REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa konsumenta, Kara

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Umowa zlecenie z własnym pracownikiem może kosztować pracodawcę 30 tys. zł kary. Czego nie wolno pracodawcy?

Umowa zlecenie z własnym pracownikiem może kosztować pracodawcę 30 tys. zł kary. W powszechnym przekonaniu pracodawcy chętnie zastępują umowy o pracę umowami zlecenia. Jednak w praktyce równie często traktują je jak uzupełnienie stosunku pracy. W obu przypadkach umowa zlecenia może być zarówno wybawieniem, jak i źródłem problemów. Sprawdź, jakich zasad przestrzegać w 2024 r., by uniknąć kary finansowej.

Czy kary umowne za opóźnienie dostaw można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że kary umowne związane z opóźnieniem w dostawie towarów nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, chyba że są one bezpośrednio związane ze stanem zagrożenia epidemicznego lub stanem epidemii ogłoszonym z powodu COVID-19.

Konsumentom potrzebne są jeszcze bardziej zrozumiałe przepisy prawne

Co czwarty konsument korzystający ze sklepów internetowych został oszukany w sieci przynajmniej raz. Choć znajomość swoich praw związanych z zakupami, w tym internetowymi, deklaruje coraz więcej osób, w dalszym ciągu apelują oni o jeszcze więcej kampanii informacyjnych a przede wszystkim o jeszcze bardziej proste przepisy.

Za śmieci wrzucone do niewłaściwego pojemnika mieszkańcy płacą karną opłatę 400 proc. Na osiedlach nawet ci co segregują dobrze. Czy rząd coś z tym zrobi?

Uwaga w całej Unii Europejskiej skupia się na ochronie powietrza, tymczasem poza smogiem coraz bardziej trujemy się na ziemi – śmieci i odpady nie są w centrum uwagi, za co zapłacimy zdrowiem nie mniej niż za emisję CO2 i tlenków siarki.

REKLAMA

Teraz firmy kurierskie konkurują ofertami… szybkiego i prostego zwrotu towaru

To znak czasów i sztuka elastycznego dostosowania się do potrzeb konsumentów. Jak się okazuje, już dwie na trzy zakupione przez Internet sztuki odzieży czy obuwia wracają do sprzedawcy. Polacy znają swoje prawa konsumenckie i korzystają z nich bez żadnych oporów.

Skutki klapsów zostają na całe życie

Jakie są konsekwencje stosowania kar fizycznych wobec dzieci w ich dalszym rozwoju? Jak wpływa to na psychikę? Dlaczego mimo zakazu stosowania kar cielesnych, wciąż wielu rodziców i opiekunów uważa je za dobrą metodę wychowawczą? 

Oszukane promocje w Internecie. Kto potrafi łatwo sprawdzić, rozpoznać nieuczciwe sztuczki sprzedawców i jak to robi

Od niemal roku zmienione przepisy prawa konsumenckiego, znane pod nazwą dyrektywy Omnibus, mają wykluczać między innymi fałszywe promocje. Sprzedawcy muszą na przykład podawać ceny historyczne, by łatwo było sprawdzić czy nie obniżają ceny, którą nieco wcześniej celowo mocno podwyższyli.

Czy zapłacona kara umowna z tytułu wcześniejszego rozwiązania umowy na dostarczenie paliwa gazowego stanowi koszt podatkowy?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) potwierdził, że zapłacona kara umowna z tytułu wcześniejszego rozwiązania umowy z dostawcą na dostarczenie paliwa gazowego stanowi dla spółki koszt uzyskania przychodu, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

REKLAMA

1500 zł grzywny za nieodśnieżony chodnik. Odszkodowanie 70 000 zł. Kto odśnieża? Jak często? [Zima 2023/2024 r.]

Kara wynika z art. 117 Kodeksu wykroczeń. To jej maksymalny wymiar. W praktyce jest mniejsza. Ale jest jeszcze problem odszkodowania cywilnego za wypadek przechodnia. 

Przedsiębiorcy chcą podwyższenia kar za kradzieże w sklepach. Skala zjawiska jest porażająca: 30 tys. przypadków co miesiąc

Przedsiębiorcy piszą do ministra sprawiedliwości. Chcą, by kradzież była ścigana od kwoty 500 złotych, a nie 800 złotych. To powrót do stanu sprzed roku gdy podwyższenie wartości kradzieży uznawanej za przestępstwo spowodowało, że na gorącym uczynku łapanych jest w sklepach o 40 proc. więcej sprawców niż rok temu.

T-Mobile Polska wcale nie rozdaje 1200 GB za darmo? UOKiK nałożył na operatora karę 25 mln zł

25 mln zł. Tyle kary zapłacić ma T-Mobile Polska za wprowadzanie konsumentów w błąd. O co dokładnie chodzi? 

