REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można głosować w wyborach samorządowych poza miejscem zameldowania?

Sienkiewicz i Zamroch. Radcowie Prawni Spółka Partnerska
Kancelaria oferuje kompleksową obsługę prawną przedsiębiorców, jak również pomoc dla klientów indywidualnych.
Rafał Rojek

REKLAMA

REKLAMA

W odróżnieniu od wyborów prezydenckich i parlamentarnych w wyborach samorządowych nie można głosować poza miejscem zameldowania. Są jednak pewne wyjątki. Jakie?

Głosowanie poza miejscem zameldowania

REKLAMA

Zobacz produkt: Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz

REKLAMA

Przy okazji ostatnich wyborów prezydenckich głośno było w mediach o możliwości głosowania poza miejscem zameldowania. Dotyczyło to albo instytucji dopisania do spisu wyborców gminy, w której w okresie wyborów osoba będzie tymczasowo przebywała (art. 31 Ustawy o wyborze Prezydenta RP), albo wydania zaświadczenia o prawie do głosowania (art. 33 ww. ustawy). Podobne ułatwienia dla wyborców przewidują przepisy dotyczące wyborów parlamentarnych. Odpowiednio: art. 19 (dopisanie do listy wyborców) i art. 23 (zaświadczenie o prawie do głosowania) Ordynacji wyborczej do Sejmu i Senatu.

Udogodnienia te są coraz bardziej popularne wśród wyborców. W związku ze zbliżającymi się wyborami samorządowymi rodzą się pytania czy podobne uprawnienia przysługiwać nam będą przy wybieraniu członków rad gmin, powiatów i sejmików województw oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.

Zobacz również serwis: Wybory

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wybory samorządowe

Niestety. W wyborach lokalnych 21 listopada i 5 grudnia 2010 r. poza kilkoma wyjątkami, nie będziemy mogli głosować przebywając poza miejscem naszego zameldowania.

Wynika to ze specyfiki wyborów samorządowych i powiązanym z nimi pojęciem lokalnej wspólnoty samorządowej. Zgodnie z art. 16 Konstytucji RP wspólnotę samorządową tworzy ogół mieszkańców danej jednostki zasadniczego podziału terytorialnego. Uczestniczy ona w sprawowaniu władzy publicznej wykonując w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność istotną część zadań publicznych. Trudno byłoby wyrazić zgodę na to aby np. mieszkaniec Szczecina miał decydować o wyborze władz Rzeszowa, skoro nie należy do wspólnoty zrzeszającej mieszkańców tego akurat miasta.

Zobacz również serwis: Gmina

REKLAMA

Kolejną przeszkodą byłyby ogromne trudności organizacyjne w przypadku gdybyśmy mogli wybierać „swoich” lokalnych kandydatów poza granicami naszego samorządu. W każdej gminie kandydują inne osoby. Nawet gdyby wyborca odpowiednio wcześniej poinformował właściwy organ o tym gdzie będzie przebywał w dniu wyborów, to przesyłanie list kandydatów w wyznaczone miejsca, przy większej liczbie podobnych wniosków, wiązałoby się ze znacznym zwiększeniem kosztów przeprowadzenia wyborów w skali całego kraju.

Mając na uwadze powyższe, udogodnienia związane z wyborami prezydenckimi i parlamentarnymi nie znalazły się ani w Ordynacji wyborczej do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw ani w Ustawie o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta. W ten sposób ustawodawca dał prymat wyrażonej w Preambule Konstytucji zasadzie sprawności działania instytucji publicznych, kosztem wyborczej zasady powszechności, która sprawdza się przy wyborach organów centralnych państwa, ale nie można jej nadać tak szerokiego zastosowania do wyborów lokalnych.


Wyjątki

Chociaż są pewne wyjątki. Jedną z niewielu możliwości oddania głosu, bez odwiedzania własnego lokalu wyborczego, przy wyborach samorządowych daje art. 40a dodany do Ordynacji wyborczej do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw ustawą z dnia 19 listopada 2009 r.

Dotyczy to jednak tylko wyborców kończących najpóźniej w dniu wyborów 75 rok życia albo posiadających orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo określone orzeczenie organu rentowego. Osoby te mogą udzielić pełnomocnictwa do głosowania w ich imieniu. Akt pełnomocnictwa do głosowania sporządza się na wniosek wyborcy, wniesiony do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) gminy, w której wyborca jest wpisany do rejestru wyborców, najpóźniej w 10 dniu przed dniem wyborów.

Czynności związane ze sporządzeniem aktu pełnomocnictwa są wolne od opłat. Wniosek powinien zawierać: nazwisko i imię (imiona), imię ojca, datę urodzenia, numer ewidencyjny PESEL oraz adres zamieszkania zarówno wyborcy, jak i osoby, której ma być udzielone pełnomocnictwo do głosowania, a także wyraźne oznaczenie wyborów, których dotyczy pełnomocnictwo do głosowania.

