REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pasażer, Bilet lotniczy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

W 2024 będą nowe rekordy: mimo że tanie loty przestają mieć wiele wspólnego z niskimi cenami, na lotniskach odprawia się coraz więcej pasażerów

Powrót do normalności po pandemii, słabnące tempo inflacji, a zwłaszcza towarzyszący im powrót głodu podróżowania u Polaków sprawił, że lotniska w Polsce przeżywały w ubiegłym roku oblężenie ze strony pasażerów. Ta wysoka dynamika ma się utrzymać także w roku bieżącym – i to mimo przetasowań w tanich lotach, w tym także cenowych.

Od 12 listopada 2023 r. nowa wersja rozkładu jazdy pociągów

W niedzielę 12 listopada 2023 r. wchodzi w życie planowa, jesienna korekta rocznego rozkładu jazdy pociągów. Pociągi według tego rozkładu jazdy będą kursowały do 9 grudnia 2023 r.

Czy za opóźniony pociąg przysługuje rekompensata?

Jeśli nasz pociąg się opóźnił, mamy prawo dochodzić odszkodowania. Urząd Transportu Kolejowego przypomina co nam przysługuje oraz kiedy przewoźnik może odmówić lub ograniczyć wysokość rekompensaty.

37 dodatkowych przystanków dla pasażerów. Kto zyska lepszy dostęp do kolei?

Nowe przystanki kolejowe. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że decyzją Rady Ministrów na liście podstawowej Rządowego Programu Budowy i Modernizacji Przystanków Kolejowych na lata 2021-2025 znalazło się 37 nowych lokalizacji. Kto zyska lepszy dostęp do kolei? 

REKLAMA

Podróż pociągiem. Zmieniają się prawa i obowiązki pasażerów w UE

Nowe zasady wypłacania odszkodowań za opóźniony pociąg i sprzedaży wspólnych biletów przez przewoźników, polepszenie sytuacji podróżnych z niepełnosprawnościami, zmiany w zasadach oferowania usługi przewozu rowerów – to tylko niektóre istotne zmiany, które wprowadza nowe rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym.

W styczniu 2023 r. koleją podróżowało ponad 8 mln osób więcej niż rok temu

Kolej przewiozła w styczniu tego roku ponad 29,6 mln osób, czyli o 8,2 mln więcej niż rok wcześniej. Oznacza to wzrost o 38,3 proc. w stosunku do stycznia 2022 r., kiedy to z usług kolei skorzystało 21,4 mln podróżnych - poinformował we wtorek Urząd Transportu Kolejowego.

Będą niższe ceny biletów kolejowych. Premier wskazał datę

Ceny biletów PKP. W ciągu najbliższych dwóch tygodni chcemy doprowadzić do tego, aby nastąpił powrót do niskich, wcześniejszych cen biletów na kolejach - powiedział w poniedziałek na konferencji prasowej premier Mateusz Morawiecki.

UTK skontroluje pociągi kursujące do miejscowości wypoczynkowych

W okresie ferii zimowych, od 16 stycznia do 26 lutego br., Urząd Transportu Kolejowego, który m.in. kontroluje stan techniczny jeżdżących po Polsce pociągów, zwróci szczególną uwagę na składy wysyłane do miejscowości wypoczynkowych – zadeklarował w poniedziałek w Katowicach prezes UTK Ignacy Góra.

REKLAMA

Odwołany lot z powodu strajku?

Wiele turystycznych polis ubezpieczeniowych wyklucza wypłatę ubezpieczenia w przypadku odwołania lub opóźnień lotu z powodu strajków.

Czy przewoźnik powinien zwrócić koszt biletu lotniczego?

Czy przewoźnik powinien zwrócić koszt biletu lotniczego, jeżeli lot się nie odbędzie? Co z ewentualnym odszkodowaniem?

Overbooking z powodu pandemii?

Czy pandemia usprawiedliwia overbooking?Jakie prawa przysługują pasażerom linii lotniczych?

Wakacje 2021 - prawa pasażerów

W wakacje 2021 r. ruch pasażerski będzie zależał od sytuacji epidemiologicznej. O jakich prawach powinni pamiętać pasażerowie?

Liczba pasażerów w busie. Pandemiczne ograniczenia zniknęły.

