REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa konsumenta, Dłużnik

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zabezpieczenia majątku przed wierzycielami: Rola i korzyści z fundacji rodzinnej

W rzeczywistości zmiennych warunków ekonomicznych i finansowych, wielu przedsiębiorców i osób prywatnych poszukuje skutecznych sposobów ochrony swojego majątku, w tym przed potencjalnymi roszczeniami wierzycieli. Jednym z narzędzi, które zyskuje coraz większą popularność w tej dziedzinie, jest fundacja rodzinna. W Polsce fundacja rodzinna stała się nie tylko sposobem na zarządzanie majątkiem, ale także skutecznym mechanizmem zabezpieczającym. W niniejszym artykule omówimy rolę oraz korzyści wynikające z ustanowienia fundacji rodzinnej jako instrumentu ochrony majątku przed wierzycielami.

Długi w rodzinie: szwagra wpisz do rejestru dłużników, teściową zgłoś do komornika

Teściową zresztą też możesz wpisać do rejestru niesolidnych dłużników, podobnie jak szwagra i innych członków rodziny czy osoby całkiem obce. Wystarczy udokumentować, że mają względem ciebie nieuregulowany dług w postaci pieniędzy czy innych zobowiązań. Znajdą się w krajowym rejestrze i w żadnym banku nie dostaną kredytu, nie kupią telewizora na raty, smarfona z abonamentem. Bo dłużnik wpisany do rejestru przestaje być wiarygodny.

Konsumentom potrzebne są jeszcze bardziej zrozumiałe przepisy prawne

Co czwarty konsument korzystający ze sklepów internetowych został oszukany w sieci przynajmniej raz. Choć znajomość swoich praw związanych z zakupami, w tym internetowymi, deklaruje coraz więcej osób, w dalszym ciągu apelują oni o jeszcze więcej kampanii informacyjnych a przede wszystkim o jeszcze bardziej proste przepisy.

Teraz firmy kurierskie konkurują ofertami… szybkiego i prostego zwrotu towaru

To znak czasów i sztuka elastycznego dostosowania się do potrzeb konsumentów. Jak się okazuje, już dwie na trzy zakupione przez Internet sztuki odzieży czy obuwia wracają do sprzedawcy. Polacy znają swoje prawa konsumenckie i korzystają z nich bez żadnych oporów.

REKLAMA

Oszukane promocje w Internecie. Kto potrafi łatwo sprawdzić, rozpoznać nieuczciwe sztuczki sprzedawców i jak to robi

Od niemal roku zmienione przepisy prawa konsumenckiego, znane pod nazwą dyrektywy Omnibus, mają wykluczać między innymi fałszywe promocje. Sprzedawcy muszą na przykład podawać ceny historyczne, by łatwo było sprawdzić czy nie obniżają ceny, którą nieco wcześniej celowo mocno podwyższyli.

Zmiana prawa: UE wprowadzi kary za opóźnienia w zapłatach za faktury

Komisja Europejska chce zaostrzyć przepisy, wprowadzając rozporządzenie, które zobowiązywałoby firmy do podawania na fakturze terminów płatności nie dłuższych niż 30 dni i przewidywało kary za zwłokę w wysokości co najmniej 50 euro za każdą transakcję handlową.

Jak przygotować się do upadłości konsumenckiej?

Sąd ogłasza upadłość konsumencką na wniosek. Przeważnie składa go sam dłużnik, jednak przepisy Prawa upadłościowego dają taką możliwość również jego wierzycielowi. W każdym razie podstawowym celem wniosku o ogłoszenie upadłości jest wykazanie, że w realiach konkretnej sprawy można ogłosić upadłość konsumencką, a więc m.in., że konsument popadł w stan niewypłacalności. Założenie to przekłada się na samą treść wniosku oraz dołączanych do niego dokumentów. Jak przygotować się do upadłości konsumenckiej? Jakie dokumenty trzeba zgromadzić?

Dług u ubezpieczyciela. Czy da się go uniknąć?

W jaki sposób powstaje dług ubezpieczeniowy. Czy można go uniknąć? Dlaczego zaległości względem ubezpieczycieli są tak „popularną” kategorią długów?

REKLAMA

Upadłość konsumencka - od czego zależy tryb postępowania?

