REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ochrona praw konsumentów, Zakupy przez internet

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Black Friday 2023. Chcesz naprawdę kupić okazyjnie a nie stracić, zastosuj się do wskazówek eksperta - sprawdź

Od dawna Black Friday trwa dłużej niż jeden dzień, podobnie jak Cyber Monday. Teraz mamy do czynienia z Black Week, a nawet Black Weeks – bo okres promocji, wyprzedaży, okazji zakupowych i specjalnych ofert rozciąga się wyprzedająco od połowy listopada i ciągnie co najmniej do Wigilii. Czasu na okazyjne zakupy jest więc dużo i wcale nie jest pewne, że właśnie 24 listopada będą najlepsze okazje.

Konsumencie, znaj swoje prawa! Czy sprzedawca może odmówić zwrotu towaru?

Światowy Dzień Konsumenta jest świetną okazją, by pochylić się nad jednym z najważniejszych praw, którym dysponuje. To prawo do zwrotu zakupionego towaru i bycia nieprowadzanym w błąd przez sprzedawcę. Jednak, czy zwrot zawsze wchodzi w grę? Jak wygląda ten mechanizm, kiedy kupujemy w sklepach stacjonarnych? Jak oddać towar zakupiony online? 

Konsumencie, znasz swoje prawa? QUIZ

Prawa konsumenta. Ma je każdy z nas, bo i każdy z nas niemal codziennie dokonuje mnóstwa transakcji i wyborów konsumenckich. Od zakupów spożywczych, przez wybór spodni po rezerwację wycieczki wakacyjnej czy nabycie nowego sprzętu elektronicznego. Właśnie dlatego dobrze jest zapoznać się z prawami konsumenta i wiedzieć, kiedy są łamane, gdzie się zgłosić i co można z tym zrobić. 15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta i właśnie z tej okazji mamy dla Was quiz. Sprawdźcie, jak dobrze znacie swoje prawa.

Jak uniknąć cyberoszustów w trakcie kupowania prezentów?

Co zrobić, aby nie dać się oszukać, szczególnie w okresie świątecznymi kiedy zakupy online cieszą się w Polsce niezwykłą popularnością?

REKLAMA

Zakupy online w sklepie internetowym – jak bezpiecznie kupować i płacić

Oszuści zadają sobie trud tworzenia stron pozorujących działalność sklepów internetowych, by wyłudzić od nas pieniądze lub dane osobowe. Podpowiadamy, co zrobić, by nie dać się na to nabrać i jak odróżnić przestępcę od rzetelnego sprzedawcy.

Zasady bezpiecznego bankowania i e-zakupów

Dlaczego ważne jest przestrzeganie podstawowych zasad bezpieczeństwa związanych z korzystaniem z bankowości internetowej, mobilnej czy kart płatniczych?

Omnibus na straży uczciwości opinii konsumenckich - czyli koniec z fake reviews

Omnibus to potoczna nazwa unijnej dyrektywy, którą powinni znać wszyscy prowadzący działalność handlową, a zwłaszcza sprzedający online. Dyrektywa wprowadzi sporo pozytywnego zamieszania. Jej implementacja na poziomie krajowym m.in. podejmie walkę z tzw. fake reviews, czyli fałszywymi opiniami (rekomendacjami) konsumenckimi.

Sklep internetowy - jak wybrać wiarygodny?

W praktyce 98% sklepów internetowych szanuje uprawnienia konsumentów i z zasady uwzględnia reklamacje. Pozostałe 2% to jednak przysłowiowe „czarne owce”. Na co warto zwracócić uwagę podczas zakupów?

REKLAMA

Zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów zagrażają prawom przedsiębiorców

Konfederacja Lewiatan wystosowała list do premiera i prezesa UOKiK w sprawie zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. Według Lewiatana proponowane zmiany zagrażają prawom przedsiębiorców.

BADANIE: Ponad 17 proc. Polek sprawdza akcesoria dla dzieci stacjonarnie, jednak zakupy robi w Internecie

Jedna trzecia matek kupuje akcesoria dla swoich dzieci 3-4 razy w roku. Ponad jedna piąta robi to częściej, co szczególnie widać wśród kobiet mających miesięczne dochody rzędu co najmniej 5 tys. zł na rękę.

