardzo oczekiwane przez pracodawców. Wprowadzenie tych rozwiązań powinno w sposób istotny wpłynąć na obniżenie kosztów przedsiębiorstw.

Dokumentacja pracownicza - zmiany 2019

Od 1 stycznia 2019 r. pracodawca wybiera czy chce prowadzić dokumentację pracowniczą w wersji papierowej czy elektronicznej. Ponadto skraca się obowiązek jej przechowywania z 50 do 10 lat. Co zrobić, aby skrócić okres przechowywania dokumentacji kadrowej dla pracowników zatrudnionych przed datą wejścia w życie nowych przepisów?

Nowe zasady prowadzenia akt osobowych. Plusy i minusy elektronizacji

Od 1 stycznia 2019 r. weszła w życie ustawa z 10 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją (dalej: ustawa o elektronizacji akt osobowych).

Elektroniczne akta osobowe pracowników - obowiązki pracodawcy

Od 2019 roku pracodawcy mogą prowadzić dokumentację pracowniczą wyłącznie w formie elektronicznej. Zniesiony został obowiązek prowadzenia akt pracowniczych w wersji papierowej. Pracodawca ma prawo wyboru formy przechowywania dokumentów pracowniczych (papierową albo elektroniczną).

Elektronizacja akt pracowniczych i skrócenie okresu przechowywania 2019

Elektronizacja akt pracowniczych oraz skrócony okres jej przechowywania obowiązują od 1 stycznia 2019 r. Sprawdź, ile lat pracodawca musi przechowywać akta pracownicze i jakie obowiązki musi spełnić.

Zmiany w Kodeksie pracy - 1 stycznia 2019 r.

Od 1 stycznia 2019 r. wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Pracodawca może prowadzić i przechowywać dokumentację pracowniczą w sposób elektroniczny. Ponadto podstawową formą wypłaty wynagrodzenia staje się przelew na konto pracownika. Jeśli pracownik chciałby otrzymywać pensję do rąk własnych, musi złożyć w tym celu stosowny wniosek.

Zmiany w dokumentacji pracowniczej 2019

Od 1 stycznia 2019 r. obowiązują zmiany w prowadzeniu dokumentacji pracowniczej. Od nowego roku okres przechowywania dokumentacji pracowniczej został skrócony oraz wprowadzono e-Akta pracownicze. Nowe regulacje wskazują, że dokumentacja pracownicza to: dokumentacja w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe pracowników.

Dokumentacja ZUS od 2019 r. - e-akta i obowiązki pracodawcy

Nowe zasady prowadzenia akt pracowniczych na potrzeby ZUS zaczną obowiązywać już na początku 2019 r. Skróceniu ulegnie obowiązkowy czas ich przechowywania. Pracodawcy chcący prowadzić dokumentację za pomocą e-akt będą zobowiązani co miesiąc dostarczać do ZUS nowy zakres danych, uwzględniając przy tym zasady ochrony danych osobowych.

Obowiązki pracodawcy w związku z elektronizacją akt pracowniczych 2019

Od stycznia 2019 r. pracodawca będzie przekazywał do ZUS więcej informacji związanych z zatrudnieniem pracownika, Dane te będą potrzebne do ustalenia prawa do niektórych świadczeń.

Zmiany w dokumentacji ZUS w związku z elektronizacją akt pracowniczych

Zmiany w dokumentacji ZUS w związku z elektronizacją akt pracowniczych już od 1 stycznia 2019 r. Jak przygotować się do zmian? Wyjaśniamy na czym polegają zmiany oraz podpowiadamy jak należy się do nich przygotować.

Dokumentacja pracownicza po zmianach od 1 stycznia 2019 r.

Krótszy okres przechowywania akt, możliwość prowadzenia dokumentacji pracowniczej także w wersji elektronicznej - m.in. te zmiany wejdą w życie już od 1 stycznia 2019 r. Co jeszcze się zmieni?

Dokumentacja pracownicza 2019 - akta w wersji elektronicznej

Zmiany w dokumentacji pracowniczej zaczną obowiązywać 1 stycznia 2019 r. Akta osobowe pracowników będzie można prowadzić i przechowywać w formie elektronicznej. Szczegółowe zasady określa projekt rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej. Jak zabezpieczyć elektroniczną dokumentację pracowniczą? Jak wprowadzić do e-akt dokumentację papierową?

Elektroniczne akta osobowe pracowników od 2019 roku

Od 1 stycznia 2019 roku będzie obowiązywać ustawa z 10 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją. Ustawa ta wprowadza m.in. możliwość prowadzenia akt osobowych pracowników wyłącznie w formie elektronicznej (tzw. e-teczki, e-akta).

