REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Pracownicy zatrudnieni w warunkach szczególnie uciążliwych mają prawo do posiłków profilaktycznych. Zamiast posiłku w formie dania gorącego pracodawca może im przekazać bony, talony, kupony i inne dowody uprawniające do otrzymania produktów spożywczych lub posiłku.
W powszechnym przekonaniu prawa i obowiązki z zakresu bhp dotyczą jedynie pracowników. Tak jednak nie jest. Jeśli praca jest wykonywania na innej podstawie, ale w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę, to pracodawcę również obciążają określone obowiązki. Po spełnieniu określonych warunków może jednak uwolnić się od dodatkowych kosztów. Musi to jednak zrobić już na etapie zawierania umowy.
Depresja, zwłaszcza wśród pracowników, przybiera taką skalę, iż specjaliści określają to zjawisko mianem nowej pandemii. Część pracowników korzysta z pomocy lekarza, a część nie ma odwagi lub nie wie o tym, że cierpią na depresję.
Praca zdalna doczekała się już regulacji ustawowych. Jednak jej stosowanie nadal sprawia pracodawcom problemy. Choć każdy z nich rozumie, że jeśli pracownik ma pracować przy użyciu komputera, to należy mu go zapewnić, to jednak z „wynoszeniem” do domu innych narzędzi pracy mają zazwyczaj problem.
REKLAMA
Mieszkanie jest kluczowym aspektem dla cudzoziemców przyjeżdżających do Polski. Prawie połowa z nich znalazła lokum przy pomocy pracodawcy lub agencji zatrudnienia. Uregulowanie spraw związanych z zakwaterowaniem osób przybywających do Polski w celach zarobkowych powinno być ważnym zadaniem państwa.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o pracownikach opieki społecznej - poinformował premier Donald Tusk. Zastrzegł, że wdrożenie tego rozwiązania w życie zależy od przegłosowania nowych przepisów przez parlament i podpisu prezydenta.
Koszty badań profilaktycznych wykonywanych przez pracownika ponosi pracodawca. Ale czy ma wpływ na to, ile za nie zapłaci, czy musi zwrócić każdą kwotę?
W dniu 7 marca 2024 r. weszło w życie nowe rozporządzenie ministra rolnictwa i rozwoju wsi z 14 lutego 2024 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy obsłudze ciągników, maszyn, narzędzi i urządzeń technicznych stosowanych w rolnictwie. Jakie zasady BHP wynikają z tego rozporządzenia? Co muszą wiedzieć rolnicy?
REKLAMA
Zwykle powierzenie pracownikowi wykonywania pracy innej niż określona w umowie o pracę wymaga wypowiedzenia zmieniającego. Są jednak sytuacje, gdy wypowiedzenie warunków pracy i płacy nie jest konieczne.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że ryczałt wypłacany pracownikom za korzystanie z prywatnych samochodów na potrzeby służbowe stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PIT).
Do 27 marca 2024 r. płatnicy składek mają czas na złożenie wniosku do ZUS na dofinansowanie działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy. Jednorazowo można uzyskać nawet 300 tys. zł wsparcia.
Dodatkowe świadczenia gwarantowane przez prawo pracy czyli co oprócz wynagrodzenia pracodawca powinien wypłacać pracownikom w 2024 roku? Obowiązki wypłat pracodawców wynikają z przepisów dotyczących pracy zdalnej, bhp, podnoszenia kwalifikacji zawodowych, odpraw, zwolnień od pracy, PPK, zakazu konkurencji.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) potwierdziła, że spółka ma prawo zaliczyć poniesione wydatki na artykuły spożywcze i higieniczne oraz catering udostępniane w swojej siedzibie podczas pracy pracownikom do kosztów uzyskania przychodów. Wydatki te nie stanowią kosztów reprezentacji oraz nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów w świetle art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Przed świętami, czy to przed Bożym Narodzeniem, czy przed Wielkanocą, każdy pracownik liczy na to, że otrzyma od pracodawcy świadczenie świąteczne z ZFŚS. Jednak nie każdy może je otrzymać. Pracodawcy muszą stosować kryterium socjalne, którego nie mogą ustalić bez współpracy ze strony pracownika. Nie wolno im wypłacać świadczeń tylko na podstawie wysokości wynagrodzenia, które pracownik otrzymuje w zakładzie pracy.
