REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

E-Akta, Akta osobowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Na czym polega prowadzenie dokumentacji pracowniczej? Jak przechowywać akta osobowe pracowników?

Na czym polega prowadzenie dokumentacji pracowniczej? Jak przechowywać akta osobowe pracowników? Co obejmuje dokumentacja w sprawach związanych ze stosunkiem pracy?

Dokumentacja pracownicza

Dokumentacja pracownicza - jak ją prowadzić? To problem wielu przedsiębiorców, pracodawców i kadrowych. Pytań jest wiele: co to jest dokumentacja pracownicza? Jakie są dokumenty pracownicze? Co musi być w aktach osobowych pracownika? Jaka kara za nieprowadzenie dokumentacji pracowniczej? Kiedy pracodawca niszczy dokumentację pracowniczą?

Zmiany w rozporządzeniu o dokumentacji pracowniczej [Nowelizacja kodeksu pracy z 9 marca 2023 r.]

Zostanie zmienione rozporządzenie w sprawie dokumentacji pracowniczej. Zmiana wynika z konieczności dostosowania akt pracowniczych do nowelizacji kodeksu pracy z 9 marca 2023 r.

Jak prawidłowo prowadzić akta osobowe pracowników

Akta osobowe pracowników stanowią jeden z elementów dokumentacji pracowniczej, którą każdy pracodawca zobowiązany jest prowadzić i przechowywać.

REKLAMA

Elektroniczne akta osobowe pracowników (e-teczki)

Elektroniczne akta osobowe pracowników, czyli tzw. e-teczki, to szereg korzyści i w znacznym stopniu ułatwienie bieżącej pracy. Trzeba tylko posiadać wiedzę, jak je wytworzyć. Dzięki nim setki tysięcy dokumentów znajdują się w jednym, strukturalizowanym miejscu. Praca z nimi przebiega szybko i sprawnie. Ich najważniejsze zalety, to niemal nieograniczona pojemność, dostęp z każdego miejsca, bezpieczeństwo i możliwość pracy kilku osób naraz.

Czy przy ponownym zatrudnieniu pracownika trzeba zakładać nowe akta osobowe

Zatrudnialiśmy pracownika na podstawie umowy o pracę na czas określony od 1 sierpnia 2019 r. do 29 lutego 2020 r. w pełnym wymiarze czasu pracy na stanowisku technika farmaceutycznego. Umowa o pracę rozwiązała się z upływem czasu, na jaki była zawarta. Po 6-miesięcznej przerwie od 1 września 2020 r. ponownie nawiązaliśmy stosunek pracy z byłym pracownikiem w niepełnym wymiarze czasu pracy na tym samym stanowisku. Czy akta osobowe tego pracownika powinny być kontynuowane, czy należy założyć nową dokumentację?

Kontrola w firmie - czy kontroler może mieć wgląd w akta osobowe?

Do Urzędu Ochrony Danych Osobowych przedsiębiorcy zwracają się z pytaniami, czy w ramach przeprowadzanych kontroli instytucje, takie jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) czy Państwowa Inspekcja Pracy (PIP), mogą mieć wgląd do akt osobowych pracowników. Kiedy instytucje państwowe wykonują czynności kontrolne w ramach przyznanych im uprawnień, mogą mieć wgląd w dokumentację pracownika?

Pracodawca jako administrator danych zawartych w dokumentacji pracowniczej

Pracodawca jako administrator danych zawartych w dokumentacji pracowniczej nie musi prosić pracownika o zgodę na przetwarzanie jego danych. Jeśli w aktach osobowych znajdują się dane zebrane w sposób niezgodny z prawem, pracodawca musi je usunąć.

REKLAMA

E-dokumentacja pracownicza prowadzona w biurze rachunkowym

Jako adresat przepisów dotyczących e-dokumentacji pracowniczej został wskazany pracodawca. Nie ma jednak przeszkód, aby w jego imieniu zajęły się tym np. biura rachunkowe.