Nowe zasady wyprzedaży – jakie zmiany w e-commerce (i nie tylko) wprowadzi dyrektywa Omnibus

W czasie sezonowych wyprzedaży nie raz słyszy się o nieuczciwych praktykach sprzedawców i celowym zawyżaniu cen w okresach poprzedzających obniżki, tak aby te wyglądały na szczególnie atrakcyjne. Tegoroczne zimowe wyprzedaże to jednak ostatnie, kiedy konsumenci mogą czuć się zagrożeni takimi nieuczciwymi praktykami. Na ich straży staje Omnibus, czyli unijna dyrektywa z 2019, do której zapisów do 28 maja 2022 muszą dostosować się kraje członkowskie UE. Wprowadza ona zmiany w prezentacji informacji o obniżce, ale także w innym kwestiach związanych z e-commerce.

Rękojmia i gwarancja konsumencka – zmiany w 2022 roku

Już wkrótce ulegną zmianie przepisy dotyczące rękojmi i gwarancji konsumenckiej. Zawarte w Kodeksie Cywilnym przepisy dotyczące rękojmi za wady przestaną mieć zastosowanie do konsumentów w przypadku sprzedaży rzeczy ruchomych. W tym zakresie zasady rękojmi przy sprzedaży konsumenckiej zostaną wprowadzone do ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (dalej: „u.p.k.”). Projektowane przepisy zmieniają zakres uprawnień przysługujących konsumentom, ale nie wszystkie wprowadzane przez ustawodawcę zmiany będą dla nich korzystne.

Orange ukarany przez UOKiK - musi wypłacić rekompensatę za dodatkowo płatne usługi

Orange, jeden z największych operatorów telekomunikacyjnych w Polsce, dopuścił się do działania na szkodę konsumentów. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty wskutek nieprawidłowości towarzyszących aktywacji płatnych usług i serwisów subskrypcyjnych.

Święta Bożego Narodzenia – ile Polacy wydadzą na prezenty? [Badanie]

Święta Bożego Narodzenia to czas przepełniony serdecznością, miłością, spotkaniami z bliskimi i obdarowywaniem ich prezentami. Jednak w tym roku są one okraszone również szalejącą inflacją. Przełoży się ona na liczbę prezentów, czy też ich jakość? Ile pieniędzy w tym roku przeznaczą na nie Polacy?

Zakupy przedświąteczne – jak dbać o bezpieczeństwo?

Zakupy przedświąteczne mogą wykorzystać oszuści. Policja podpowiada na co uważać i jak zadbać o bezpieczeństwo.

Na Aliexpress z okazji Black Friday ceny do 70 proc. w dół

Największe święto handlu, przypadające w tym roku 26 listopada na stałe wpisało się już w kalendarz Polaków. Jak wynika z różnego rodzaju badań zakupy podczas Black Friday zaplanowało 60-70 proc. konsumentów. Nic dziwnego, to dobra okazja do nabycia wybranych produktów dla siebie, ale i zrobienia gwiazdkowych prezentów w niższych cenach. Sklepy i platformy zakupowe zapowiadają na ten czas kilkudziesięcioprocentowe upusty. Tak też jest w przypadku Aliexpress, globalnej platformy handlu internetowego, należącej do Alibaba Group. Obniżki na Black Friday w przypadku produktów topowych marek dostępnych na tej platformie, wyniosą nawet 60proc.

Black Friday 2021 - jakie obniżki cen?

Black Friday 2021 - obniżki cen. Najwięcej sprzedawców planuje w swoich sklepach obniżki cen do 30 proc. - wynika z badania przeprowadzonego z okazji Black Friday. Ponad połowa przedsiębiorców zamierza oferować promocje w dniach 26–29 listopada, a nie wyłącznie w piątek.

Rękojmia za wady towarów – nowe przepisy od 2022 roku

Rękojmia za wady towarów. 1 stycznia 2022 r. mija termin implementacji przez państwa członkowskie UE dyrektywy 2019/771 z 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów. Dyrektywa ma głównie eliminować bariery prawne na rynku wewnętrznym Unii oraz wzmocnić ochronę konsumentów w odniesieniu do umów sprzedaży. Jej przepisy zostały utrzymane w ramach harmonizacji maksymalnej. Jest to istotne, ponieważ państwa członkowskie nie mają obecnie co do zasady swobody we wprowadzaniu surowszych lub łagodniejszych norm prawnych w celu zapewnienia innego poziomu ochrony konsumentów. Dyrektywa przewiduje m.in.: rozszerzenie ochrony przewidzianej w dyrektywie na podmioty ją nieobjęte lub ustanowienie dodatkowych środków prawnych pozwalających na podwyższenie ochrony konsumentów. Dyrektywa wprowadza szereg nowych rozwiązań, na które warto się przygotować.