Liczba pasażerów w busie została zredukowana o połowę. Teraz sytuacja wraca do normy - a wszystko za sprawą interwencji Rzecznika MŚP.

Mandat za zbyt dużą liczbę osób w samochodzie. Jaka kara czeka?

Dowód rejestracyjny określa ilość pasażerów. Co gdy kierowca nie zastosuje się do zapisu? Mandat za zbyt dużą liczbę osób w samochodzie jest wysoki.

Odwołane loty i imprezy turystyczne z powodu pandemii - skargi konsumentów

Liczba skarg konsumentów w czasie pandemii wzrosła o 60 procent. Dotyczą one m.in. odwołanych lotów, imprez turystycznych czy noclegów.

Rezerwacja biletu lotniczego u pośrednika - problemy ze zwrotem pieniędzy

Pasażerowie, którzy zarezerwowali bilety lotnicze u pośrednika mają problem z uzyskaniem zwrotu pieniędzy. Co mogą zrobić w takiej sytuacji?

Loty krajowe od 1 czerwca 2020 r. - jakie zasady na lotniskach?

1 czerwca 2020 r. ruszają pasażerskie połączenia lotnicze. Na razie możliwe są loty krajowe. Pasażerów obowiązują nowe wytyczne. Jakie zasady wprowadzono na lotniskach?

Transport publiczny: nowe limity pasażerów od 18 maja 2020 r.

Nowe limity pasażerów w środkach transportu publicznego obowiązują od 18 maja 2020 r. Do wyboru są dwa sposoby obliczania limitu pasażerów.

Konsument może żądać zwrotu pieniędzy - nie musi godzić się na vouchery

Podróżni w UE mają prawo do zwrotu pieniędzy za anulowane bilety i wycieczki z powodu pandemii. To od nich zależy, czy skorzystają z voucherów - informuje KE w przedstawionym pakiecie dotyczącym turystyki. KE rekomenduje, żeby vouchery były atrakcyjniejszą alternatywą dla zwrotu kosztów.

Koronawirus a rezygnacja z wycieczki i zwrot biletu lotniczego

Czy z powodu koronawirusa konsument może zrezygnować z wykupionej w biurze podróży wycieczki lub zwrócić bilet lotniczy? Szczegółowe informacje zaprezentował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zakup biletow lotniczych - bezpośrednio czy na stronie pośrednika?

Konsumenci mogą dokonać zakupu biletów bezpośrednio na stronie przewoźnika lub korzystając z wyszukiwarki pośrednika. Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada, który zakup jest bardziej opłacalny dla klienta.

Na jakie odszkodowanie może liczyć pasażer autobusu?

Pasażer autobusu może domagać się odszkodowania od przewoźnika w różnych sytuacjach. Eksperci porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl tłumaczą prawne podstawy takich roszczeń wobec firmy przewozowej.

Prawa pasażera w przypadku opóźnionego albo odwołanego lotu

Większa dostępność połączeń lotniczych i atrakcyjne oferty tanich przewoźników powodują, że częściej jako środek transportu wybieramy samolot. Niestety czasami z różnych przyczyn lot jest opóźniony albo odwołany. Warto wiedzieć jakie prawa przysługują pasażerowi i kiedy może ubiegać się o odszkodowanie.

Problemy z linią lotniczą - co robić?

Konsumenci często nie wiedzą co robić w przypadku problemów z linią lotniczą. Kiedy można zrezygnować z lotu, a kiedy uzyskać odszkodowanie?

Błędne dane w systemie rezerwacji lotu - jak temu zapobiec?

Błędy w zmianie danych pasażera są trudne do udowodnienia. Europejskie Centrum Konsumenckie zaleca, aby zachować ostrożność już w procesie rezerwacji.

Walentynki - poradnik dla konsumentów

Walentynki to dla wielu konsumentów okazja do kupna prezentu czy romantycznego wyjazdu. Europejskie Centrum Konsumenckie radzi, jakie prawa przysługują klientom sklepów, serwisów randkowych i hoteli.

Kto odpowiada za szkody wyrządzone przez pasażera?