E-dokumentacja pracownicza prowadzona w biurze rachunkowym

Jako adresat przepisów dotyczących e-dokumentacji pracowniczej został wskazany pracodawca. Nie ma jednak przeszkód, aby w jego imieniu zajęły się tym np. biura rachunkowe.

RODO a żądanie pracownika kopii akt osobowych

Na mocy przepisów RODO osoba, której dane dotyczą może żądać kopii danych osobowych. W jaki sposób pracodawca powinien zrealizować wniosek pracownika o udostępnienie kopii akt osobowych?

Dokumentacja pracownicza - jak przygotować firmę na zmiany legislacyjne

Jedną z istotniejszych zmian legislacyjnych, które w 2019 roku bezpośrednio przełożą się na wzrost liczby dokumentów generowanych przez przedsiębiorstwa, są Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK). Jak firmy mogą sobie poradzić w związku z licznymi zmianami prawnymi?

Gdzie przechowywać dokumentację związaną z badaniami lekarskimi i karami porządkowymi

Skierowania na badania lekarskie i orzeczenia lekarskie dotyczące tych badań mogą być przechowywane w części A, B lub C akt osobowych, w zależności od ich rodzaju. Także dokumentacja związana z odpowiedzialnością porządkową pracownika nie zawsze musi być przechowywana w części D jego akt osobowych.

Jak prowadzić dokumentację pracowniczą po zmianach przepisów

Od 1 stycznia 2019 r. pracodawcy są zobowiązani do prowadzenia, oprócz akt osobowych, oddzielnie dla każdego pracownika dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy. Przepisy nie określają, na czym polega prowadzenie dokumentacji "oddzielnie" dla każdego pracownika.

"Stara" i "nowa" dokumentacja pracownicza

Podział na starą i nową dokumentację pracowniczą powstał w wyniku zmian w jej prowadzeniu, które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2019 r. Przy wpinaniu dokumentów lub zakładaniu akt osobowych powstają pytania: co z dotychczasową dokumentacją, czy przekładać akta osobowe i układać według nowego porządku?

Pozostała dokumentacja w sprawach związanych ze stosunkiem pracy

Jak już wspomniałam w poprzednim artykule, akta osobowe, są tylko częścią dokumentacji pracowniczej, którą zobowiązany jest prowadzić pracodawca. Pozostała dokumentacja w sprawach związanych ze stosunkiem pracy to m.in.: dokumenty dotyczące ewidencjonowania czasu pracy, dokumenty związane z ubieganiem się i korzystaniem z urlopu wypoczynkowego, a także karta (lista) wypłaconego wynagrodzenia za pracę.

Jak prowadzić akta osobowe pracownika od stycznia 2019 r.?

Jednym z pierwszych zadań jakie dostaje debiutująca kadrowa jest porządkowanie dokumentów pracowniczych, a w szczególności wpinanie dokumentów do akt osobowych, zakładanie teczek albo porządkowanie i wpinanie pozostałej dokumentacji związanej z zatrudnieniem pracownika. Jest to dobre wprowadzenie do pracy w zawodzie kadrowca.

Nowe zasady prowadzenia akt osobowych od 2019 r.

Zmiany dotyczące dokumentacji pracowniczej miały miejsce na początku 2019 r. Jak zmienić e-dokumentacje na dokumentacje papierową? Jakie są obowiązki pracodawcy? Jak musi wyglądać e-dokument?

Teczki osobowe a "buble prawne" – perspektywa pracowników i pracodawców

Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest prowadzenie dokumentacji w sprawach wiążących się ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników. Dokumenty te są gromadzone w formie teczek osobowych, a za ich nienależyte prowadzenie grozi odpowiedzialność karna. Niestety, najnowsze przepisy, które weszły w życie 01.01.2019 r. wprowadzają niejasne zapisy prawne, które są źródłem nieporozumień. Czego dotyczą owe niejasności i czy można się przed nimi ustrzec?