Zobacz również: Na czym polega obowiązek meldunkowy

Pacjenci i więźniowie

Inna sytuacja, w której możliwe jest głosowanie poza własnym obwodem dotyczy przebywających w szpitalach, zakładach pomocy społecznej, zakładach karnych i aresztach śledczych. Rada gminy na wniosek wójta (burmistrza, prezydenta miasta) jest zobligowana do utworzenia w jednym z tych miejsc odrębnego obwodu głosowania jeżeli w dniu wyborów będzie w nim przebywać co najmniej 15 wyborców (art. 30 ust. 2b Ordynacji wyborczej do rad gmin, powiatów i sejmików województw).

Jednak dotyczy to głosujących objętych rejestrem wyborców w gminie, na terenie której położona jest wymieniona jednostka. Tak więc w tym wypadku osoba zameldowana np. w Olsztynie, a przebywająca w jednym z warszawskich szpitali także nie będzie miała możliwości oddania głosu w najbliższych wyborach.

Wniosek o wpisanie do stałego rejestru wyborców

Wobec takich ograniczeń ustawowych pozostają nam już tylko dwa rozwiązania: zameldowanie się na stałe w gminie, w której zamierzamy oddać głos lub złożenie wniosku w jej Wydziale Spraw Obywatelskich lub Wydziale Ewidencji Ludności o wpisanie do stałego rejestru wyborców.

Zgodnie z art. 11 Ordynacji wyborczej do Sejmu i Senatu rejestr wyborców dzieli się na część A (obejmującą obywateli polskich) oraz część B (obejmującą obywateli Unii Europejskiej). Tak więc z wnioskiem o dopisanie do rejestru wyborców mogą również wystąpić obywatele państw członkowskich UE, niebędący obywatelami polskimi, którzy wykażą, że stale zamieszkują na terenie danej gminy.

Wniosek o dopisanie do rejestru wyborców składa się na formularzu według wzoru ustalonego w Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie rejestru wyborców z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U. Nr 42, poz. 388).

Wzór wniosku dla obywateli polskich stanowi załącznik nr 3, a dla obywateli innych państw UE załącznik nr 4 tego rozporządzenia. Wniosek obywatela polskiego powinien zawierać: nazwisko i imiona wyborcy, imię ojca, datę urodzenia, numer ewidencyjny PESEL i adres zamieszkania.

Zobacz również: Jak przebiegają wybory do rady gminy


Obywatel UE podaje we wniosku: nazwisko i imiona, imię ojca, datę urodzenia, obywatelstwo państwa członkowskiego Unii Europejskiej, numer paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość oraz adres zamieszkania wyborcy. Ponadto musi on dołączyć:

  • kserokopię ważnego dokumentu stwierdzającego tożsamość oraz
  • pisemną deklarację, w której podaje:
    • swoje obywatelstwo i adres stałego zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    • nazwę okręgu wyborczego albo miejscowości, w państwie członkowskim swojego pochodzenia, gdzie jest umieszczony w rejestrze wyborców,
    • oświadczenie, że zamierza korzystać z czynnego prawa wyborczego tylko na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    • oświadczenie, że w państwie członkowskim swojego pochodzenia nie został pozbawiony czynnego prawa wyborczego

Wnioski te nie są obciążone żadną opłatą. Decyzję o wpisaniu lub o odmowie wpisania do rejestru wydaje wójt (burmistrz, prezydent miasta) w terminie 3 dni od dnia wniesienia wniosku, jednak w przypadku obywateli Unii Europejskiej – nie później niż 30-dnia po zarządzeniu wyborów. O wpisaniu wyborcy do rejestru niezwłocznie zawiadamia się urząd gminy właściwy ze względu na ostatnie miejsce zameldowania wnioskodawcy na pobyt stały w celu skreślenia go z rejestru wyborców w tej gminie.

Studenci

W praktyce grupą najbardziej zainteresowaną możliwością dopisania do rejestru wyborców są studenci. Jednak urząd nie uwzględnia takich wniosków automatycznie. Osoba chcąca skorzystać z tego prawa musi przekonać urzędników, że zamieszkuje w danej gminie pod stałym adresem, zamierza pozostawać w niej w przyszłości, z zamiarem stałego pobytu, itd. W takim wypadku, trudno uprawdopodobnić niektórym studentom, np. mieszkającym w akademikach, wracającym na wakacje do swych rodzinnych miejscowości i tam zameldowanym, że to właśnie w tym konkretnym mieście przebywają i zamierzają dalej stale zamieszkiwać.