Duże zmiany w prawach konsumenta - dyrektywa Omnibus

Prawa konsumenta. Szykują się rewolucyjne zmiany w ochronie praw konsumenta. Wdrożenie tzw. dyrektywy Omnibus ma wyeliminować nieprawidłowości podczas wyprzedaży. W przypadku obniżki cen towarów, sklepy - tradycyjne oraz internetowe - będą miały obowiązek podawania informacji o najniższej cenie tego produktu lub usługi w ciągu 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Wpłynie to istotnie na przebieg coraz popularniejszych w Polsce wyprzedaży. Co więcej, zabroniona będzie sprzedaż usług finansowych poza lokalem sprzedawcy, gdy ma to miejsce podczas tzw. pokazów lub wycieczek.

Nowe problemy klientów branży odzieżowo-obuwniczej

Na nowe problemy konsumentów dotyczące branży odzieżowo-obuwniczej wskazuje Europejskie Centrum Konsumenckie. Czego obecnie dotyczą?

Świąteczne zakupy przez media społecznościowe - na co uważać?

Świąteczne zakupy przez media społecznościowe nie zawsze kończą się szczęśliwie. Jak wygląda proces zakupu? Jakie problemy najczęściej zgłaszają konsumenci? Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada na co uważać, gdy dokonujemy zakupów, klikając w reklamy.

Czym jest upadłość konsumencka?

Ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie instytucji upadłości konsumenckiej jako pewnego rodzaju koła ratunkowego, dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a pozostających w złej kondycji finansowej. Postępowanie upadłościowe ma na celu oddłużenie osoby fizycznej, poprzez upłynnienie jej majątku oraz zaspokojenie wierzycieli. Powyższe zagadnienie reguluje ustawa z dnia 28 lutego 2003 roku Prawo upadłościowe (dalej „prawo upadłościowe”).

Odwołane loty, koncerty, imprezy, wycieczki a zwrot kosztów w czasie epidemii koronawirusa

Koronawirus SARS-CoV-2, wywołujący chorobę COVID-19 krzyżuje plany większości ludzi na całym świecie. Odwoływane są loty, wykupione wycieczki czy planowane od dawna imprezy masowe. Co możemy zrobić, by nie stracić wydanych wcześniej pieniędzy? Ekspert platformy edukacyjnej Kapitalni.org podpowiada, jak możemy reagować i na jakie zwroty kosztów liczyć.

Dostawa przesyłki a prawa konsumenta

Istotnym elementem zakupów internetowych jest również dostawa przesyłki. Konsumenci często mają wątpliwości gdzie kurier może zostawić paczkę, kto odpowiada za zgubienie przesyłki. Odpowiedzi na wiele z tych pytań przygotowało Europejskie Centrum Konsumenckie.

Telefony na kartę - operator powinien zwrócić niewykorzystane pieniądze

Jeżeli masz telefon na kartę (pre-paid), a upłynie ważność konta (np. wskutek braku doładowania w określonym terminie), to jako konsument powinieneś otrzymać zwrot niewykorzystanych środków na tej karcie. Składając reklamację można powołać się np. na decyzję UOKiK z 22 stycznia 2020 r.. Jeżeli Twój operator komórkowy nie chce zwrócić tych pieniędzy - zgłoś sprawę do UOKiK.

Jak sprawdzić wiarygodność e-sklepu?

Nieuczciwe e-sklepy mogą wykorzystać nieuwagę konsumentów. Jak je przechytrzyć? Europejskie Centrum Konsumenckie i CERT Polska radzą, jak szybko sprawdzić wiarygodność sklepu i nie dać się nabrać.

Czy zakaz nieuzasadnionego geoblokowania uwolni elektroniczny handel transgraniczny?

Stosowane od 3 grudnia 2018 roku rozporządzenie unijne w sprawie zakazu nieuzasadnionego geoblokowania jest doniosłym krokiem w procesie wdrażania strategii jednolitego rynku cyfrowego. Jak pokazują badania Komisji Europejskiej (zob. Sprawozdanie Komisji dla Rady i Parlamentu Europejskiego z 10.05.2017 r. – Sprawozdanie końcowe na temat badania sektora handlu elektronicznego, COM(2017) 229 wersja ostateczna) przeprowadzone przed przyjęciem rozporządzenia, jedną z najpoważniejszych przeszkód uniemożliwiających swobodne dokonywanie zakupów w Internecie była dotychczasowa praktyka blokowania geograficznego. Czy obowiązujące rozporządzenie o zakazie nieuzasadnionego geoblokowania poprawi sytuację konsumentów w sferze sprzedaży towarów i usług online?

Kosmetyk „ekologiczny”, „hipoalergiczny” - opakowania po zmianach od 1 lipca 2019 r.

