REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Dziecko powinno rozpocząć naukę w szkole podstawowej z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy ono 7 lat. Jednak jeśli istnieją ku temu powody, rodzice mogą złożyć wniosek o odroczenie rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego o jeden rok szkolny.
ZNP zwrócił się do MEN o przywrócenie WOS-u w klasach pierwszych w roku szkolnym 2024/2025. W związku z zapowiedzią likwidacji przedmiotu historia i teraźniejszość ZNP zaproponował przywrócenie wiedzy o społeczeństwie w klasach pierwszych szkół ponadpodstawowych w roku szkolnym 2024/2025. Związkowcy obawiają się, że bez tego nauczyciele mogą tracić zatrudnienie.
MEN zapowiedział już likwidację przedmiotu historia i teraźniejszość (HiT). Związek Nauczycielstwa Polskiego proponuje aby w to miejsce MEN przywrócił przedmiot wiedza o społeczeństwie (popularny WOS) w klasach pierwszych szkół ponadpodstawowych w roku szkolnym 2024/2025. Związkowcy z ZNP obawiają się, że bez tej "podmiany" przedmiotów część nauczycieli może stracić zatrudnienie.
REKLAMA
Decyzja o zapisaniu dziecka na lekcje religii organizowanie w szkole nie dla wszystkich rodziców jest łatwa. Zdarza się, że już w trakcie roku szkolnego dochodzą do wniosku, że nie była ona właściwa i chcieliby zmienić.
1 września 2025 r. w szkołach pojawi się nowy przedmiot. Edukacja zdrowotna zastąpi wychowane do życia w rodzinie – poinformowała Barbara Nowacka, minister edukacji. Uczniowie będą się uczyć m.in. o ochronie zdrowia psychicznego, odżywianiu i edukacji seksualnej.
Jak poinformowała ministra edukacji Barbara Nowacka od 1 września 2025 r. w szkołach ma się pojawić nowy przedmiot. Dotyczy to uczniów klas IV-VIII i I-II szkół ponadpodstawowych.
Od 2025 r. znika jeden przedmiot w szkołach ponadpodstawowych, a w jego miejsce pojawia się nowy. Z czego rezygnuje resort edukacji? Jaki nowy przedmiot dodaje się do programu klasy drugiej?
REKLAMA
W środę, 3 kwietnia 2024 r. w Szkole Podstawowej nr 223 w Warszawie odbyła się konferencja prasowa z udziałem minister edukacji Barbary Nowackiej. Tematem konferencji były nowe przepisy dotyczące prac domowych.
Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić?
W Ministerstwie Edukacji Narodowej powołano zespół ekspercki ds. praw i obowiązków ucznia. Zespół będzie pracował nad zmianami ustawowymi dotyczącymi praw ucznia, a także powołania rzecznika praw ucznia.
Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?
Zmiany w zakresie prac domowych były długo wyczekiwane. Ale czy na pewno takie? I czy na pewno stały się faktem?
W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia Ministra Edukacji dotyczącą prac domowych. Od kwietnia będą one nieobowiązkowe w szkołach podstawowych - z wyjątkiem ćwiczeń usprawniających motorykę małą w klasach I-III.
Jak wynika z raportu oceniającego stopień transformacji cyfrowej edukacji w szkołach publicznych, problemy z internetem dostarczanym przez Ogólnopolską Sieć Edukacyjną powodują posiłkowanie się zewnętrznym łączem, a tylko w co trzeciej szkole nie ma problemów z internetem.
Ministra edukacji Barbara Nowacka poinformowała, że w najbliższych dniach podpisane zostanie rozporządzenie dotyczące odejścia od obowiązkowych prac domowych i prawdopodobnie 16 kwietnia już wejdzie w życie.
Polska młodzież powinna mieć możliwość porozmawiania o przyszłości. A tą przyszłością dla Polski jest Unia Europejska. Dlatego zachęcamy bardzo do aktywizacji w ramach Szkolnych Klubów Europejskich – powiedziała minister edukacji Barbara Nowacka na konferencji prasowej w dniu 13 marca 2024 r. MEiN wyśle do szkół listy zachęcające do tworzenia tych klubów.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że świadczenie przez podatnika usługi nauki języka angielskiego online podlega zwolnieniu od opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT.
Jak wynika z zapowiedzi wiceszefowej MEN Katarzyny Lubnauer, od połowy kwietnia rozpoczną się konsultacje publiczne projektów rozporządzeń dotyczących zmian w podstawie programowej.
Szykuje się rewolucja w stomatologii? Prace nad lekiem na odrastanie zębów są już w toku. Zespół japońskich badaczy z sukcesem przetestował myszy i fretki a teraz rozpocznie testy na ludziach. Jest szansa, że przed 2023 lek będzie zakwalifikowany do terapii?