Czy kary umowne w związku z wypowiedzeniem porozumień transakcyjnych mogą stanowić koszt uzyskania przychodu?

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że zapłacone przez spółkę kary umowne w związku z wypowiedzeniem porozumień transakcyjnych nie stanowią kosztu uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Czy kara umowna za opóźnienie w usunięciu wad budowlanych podlega opodatkowaniu VAT?

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) stwierdziła, że kara umowna za opóźnienie wykonawcy nie podlega VAT, ponieważ jest formą rekompensaty za szkodę z umowy, nie zaś wynagrodzeniem za dostawę towarów lub usług.

Jak przygotować się do upadłości konsumenckiej?

Sąd ogłasza upadłość konsumencką na wniosek. Przeważnie składa go sam dłużnik, jednak przepisy Prawa upadłościowego dają taką możliwość również jego wierzycielowi. W każdym razie podstawowym celem wniosku o ogłoszenie upadłości jest wykazanie, że w realiach konkretnej sprawy można ogłosić upadłość konsumencką, a więc m.in., że konsument popadł w stan niewypłacalności. Założenie to przekłada się na samą treść wniosku oraz dołączanych do niego dokumentów. Jak przygotować się do upadłości konsumenckiej? Jakie dokumenty trzeba zgromadzić?

Czy kary umowne za niewykonanie umowy mogą stanowić koszt podatkowy?

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że kary umowne ponoszone przez spółkę za niewykonanie umowy sprzedaży drewna mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Nie zastosowałeś KSeF. Kara więzienia czy pieniężna? Jak fiskus liczy kary dla faktur? A jak, gdy błąd nie dotyczy faktur? Istotna jest wartość faktury? Kary w 2023 r., 2024 r. czy 2025?

Co grozi przedsiębiorcy i biuru rachunkowemu za niestosowanie KSeF?

Czy kary umowne mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów?

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) uznała, że nałożone kary umowne, jeśli zostaną zapłacone, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów, ponieważ były niezbędne do zachowania źródła przychodów i zabezpieczenia współpracy z dostawcą węgla.

Czy kary umowne są kosztem uzyskania przychodu?

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że kary umowne z tytułu nieosiągnięcia wymaganego poziomu recyklingu odpadów komunalnych nałożone na spółkę nie kwalifikują się jako koszty uzyskania przychodu.

Upadłość konsumencka - od czego zależy tryb postępowania?

Upadłość konsumencka może toczyć się w trybie uproszczonym i zwykłym, w którym odpowiednio stosuje się przepisy dotyczące upadłości przedsiębiorców. Konsument nie ma wpływu na wybór trybu. Decyzję w tym zakresie podejmuje sąd upadłościowy, który ma obowiązek kierowania się przepisy Prawa upadłościowego. Jednak trzeba pamiętać, że przesłanki stosowania trybu zwykłego upadłości konsumenckiej zostały zredagowane w sposób umożliwiający ich różnorodną interpretację. Jednak zawsze procedowanie upadłości konsumenckiej w tym trybie jest rozwiązaniem wyjątkowym, stosowanym do trudnych i rozbudowanych spraw.

Czy opłaty naliczane za nieregulaminowe korzystanie z parkingu podlegają opodatkowaniu VAT?

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że opłata naliczona w związku z nieregulaminowym korzystaniem z płatnego parkingu niestrzeżonego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT).

Czy kara umowna za brak ważnego biletu parkingowego podlega opodatkowaniu VAT?

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) stwierdziła, że kara umowna za brak ważnego biletu parkingowego nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż ma charakter odszkodowawczy, a nie wynagrodzeniowy za świadczenie usług.

Upadłość konsumencka - kiedy warto skorzystać, a kiedy jest jedynym ratunkiem?

Upadłość konsumencka. Kiedy warto się na nią zdecydować, a kiedy jest jedynym ratunkiem dłużnika?

Nakaz zapłaty na rzecz firmy pożyczkowej tylko na podstawie weksla - może naruszyć prawa konsumenta

Akceptacja wydawania nakazów zapłaty na podstawie samej treści weksla przedstawionego przez firmę pożyczkową, bez kontroli zapisów umowy, na podstawie której weksel wystawiono, może zagrozić interesom konsumentów - wynika z orzeczenia Sądu Najwyższego, o którym poinformowała prokuratura.

Czy kary umowne za opóźnienie dostawy stanowią koszt podatkowy?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) wydał interpretację indywidualną, w której potwierdził, że zapłata kary umownej za brak dostawy towaru w terminie jest karą za wadliwe wykonanie usługi, a tym samym mieści się w katalogu kar umownych i odszkodowań wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów na podstawie ustawy o PIT.