Nowy układ akt osobowych 2019 - dokumenty w poszczególnych częściach

Akta osobowe pracowników dzielimy od 1 stycznia 2019 r. na cztery części: A, B, C i D. Co po zmianach przepisów powinny zawierać poszczególne części akt osobowych?

Teczki osobowe – jakie zmiany obowiązują od 2019 roku?

Początek 2019 r. przyniósł zmiany w prowadzeniu teczek osobowych pracowników. Pracodawca może prowadzić dokumentację pracowniczą w formie papierowej bądź elektronicznej. Na czym polegają zmiany w organizacji systematyki akt osobowych? Ile aktualnie wynosi okres przechowywania dokumentacji pracowniczej?

4 sposoby prowadzenia dokumentacji pracowniczej w 2019 r. - forma papierowa lub elektroniczna

Od 2019 r. dokumentacja pracownicza może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej. Co w tym przypadku oznacza użycie spójnika "lub"? Czy część akt można prowadzić w wersji papierowej, a część w elektronicznej? Poznaj 4 sposoby prowadzenia dokumentacji pracowniczej w obowiązującym stanie prawnym.

Układ chronologiczny w aktach osobowych po zmianach 2019

Jak prawidłowo prowadzić akta osobowe pracowników po zmianach, które miały miejsce od początku 2019 roku? Jak w praktyce układać akta osobowe - chronologicznie?

Część D akt osobowych a zatarcie kary porządkowej

Od 1 stycznia 2019 r. informacje o ukaraniu pracownika karą porządkową znajdują się w części D akt osobowych. Co dokładnie należy zamieścić w tej części? Kiedy dochodzi do zatarcia kary porządkowej? Jak usunąć dane o ukaraniu w takim przypadku?

Zasady prowadzenia i przechowywania akt osobowych pracowników

Przechowywanie dokumentacji pracowniczej w formie elektronicznej i skrócenie okresu archiwizacji akt osobowych to zmiany, które były bardzo oczekiwane przez pracodawców. Wprowadzenie tych rozwiązań powinno w sposób istotny wpłynąć na obniżenie kosztów przedsiębiorstw.

Dokumentacja pracownicza - zmiany 2019

Od 1 stycznia 2019 r. pracodawca wybiera czy chce prowadzić dokumentację pracowniczą w wersji papierowej czy elektronicznej. Ponadto skraca się obowiązek jej przechowywania z 50 do 10 lat. Co zrobić, aby skrócić okres przechowywania dokumentacji kadrowej dla pracowników zatrudnionych przed datą wejścia w życie nowych przepisów?

Nowe zasady prowadzenia akt osobowych. Plusy i minusy elektronizacji

Od 1 stycznia 2019 r. weszła w życie ustawa z 10 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją (dalej: ustawa o elektronizacji akt osobowych).

Elektroniczne akta osobowe pracowników - obowiązki pracodawcy

Od 2019 roku pracodawcy mogą prowadzić dokumentację pracowniczą wyłącznie w formie elektronicznej. Zniesiony został obowiązek prowadzenia akt pracowniczych w wersji papierowej. Pracodawca ma prawo wyboru formy przechowywania dokumentów pracowniczych (papierową albo elektroniczną).

Elektronizacja akt pracowniczych i skrócenie okresu przechowywania 2019

Elektronizacja akt pracowniczych oraz skrócony okres jej przechowywania obowiązują od 1 stycznia 2019 r. Sprawdź, ile lat pracodawca musi przechowywać akta pracownicze i jakie obowiązki musi spełnić.

Zmiany w Kodeksie pracy - 1 stycznia 2019 r.

Od 1 stycznia 2019 r. wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Pracodawca może prowadzić i przechowywać dokumentację pracowniczą w sposób elektroniczny. Ponadto podstawową formą wypłaty wynagrodzenia staje się przelew na konto pracownika. Jeśli pracownik chciałby otrzymywać pensję do rąk własnych, musi złożyć w tym celu stosowny wniosek.