Upadłość konsumencka może toczyć się w trybie uproszczonym i zwykłym, w którym odpowiednio stosuje się przepisy dotyczące upadłości przedsiębiorców. Konsument nie ma wpływu na wybór trybu. Decyzję w tym zakresie podejmuje sąd upadłościowy, który ma obowiązek kierowania się przepisy Prawa upadłościowego. Jednak trzeba pamiętać, że przesłanki stosowania trybu zwykłego upadłości konsumenckiej zostały zredagowane w sposób umożliwiający ich różnorodną interpretację. Jednak zawsze procedowanie upadłości konsumenckiej w tym trybie jest rozwiązaniem wyjątkowym, stosowanym do trudnych i rozbudowanych spraw.

"Nie płacę, bo nie pracuję, bo inflacja, bo mam za daleko do banku…" Jak tłumaczymy niepłacenie długów?

„Nie płacę, bo mam za daleko do banku, a boję się wchodzić na konto przez Internet”, „Nie płacę, bo nie pracuję”, „Nie płacę, bo inflacja…” – to tylko część z obszernego repertuaru wymówek dłużników, z którymi każdego dnia mierzą się negocjatorzy firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso. Działają na zlecenie wierzycieli – banków, firm pożyczkowych, operatorów telekomunikacyjnych, dostawców prądu, gazu i telewizji. Według danych Krajowego Rejestru Długów zaległości finansowe konsumentów wynoszą obecnie 45 mld zł.

Upadłość konsumencka - kiedy warto skorzystać, a kiedy jest jedynym ratunkiem?

Upadłość konsumencka. Kiedy warto się na nią zdecydować, a kiedy jest jedynym ratunkiem dłużnika?

Czy wpis wierzytelności do rejestru dłużników prowadzonego przez firmy pozwala na skorzystanie z ulgi na złe długi w VAT?

Według Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) podatnik może skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny w przypadku świadczenia usług na rzecz podmiotu niebędącego czynnym podatnikiem VAT, jeżeli wierzytelność została wpisana do rejestru dłużników.

Nakaz zapłaty na rzecz firmy pożyczkowej tylko na podstawie weksla - może naruszyć prawa konsumenta

Akceptacja wydawania nakazów zapłaty na podstawie samej treści weksla przedstawionego przez firmę pożyczkową, bez kontroli zapisów umowy, na podstawie której weksel wystawiono, może zagrozić interesom konsumentów - wynika z orzeczenia Sądu Najwyższego, o którym poinformowała prokuratura.

Prawa konsumenta 2023. Jak zwrócić lub wymienić zakup?

1 stycznia 2023 r. weszła w życie nowelizacja przepisów o prawach konsumenta, KC oraz prawa międzynarodowego prywatnego. Zmiany te mają znaczenie z punktu widzenia działalności przedsiębiorców, którzy powinni dokonać analizy swoich procedur związanych z reklamacją i gwarancją.

Czy polscy konsumenci słyszeli o dyrektywie Omnibus?

Od wprowadzenia dyrektywy Omnibus minęło już pół roku. Czy polscy konsumenci znają jej założenia i wierzą w jej zastosowanie?

Czy komornik sądowy będzie płatnikiem VAT przy sprzedaży nieruchomości w drodze licytacji?

Komornik sądowy nie będzie płatnikiem podatku VAT przy sprzedaży nieruchomości w drodze licytacji. Odpowiedź urzędu skarbowego wynika z braku dowodów na działalność gospodarczą oraz braku faktury VAT dokumentującej zakup. Decyzja ta ma zastosowanie do konkretnej sytuacji, ale podobne przypadki będą analizowane indywidualnie. Oto szczegóły dotyczące rozstrzygnięcia w sprawie opisanej przez pytającego.

Mniej zadłużonych Polaków? Tak, ale rośnie średni dług do oddania

Zadłużenie Polaków. Na koniec I kw. br. w trzech różnych rejestrach rdr. nieznacznie ubyło dłużników – od 0,1% do 3,1%. Ostatnio było ich od prawie 1,5 mln do blisko 2,7 mln. Jednocześnie zwiększyło się średnie zadłużenie Polaków.  

"Zawodowym dłużnikiem" jest najczęściej spółka prawa handlowego. Z czego to wynika?

Spółka prawa handlowego z niskim kapitałem, w sieci spółek powiązanych kapitałowo i osobowo, mająca długi – to główne cechy, po których można rozpoznać tzw. zawodowego dłużnika - wskazują eksperci Krajowego Rejestru Długów i Rzetelnej Firmy. Najczęściej są to firmy handlowe - dodali.