Zobacz również serwis: Student

Tak więc, jeśli nie osiągnęliśmy jeszcze odpowiedniego wieku, ani też nie mamy żadnych przeszkód zdrowotnych i nie chcemy zmieniać naszego miejsca zameldowania/zamieszkania, a zależy nam bardzo na spełnieniu obywatelskiego obowiązku głosowania – postarajmy się nie planować żadnych wyjazdów w czasie najbliższych wyborów samorządowych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3261,53 zł lub 3267,53 zł netto najniższej krajowej od lipca 2024 roku

Najniższa krajowa od 1 lipca 2024 roku będzie wynosiła 4300 zł brutto. Ile to jest netto przy kosztach podstawowych i podwyższonych, czyli jakie wynagrodzenie otrzyma pracownik na tzw. rękę?

500 plus dla osoby niepełnosprawnej. Co z kryterium dochodowym?

Czy planowane jest zlikwidowanie kryterium dochodowego warunkującego uzyskanie świadczenia uzupełniającego dla osób z niepełnosprawnościami?

Senat: 300 zł plus dla sołtysa po siedmiu latach i niezależnie od liczby kadencji. Świadczenie to podlega corocznej waloryzacji od dnia 1 marca

Przyjęta 18 kwietnia 2024 r. wraz z poprawkami przez Senat nowelizacja ustawy dotycząca świadczenia dla sołtysów zakłada, że sołtysi będą mogli uzyskać świadczenie po siedmiu, a nie po ośmiu latach pełnienia funkcji sołtysa, niezależnie od liczby kadencji.

8600 zł – tyle od 1 lipca 2024 r. może wynieść kara dla kierowcy, który się zagapi. Namierzy go system.

Brak obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej jest zagrożony karą. Jej wysokość jest uzależniona od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę i długości przerwy w ochronie ubezpieczeniowej.

REKLAMA

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Ministerstwo Zdrowia już pracuje nad nowymi przepisami

Możliwe jest wprowadzenie zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Zdaniem minister zdrowia Izabeli Leszczyny na stacjach benzynowych nie powinien być sprzedawany alkohol. Podobnego zdania jest były premier Mateusz Morawiecki.

Dla 2-3 osobowego gospodarstwa bon energetyczny 400 zł lub 800 zł, dla 4-5 osobowego - 500 zł lub 1000 zł, a dla sześcio i więcej osobowego - 600 zł 1200 zł. Projekt na RCL

Dla gospodarstwa 2-3 osobowego bon energetyczny będzie miał wartość 400 zł, dla 4-5 osobowego - 500 zł, a dla sześcio i więcej osobowego - 600 zł.

Tysiące Polaków urodzonych po 2009 r. nie kupią i nie zapalą już legalnie papierosa? Celem wyeliminowanie palenie w kolejnych pokoleniach.

Czy stworzenie pierwszego pokolenia wolnego od nikotyny będzie korzystne dla państw, bo ograniczy liczbę chorób i zgonów ich obywateli, czy niekorzystne, bo spadną dochody z akcyzy i rozwinie się szara strefa? Kolejne państwo próbuje zaostrzyć przepisy antynikotynowe.

Zmiany w Kodeksie pracy jeszcze w 2024 r.? Prawdopodobnie tak

Zmiany w Kodeksie pracy jeszcze w 2024 r.? Taki jest plan.

REKLAMA

Zakaz wprowadzania psów na plaże niezgodny z prawem. Ale nie można psów puszczać wolno – trzeba prowadzić na smyczy i po nich sprzątać

Rzecznik Praw Obywatelskich zajął się sprawą zakazu wprowadzania psów na plaże w gminie Ustronie Morskie, który uchwaliła ta gmina. Najpierw Rzecznik bezskutecznie interweniował u wójta, a potem zaskarżył uchwałę gminy do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie. WSA wyrokiem z 4 kwietnia 2024 r. stwierdził nieważność tego zakazu. Ale jednocześnie Sąd wskazał, że nieważność generalnego zakazu wprowadzania psów na plażę nie oznacza dowolności postępowania osób, wprowadzających psy na plaże. Cały czas bowiem obowiązują w tej gminie przepisy regulaminu utrzymania czystości i porządku, które zobowiązują właścicieli lub opiekunów do wyprowadzania psów na smyczy na terenach użytku publicznego (a psów ras uznawanych za na smyczy i w kagańcu przez osobę pełnoletnią). Przepisy te nakładają też na właścicieli lub opiekunów zwierząt domowych obowiązek usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez te zwierzęta w miejscach publicznych. To jedna z wielu podobnych spraw. Co jakiś czas samorządy gminne postanawiają zakazać wstępu psom a to do parku, na plażę, czy nawet na cmentarz.

Rząd: wzrost opłat od bogatych firm aż o 200%. Opozycja: 200% to żadna podwyżka. Bo inflacja

Wzrost rocznego wskaźnika opłaty telekomunikacyjne na poziomie 0,15% - co stanowi wzrost o 200% w stosunku do stanu obecnego. Sprawdź szczegóły!

REKLAMA