REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Nieuczciwe praktyki rynkowe, Nieuczciwa konkurencja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

POLMEDIQ z zarzutami od UOKiK za nieuczciwe praktyki. Jakie?

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty poznańskiej spółce POLMEDIQ. Za stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych spółce grozi do 10 proc. obrotu, kara pieniężna może zostać nałożona także na członków zarządu. 

Omnibus na straży uczciwości opinii konsumenckich - czyli koniec z fake reviews

Omnibus to potoczna nazwa unijnej dyrektywy, którą powinni znać wszyscy prowadzący działalność handlową, a zwłaszcza sprzedający online. Dyrektywa wprowadzi sporo pozytywnego zamieszania. Jej implementacja na poziomie krajowym m.in. podejmie walkę z tzw. fake reviews, czyli fałszywymi opiniami (rekomendacjami) konsumenckimi.

Jak pozwać Booking.com za nadużywanie pozycji dominującej?

Hotel korzystający z platformy Booking.com może, co do zasady, podnosząc żądanie zaniechania ewentualnego nadużywania pozycji dominującej, pozwać tę spółkę przed sądem państwa członkowskiego siedziby owego hotelu. Pomimo iż zarzucane spółce z Booking.com BV zachowania miały miejsce w ramach stosunku umownego łączącego strony, zastosowanie znajduje przewidziana przez rozporządzenie Bruksela I bis podstawa jurysdykcji szczególnej dla spraw dotyczących czynu niedozwolonego lub czynu podobnego do czynu niedozwolonego.

Reklama niezgodna z prawem – definicje, przykłady, odpowiedzialność

Reklama jako narzędzie marketingowe, służy przedsiębiorcy głównie do uzyskiwania nowych klientów, jednakże coraz częściej na rynku pojawiały się reklamy stworzone z naruszeniem obowiązującego prawa. Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 roku o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2070) stoi na straży ochrony praw konsumentów, którzy niejednokrotnie zdołali złapać się na przynętę reklamową stosowaną przez przedsiębiorców. Zwiększona aktywność Prezesa UOKiK w zakresie zgodności informacji reklamowych z prawem, może dotknąć wielu przedsiębiorców, którzy w przypadku naruszeń przygotować muszą się na duże kary finansowe.

REKLAMA

Sądy własności intelektualnej – projekt nowelizacji kpc

Projekt nowelizacji Kodeksu postępowania cywilnego zakłada utworzenie sądów własności intelektualnej. Zajmowałyby się sprawami z zakresu własności intelektualnej, prawa autorskiego, własności przemysłowej i nieuczciwą konkurencją. Jakie szczegóły przewiduje nowy kpc?

Eliminacja nieuczciwych firm z rynku pracy - obowiązek rządu

Firmy stosujące nieuczciwe praktyki powinny być wyeliminowane z rynku pracy. Wpływają na trudniejszą sytuację podmiotów działających legalnie. Obowiązkiem rządu jest więc zwalczanie nieuczciwej konkurencji, zatrudniania na czarno i innych przejawów łamania prawa.

Zaproszenia na badania lekarskie czy handlowa prezentacja - nieuczciwe praktyki

Zdarza się, że firmy przesyłają zaproszenia na badania lekarskie. Zaproszone osoby (często są to osoby starsze, które interesuje tematyka prozdrowotna) przychodzą na spotkanie i okazuje się, że jest to prezentacja handlowa drogich produktów. Firmy te stosują nieuczciwe praktyki, które należy zgłaszać do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Leniency czyli jak uniknąć kary od UOKiK

Polski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów dysponuje bardzo potężnymi narzędziami, którymi może motywować przedsiębiorców do przestrzegania przepisów dotyczących konkurencji na rynku. Przedsiębiorca, który zawarł porozumienie ograniczające konkurencję może ponieść mniejszą karę lub jej całkowicie uniknąć dzięki leniency - programowi łagodzenia kar.

REKLAMA

Łatwiej uzyskać odszkodowanie za naruszenie konkurencji w 2017 r.

Od 27 czerwca 2017 r. obowiązuje ustawa o roszczeniach o naprawienie szkody wyrządzonej przez naruszenie prawa konkurencji. Przewiduje ona ułatwienia dla poszkodowanych.

Zakaz reklamy notariuszy

Notariusz jest osobą zaufania publicznego zobowiązaną do przestrzegania podstawowych zasad etyki zawodowej. Osobista reklama notariusza w jakiejkolwiek postaci jest zabroniona i uznana za czyn nieuczciwej konkurencji. Jednakże dozwolone jest zakładanie stron internetowych kancelarii notarialnych oraz umieszczanie tablic informujących o miejscu znajdowania się kancelarii.