W przypadku gdy bez wiedzy pracodawcy pracownik wystawiał puste faktury, to pracownik powinien ponieść konsekwencje swojego działania i to on jest zobowiązany do zapłaty wykazanego na fakturach VAT-u – orzekł 24 listopada 2023 r. WSA w Warszawie. Potwierdził to TSUE w wyroku z 30 stycznia 2024 r. Taka linia orzecznicza powinna zwiększyć bezpieczeństwo przedsiębiorstw poszkodowanych nieuczciwą działalnością swoich pracowników.
Nowe przepisy dla pracowników socjalnych mają zostać przyjęte przez rząd jeszcze w marcu 2024 r.
Planuje się aby podczas badań okresowych w pracy będzie można wykonać badania profilaktyczne? Sprawdź szczegóły!
Kodeks pracy zobowiązuje pracodawcę do zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy nie tylko pracownikom, ale także osobom fizycznym wykonującym pracę na innej podstawie niż stosunek pracy. Na tej podstawie możliwe jest kierowanie zleceniobiorców na badania lekarskie.
W 2023 roku do Państwowej Inspekcji Pracy zgłoszono pięć wypadków przy pracy zdalnej. Na pięć osób poszkodowanych cztery poniosły śmierć, a jedna była ciężko ranna - poinformował Główny Inspektorat Pracy.
45809 wypadków przy pracy zgłoszono w pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 r. To o 7,5% więcej niż w takim samym okresie 2022 r. Zginęło 99 osób; o 10% mniej niż rok wcześniej. Wskaźnik wypadkowości wzrósł do 3,22. 233 osoby uległy wypadkowi podczas pracy zdalnej. Przyczyną ponad 40% wypadków przy pracy pozostaje nieprawidłowe zachowanie pracownika. Takie dane przekazał Główny Urząd Statystyczny.
Pracodawcom zostały już tylko dwa miesiące na reorganizację środowiska pracy zgodnie z nowymi przepisami BHP. Znowelizowane rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, które weszło w życie 17 listopada 2023 r, wprowadza istotne zmiany w wyposażeniu stanowisk pracy. Pracodawcy muszą zdążyć ze zmianami do 17 maja 2024 r.
Mamy dopiero początek marca, ale temperatury sięgające nawet kilkunastu stopni Celsjusza sugerują koniec zimy i początek wiosny. Czy oznacza to, że pracodawca może zaprzestać wydawania posiłków profilaktycznych pracownikom wykonującym prace fizyczne na otwartej przestrzeni podczas zimy?
1 marca 2024 r. to Dzień Doceniania Pracownika. Co zrobił Twój pracodawca, żeby Ci docenić? Prawie 80% ankietowanych przyznaje, że pracowałoby bardziej produktywnie, gdyby częściej otrzymywało uznanie za swoją pracę. Jakie uznanie? Przede wszystkim godne traktowanie pracowników, z poszanowaniem ich praw no i oczywiście finansowe świadczenia jak i różnego rodzaju benefity.
Zacierają się granice między życiem prywatnym i zawodowym. Jednak dla większości pracowników życie osobiste jest ważniejsze niż zawodowe. Pracodawcy powinni wsłuchiwać się w potrzeby i oczekiwania swoich pracowników i w zależności od tego wybierać model pracy w firmie.
Znamy wysokość odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Jest nowe obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
ZUS realizuje program prewencji wypadkowej, w ramach którego można uzyskać dofinansowanie na poprawę warunków pracy poprzez zakup maszyn i urządzeń. Można liczyć nawet na 300.000,00 zł dofinansowania.
Służba bezpieczeństwa i higieny pracy pełni funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bhp. W niektórych sytuacjach zadania służby bhp może wypełniać sam pracodawca. Dzięki temu nie musi wyznaczać do tego pracownika lub zatrudniać specjalisty spoza zakładu pracy.