Jak wygląda kwestia odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez pasażera? Trybunał Sprawiedliwości UE wydał ważne orzeczenie, z którego wynika, że osobą odpowiedzialną za szkodę wyrządzoną przez pasażera jest kierowca. Z sentencji wyroku wynika, że ubezpieczenie OC komunikacyjnego będzie obejmowało sytuacje, w których pasażer stojącego na parkingu pojazdu, przy otwieraniu drzwi tego pojazdu, uderzył i uszkodził stojący obok pojazd.

Rzecznik Praw Pasażerów i wiele innych - zmiany w Prawie Lotnicznym

Nachodzą duże zmiany w Prawie Lotniczym - rząd w dniu 30 października 2018 r. przyjął projekt nowelizacji tej ustawy. Nowe przepisy zakładają m.in. powołanie rzecznika praw pasażerów - podmiotu uprawnionego do pozasądowego rozwiązywania sporów między pasażerem a przewoźnikiem, organizatorem wycieczki lub sprzedawcą biletów.

Podróż z dronem - przewóz samolotem i bezpieczne loty za granicą

Jak zgodnie z prawem przewieźć drona samolotem? O czym pamiętać wykonując loty bezzałogowym statkiem powietrznym w kraju i za granicą? Urząd Lotnictwa Cywilnego przypomina o najważniejszych zasadach.

Problemy pasażerów linii lotniczych - jak pomaga Europejskie Centrum Konsumenckie?

Pasażerom linii lotniczych przysługuje wiele praw m. in. odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot. W takich sprawach bezpłatnie pomaga sieć Europejskich Centrów Konsumenckich.

Opóźniony lub odwołany lot - prawa pasażera

Jakie prawa ma podróżny w przypadku odwołanego lub opóźnionego lotu albo odmowy przyjęcia na pokład samolotu? Prezentujemy najważniejsze informacje o naszych prawach i obowiązkach linii lotniczych.

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) - Prezydent podpisał ustawę

W dniu 1 czerwca 2018 r. Prezydent podpisał ustawę o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (CPK). Nowe przepisy zakładają budowę jednego z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Lotnisko ma powstać między Łodzią a Warszawą - wskazywany jest Stanisławów w gminie Baranów i jego budowa ma potrwać od końca 2019 r. do końca 2027 r.

Długi weekend w europejskim mieście - jakie mamy prawa?

Utrudnienia na lotnisku czy w hotelu mogą przydarzyć się każdemu, kto podczas zbliżającego się długiego weekendu wybierze się w podróż do jednego z europejskich miast. Jakie prawa przysługują konsumentom? Gdzie zwrócić się o pomoc?

Reklamacje i zwroty biletów kolejowych

Opóźnienia podróży i zmiany rozkładu jazdy pociągów są często nieodłącznym elementem i zmorą PKP. Czy wskutek tych przyczyn jako pasażerowi zdarzyło Ci się przegapić kolejne, przesiadkowe połączenie? A może popadłeś w złość wobec braku miejsca siedzącego mimo dokonania jego wcześniejszej rezerwacji? Jeśli zastanawiasz się, czy z tytułu poniesionej szkody masz prawo żądać zwrotu kosztów biletu od przewoźnika, albo po prostu zmieniłeś plany podróży na 15 minut przed planowanym odjazdem, sprawdź poniżej warunki, jakie należy spełnić, by móc odzyskać pieniądze.

Odszkodowania dla pasażerów samolotu w przypadku odwołanego lub opóźnionego lotu

Kwestie świadczeń dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lotu lub opóźnienia lotu reguluje Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r., ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów.

Odszkodowanie dla pasażera za odwołany lot

Trybunał Sprawiedliwości UE stwierdził, że to przewoźnik a nie biuro podróży powinno wypłacić pasażerowi odszkodowanie za odwołany lot jeśli nie poinformował ich o tym odpowiednio wcześnie.

Ustawa o transporcie kolejowym dostosowana do prawa europejskiego

Ustawa o transporcie kolejowym została podpisana przez Prezydenta. Nowela ma dostosować polskie prawo kolejowe do dyrektywy Parlamentu Europejskiego. Ustawa ureguluje m.in. udostępnianie podróżnym oraz przewoźnikom kolejowym stacji oraz dworca kolejowego.