Zmiany w dokumentacji pracowniczej 2019

Od 1 stycznia 2019 r. obowiązują zmiany w prowadzeniu dokumentacji pracowniczej. Od nowego roku okres przechowywania dokumentacji pracowniczej został skrócony oraz wprowadzono e-Akta pracownicze. Nowe regulacje wskazują, że dokumentacja pracownicza to: dokumentacja w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe pracowników.

Dokumentacja ZUS od 2019 r. - e-akta i obowiązki pracodawcy

Nowe zasady prowadzenia akt pracowniczych na potrzeby ZUS zaczną obowiązywać już na początku 2019 r. Skróceniu ulegnie obowiązkowy czas ich przechowywania. Pracodawcy chcący prowadzić dokumentację za pomocą e-akt będą zobowiązani co miesiąc dostarczać do ZUS nowy zakres danych, uwzględniając przy tym zasady ochrony danych osobowych.

Obowiązki pracodawcy w związku z elektronizacją akt pracowniczych 2019

Od stycznia 2019 r. pracodawca będzie przekazywał do ZUS więcej informacji związanych z zatrudnieniem pracownika, Dane te będą potrzebne do ustalenia prawa do niektórych świadczeń.

Dokumentacja pracownicza po zmianach od 1 stycznia 2019 r.

Krótszy okres przechowywania akt, możliwość prowadzenia dokumentacji pracowniczej także w wersji elektronicznej - m.in. te zmiany wejdą w życie już od 1 stycznia 2019 r. Co jeszcze się zmieni?

Nowy okres przechowywania dokumentacji pracowniczej od 2019 r.

Od 1 stycznia 2019 roku okres przechowywania dokumentacji pracowniczej zostanie skrócony do 10 lat. W niektórych przypadkach, nadal będzie trzeba przechowywać dokumentację pracowniczą przez 50 lat.

Dokumentacja pracownicza 2019 - akta w wersji elektronicznej

Zmiany w dokumentacji pracowniczej zaczną obowiązywać 1 stycznia 2019 r. Akta osobowe pracowników będzie można prowadzić i przechowywać w formie elektronicznej. Szczegółowe zasady określa projekt rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej. Jak zabezpieczyć elektroniczną dokumentację pracowniczą? Jak wprowadzić do e-akt dokumentację papierową?

Zmiany w prowadzeniu dokumentacji pracowniczej 2019

Zmiany w prowadzeniu dokumentacji pracowniczej wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2019 r. Zostanie doprecyzowana kwestia poświadczania dokumentacji "za zgodność z oryginałem". Będzie możliwość przechowywania oświadczeń i dokumentów znajdujących się w częściach A, B i C akt osobowych pracownikach w podczęściach. Projektodawca rozstrzyga kwestie związane z wydawaniem pracownikowi kopii dokumentów z akt osobowych. Kiedy pracodawca ma obowiązek wydać całą dokumentację pracowniczą? Co jeszcze zmienia się w dokumentacji pracowniczej?

Zmiany w prowadzeniu dokumentacji pracowniczej 2019 - podział akt osobowych na nowe części

Zmiany w prowadzeniu dokumentacji pracowniczej wejdą w życie w 2019 r. Powstanie nowa część D akt osobowych. Jak po zmianach będzie wyglądał podział akt osobowych? Co będzie zawierać część A, B, C i D?

Elektroniczne akta osobowe pracowników od 2019 roku

Od 1 stycznia 2019 roku będzie obowiązywać ustawa z 10 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją. Ustawa ta wprowadza m.in. możliwość prowadzenia akt osobowych pracowników wyłącznie w formie elektronicznej (tzw. e-teczki, e-akta).