Na czym polega wypalenie? Jakie są oznaki wypalenia zawodowego? Czy można iść na L4 z powodu wypalenia zawodowego? Ile dni zwolnienia na wypalenie zawodowe? Co zrobić jak ma się wypalenie zawodowe? Po jakim czasie jest wypalenie zawodowe?
W całej UE około 11 mln osób zatrudnionych jest w ramach platform internetowych. To zarządzanie pracą przez sztuczną inteligencję może mieć ogromny wpływ na jakość świadczonej pracy, jej ilość jak i utratę. Świat pracy i rynek się zmieniają - ale w tym wszystkim najważniejszy jest człowiek, nie kapitał. Konieczne jest więc budowanie wiedzy, doświadczenia i zaufania przez informowanie pracowników i zasięganie ich opinii oraz umożliwienie im udziału w projektowaniu i wdrażaniu technologii i systemów cyfrowych w nowej postindustrialnej erze pracy. „Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy” – tak głosi kampania „Bezpieczeństwo pracy w świecie cyfrowym”, która jest prowadzona w latach 2023-2025. Kampania odbywa się w ramach projektu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy.
Nawet ponad 2500 zł może wynosić różnica w zarobkach doktora, który jest zatrudniony na stanowisku adiunkta na uczelni niepublicznej, w stosunku do doktora - adiunkta, który jest zatrudniony na uczelni publicznej i po podwyżkach zarabia minimalnie 6840 zł. Mało kto wie, że podwyżki wynagrodzeń na uczelniach o 30% nie dotyczą uczelni niepublicznych. Wyższe wynagrodzenie, zgodnie z nowym rozporządzeniem otrzymują tylko pracownicy uczelni publicznych.
ZUS organizuje konkurs na projekty dotyczące utrzymania zdolności do pracy przez cały okres aktywności zawodowej realizowane w 2025 r. (Konkurs nr 2024.01). Można zdobyć dofinansowanie w wysokości 300000,00 zł. Wnioski o dofinansowanie należy składać od 26 lutego do 27 marca 2024 r.
Okres wypowiedzenia to czas, w którym strony stosunku pracy nie wiążą już ze sobą swoich planów. Z jednej strony, pracownik ma mniejszą motywację do angażowania się w wykonywanie swoich obowiązków, z drugiej, pracodawca wie, że nie ma już sensu „inwestować” w pracownika. Jednak dopóki stosunek pracy trwa, obie jego strony mają swoje prawa i obowiązki.
Pracownica zatrudniona w sklepie kolejny raz przyprowadziła do pracy 5-letniego syna. Tłumaczyła to tym, że syn ma katar i nie mógł iść do przedszkola, a pracownica nie ma już urlopu na żądanie. W sklepie 5-latek siedzi sam na zapleczu, kiedy pracownica pracuje, co budzi nasze duże obawy o bezpieczeństwo takiego rozwiązania. Ponadto pracownica nie skupia się w pełni na pracy, tylko co chwilę oddala się ze stanowiska pracy na zaplecze, żeby sprawdzić, co z dzieckiem. Co możemy zrobić w tej sytuacji? Czy możemy ukarać ją upomnieniem lub naganą albo zwolnić, żeby w jej miejsce zatrudnić w pełni efektywnego pracownika? Czy możemy wprowadzić w regulaminie pracy regulację zakazującą przychodzenia do pracy z dzieckiem?
Wymiar przysługujących pracownikom uprawnień, np. do urlopu wypoczynkowego, jest co do zasady proporcjonalnie pomniejszany w odniesieniu do pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy. Może jednak zdarzyć się i tak, że wymiar uprawnienia przysługującego pracownikowi pracującemu na część etatu nie będzie niczym się różnił od wymiaru uprawnienia przysługującego pracownikom pracującym w pełnym wymiarze. Sprawdź dlaczego.
Podczas dyżuru pracownik pozostaje poza godzinami pracy w gotowości do pracy w zakładzie pracy lub miejscu wyznaczonym przez pracodawcę. W trakcie dyżuru pracownik może ulec wypadkowi. Jakie warunki muszą być spełnione, żeby takie zdarzenie uznać za wypadek przy pracy?