Prawa konsumenta 2023. Jak zwrócić lub wymienić zakup?

1 stycznia 2023 r. weszła w życie nowelizacja przepisów o prawach konsumenta, KC oraz prawa międzynarodowego prywatnego. Zmiany te mają znaczenie z punktu widzenia działalności przedsiębiorców, którzy powinni dokonać analizy swoich procedur związanych z reklamacją i gwarancją.

Czy kary umowne zasądzone za opóźnienie dewelopera podlegają opodatkowaniu?

 Zgodnie z przyjętym stanowiskiem przez KIS, przychód z tytułu zasądzenia kary umownej podlega opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. 

Czy polscy konsumenci słyszeli o dyrektywie Omnibus?

Od wprowadzenia dyrektywy Omnibus minęło już pół roku. Czy polscy konsumenci znają jej założenia i wierzą w jej zastosowanie?

Czy zapłacona kara umowna może być uznana za koszt uzyskania przychodu?

W artykule omawiamy interpretację organów administracji skarbowej dotyczącą kosztów uzyskania przychodów związanych z karą umowną. Artykuł analizuje zastosowanie przepisów podatkowych oraz wpływ trudności na rynku gospodarczym na decyzje podatnika w kontekście niewykonania umowy i poniesienia kary. 

Dodatkowa opłata parkingowa w postaci kary umownej. Co z VAT?

W artykule omawia się interpretację Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) dotyczącą opodatkowania opłat dodatkowych na parkingach. KIS stwierdziła, że opłata ta nie jest objęta podatkiem VAT, uznając ją za karę umowną, niezwiązaną z umową najmu miejsc postojowych. Przeczytaj artykuł, aby dowiedzieć się więcej na ten temat.

Sankcje za brak świadectwa energetycznego – martwy przepis?

28 kwietnia 2023 r. weszły w życie przepisy wprowadzające obowiązek przekazywania świadectwa energetycznego budynku lub lokalu przy jego sprzedaży oraz najmie. Za niewywiązanie się z obowiązku grozi kara grzywny. W przepisach zabrakło jednak doprecyzowania, jak sankcje mają być egzekwowane. 

Kara dla linii lotniczych - za restrykcje co do wyglądu stewardess

Kara dla hiszpańskich linii lotniczych. Czy miała miejsce dyskryminacja co do stroju służbowego stewardess i stewardów? Czy pracodawca może ingerować w wygląd pracownika? Czy pracownik dbając o dobro zakładu pracy i jego wizerunek ma również dbać o swój wygląd? To bardzo problematyczna kwestia. 

UOKiK przypomina o prawach konsumenta

Ostatnie zmiany przepisów dotyczą m.in. reklamacji. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina jakie mamy prawa. Warto o nich pamiętać nie tylko z okazji Światowego Dnia Konsumenta.

Konsumencie, znasz swoje prawa? QUIZ

Prawa konsumenta. Ma je każdy z nas, bo i każdy z nas niemal codziennie dokonuje mnóstwa transakcji i wyborów konsumenckich. Od zakupów spożywczych, przez wybór spodni po rezerwację wycieczki wakacyjnej czy nabycie nowego sprzętu elektronicznego. Właśnie dlatego dobrze jest zapoznać się z prawami konsumenta i wiedzieć, kiedy są łamane, gdzie się zgłosić i co można z tym zrobić. 15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta i właśnie z tej okazji mamy dla Was quiz. Sprawdźcie, jak dobrze znacie swoje prawa.

Prawa konsumenta oczami Polaków. Czy znamy je bardzo dobrze?

15 marca przypada Światowy Dzień Praw Konsumenta. To odpowiednia data, by przyjrzeć się, jaką wiedzę o swoich prawach mają polscy konsumenci oraz jakie doświadczenia towarzyszą nam w tym obszarze

2022 r. – powrót opóźnionych lotów i uszkodzonych bagaży

Przed Światowym Dniem Praw Konsumenta Europejskie Centrum Konsumenckie podsumowuje rok 2022.

500 zł kary za pozostawione w metrze bagaże, hulajnogi, wózki

Warszawa: Radni postanowią, czy za zostawienie bagażu na stacji metra będzie kara do 500 zł.

Czym jest downsizing i kto jest najbardziej narażony na jego skutki?

Downsizing rośnie w siłę w dobie inflacji. Na jego negatywne skutki najbardziej narażeni są seniorzy. Czym jest downsizing? Czy UOKiK powinien interweniować?

Ile wynosi kara za niezarejestrowanie nowego telewizora w 2023 r.?

Niezarejestrowanie telewizora to 819 zł kary. Brak rejestracji radia to ryzyko kary 261 zł.  