E-akta od 2019 r. - o czym powinni pamiętać przedsiębiorcy

Najpóźniej do 31 grudnia 2018 r. przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność, która polega na przechowywaniu dokumentacji osobowej i płacowej pracodawców o czasowym okresie przechowywania muszą wpisać się do rejestru przechowawców akt osobowych i płacowych. Rejestr ten jest prowadzony przez marszałka województwa właściwego ze względu na miejsce świadczenia usług przechowalniczych.

Kary za niewpisanie się do rejestru przechowawców od 2019 r.

Każdy, kto prowadzi działalność związaną z przechowywaniem dokumentacji kadrowo-płacowej firm, musi być wpisany do rejestru przechowawców, który prowadzą marszałkowie województw. Nowe przepisy w tym zakresie zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.

Wpis do rejestru przechowawców akt pracowniczych do 31 grudnia 2018 r.

ZUS przypomina o terminie na uzyskanie wpisu do rejestru przechowawców akt osobowych i płacowych. Przedsiębiorcy mają na to czas tylko do końca grudnia 2018 r. Za przechowywanie akt bez wymaganych uprawnień przedsiębiorca może zapłacić karę do 100 tys. zł.

Jak informować pracowników o zmianie okresu przechowywania akt osobowych po 1 stycznia 2019 r.

W 2019 roku pracodawca będzie miał obowiązek wydawać pracownikom wraz ze świadectwem pracy dodatkowe informacje o okresie przechowywania akt osobowych. Okres przechowywania dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników ulegnie skróceniu.

Dostosowanie dokumentacji pracowniczej do nowych zasad po 1 stycznia 2019 r.

Pracodawcy będą mieli rok na dostosowanie dokumentacji pracowniczej do nowych zasad. Od 1 stycznia 2019 r. wejdą w życie rewolucyjne zmiany w sprawie dokumentacji pracowniczej i jej elektronizacji.

Raport informacyjny ZUS RIA od 1 stycznia 2019 r.

Jak wygląda procedura złożenia raportu informacyjnego ZUS RIA od 1 stycznia 2019 r.? Jakie dane wykazać w raporcie? Ile czasu ma pracodawca na złożenie raportu informacyjnego? Sprawdź szczegóły w niniejszym poradniku.

Od stycznia 2019 r. nowe dokumenty przekazywane do ZUS

Od początku 2019 roku nastąpią zmiany w okresie przechowywania akt pracowniczych. Oznacza to nowe obowiązki informacyjne wobec ZUS. Pojawią się także nowe dokumenty ubezpieczeniowe i zmienią dwa formularze rozliczeniowe.

Nowe obowiązki pracodawcy od 2019 roku

Od początku 2019 r. pracodawców czekają nowe obowiązki związane z prowadzeniem dokumentacji pracowniczej. Jakie dane od 1 stycznia 2019 roku pracodawca będzie przekazywał do ZUS?

E-akta pracownicze od 2019 roku - co się zmieni

1 stycznia 2019 r. wejdzie w życie ustawa z 10 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją, która stanowi część pakietu #100ZmianDlaFirm. Przepisy tej ustawy przewidują m.in. skrócenie obowiązku przechowywania akt pracowniczych z 50 do 10 lat, możliwość prowadzenia dokumentacji pracowniczej w postaci elektronicznej (tzw. e-akta pracownicze), zamiast papierowej oraz domyślne przekazywanie pensji na konto bankowe pracownika.

Ewidencja czasu pracy i inne dokumenty związane ze stosunkiem pracy 2019

Od 1 stycznia 2019 r. pracodawca będzie miał obowiązek prowadzenia m.in. ewidencji czasu pracy i karty wypłaconego wynagrodzenia za pracę. Jakie dokumenty powinny znaleźć się w ewidencji czasu pracy?

Wykaz dokumentów w aktach osobowych (4 części) 2019

Od 1 stycznia 2019 r. akta osobowe pracownika składają się z 4 części. Jakie dokumenty powinny znaleźć się w poszczególnych częściach akt osobowych? Jak przechowywać te dokumenty po zmianach?

REKLAMA