Krajowa Informacja Skarbowa w swojej interpretacji wyjaśniła, że diety otrzymane od niemieckiego pracodawcy nie podlegają opodatkowaniu w Polsce, jeżeli są zwolnione z opodatkowania w Niemczech i nie przekraczają określonych limitów. W przypadku przekroczenia tych limitów, nadwyżka powinna być uwzględniona w polskim zeznaniu podatkowym.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych ogłosił na początku lutego Konkurs dla płatników składek na dofinansowanie do ich działań na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (Konkurs nr 2024.01). Na ten cel ZUS przeznaczy już nie 100 mln zł jak w ubiegłym roku, a 120 mln zł. Nabór wniosków rozpoczyna się 26 lutego i potrwa do 27 marca br.
Czym jest zaangażowanie pracownika? Dlaczego warto o nie dbać? Czy można je zmierzyć?
Gdy pracownik nie pojawia się w pracy i nie przekazuje pracodawcy informacji o powodach swojej nieobecności, ten powinien w trosce o swoje interesy podjąć działania zmierzające do jak najszybszego wyjaśnienia tej sytuacji.
Na wysokość przelewu, który co miesiąc otrzymują pracownicy, wpływa wiele czynników. Jednym z nich są rozliczenia podatkowe. A te doraźnie nie są korzystne dla pracowników zmieniających zatrudnienie.
W związku z zatrudnieniem pracownika, pracodawcę obciąża szereg obowiązków. Wśród nich istotną rolę odgrywają te związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. Zagadnień tych nie można jednak rozpatrywać jedynie z punktu widzenia obowiązków pracodawcy. Swoje obowiązki mają w tym zakresie także pracownicy. I jeśli się z nich nie wywiążą, będą musieli zapłacić podatek.
Koniec z wyzyskiem pracowników i zleceniobiorców - kim będzie Rzecznik Praw Pracowniczych? Jest projekt ustawy o Rzeczniku Praw Pracowniczych (dalej jako: projekt), już niebawem będzie wiadomo jaki będzie efekt konsultacji i co z nową instytucją.
Czy trzeba zatrudnić ponownie pracownika zwolnionego z przyczyn ekonomicznych? Po jakim czasie można ponownie zatrudnić pracownika? Po jakiej przerwie w zatrudnieniu u tego samego pracodawcy? Czy pracodawca może zatrudnić ponownie pracownika w miejsce zwolnionego? Kiedy zgłosić gotowość do pracy?
Krajowa Informacja Skarbowa w swojej interpretacji wyjaśniła, że refundacja kosztów najmu mieszkania z tytułu przeniesienia służbowego do innej miejscowości niż miejsce zamieszkania korzysta ze zwolnienia do wartości 500 zł miesięcznie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Bezpieczeństwo i higiena pracy przy czyszczeniu powierzchni, malowaniu natryskowym, napylaniu i natryskiwaniu cieplnym to przedmiot regulacji nowego rozporządzenia ministra rozwoju i technologii. Nowe zasady BHP w tym zakresie obowiązują już od stycznia 2024 r.
Zaburzenia psychiczne przyczyną zwolnień lekarskich pracowników. Nie jest dobrze - 23,8 mln dni na zwolnieniach. Pracownicy potrzebują holistycznej opieki!
Relacje stron umowy o pracę, choć oparte na przepisach prawa, bywają też dynamiczne i przepełnione emocjami. Zdarza się, że pod ich wpływem pracodawca czy pracownik składają deklaracje, które w innych okolicznościach lepiej by przemyśleli i inaczej sformułowali. Na tym tle często rodzi się pytanie, jakie konsekwencje prawne one wywołują i czy należy traktować je jako wiążące?
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) uznała, że zwrot kosztów ładowania służbowych samochodów elektrycznych przez pracodawcę nie stanowi dodatkowego przychodu dla pracownika.
Pracodawcy zakwalifikowani do grupy zawodowej, dla której określono nie wyższą niż trzecia kategorię ryzyka, mają mniejsze obowiązki w zakresie bhp. Pracodawcy ci nie muszą zapewniać szkolenia okresowego bhp pracownikom administracyjno-biurowym.
REKLAMA