REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Skarga, Prawa konsumenta

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Konsumentom potrzebne są jeszcze bardziej zrozumiałe przepisy prawne

Co czwarty konsument korzystający ze sklepów internetowych został oszukany w sieci przynajmniej raz. Choć znajomość swoich praw związanych z zakupami, w tym internetowymi, deklaruje coraz więcej osób, w dalszym ciągu apelują oni o jeszcze więcej kampanii informacyjnych a przede wszystkim o jeszcze bardziej proste przepisy.

Na co można złożyć skargę do NFZ? Jak to zrobić?

Do czego prawo ma pacjent? Co w sytuacji, gdy usługa nie zostanie wykonana prawidłowo? Gdzie i jak złożyć skargę na placówkę, która nie dopełniła świadczenia? Podpowiadamy. 

Teraz firmy kurierskie konkurują ofertami… szybkiego i prostego zwrotu towaru

To znak czasów i sztuka elastycznego dostosowania się do potrzeb konsumentów. Jak się okazuje, już dwie na trzy zakupione przez Internet sztuki odzieży czy obuwia wracają do sprzedawcy. Polacy znają swoje prawa konsumenckie i korzystają z nich bez żadnych oporów.

Na co skarżą się Polacy Rzecznikowi Praw Obywatelskich?

Jakie jest zadanie rzecznika praw obywatelskich? Jakie skargi składają rodacy? RPO Marcin Wiącek podsumował działalność za rok 2022.

REKLAMA

Oszukane promocje w Internecie. Kto potrafi łatwo sprawdzić, rozpoznać nieuczciwe sztuczki sprzedawców i jak to robi

Od niemal roku zmienione przepisy prawa konsumenckiego, znane pod nazwą dyrektywy Omnibus, mają wykluczać między innymi fałszywe promocje. Sprzedawcy muszą na przykład podawać ceny historyczne, by łatwo było sprawdzić czy nie obniżają ceny, którą nieco wcześniej celowo mocno podwyższyli.

Jak przygotować się do upadłości konsumenckiej?

Sąd ogłasza upadłość konsumencką na wniosek. Przeważnie składa go sam dłużnik, jednak przepisy Prawa upadłościowego dają taką możliwość również jego wierzycielowi. W każdym razie podstawowym celem wniosku o ogłoszenie upadłości jest wykazanie, że w realiach konkretnej sprawy można ogłosić upadłość konsumencką, a więc m.in., że konsument popadł w stan niewypłacalności. Założenie to przekłada się na samą treść wniosku oraz dołączanych do niego dokumentów. Jak przygotować się do upadłości konsumenckiej? Jakie dokumenty trzeba zgromadzić?

Upadłość konsumencka - od czego zależy tryb postępowania?

Upadłość konsumencka może toczyć się w trybie uproszczonym i zwykłym, w którym odpowiednio stosuje się przepisy dotyczące upadłości przedsiębiorców. Konsument nie ma wpływu na wybór trybu. Decyzję w tym zakresie podejmuje sąd upadłościowy, który ma obowiązek kierowania się przepisy Prawa upadłościowego. Jednak trzeba pamiętać, że przesłanki stosowania trybu zwykłego upadłości konsumenckiej zostały zredagowane w sposób umożliwiający ich różnorodną interpretację. Jednak zawsze procedowanie upadłości konsumenckiej w tym trybie jest rozwiązaniem wyjątkowym, stosowanym do trudnych i rozbudowanych spraw.

Inforlex: Jak wnieść skargę na decyzję SKO?

Rozpoznanie przez samorządowe kolegium odwoławcze (SKO) odwołania od decyzji organu gminy co do zasady kończy postępowanie podatkowe. Jednak decyzja wydana przez SKO może zostać zaskarżona do sądu administracyjnego.

REKLAMA

Upadłość konsumencka - kiedy warto skorzystać, a kiedy jest jedynym ratunkiem?

Upadłość konsumencka. Kiedy warto się na nią zdecydować, a kiedy jest jedynym ratunkiem dłużnika?

Nakaz zapłaty na rzecz firmy pożyczkowej tylko na podstawie weksla - może naruszyć prawa konsumenta

Akceptacja wydawania nakazów zapłaty na podstawie samej treści weksla przedstawionego przez firmę pożyczkową, bez kontroli zapisów umowy, na podstawie której weksel wystawiono, może zagrozić interesom konsumentów - wynika z orzeczenia Sądu Najwyższego, o którym poinformowała prokuratura.

Prawa konsumenta 2023. Jak zwrócić lub wymienić zakup?

1 stycznia 2023 r. weszła w życie nowelizacja przepisów o prawach konsumenta, KC oraz prawa międzynarodowego prywatnego. Zmiany te mają znaczenie z punktu widzenia działalności przedsiębiorców, którzy powinni dokonać analizy swoich procedur związanych z reklamacją i gwarancją.