MEN ma w planach odchudzenie podstawy programowej i ograniczenie prac domowych w takim zakresie, żeby zdobycie wiedzy nie było okupione cierpieniem psychicznym uczniów. Wśród przyczyn kryzysu zdrowia psychicznego osób uczniowskich jest przeładowanie podstawy programowej i liczba godzin spędzanych w szkole.
Profesor Andrzej Waśko, doradca prezydenta RP, przewodniczący Rady ds. Rodziny, Edukacji i Wychowania, odnosząc się do "Europejskiego obszaru edukacji" podkreślił, że polityka oświatowa, która dotąd była powierzona kompetencji rządów krajowych, stanie się częścią polityki unijnej. Zwrócił uwagę, że kontrole nad polskim szkolnictwem obejmie bezpośrednio UE.
Mózg człowieka jest niesamowity. Ostatnia seria eksperymentów pokazała, że woli on się uczyć od osób, które lubi, niż od tych, za którymi nie przepada. Dlaczego to może mieć znaczenie?
Do 19 lutego można zgłaszać uwagi do planu zmian podstaw programowych. Uwagi zgłaszać mogą nie tylko nauczyciele, ale również uczniowie i rodzice.
Podstawa programowa o 20 proc. mniejsza. Co czeka uczniów w najbliższych miesiącach? Nowacka informuje: Wyjęcie z podstawy programowej około 20 proc. pozwoli na dogłębne przerobienie całego materiału
Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło 12 lutego 2024 r. propozycje zmiany podstawy programowej niemal wszystkich przedmiotów w klasach IV-VIII szkół podstawowych, liceów, techników i szkół branżowych. Nowa, zawężona podstawa programowa ma obowiązywać w okresie przejściowym od roku szkolnego 2024/2025. Do 19 lutego 2024 r. trwają prekonsultacje tych propozycji. Jakie zmiany proponuje MEN w przedmiocie „Wiedza o społeczeństwie” dla czteroletnich liceów ogólnokształcących i pięcioletnich techników? Przedstawiamy wybrane propozycje.
Czym tak naprawdę jest zakochanie? Jakie obszary mózgu za nie odpowiadają? Do czego zdolny jest człowiek z miłości? Australijscy naukowcy pochylili się nad tym zagadnieniem.
Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło propozycje zmiany podstawy programowej kształcenia ogólnego w formie konkretnych projektów dla poszczególnych przedmiotów i szkół. Zmiany mają objąć niemal wszystkie przedmioty. Nowa, zawężona podstawa programowa ma obowiązywać w okresie przejściowym od roku szkolnego 2024/2025. W tym czasie eksperci będą pracować nad kompleksową reformą programową. Całościowa, nowa podstawa programowa wejdzie w życie 2 lata później - od 1 września 2026/2027 w szkole podstawowej, od roku szkolnego 2028/2029 do szkół ponadpodstawowych. Od 12 do 19 lutego 2024 r. trwają prekonsultacje tych propozycji.
Dziś Dzień Bezpiecznego Internetu. Z tej okazji minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poprowadził w jednej ze stołecznych szkół lekcję dla czwartoklasistów.
Na konferencji prasowej 5 lutego 2024 r. minister edukacji Barbara Nowacka na pytanie o lekcje religii w szkołach odpowiedziała: "różne są pomysły w sferze publicznej, my w tej chwili nie planujemy żadnych zmian, dotyczących przeniesienia religii w inne miejsce, natomiast jesteśmy otwarci na rozmowy". Wspomniała zarazem, że każdy program, każdej z partii obecnej koalicji rządzącej zakładał zmiany, dotyczące religii. Jak podkreśliła, zmiana, która wejdzie od 1 września 2024 r., proponowana przez resort, ma polegać na tym, że ocena z religii i etyki, nie będzie wliczana do średniej ocen.
W dniu 26 stycznia 2024 r. został opublikowany i przekazany do konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania projekt nowelizacji rozporządzenia ministra edukacji dotyczący niezadawania prac domowych (wyłącznie pisemnych i praktycznych) uczniom klas I-III szkół podstawowych i braku możliwości oceniania przez nauczyciela oraz brak obowiązku wykonywania prac domowych (też tylko pisemnych i praktycznych) przez uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych. Co wynika z tego projektu?
Podwyżki dla nauczycieli to temat budzący spore emocje środowiska nauczycielskiego. Rząd proponuje podwyżki o 30% dla większości nauczycieli (mianowanych i dyplomowanych) i o 33% dla nauczycieli początkujących. Weszły już w życie ustawa budżetowa i okołobudżetowa gwarantujące pieniądze na te podwyżki. Jest już projekt rozporządzenia pokazujący konkretne kwoty podwyżek. Jednak minister edukacji nadal negocjuje kwestie podwyżek z nauczycielskimi związkami zawodowymi. Czego oczekują związki zawodowe nauczycieli?