Przedawnienie długu - terminy, zasady, skutki

Co to jest przedawnienie długu? Kiedy dług ulega przedawnieniu? Czy wszystkie zobowiązania się przedawniają? 

Czym jest upadłość konsumencka układowa?

Upadłość konsumencka układowa, nazywana też układem konsumenckim, w swojej formie przypomina restrukturyzację przedsiębiorstw, jednak dłużnikiem jest w tym przypadku osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Główną, choć nie jedyną, zaletą tego typu postępowania jest możliwość zachowania majątku przez dłużnika. Jak dokładnie wygląda i kto może skorzystać z tego rozwiązania?

UOKiK przypomina o prawach konsumenta

Ostatnie zmiany przepisów dotyczą m.in. reklamacji. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina jakie mamy prawa. Warto o nich pamiętać nie tylko z okazji Światowego Dnia Konsumenta.

Konsumencie, znasz swoje prawa? QUIZ

Prawa konsumenta. Ma je każdy z nas, bo i każdy z nas niemal codziennie dokonuje mnóstwa transakcji i wyborów konsumenckich. Od zakupów spożywczych, przez wybór spodni po rezerwację wycieczki wakacyjnej czy nabycie nowego sprzętu elektronicznego. Właśnie dlatego dobrze jest zapoznać się z prawami konsumenta i wiedzieć, kiedy są łamane, gdzie się zgłosić i co można z tym zrobić. 15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta i właśnie z tej okazji mamy dla Was quiz. Sprawdźcie, jak dobrze znacie swoje prawa.

Prawa konsumenta oczami Polaków. Czy znamy je bardzo dobrze?

15 marca przypada Światowy Dzień Praw Konsumenta. To odpowiednia data, by przyjrzeć się, jaką wiedzę o swoich prawach mają polscy konsumenci oraz jakie doświadczenia towarzyszą nam w tym obszarze

2022 r. – powrót opóźnionych lotów i uszkodzonych bagaży

Przed Światowym Dniem Praw Konsumenta Europejskie Centrum Konsumenckie podsumowuje rok 2022.

Odcięcie wody za długi - czy może to zrobić wspólnota mieszkaniowa lub spółdzielnia?

Wielu właścicieli mieszkań oraz spółdzielców sądzi, że odcięcie wody za długi przez zarządcę budynku (np. wspólnotę mieszkaniową lub spółdzielnię) jest możliwe. Tym bardziej, że opłaty za wodę są naliczane właśnie przez spółdzielnię mieszkaniową lub wspólnotę. Orzecznictwo sugeruje jednak, że zarządca budynku nie powinien odcinać dostępu mieszkania do wody. Zgodnie z prawem, jedynie przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne może odciąć dostęp wody do budynku. Co więcej, takie przypadki są bardzo rzadkie. Ale i tak nie można lekceważyć rachunków za wodę. Warto pamiętać o rekordowo wysokim oprocentowaniu tego typu zaległości.

Czym jest downsizing i kto jest najbardziej narażony na jego skutki?

Downsizing rośnie w siłę w dobie inflacji. Na jego negatywne skutki najbardziej narażeni są seniorzy. Czym jest downsizing? Czy UOKiK powinien interweniować?

Ucieczka przed długami donikąd?

W momencie pogorszenia sytuacji materialnej, nie warto uciekać przed zobowiązaniem czy windykatorem, bo uchylanie się od płatności lub kontaktu z wierzycielem nie sprawi, że dług zniknie.

Polacy zadłużeni średnio o dwa tysiące więcej niż rok temu!

Tylko w perspektywie ostatnich 12 miesięcy średnia wartość zadłużenia nierzetelnych finansowo Polaków wpisanych do bazy ERIF Biura Informacji Gospodarczej wzrosła o blisko dwa tysiące zł – z 16 889 zł w grudniu 2021 r. do 18 845 zł rok później. Wzrost na poziomie 12% wskazuje, że pod względem finansowym miniony rok dał się Polakom we znaki. Dziś na spłatę takiego długu należałoby przeznaczyć niemalże 7 pensji minimalnych.