Czy polscy konsumenci słyszeli o dyrektywie Omnibus?

Od wprowadzenia dyrektywy Omnibus minęło już pół roku. Czy polscy konsumenci znają jej założenia i wierzą w jej zastosowanie?

UOKiK przypomina o prawach konsumenta

Ostatnie zmiany przepisów dotyczą m.in. reklamacji. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina jakie mamy prawa. Warto o nich pamiętać nie tylko z okazji Światowego Dnia Konsumenta.

Konsumencie, znasz swoje prawa? QUIZ

Prawa konsumenta. Ma je każdy z nas, bo i każdy z nas niemal codziennie dokonuje mnóstwa transakcji i wyborów konsumenckich. Od zakupów spożywczych, przez wybór spodni po rezerwację wycieczki wakacyjnej czy nabycie nowego sprzętu elektronicznego. Właśnie dlatego dobrze jest zapoznać się z prawami konsumenta i wiedzieć, kiedy są łamane, gdzie się zgłosić i co można z tym zrobić. 15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta i właśnie z tej okazji mamy dla Was quiz. Sprawdźcie, jak dobrze znacie swoje prawa.

Prawa konsumenta oczami Polaków. Czy znamy je bardzo dobrze?

15 marca przypada Światowy Dzień Praw Konsumenta. To odpowiednia data, by przyjrzeć się, jaką wiedzę o swoich prawach mają polscy konsumenci oraz jakie doświadczenia towarzyszą nam w tym obszarze

2022 r. – powrót opóźnionych lotów i uszkodzonych bagaży

Przed Światowym Dniem Praw Konsumenta Europejskie Centrum Konsumenckie podsumowuje rok 2022.

Czym jest downsizing i kto jest najbardziej narażony na jego skutki?

Downsizing rośnie w siłę w dobie inflacji. Na jego negatywne skutki najbardziej narażeni są seniorzy. Czym jest downsizing? Czy UOKiK powinien interweniować?

Piekło na SOR. Mąż zmarłej pyta: “O 18-ej przyjęliście moją żonę z informacją o tym, że cierpi na zespół Marfana. Co robiliście do północy?”

Forsal.pl Ministerstwo zdrowia chce rozwiązać problem przepełnionych SOR-ów. Adam Niedzielski w grudniu zapowiedział, że do 30 czerwca zostaną wprowadzone zmiany, które mają rozwiązać problem gigantycznych kolejek na szpitalnych oddziałach ratunkowych. Wszystko za sprawą nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, która ma odciążyć przeładowane SOR-y i zająć się łagodniejszymi przypadkami.

Nieważność kredytu frankowego a roszczenia banku i konsumenta - treść opinii rzecznika generalnego TSUE

W dniu 16 lutego 2023 r. Anthony Michael Collins, rzecznik generalny Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał opinię w sprawie C-520/21 (Arkadiusz Szcześniak przeciwko Bankowi M. SA). Zdaniem Rzecznika Collinsa po uznaniu umowy kredytu hipotecznego za nieważną ze względu na nieuczciwe warunki konsumenci mogą dochodzić względem banków roszczeń wykraczających poza zwrot świadczeń pieniężnych. Natomiast banki nie mają tego prawa. Przy czym to do sądów krajowych należy ustalenie, w oparciu o prawo krajowe, czy konsumenci mają prawo dochodzić tego rodzaju roszczeń oraz, jeżeli tak jest, rozstrzygnięcie o ich zasadności.

Wegetariański, wegański - jak znaleźć te produkty na sklepowej półce?

Wegetariański, wegański. Coraz więcej klientów szuka na sklepowych półkach produktów bez składników pochodzenia zwierzęcego. Ich identyfikację umożliwia specjalne logo, które jest jak na razie jedynym gwarantem czystego składu, bo na europejskim rynku do dziś nie istnieje prawnie wiążąca definicja pojęć „wegańskie” i „wegetariańskie”.

Pokazy handlowe - ważne zmiany od 2023 r.

Z początkiem stycznia 2023 r. weszło w życie wiele ważnych dla konsumentów przepisów wynikających z konieczności implementacji unijnych dyrektyw. Ich celem jest m.in. ograniczenie nieuczciwych praktyk podczas pokazów handlowych.

Konsument w drodze na ferie

Jak przewozić sprzęt sportowy? Czy karta EKUZ jest płatna? Gdzie konsumenci mogą uzyskać pomoc w przypadku problemów?

Prawa konsumenta - jakie zmiany od 1 stycznia 2023 r.?

1 stycznia 2023 r. wchodzi w życie wiele ważnych przepisów. O czym powinni pamiętać kupujący on-line, miłośnicy wyprzedaży, seniorzy i pozostali konsumenci?