Będzie wpis do akt pracownika informacji, że skorzystał z fałszywego e-zwolnienia lekarskiego? Lekarz rekordzista wystawił 20 000 e-zwolnień

Pracodawca po ustaleniu, że zwolnienie zostało uzyskane dzięki internetowym pośrednikom, powinien nie tylko nie zapłacić za czas, który dana osoba spędziła na zwolnieniu, lecz także w aktach pracownika zamieścić notatkę o tej sytuacji, by nie umknęła ona w kolejnym miejscu pracy.

Nieważność kredytu frankowego a roszczenia banku i konsumenta - treść opinii rzecznika generalnego TSUE

W dniu 16 lutego 2023 r. Anthony Michael Collins, rzecznik generalny Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał opinię w sprawie C-520/21 (Arkadiusz Szcześniak przeciwko Bankowi M. SA). Zdaniem Rzecznika Collinsa po uznaniu umowy kredytu hipotecznego za nieważną ze względu na nieuczciwe warunki konsumenci mogą dochodzić względem banków roszczeń wykraczających poza zwrot świadczeń pieniężnych. Natomiast banki nie mają tego prawa. Przy czym to do sądów krajowych należy ustalenie, w oparciu o prawo krajowe, czy konsumenci mają prawo dochodzić tego rodzaju roszczeń oraz, jeżeli tak jest, rozstrzygnięcie o ich zasadności.

Wegetariański, wegański - jak znaleźć te produkty na sklepowej półce?

Wegetariański, wegański. Coraz więcej klientów szuka na sklepowych półkach produktów bez składników pochodzenia zwierzęcego. Ich identyfikację umożliwia specjalne logo, które jest jak na razie jedynym gwarantem czystego składu, bo na europejskim rynku do dziś nie istnieje prawnie wiążąca definicja pojęć „wegańskie” i „wegetariańskie”.

Pokazy handlowe - ważne zmiany od 2023 r.

Z początkiem stycznia 2023 r. weszło w życie wiele ważnych dla konsumentów przepisów wynikających z konieczności implementacji unijnych dyrektyw. Ich celem jest m.in. ograniczenie nieuczciwych praktyk podczas pokazów handlowych.

Konsument w drodze na ferie

Jak przewozić sprzęt sportowy? Czy karta EKUZ jest płatna? Gdzie konsumenci mogą uzyskać pomoc w przypadku problemów?

Kärcher z karą 26 mln zł za sztuczne podwyższanie cen

Ceny sprzedaży urządzeń i systemów czyszczących marki Kärcher były sztucznie zawyżane przez ponad 20 lat

Premier Morawiecki: kara śmierci za najcięższe przestępstwa powinna być dopuszczalna

Kara śmierci. Moim zdaniem kara śmierci za najcięższe przestępstwa powinna być dopuszczalna. W tym względzie nie zgadzam się z nauką kościoła, bo jestem zwolennikiem kary śmierci, ale jej nie mamy - mówił podczas poniedziałkowego Q&A premier Mateusz Morawiecki.

Prawa konsumenta - jakie zmiany od 1 stycznia 2023 r.?

1 stycznia 2023 r. wchodzi w życie wiele ważnych przepisów. O czym powinni pamiętać kupujący on-line, miłośnicy wyprzedaży, seniorzy i pozostali konsumenci?

Powództwa grupowe na rzecz konsumentów - nowe przepisy w 2023 r.

Organizacje konsumenckie będą mogły wytaczać powództwa na rzecz grupy konsumentów przeciwko przedsiębiorcom stosującym nieuczciwe praktyki. Nowe przepisy mają wejść w życie 25 czerwca 2023 r.

Oferty promocyjne a prawa konsumenta. Zmiany od 2023 r.

Okres końca roku obfituje w promocje i wyprzedaże. Takie oferty muszą być ustalane zgodnie z przepisami o ochronie konsumentów.

Zwrot pieniędzy za odwołaną wycieczkę do Egiptu - SN uwzględnił skargę nadzwyczajną

Za wycieczkę do Egiptu zapłacili po kilka tys. zł, ale biuro podróży upadło, a jego polisa ubezpieczeniowa wygasła. Sąd nie przyznał im odszkodowania. SN - po skardze RPO - uchylił wyrok wskazując, iż nie wzięto pod uwagę ochrony przysługującej klientom biura, jako konsumentom.

Oczekiwania dotyczące obsługi klienta – szybkość obsługi to priorytet

W kontaktach z działami obsługi klienta Polacy przede wszystkim oczekują szybkości i efektywności działania. W tym kontekście trudno się dziwić, że kiedy kontaktujemy się z działem obsługi najbardziej irytują nas rzeczy, które wydłużają czas załatwienia naszej sprawy, jak długie oczekiwanie na kontakt z konsultantem, liczne przełączanie pomiędzy różnymi osobami oraz łączenie z automatem.

REKLAMA