Uprawnienia pasażera w przypadku opóźnionego lotu

W przypadku opóźnionego lotu pasażer ma prawo żądać od przewoźnika odpowiedniego wynagrodzenia. Do czego jeszcze uprawniony jest pasażer opóźnionego lotu?

Odpowiedzialność linii lotniczych za wykonanie lotu

Korzystanie z usług linii lotniczych cieszy się w Polsce coraz większą popularnością, zwłaszcza podczas planowania wyjazdów urlopowych. Przewoźnicy lotniczy oferują nam swoje usługi nie tylko w ramach zorganizowanych imprez turystycznych, ale także wyjazdów indywidualnych. O czym należy pamiętać, decydując się na skorzystanie z oferty danej linii lotniczej, aby – w razie pojawienia się kłopotów – prawidłowo i satysfakcjonująco dla nas rozwiązać problem?

Prawa pasażerów na kolei

Często nie wiemy, jakie prawa przysługują nam jako pasażerom kolei. Znajomość tych uprawnień pomoże nam radzić sobie w nieoczekiwanych sytuacjach, a nie raz uchroni przed oszustwem. Co powinien wiedzieć pasażer pociągu?

Przewóz z grzeczności

Przewóz z grzeczności to nieodpłatne i dobrowolne świadczenie uregulowane na mocy ustawy – Kodeks cywilny. Polski ustawodawca zdecydował się na złagodzenie reżimu odpowiedzialności w sytuacji przewozu z grzeczności. Jak kształtują się relacje podmiotów biorących udział w przewozie grzecznościowym?

Karta Warszawiaka – krok po kroku

Karta Warszawiaka to propozycja ze strony Urzędu Miasta Warszawy. Posiadanie Karty Warszawiaka uprawnia do wielu ulg i zniżek. Co zrobić by otrzymać i korzystać z Karty Warszawiaka? Poniżej prosty przewodnik po obowiązujących od 1 stycznia 2014 roku zasadach.

Karta Warszawiaka

Karta Warszawiaka to rozwiązanie wprowadzone od 1 stycznia 2014 roku dla mieszkańców Warszawy. Posiadanie Karty Warszawiaka uprawnia m.in. do zakupu tańszych biletów okresowych. Co należy zrobić by korzystać z preferencyjnych cen?

Mandat za niezapięte pasy bezpieczeństwa pasażera

Kara za brak zapiętych pasów bezpieczeństwa zdaniem wielu osób dotyczy tylko kierowcy. Okazuje się, że nie jest to do końca prawdą.

Reklamacje po powrocie z wycieczki

Jak napisać reklamacje po powrocie z wycieczki? Czego może ona dotyczyć? Europejskie Centrum Konsumenckie radzi niezadowolonym klientom.

W jakim terminie można zwrócić bilet lotniczy zakupiony przez Internet?

Pasażer, który dokonuje zakupu biletu lotniczego przez Internet powinien pamiętać, że w tym zakresie nie obowiązuje 10 dniowy termin zwrotu. Czy można zwrócić bilet lotniczy?

Prawa podróżujących pociągiem i samolotem - poradnik na majówkę

Jakie prawa przysługują nam w przypadku odwołanego lotu? Co robić, gdy pociąg się opóźnia?

Za opóźniony lot można uzyskać odszkodowanie

Jeżeli pasażerowie docierają do miejsca docelowego co najmniej trzy godziny po przewidzianej godzinie przylotu, mogą domagać się zryczałtowanego odszkodowania od przewoźnika lotniczego tak jak pasażerowie lotu odwołanego w ostatniej chwili. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy opóźnienie jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności.

Nieuczciwe praktyki kolejowych przewoźników

We wzorcach stosowanych przez przewoźników znalazły się postanowienia, które wyłączały ich odpowiedzialność w razie wystąpienia tzw. ograniczenia w ruchu pociągów lub innych bliżej niesprecyzowanych okoliczności. Prezes UOKiK miała także wątpliwości do postanowienia, które mogło wydłużyć czas na rozpatrzenie reklamacji.

Prawa pasażerów OLT Express Regional

Urząd Lotnictwa Cywilnego radzi pasażerom w jaki sposób zgłaszać swoje wierzytelności po ogłoszeniu upadłości OLT Express Regional sp. z o.o.

REKLAMA