Do 29 każdego miesiąca JST otrzymają środki na uczniów z Ukrainy. Jest to wsparcie finansowe ze środków Funduszu Pomocy z przeznaczeniem na realizację dodatkowych zadań oświatowych związanych z kształceniem, wychowaniem i opieką nad dziećmi i uczniami będącymi obywatelami Ukrainy.
W szkołach podstawowych od 1 września 2024 r. uczniowie będą nabywać umiejętności udzielania pierwszej pomocy. Nauczą się także, jak we właściwy sposób reagować na wypadek. Ministerstwo edukacji narodowej zapowiada, że uczniowie będą rozwijać te umiejętności w ramach zajęć wychowawcą.
Dużo się pisze i mówi o WLB - work live balance, ale istnieje jeszcze WBL - work based learning. W styczniu 2024 r. Międzynarodowa Organizacja Pracy (MOP) przedstawiła nowe dane, które pokazują jakie znaczenie mają praktyczne zajęcia i praca świadczona przez młodocianych dla nauki danego zawodu. Te nowe wskaźniki zatrudnienia i nauki w miejscu pracy zmieniają się z roku na rok, bo rynek pracy ciągle ewoluuje, podobnie jak podejście młodych osób do pracy. Wysokiej jakości edukacja i możliwości uczenia się przez całe życie mają zasadnicze znaczenie dla zapewnienia wszystkim osobom godnego życia i produktywnej pracy.
Nie ma mowy o całkowitym zakazie zadawania prac, będzie brak zadań domowych pisemnych i praktycznych - powiedziała 26 stycznia 2024 r. wiceminister edukacji narodowej Katarzyna Lubnauer w trakcie posiedzenia sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Wcześniej tego dnia posłowie PiS zapowiedzieli zwołanie tej Komisji w sprawie zapowiedzi likwidacji zadań domowych.
Co trzeba zrobić, aby polska szkoła odpowiadała na wyzwania współczesności? Rekomendacje dla Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczące rozwiązań edukacyjnych budujących kompetencje przyszłości.
Krajowa Informacja Skarbowa w swojej interpretacji wyjaśniła, że usługi nauczania języka angielskiego świadczone przez prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą osobę mogą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku od towarów i usług, bez względu na formę (stacjonarną czy zdalną) ich świadczenia.
Sztuczna inteligencja to z jednej strony ułatwianie życia a z drugiej problemy i wątpliwości związane np. z dezinformacją, fake newsami czy ochroną danych. Ma to szczególne znaczenie w kontekście młodych użytkowników. Koniecznie należy edukować młode pokolenie w zakresie korzyści i zagrożeń związanych ze sztuczną inteligencją. I tu zadanie dla nauczycieli i osób pracujących z młodzieżą.
Tylko 46% dorosłych potrafi dobrze obliczyć oprocentowanie lokaty w banku, 42% nie wie, że posiadanie karty kredytowej jest równoznaczne z posiadaniem kredytu w banku, a 22% uważa, że gdy brakuje pieniędzy w budżecie, to powinno się je dodrukować.
Min. edukacji Barbara Nowacka potwierdziła znaczne cięcia w programach w szkołach. Zapewniła, że redukcja w zakresie wiedzy obowiązującej uczniów nie oznacza konieczności nabycia przez rodziców nowych podręczników. Chodzi o kluczowe dla uczniów podręczniki z fizyki, chemii, geografii, biologii, historii czy z języka polskiego.
Nowela rozporządzenia w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Nowy zawód w Polsce to technik elektromobilności.
O odchudzeniu podstawy programowej słychać już od dawna. Co się dzieje w tej sprawie? Co z uczniami? Czy w 2024 r. możliwa jest zmiana podstawy programowej?
Mamy nowy 2024 rok, nowy rząd ale stare zasady finansowania. Środowisko edukacji domowej liczy na nowelizację. Ich prośby i apele zauważył Rzecznik Praw Obywatelskich.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) wydała interpretację, w której potwierdziła wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych zakupu nieruchomości, w której zostanie utworzony żłobek i świetlica edukacyjna.
Jedno z miast w Polsce przeznaczy pół mln zł na wymianę dzwonków w szkole. Mają być cichsze i milsze. Z całą pewnością takie dzwonki będą przyjaźniejsze uczniom z nadwrażliwością słuchową lub w spektrum autyzmu. Ograniczony zostanie hałas w szkołach.
W 2024 r. polską szkołę czekają zmiany. Część zmian w szkolnictwie w 2024 r. już została uchwalona, a część pozostaje w sferze zapowiedzi nowego rządu. Nauczycieli czekają podwyżki uczniów ograniczenie prac domowych czy testy sprawnościowe na lekcji wychowania fizycznego. Co jeszcze przyniesie nowy rok?
Od 1 stycznia 2024 r. nastąpił podział Ministerstwa Edukacji i Nauki na dwa odrębne resorty. Od nowego roku jest to Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
REKLAMA