Nowelizacja prawa antymonopolowego

Celem przygotowanej przez UOKiK nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów jest przede wszystkim zwiększenie efektywności wykrywania i eliminowania praktyk ograniczających konkurencję oraz usprawnienie postępowań z zakresu kontroli koncentracji.

Jak można zwalczać czyny nieuczciwej konkurencji?

W naszych publikacjach zatytułowanych „ABC Prawa” staramy się wyjaśniać możliwie przystępnym językiem te pojęcia lub instytucje prawne, które występują w codziennym życiu i mają często doniosłe znaczenie, ale ze względu na specyfikę terminologii prawniczej nie zawsze są zrozumiałe dla ogółu obywateli.

Rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji o przedsiębiorstwie

W naszych publikacjach zatytułowanych „ABC Prawa” staramy się wyjaśniać możliwie przystępnym językiem te pojęcia lub instytucje prawne, które występują w codziennym życiu i mają często doniosłe znaczenie, ale ze względu na specyfikę terminologii prawniczej nie zawsze są zrozumiałe dla ogółu obywateli.

Kiedy porozumienie przedsiębiorców ogranicza konkurencję?

Za nielegalny uznaje się już sam zamiar wpływania na konkurencję, niezależnie od tego, czy został on zrealizowany, czy też nie. Dla uznania danego porozumienia za niedozwolone nie wymagana jest żadna szczególna forma.

Oznaczenie towaru nie może wprowadzać w błąd

Przedsiębiorcy są obowiązani do rzetelnego oznaczania towarów. Oznaczenie towaru, wprowadzające konsumentów w błąd stanowić będzie czyn nieuczciwej konkurencji.

UOKiK: Reader’s Digest łamał prawa konsumentów

Przedsiębiorcy nie mogą żądać od konsumentów zapłaty za dostarczone, acz niezamówione towary. Naruszających prawa konsumenta przedsiębiorców czeka kara finansowa ze strony UOKiKu, o czym przekonało wydawnictwo Reader’s Digest Przegląd.

Nielegalne praktyki taksówkarzy z Olsztyna

Stowarzyszenie taksówkarzy BIS z Olsztyna nierzetelnie informowało klientów o cenie usług – stwierdził Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Przedsiębiorcy nakazano zaniechanie praktyk.

Agresywne praktyki rynkowe ("czarna lista")

Katalog nieuczciwych praktyk rynkowych zawiera ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Poniżej przedstawiamy listę agresywnych praktyk rynkowych ("czarna lista").

Porozumienia ograniczające konkurencję

Porozumienia ograniczające konkurencję to porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym.

Dialog konkurencyjny

Dialog konkurencyjny to tryb udzielenia zamówienia publicznego, w którym po publicznym ogłoszeniu o zamówieniu zamawiający prowadzi z wybranymi przez siebie wykonawcami dialog, a następnie zaprasza ich do składania ofert.

ZAIKS i SFP ukarane za ograniczanie konkurencji

Stowarzyszenie Autorów ZAiKS oraz Stowarzyszenie Filmowców Polskich zawarły porozumienie ograniczające konkurencję. Decyzję Prezesa UOKiK potwierdził sąd.

Co grozi przedsiębiorcy za nierzetelne reklamy?

Reklamy wprowadzające w błąd mogą stanowić czyn nieuczciwej konkurencji lub nieuczciwą praktykę rynkową. Za nieuczciwe reklamy przedsiębiorców czeka wysoka kara finansowa.

System sprzedaży lawinowej

Organizowanie systemu sprzedaży lawinowej polega na proponowaniu nabywania towarów lub usług poprzez składanie nabywcom tych towarów lub usług obietnicy uzyskania korzyści materialnych w zamian za nakłonienie innych osób do dokonania takich samych transakcji, które to osoby uzyskałyby podobne korzyści materialne wskutek nakłonienia kolejnych osób do udziału w systemie. Organizowanie systemu sprzedaży lawinowej stanowi czyn nieuczciwej konkurencji.

Czyn nieuczciwej konkurencji

Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.

Co grozi za samowolne używanie cudzej rzeczy?

Ustawodawca w ramach ochrony własności prywatnej obok wykroczenia niszczenia lub przywłaszczania cudzego mienia oraz szalbierstwa wyodrębnił oddzielny typ wykroczenia polegający na samowolnym używaniu cudzej rzeczy ruchomej.

Nieuczciwe promocje – jakie uprawnienia mają konsumenci

Promocje to często gratka dla kupujących. Niekiedy jednak zdarza się, że po dokonaniu zakupu możemy poczuć się oszukani. Nie oznacza to jednak, że jesteśmy bezbronni.

Kiedy promocje są nieuczciwe?

Przed przedsiębiorcami starającymi się przekonać do zakupu za pomocą fikcyjnych przecen, czy też pseudopromocji, konsumenci są chronieni.