Zgodnie z nowymi przepisami producenci kosmetyków muszą ostrożniej posługiwać się takimi hasłami jak „ekologiczny”, „hipoalergiczny” czy „nie zawiera parabenów”. Nowe przepisy, dotyczące opakowań obowiązują od 1 lipca 2019 r.

Walentynki - poradnik dla konsumentów

Walentynki to dla wielu konsumentów okazja do kupna prezentu czy romantycznego wyjazdu. Europejskie Centrum Konsumenckie radzi, jakie prawa przysługują klientom sklepów, serwisów randkowych i hoteli.

Jakich świadczeń od 2019 roku nie zabierze konsumentowi ani syndyk ani komornik?

Od 1 stycznia 2019 r. obowiązuje znowelizowana treść przepisów o stosowaniu limitu potrąceń oraz kwoty wolnej od zajęcia do świadczeń powtarzających się innych niż wynagrodzenie za pracę. Reguły te przeważnie dotyczą pracodawców (a także podmiotów wypłacających inne świadczenia, takich jak zleceniodawcy), z uwagi na procedurę zajmowania świadczeń przez komorników i syndyków (chociaż w tym drugim przypadku zależy to od przyjętej praktyki).

Jak bezpieczenie robić internetowe zakupy?

"Bez zakupów online wielu z nas nie wyobraża sobie już życia. Warto pamiętać o ryzykach związanych z internetowymi transakcjami. Bezpieczeństwo przede wszystkim" - mówi Juliusz Brzostek, dyrektor Pionu Centrum Cyberbezpieczeństwa w NASK. Jak zatem robić zakupy online, aby nie paść ofiarą oszustów?

Prawa konsumenta kupującego w internecie

Nadchodzą święta - czas prezentów. Jak co roku, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wzmaga działania informacyjne w zakresie praw konsumenckich. UOKiK radzi i przypomina Mikołajom kupującym prezenty przez internet o podstawowych prawach jakie im przysługują: np. prawie do zwrotu towaru w ciągu 14 dni bez podania przyczyny lub prawie do reklamacji.

Zakupy a RODO

Jak RODO chroni nasze dane osobowe podczas zakupów? Kiedy musimy wyrazić zgodę na wykorzystanie danych? Czy prawo do bycia zapomnianym działa w każdej sytuacji? Przeczytaj, aby nie dać się nabrać.

Zakaz geoblokowania - na jakie korzyści mogą liczyć konsumenci?

Co w praktyce oznacza zakaz geoblokowania? Czy nowe regulacje są korzystne dla konsumentów?

Black Friday a reklamacja towaru i inne prawa konsumenta

Black Friday i Cyber Monday to święta dla konsumentów, którzy w bardzo korzystnych cenach mogą zrobić zakupy w sklepach stacjonarnych i internetowych, zarówno w kraju jak i za granicą. W zakupowym szale należy jednak pamiętać o prawach jakie przysługują kupującemu, w tym prawie do reklamacji produktu. UOKiK oraz EKC Polska przypominają, jakie prawa przysługują konsumentom w związku z wyprzedażami.

Duże zmiany w prawach konsumenckich – nadchodzi nowy ład dla konsumentów

Nadchodzi rewolucja w zakresie praw konsumenckich – Komisja Europejska niczym Franklin Delano Roosvelt zapowiada ,,nowy ład'', którego celem jest zapewnienie by wszyscy europejscy konsumenci mogli w pełni korzystać z należnych ich praw. Do nowości należy m.in. wprowadzenie tzw. powództw przedstawicielskich ułatwiających zbiorowe dochodzenie roszczeń, zmiany w zakresie sprzedaży na pokazach oraz walka z podwójnymi standardami towarów.

Czym jest dropshipping i jak go rozpoznać?

Model logistyczny dropshippingu nie jest jeszcze szerzej znany wśród przeciętnych konsumentów jednak pojęcie to, w dobie globalizacji handlu pojawia się coraz częściej. Dropshipping wiąże się z przeniesieniem odpowiedzialności procesu wysyłki ze sprzedawcy na dostawcę. Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada jak rozpoznać e-pośrednika.

Zakupy stacjonarne vs zakupy w sieci - gdzie Polacy robią zakupy?

Aż 58% zainteresowanych kupnem sprzętu elektronicznego chce go nabywać w Internecie - takie wnioski płyną z badania Grupy AdRetail i Hiper-Com Poland. Badanie wskazuje, że zakupy stacjonarne robi 39% badanych, a wśród tych osób znajdują się głównie konsumenci i po 50. roku życia, a także osoby, które nie przyzwyczaiły się jeszcze do korzystania z nowych możliwości, jakie oferuje Internet. Wnioski są jednoznaczne - handel stacjonarny powoli przechodzi do historii.