Powództwa grupowe na rzecz konsumentów - nowe przepisy w 2023 r.

Organizacje konsumenckie będą mogły wytaczać powództwa na rzecz grupy konsumentów przeciwko przedsiębiorcom stosującym nieuczciwe praktyki. Nowe przepisy mają wejść w życie 25 czerwca 2023 r.

Oferty promocyjne a prawa konsumenta. Zmiany od 2023 r.

Okres końca roku obfituje w promocje i wyprzedaże. Takie oferty muszą być ustalane zgodnie z przepisami o ochronie konsumentów.

Zwrot pieniędzy za odwołaną wycieczkę do Egiptu - SN uwzględnił skargę nadzwyczajną

Za wycieczkę do Egiptu zapłacili po kilka tys. zł, ale biuro podróży upadło, a jego polisa ubezpieczeniowa wygasła. Sąd nie przyznał im odszkodowania. SN - po skardze RPO - uchylił wyrok wskazując, iż nie wzięto pod uwagę ochrony przysługującej klientom biura, jako konsumentom.

Oczekiwania dotyczące obsługi klienta – szybkość obsługi to priorytet

W kontaktach z działami obsługi klienta Polacy przede wszystkim oczekują szybkości i efektywności działania. W tym kontekście trudno się dziwić, że kiedy kontaktujemy się z działem obsługi najbardziej irytują nas rzeczy, które wydłużają czas załatwienia naszej sprawy, jak długie oczekiwanie na kontakt z konsultantem, liczne przełączanie pomiędzy różnymi osobami oraz łączenie z automatem.

Rekordowa ilość skarg pracowników handlu

Tak wielkiej ilości skarg pracowników handlu na sytuację w sklepach jeszcze nie było. Problemem jest przede wszystkim brak rąk do pracy, co odbija się na jakości obsługi.

Zakupy w Black Friday - aż 60 proc. Polaków zamierza je zrobić

Black Friday i Cyber Monday to święta z amerykańskim rodowodem, które w Polsce również cieszą się ogromnym zainteresowaniem wśród konsumentów. To także najgorętszy czas dla całego handlu, który rozpoczyna okres zakupów przedświątecznych. Gdzie polscy konsumenci planują robić zakupy: w sklepach stacjonarnych, czy Internecie, jakich produktów szukają – na te i inne zagadnienia odpowiada raport z badania, przeprowadzonego na zlecenie Klarny.

Więcej skarg od niepełnosprawnych. Największy problem to przestrzeganie godzin pracy

Od początku roku do stowarzyszenia STOP Nieuczciwym Pracodawców trafiło ponad 50 skarg od osób niepełnosprawnych. Dotyczyły one w większości braku przestrzegania przepisów prawa pracy, które dają osobom niepełnosprawnym pewne przywileje np. krótszy czas pracy czy dostosowanie stanowiska pracy.

Nowelizacja ustawy o prawach konsumenta z podpisem Prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelę ustawy o prawach konsumenta - poinformowało w czwartek Biuro Prasowe Kancelarii Prezydenta RP. Przepisy wydłużają m.in. z 2 do 6 lat okres dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi.

Skarga w postępowaniu administracyjnym

Postępowanie administracyjne - skarga. Konstytucyjne prawo do składania skarg do organów administracji publicznej przysługuje każdemu obywatelowi. Skarga jest społeczną formą kontroli wobec administracji. W ten sposób dokonywana jest ochrona interesu własnego, a także interesu publicznego czy interesu innej osoby za jej zgodą. Chociaż skarga jest instrumentem znanym, jej prawidłowe procedowanie często jest problematyczne.

RPO: jest bardzo dużo problemów społecznych związanych z podrożeniem kosztów życia

"Bardzo dużo ludzi zwraca się do nas w poczuciu bezradności tego, że nie mogą żyć na takim poziomie, na jakim żyli wcześniej" – powiedział w czwartek podczas konferencji prasowej Rzecznik Praw Obywatelskich, który w Szczecinie otworzył punkt przyjęć interesantów. Będzie on czynny w każdy pierwszy czwartek miesiąca.

Coraz więcej skarg na zakup odzieży i obuwia

Europejskie Centrum Konsumenckie corocznie odnotowuje znaczny wzrost liczby skarg na zakup odzieży i obuwia. Czego dotyczą najczęstsze problemy? Co zrobić, aby uniknąć reklamacji lub ją usprawnić?

Zmiany w prawach konsumenta

Sejmowa Komisja Gospodarki i Rozwoju gospodarki przyjęła 6 października 2022 r. poprawki PiS do nowelizacji ustawy o prawach konsumenta, m.in. znoszącą odpowiedzialność przedsiębiorcy za brak zgodności towaru z umową, jeżeli konsument najpóźniej w chwili zawarcia umowy został o tym poinformowany i to zaakceptował.