Nieważność kredytu frankowego a roszczenia banku i konsumenta - treść opinii rzecznika generalnego TSUE

W dniu 16 lutego 2023 r. Anthony Michael Collins, rzecznik generalny Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał opinię w sprawie C-520/21 (Arkadiusz Szcześniak przeciwko Bankowi M. SA). Zdaniem Rzecznika Collinsa po uznaniu umowy kredytu hipotecznego za nieważną ze względu na nieuczciwe warunki konsumenci mogą dochodzić względem banków roszczeń wykraczających poza zwrot świadczeń pieniężnych. Natomiast banki nie mają tego prawa. Przy czym to do sądów krajowych należy ustalenie, w oparciu o prawo krajowe, czy konsumenci mają prawo dochodzić tego rodzaju roszczeń oraz, jeżeli tak jest, rozstrzygnięcie o ich zasadności.

Wegetariański, wegański - jak znaleźć te produkty na sklepowej półce?

Wegetariański, wegański. Coraz więcej klientów szuka na sklepowych półkach produktów bez składników pochodzenia zwierzęcego. Ich identyfikację umożliwia specjalne logo, które jest jak na razie jedynym gwarantem czystego składu, bo na europejskim rynku do dziś nie istnieje prawnie wiążąca definicja pojęć „wegańskie” i „wegetariańskie”.

Pokazy handlowe - ważne zmiany od 2023 r.

Z początkiem stycznia 2023 r. weszło w życie wiele ważnych dla konsumentów przepisów wynikających z konieczności implementacji unijnych dyrektyw. Ich celem jest m.in. ograniczenie nieuczciwych praktyk podczas pokazów handlowych.

Konsument w drodze na ferie

Jak przewozić sprzęt sportowy? Czy karta EKUZ jest płatna? Gdzie konsumenci mogą uzyskać pomoc w przypadku problemów?

Prawa konsumenta - jakie zmiany od 1 stycznia 2023 r.?

1 stycznia 2023 r. wchodzi w życie wiele ważnych przepisów. O czym powinni pamiętać kupujący on-line, miłośnicy wyprzedaży, seniorzy i pozostali konsumenci?

Powództwa grupowe na rzecz konsumentów - nowe przepisy w 2023 r.

Organizacje konsumenckie będą mogły wytaczać powództwa na rzecz grupy konsumentów przeciwko przedsiębiorcom stosującym nieuczciwe praktyki. Nowe przepisy mają wejść w życie 25 czerwca 2023 r.

Oferty promocyjne a prawa konsumenta. Zmiany od 2023 r.

Okres końca roku obfituje w promocje i wyprzedaże. Takie oferty muszą być ustalane zgodnie z przepisami o ochronie konsumentów.

Zwrot pieniędzy za odwołaną wycieczkę do Egiptu - SN uwzględnił skargę nadzwyczajną

Za wycieczkę do Egiptu zapłacili po kilka tys. zł, ale biuro podróży upadło, a jego polisa ubezpieczeniowa wygasła. Sąd nie przyznał im odszkodowania. SN - po skardze RPO - uchylił wyrok wskazując, iż nie wzięto pod uwagę ochrony przysługującej klientom biura, jako konsumentom.

Oczekiwania dotyczące obsługi klienta – szybkość obsługi to priorytet

W kontaktach z działami obsługi klienta Polacy przede wszystkim oczekują szybkości i efektywności działania. W tym kontekście trudno się dziwić, że kiedy kontaktujemy się z działem obsługi najbardziej irytują nas rzeczy, które wydłużają czas załatwienia naszej sprawy, jak długie oczekiwanie na kontakt z konsultantem, liczne przełączanie pomiędzy różnymi osobami oraz łączenie z automatem.

Raport: 81 proc. MŚP wystawia faktury z odroczonym terminem płatności

Faktury z odroczonym terminem płatności wystawia kontrahentom 81 proc. małych i średnich firm, a klienci 19 proc. firm płacą z góry - wynika z raportu Skaner MŚP. Odsetek firm skarżących się na zatory płatnicze najbardziej wzrósł w budownictwie - wskazano.

Zakupy w Black Friday - aż 60 proc. Polaków zamierza je zrobić

Black Friday i Cyber Monday to święta z amerykańskim rodowodem, które w Polsce również cieszą się ogromnym zainteresowaniem wśród konsumentów. To także najgorętszy czas dla całego handlu, który rozpoczyna okres zakupów przedświątecznych. Gdzie polscy konsumenci planują robić zakupy: w sklepach stacjonarnych, czy Internecie, jakich produktów szukają – na te i inne zagadnienia odpowiada raport z badania, przeprowadzonego na zlecenie Klarny.