Jak uniknąć zakupu podróbek przez Internet?

Jak wynika z raportu Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej, konsumenci najczęściej nieświadomie kupują kosmetyki, odzież i zabawki. Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada jak uniknąć zakupu podróbek przez Internet.

Zakaz pobierania odsetek od odsetek przez banki - projekt Prezydenta

Zakaz pobierania odsetek od zaległych odsetek (anatocyzm) nie dotyczy m.in. sytuacji, gdy pożyczki długoterminowej udziela instytucja bankowa. Prezydent chce to zmienić. Projekt nowelizacji Kodeksu cywilnego został skierowany do Sejmu.

Zadośćuczynienie za zmarnowany urlop wypoczynkowy

Zdarza się tak, że standard wykupionej wcześniej wycieczki znacznie różni się od tego, jaki gwarantowało biuro podróży w swojej ofercie. Co w sytuacji, gdy zamiast obiecywanego apartamentu zastajemy mały pokoik o niskim standardzie a zamiast widoku na morze z okna widać zniszczone blokowiska? Poniżej podpowiadamy, jak skutecznie bronić się przed nieuczciwymi biurami podróży.

Platforma ODR czyli jak rozwiązać spór przez internet

Platforma ODR (ang. Online Dispute Resolution) obsługiwana przez Komisję Europejską to narzędzie internetowe pozwalające na rozwiązanie sporu z e-sprzedawcą z Polski lub innego kraju UE. Z użyciem ODR możesz łatwo i szybko rozwiązać spór ze sprzedawcą lub klientem bez wychodzenia z domu.

Problemy z polisolokatami – jak odzyskać pieniądze

Czym są umowy ubezpieczeniowe na życie z funduszem kapitałowym (polisolokaty) i dlaczego ich postanowienia są niezgodne z prawem? Jakie kroki prawne należy podjąć, aby odzyskać pieniądze zainwestowane w polisolokaty? Kwestie te wyjaśnia Adam Jaworski, aplikant radcowski z Kancelarii Prawnej Rachelski i Wspólnicy.

Z zakupów i rezerwacji nie zawsze można się wycofać

E-konsumenci są tak przyzwyczajeni do możliwości dokonania zwrotu zakupionych towarów, że często zapominają o wyjątkach. Z jakich wakacyjnych zakupów i rezerwacji nie możemy się wycofać?

Jak płacić za zagraniczne zakupy przez internet?

Często podczas zagranicznych e-zakupów musimy zapłacić za produkt w innej walucie niż „złotówka”. Wiąże się to z koniecznością przewalutowania. Jakie ma to znaczenie przy ewentualnym zwrocie towaru lub reklamacji?

Upadłość konsumencka i płynące z niej korzyści

Popadnięcie w długi nie musi oznaczać bankructwa i wylądowania „na bruku”. Jedną z dróg do uwolnienia się od zadłużenia wobec wierzycieli jest instytucja upadłości konsumenckiej. Jednak jakie korzyści osiąga osoba, która zdecyduje się złożyć wniosek o upadłość konsumencką?

Polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich

Co raz więcej Polaków korzysta z możliwości polubownego rozwiązywania sporów konsumenckich. Postępowanie polubowne stanowi bardzo szybką i tanią formę rozwiązania sporów konsumenckich. Warunkiem przystąpienia do tego rodzaju postępowania jest zgoda obu stron na jego przeprowadzenie.

Czym grozi kłamliwy opis towaru na Allegro?

Czym grozi kłamliwy opis towaru na Allegro? Wysoką grzywną, jak miała szansę przekonać się na własnej skórze spółka Multi-Import z Białegostoku. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na spółkę ponad 15 tys. zł kar za kłamliwy opis oferowanego na Allegro towaru.

W jaki sposób dochodzić swych praw, gdy nowo zakupiony towar psuje się albo ma wady

Po raz trzeci ruszyła kampania „Masz prawo”. Tym razem miejski rzecznik konsumentów w Warszawie podpowiada co można zrobić gdy odkryliśmy wady nowo zakupionego towaru, których w chwili zakupu nie było widać. Można wybrać między gwarancją a rękojmią.

Z jakimi sprawami można zwracać się do Rzecznika Praw Konsumentów?

Udzielanie bezpłatnych porad prawnych, wystosowanie pozwów czy przeprowadzanie interwencji to tylko niektóre z zadań, w jakich mogą pomóc konsumentom powiatowi (miejscy) rzecznicy. Wkraczają wszędzie tam, gdzie naruszone zostają indywidualne prawa konsumentów.

REKLAMA