REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa konsumenta, Paragon

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy paragon stanowi wystarczający dowód kosztów poniesionych w działalności nierejestrowanej?

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji potwierdziła, że paragony mogą stanowić dowód kosztów poniesionych w ramach działalności nierejestrowanej.

Konsumentom potrzebne są jeszcze bardziej zrozumiałe przepisy prawne

Co czwarty konsument korzystający ze sklepów internetowych został oszukany w sieci przynajmniej raz. Choć znajomość swoich praw związanych z zakupami, w tym internetowymi, deklaruje coraz więcej osób, w dalszym ciągu apelują oni o jeszcze więcej kampanii informacyjnych a przede wszystkim o jeszcze bardziej proste przepisy.

Teraz firmy kurierskie konkurują ofertami… szybkiego i prostego zwrotu towaru

To znak czasów i sztuka elastycznego dostosowania się do potrzeb konsumentów. Jak się okazuje, już dwie na trzy zakupione przez Internet sztuki odzieży czy obuwia wracają do sprzedawcy. Polacy znają swoje prawa konsumenckie i korzystają z nich bez żadnych oporów.

Oszukane promocje w Internecie. Kto potrafi łatwo sprawdzić, rozpoznać nieuczciwe sztuczki sprzedawców i jak to robi

Od niemal roku zmienione przepisy prawa konsumenckiego, znane pod nazwą dyrektywy Omnibus, mają wykluczać między innymi fałszywe promocje. Sprzedawcy muszą na przykład podawać ceny historyczne, by łatwo było sprawdzić czy nie obniżają ceny, którą nieco wcześniej celowo mocno podwyższyli.

REKLAMA

Czy sprzedaż internetowa wymaga kas rejestrujących?

Krajowa Informacja Skarbowa w swojej interpretacji wyjaśniła, że sprzedaż internetowa, spełniająca określone warunki, nie wymaga ewidencjonowania na kasie rejestrującej dla transakcji dokonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Jak przygotować się do upadłości konsumenckiej?

Sąd ogłasza upadłość konsumencką na wniosek. Przeważnie składa go sam dłużnik, jednak przepisy Prawa upadłościowego dają taką możliwość również jego wierzycielowi. W każdym razie podstawowym celem wniosku o ogłoszenie upadłości jest wykazanie, że w realiach konkretnej sprawy można ogłosić upadłość konsumencką, a więc m.in., że konsument popadł w stan niewypłacalności. Założenie to przekłada się na samą treść wniosku oraz dołączanych do niego dokumentów. Jak przygotować się do upadłości konsumenckiej? Jakie dokumenty trzeba zgromadzić?

Czy e-faktury mogą zastąpić paragony fiskalne w sprzedaży online?

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że spółka nie jest zobowiązana do wydruku ani wydawania paragonów fiskalnych klientom w przypadku sprzedaży internetowej, jeżeli klient wyraził zgodę na otrzymanie faktury w formie elektronicznej.

Korzystanie z aplikacji e-Paragony ułatwia zwrot towaru czy naprawę gwarancyjną. Jak dodawać paragony?

REKLAMA

Czy w przypadku sprzedaży online konieczne jest wysyłanie paragonu fiskalnego, jeśli klient otrzymuje fakturę elektroniczną?

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że w sytuacji, gdy sprzedaż jest ewidencjonowana przy użyciu kasy rejestrującej, a klienci otrzymują faktury elektroniczne zgodnie z regulaminem sklepu internetowego, który zaakceptowali, to nie istnieje obowiązek dodatkowego wysyłania paragonów fiskalnych.

KAS wykrył zaniżanie podatków na 6,5 mln zł. Firma nie wydawała paragonów, świadczyła usługi przewozowe przez mobilną aplikację

Ponad 6,5 mln zł przychodu nie zadeklarowała do opodatkowania spółka świadcząca na terenie całego kraju usługi przewozowe przez mobilną aplikację – wynika z kontroli przeprowadzonej przez Dolnośląski Urząd Celno-Skarbowy we Wrocławiu.

Upadłość konsumencka - od czego zależy tryb postępowania?

Upadłość konsumencka może toczyć się w trybie uproszczonym i zwykłym, w którym odpowiednio stosuje się przepisy dotyczące upadłości przedsiębiorców. Konsument nie ma wpływu na wybór trybu. Decyzję w tym zakresie podejmuje sąd upadłościowy, który ma obowiązek kierowania się przepisy Prawa upadłościowego. Jednak trzeba pamiętać, że przesłanki stosowania trybu zwykłego upadłości konsumenckiej zostały zredagowane w sposób umożliwiający ich różnorodną interpretację. Jednak zawsze procedowanie upadłości konsumenckiej w tym trybie jest rozwiązaniem wyjątkowym, stosowanym do trudnych i rozbudowanych spraw.