Polacy skazani na mobbing. Tylko co 9 ofiara zgłasza problem

Mobbing. Polacy nie chcą reagować na mobbing. Boją się zemsty sprawcy, ale też reakcji przełożonych.

Pracownicy skarżą się na brak podwyżek

Takich skarg nigdy wcześniej nie było, ale ich pojawienie zwiastuje, że na rynku pracy i w poszczególnych przedsiębiorstwach bardzo dynamicznie rośnie presja płacowa.

Pracownicy handlu skarżą się na wydłużone godziny otwarcia sklepów

Wiele sklepów nawet we wrześniu pracuje do północy lub jeszcze dłużej. Wraca również sprawa handlu w niedzielę w sklepach franczyzowych.

Jak zmienić sprzedawcę prądu elektrycznego?

Na decyzję o zmianie sprzedawcy wpływa kilka istotnych czynników, m.in.: stopień świadomości klientów i ich motywacja do zmiany, a także sama łatwość dokonania takiej zmiany (brak skomplikowanych procedur) oraz dostępność konkurencyjnych ofert na rynku.

Zarzuty UOKiK dla Biedronki za nieuczciwą akcję promocyjną

UOKiK postawił trzy zarzuty Biedronce, dotyczące jej akcji promocyjnej „Tarcza Biedronki Antyinflacyjna”. Jeronimo Martins Polska grożą kary finansowe w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu – podał urząd antymonopolowy we wtorkowym komunikacie.

Trwają prace nad ustawą o działalności lombardów

Celem prac nad ustawą tzw. lombardową jest wzmocnienie monitoringu nad rynkiem lombardów oraz zwiększenie ochrony dla klientów.

Nowelizacja prawa konsumenckiego a działalność przedsiębiorców

Czy nowelizacja prawa konsumenckiego wpłynie na działalność przedsiębiorców? Na jakie zmiany warto się przygotować?

Omnibus na straży uczciwości opinii konsumenckich - czyli koniec z fake reviews

Omnibus to potoczna nazwa unijnej dyrektywy, którą powinni znać wszyscy prowadzący działalność handlową, a zwłaszcza sprzedający online. Dyrektywa wprowadzi sporo pozytywnego zamieszania. Jej implementacja na poziomie krajowym m.in. podejmie walkę z tzw. fake reviews, czyli fałszywymi opiniami (rekomendacjami) konsumenckimi.

Skargi na ubezpieczycieli. Które towarzystwa wypadają najgorzej?

Skargi na ubezpieczycieli, czyli dziś sprawdzimy, do których firm oferujących polisy OC i AC dla aut kierowcy najczęściej mają zastrzeżenia.

Dyrektywa Omnibus od 28 maja 2022 r. Jakie prawa zyskają konsumenci?

Od 28 maja 2022 r. zacznie obowiązywać unijna dyrektywa Omnibus, której celem jest zwiększenie ochrony praw konsumentów w handlu internetowym. Polska wersja tej ustawy na razie jest w powijakach, nie zdejmuje to jednak z polskich przedsiębiorców obowiązku podporządkowania się prawu UE. Niestety dostosowanie e-sklepów do nowych regulacji może kosztować - w zależności od sytuacji wyjściowej i rozmiaru sklepu może to być od tysiąca do nawet ponad 10 tys. zł.

Co zrobić ze starym sprzętem elektrycznym i elektronicznym?

Stary sprzęt elektryczny i elektroniczny nie może zostać wyrzucony do śmieci razem z innymi odpadami. Za ich wyrzucenie do nieodpowiedniego miejsca grożą wysokie kary. Nawet do 5 tys. zł. Co zatem z nim zrobić?

Kiedy bank neguje status konsumenta w sporze

Banki w sprawach frankowych często posługują się argumentacją mającą na celu zakwestionowanie statusu strony powodowej jako konsumenta i tym samym odmówienie jej ochrony z art. 3851 k.c. Taktyka ta stosowana jest zwłaszcza w przypadku osób prowadzących w dacie zawarcia umowy kredytu działalność gospodarczą, w szczególności zaś, gdy działalność została zarejestrowana na kredytowanej nieruchomości lub jest częściowo na niej wykonywana. Argumentację banków w powyższym zakresie, w świetle dotychczasowego orzecznictwa, należy uznać za niezasadną.

Podróże po UE - jakie mamy prawa?

Każdy, kto podróżuje po UE – ma swoje prawa. Warto o nich pamiętać nie tylko przy okazji Światowego Dnia Konsumenta.

Spory transgraniczne - na co najczęściej skarżą się konsumenci?

Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy UOKiK podsumowuje zgłoszenia otrzymane w 2021 roku.

Skarga do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka - nowy termin

Skargę do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka od 1 lutego 2022 r. złożymy w krótszym terminie. Są jednak wyjątki.

REKLAMA