Wysoka kara dla Canal+ za naruszenie praw konsumenta

Canal+ będzie musiał zapłacić ponad 3,5 mln zł za naruszenie praw konsumenta – taką decyzję podjęła Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Operatorowi przysługuje jednak odwołanie do sądu.

Operatorzy komórkowi na celowniku UOKiK

Polkomtel i Polska Telefonia Cyfrowa, czyli czołowi operatorzy telekomunikacyjny, znalazły się na celowniku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Spółki miały utrudniać przeprowadzenie kontroli, rozpoczętej w wyniku podejrzeń o nielegalne porozumienia na rynku.

Zwiększanie liczby numerów prenumeraty to nieuczciwa konkurencja

Przedsiębiorca, który zwiększa liczbę numerów w prenumeracie wprowadza konsumentów w błąd i popełnia czyn nieuczciwej konkurencji – orzekł Sąd Apelacyjny w Warszawie.

UOKiK wykrył zmowę na rynku artykułów biurowych

Dwaj dystrybutorzy artykułów biurowych zawarli porozumienie ograniczające konkurencję – uznała Prezes UOKiK. Jedna ze spółek zapłaci prawie 90 tys. zł.

Pobieraczek ukarany przez UOKiK

Prezes UOKiK zakwestionowała praktyki portalu pobieraczek, uznając je za wprowadzanie internautów w błąd. Spółka będzie musiała zapłacić 240 tys. zł kary.

Polkomtel przegrywa z UOKiK przed sądem

Sąd Apelacyjny uznał, że zakwestionowana przez UOKiK reklama operatora sieci Plus iPlus dla ciebie z komputerem wprowadzała w błąd. Wcześniej decyzję Prezesa Urzędu potwierdził Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Enea przegrywa przed sądem z UOKiK

Spółka energetyczna Enea Operator nadużyła pozycji dominującej utrudniając budowę farm wiatrowych, a kara nałożona przez UOKiK zostanie utrzymana – zdecydował Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Za nieuczciwe reklamy można żądać odszkodowania

Nieuczciwe reklamy mogą spowodować, że przedsiębiorca będzie musiał zapłacić kupującemu odszkodowanie. Sprawdź co może, a czego prawo zabrania reklamodawcy.

UOKiK: Enion nadużywał pozycji na rynku dystrybucji energii

Ograniczanie konkurencji oraz nadużywanie pozycji na rynku dystrybucji energii – takie zarzuty wobec spółki Enion sformułowała Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Takie postępowanie będzie kosztować spółkę 7 mln złotych.

Gdy towar nie okazał się najtańszy

Wczoraj kupiłem sprzęt elektroniczny. Gdy sprawdziłem ceny, po jakich jest on sprzedawany w innych sklepach, okazało się, że powinien być on dużo tańszy. Czy mam jakąś możliwość by wycofać się z tej umowy?

Nieuczciwe praktyki rynkowe

Celem ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym jest nie tylko zwalczanie takich działań, ale również zapobieganie ich stosowaniu. Dlatego też już samo zagrożenie interesu konsumenta bądź też interesu publicznego, uzasadnia powstanie roszczenia o zaniechanie niedozwolonych działań.

UOKiK sprawdza Krajową Spółkę Cukrową

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczęła postępowanie antymonopolowe, w trakcie którego sprawdzi, czy największy producent cukru w Polsce nadużył swojej pozycji rynkowej zawierając umowy z kontrahentami.

Czy muszę płacić za książkę, której nie zamówiłam

Miesiąc temu otrzymałam pocztą słownik współczesnej polszczyzny. Nigdzie jednak nie zamawiałam takiej przesyłki. Do książki dołączona była ulotka z informacja, że wybrano mnie spośród wielu klientów wydawnictwa i w ramach promocji przesyłają mi swoją najnowszą pozycję. Ucieszyłam się z tego prezentu i zapomniałam o sprawie. Wczoraj otrzymałam list z wydawnictwa, w którym wzywają mnie do zapłaty za słownik kwoty 59,99 zł. Czy taka praktyka jest dozwolona przez prawo i rzeczywiście muszę zapłacić za niezamówiony towar?

Atak SPAM-u

Chciałbym się do wiedzieć co to jest SPAM. Bardzo często jestem zalewany niechcianymi reklamami, szczególnie na skrzynce e-mailowej. Ale nie jestem pewien czy to już jest działanie spammerskie.

Reklama wprowadzająca w błąd

Reklama wprowadzająca w błąd jest uznawana za czyn nieuczciwej konkurencji i nieuczciwą praktykę rynkową. Jest to ograniczenie dla reklamy, w której zasadniczo wszystkie chwyty są dozwolone, by zachęcić klientów do zakupów.

REKLAMA