Jak cofnąć wniosek o upadłość konsumencką?

Jeżeli sytuacja finansowa dłużnika ulega nagłej poprawie, to może on cofnąć złożony już wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej. W tym celu musi wnieść pismo procesowe do sądu wraz z oświadczeniem. Do tego warto dołączyć uzasadnienie, które nie jest obowiązkowe, ale może okazać się pomocne.

Nowelizacja ustawy o prawach konsumenta z podpisem Prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelę ustawy o prawach konsumenta - poinformowało w czwartek Biuro Prasowe Kancelarii Prezydenta RP. Przepisy wydłużają m.in. z 2 do 6 lat okres dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi.

Wierzytelności w rozliczeniach podatkowych wierzyciela i dłużnika [webinarium]

Wierzytelności w rozliczeniach podatkowych. Zapraszamy na praktyczne webinarium „Wierzytelności w rozliczeniach podatkowych wierzyciela i dłużnika” z gwarantowanym imiennym certyfikatem, które odbędzie się 18 listopada 2022 roku. Polecamy!

Z końcem 2022 roku przedawnią się faktury z 2020 roku

Z końcem 2022 roku przedsiębiorcom mogą przepaść miliardy złotych z faktur wystawionych dwa lata temu. Z upływem 31 grudnia 2022 r. przedawnią się bowiem faktury z 2020 roku. Należności można jednak odzyskać, jeśli przedsiębiorcy już teraz zdecydują się na windykację polubowną.

Kiedy dochodzi do pokrzywdzenia wierzyciela przez dłużnika? Jakie są kary?

Pokrzywdzenie wierzyciela przez dłużnika podlega konsekwencjom karnym. Może przybrać formę pozornego bankructwa, ukrywania majątku czy niegospodarności.

Zmiany w prawach konsumenta

Sejmowa Komisja Gospodarki i Rozwoju gospodarki przyjęła 6 października 2022 r. poprawki PiS do nowelizacji ustawy o prawach konsumenta, m.in. znoszącą odpowiedzialność przedsiębiorcy za brak zgodności towaru z umową, jeżeli konsument najpóźniej w chwili zawarcia umowy został o tym poinformowany i to zaakceptował.

Jak zmienić sprzedawcę prądu elektrycznego?

Na decyzję o zmianie sprzedawcy wpływa kilka istotnych czynników, m.in.: stopień świadomości klientów i ich motywacja do zmiany, a także sama łatwość dokonania takiej zmiany (brak skomplikowanych procedur) oraz dostępność konkurencyjnych ofert na rynku.

Kiedy windykator zapuka do drzwi?

Przejęcia zadłużeń przez windykatora można spodziewać się już nawet dzień po upływie terminu spłaty. . Co dalej?

Zarzuty UOKiK dla Biedronki za nieuczciwą akcję promocyjną

UOKiK postawił trzy zarzuty Biedronce, dotyczące jej akcji promocyjnej „Tarcza Biedronki Antyinflacyjna”. Jeronimo Martins Polska grożą kary finansowe w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu – podał urząd antymonopolowy we wtorkowym komunikacie.

Zmiany w prawie restrukturyzacyjnym od 2024 roku

W 2024 roku – wraz z implementacją przez Polskę unijnej dyrektywy drugiej szansy – wejdą w życie kolejne zmiany w prawie restrukturyzacyjnym. – Nie będzie to rewolucja w naszym systemie, ale podkreślenie polityki drugiej szansy dla firm w trudnej sytuacji ekonomicznej – ocenia radca prawny Bartosz Sierakowski. W procesie restrukturyzacji pojawi się konieczność przeprowadzenia tzw. testu zaspokojenia, czyli prognozy możliwych wariantów zaspokojenia wierzycieli. To oznacza nowe obowiązki dla doradców restrukturyzacyjnych i prawdopodobnie wzrost kosztów całej procedury.

Trwają prace nad ustawą o działalności lombardów

Celem prac nad ustawą tzw. lombardową jest wzmocnienie monitoringu nad rynkiem lombardów oraz zwiększenie ochrony dla klientów.

REKLAMA