E-akta od 2019 r. - o czym powinni pamiętać przedsiębiorcy

Najpóźniej do 31 grudnia 2018 r. przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność, która polega na przechowywaniu dokumentacji osobowej i płacowej pracodawców o czasowym okresie przechowywania muszą wpisać się do rejestru przechowawców akt osobowych i płacowych. Rejestr ten jest prowadzony przez marszałka województwa właściwego ze względu na miejsce świadczenia usług przechowalniczych.

Kary za niewpisanie się do rejestru przechowawców od 2019 r.

Każdy, kto prowadzi działalność związaną z przechowywaniem dokumentacji kadrowo-płacowej firm, musi być wpisany do rejestru przechowawców, który prowadzą marszałkowie województw. Nowe przepisy w tym zakresie zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.

Dostosowanie dokumentacji pracowniczej do nowych zasad po 1 stycznia 2019 r.

Pracodawcy będą mieli rok na dostosowanie dokumentacji pracowniczej do nowych zasad. Od 1 stycznia 2019 r. wejdą w życie rewolucyjne zmiany w sprawie dokumentacji pracowniczej i jej elektronizacji.

Raport informacyjny ZUS RIA od 1 stycznia 2019 r.

Jak wygląda procedura złożenia raportu informacyjnego ZUS RIA od 1 stycznia 2019 r.? Jakie dane wykazać w raporcie? Ile czasu ma pracodawca na złożenie raportu informacyjnego? Sprawdź szczegóły w niniejszym poradniku.

E-akta pracownicze od 2019 roku - co się zmieni

1 stycznia 2019 r. wejdzie w życie ustawa z 10 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją, która stanowi część pakietu #100ZmianDlaFirm. Przepisy tej ustawy przewidują m.in. skrócenie obowiązku przechowywania akt pracowniczych z 50 do 10 lat, możliwość prowadzenia dokumentacji pracowniczej w postaci elektronicznej (tzw. e-akta pracownicze), zamiast papierowej oraz domyślne przekazywanie pensji na konto bankowe pracownika.

Nowe zasady przekazywania danych ubezpieczonych do ZUS od 1 stycznia 2019 r.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczyna kampanię informacyjną o nowych zasadach przekazywania danych ubezpieczonych do ZUS, które wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2019 r.

E-akta od 1 stycznia 2019 r.

Od 1 stycznia 2019 r. będzie można prowadzić dokumentację pracowniczą w postaci elektronicznej. E-akta to część pakietu 100 zmian dla firm.

Elektronizacja akt pracowniczych od 2019 r. - obowiązki pracodawcy

Od stycznia 2019 r. wejdą w życie przepisy, zgodnie z którymi pracodawca będzie mógł decydować w jakiej formie chce przechowywać dokumentację pracowniczą – papierowo, czy elektronicznie. Zmiany oznaczają nowe obowiązki dla pracodawców.

e-Akta w ZUS

Od 2019 będą obowiązywać przepisy pozwalające pracodawcom na prowadzenie i archiwizowanie akt pracowniczych w formie elektronicznej. Elektronizacja akt pracowniczych będzie też skutkowała gromadzeniem przez ZUS większej liczby informacji związanych z zatrudnieniem. W tym celu Zakład Ubezpieczeń Społecznych ogłosił przetarg na modyfikację Kompleksowego Systemu Informatycznego, która umożliwi sprawne przeprowadzenie całego projektu e-Akta. W przetargu zwyciężyła firma Asseco, z którą 19 lipca 2018 r. ZUS podpisał umowę na modyfikację KSI.

Usunięcie z akt osobowych informacji o ukaraniu pracownika karą porządkową

PROBLEM: Pracownik ponad rok temu został ukarany karą porządkową nagany. Usuwamy właśnie z jego akt osobowych zawiadomienie o ukaraniu. Czy możemy jednak nadal przechowywać pozostałą dokumentację związaną z karą (notatka z rozmowy ze świadkami zachowania, wyjaśnienia pracownika), aby w razie konieczności móc wykazać, że pracownik w przeszłości nie wykonywał prawidłowo obowiązków?

Zmiany w aktach pracowniczych już od 1 stycznia 2019 r.

Rewolucyjne zmiany w aktach pracowniczych już od 1 stycznia 2019 r. Zmiany dotyczą m.in. krótszego okresu przechowywania akt pracowniczych.

Zasady dostępu do akt sądowych

Przeglądanie akt sprawy jest istotne dla strony, która przyłączyła się do postępowania na dalszym etapie sprawy. Dostęp do akt, mimo szeroko rozumianej jawności postępowania, nie jest jednak całkiem dowolny. Kto może z niego skorzystać?

REKLAMA