Kara 3 tys. zł za paragon na ladzie. Przepisy milczą, fiskus wręcza mandaty

Trzy tysiące złotych - tyle miała zapłacić sprzedawczyni w jednej z lodziarni w Polsce, którą urząd skarbowy ukarał mandatem za położenie paragonu na ladzie sklepu. Kara została ostatecznie uchylona przez Krajową Administrację Skarbową. Jednak przepisy nie regulują sposobu wręczania paragonów konsumentom, co prowadzi do kuriozalnych sytuacji.

Upadłość konsumencka - kiedy warto skorzystać, a kiedy jest jedynym ratunkiem?

Upadłość konsumencka. Kiedy warto się na nią zdecydować, a kiedy jest jedynym ratunkiem dłużnika?

Nakaz zapłaty na rzecz firmy pożyczkowej tylko na podstawie weksla - może naruszyć prawa konsumenta

Akceptacja wydawania nakazów zapłaty na podstawie samej treści weksla przedstawionego przez firmę pożyczkową, bez kontroli zapisów umowy, na podstawie której weksel wystawiono, może zagrozić interesom konsumentów - wynika z orzeczenia Sądu Najwyższego, o którym poinformowała prokuratura.

E-paragony to oszczędności dla firm. Na jakim poziomie?

Oszczędności kosztowe na samym procesie fiskalizacji dzięki e-paragonom mogą sięgać od 50 do 80 proc. względem papierowych – przekazał prezes Platformy Detalistów Cezary Pierzan. Dodał, że udział e-paragonów na tle papierowych w Polsce nie jest duży, ale dynamika ich wprowadzania się zwiększa.

Czy odnotowanie płatności dokonanej po godzinie 16:00 w dniu następnym przez kasjera na kasie fiskalnej jest prawidłowe?

Dyrektor KIS potwierdził możliwość zaewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej w terminie późniejszym w przypadku, kiedy nie ma możliwości zarejestrowania tej sprzedaży w dniu wpływu zapłaty na rachunek wnioskodawcy.

Prawa konsumenta 2023. Jak zwrócić lub wymienić zakup?

1 stycznia 2023 r. weszła w życie nowelizacja przepisów o prawach konsumenta, KC oraz prawa międzynarodowego prywatnego. Zmiany te mają znaczenie z punktu widzenia działalności przedsiębiorców, którzy powinni dokonać analizy swoich procedur związanych z reklamacją i gwarancją.

Paragon dokumentujący otrzymaną zaliczkę. Jak wystawić? Co powinien zawierać?

Klient wpłacił zaliczkę na usługę budowlaną. Czy podatnik powinien zaewidencjonować na kasie fiskalnej paragon z pozycją "zaliczka na montaż stolarki PCV" czy jako "montaż stolarki PCV"?

Paragony grozy na wakacjach. W restauracji doliczają za dodatkowy talerz dla dziecka!

2 euro kosztował talerz, o który poprosiła matka dla małego dziecka, by dać mu trochę swojej porcji makaronu. Taką kwotę dopisano do paragonu pewnej restauracji we włoskiej Ligurii. W innej trzeba było dopłacić za przekrojony tost. 

Gdzie zgłosić niewydanie paragonu? Co powinien zawierać prawidłowy paragon? Czy jest kara za niewzięcie paragonu?

Ministerstwo Finansów w cyklicznej akcji "Weź paragon" zachęca do brania paragonów a jednocześnie wyjaśnia gdzie można zgłosić fakt niewydania paragonu konsumentowi przez sprzedawcę i jaką treść powinien zawierać prawidłowo wystawiony paragon fiskalny. Czy jest kara za niewzięcie paragonu? Czy wystarczy pargon elektroniczny, czy musi być papierowy?

Czy środki na opłacenie kosztów przesyłki zwiększają podstawę opodatkowania VAT?

Artykuł przedstawia interpretację dotyczącą podatku VAT w kontekście kosztów przesyłki dla sprzedawców suplementów diety. Autor analizuje, czy środki pieniężne przeznaczone na opłacenie kosztów dostawy powinny być uwzględniane przy obliczaniu podstawy opodatkowania. Ponadto, omawiane są kwestie dotyczące ujmowania kosztów wysyłki na dowodach zakupu. Interpretacja KIS wyjaśnia te zagadnienia, zapewniając sprzedawcom jasność w kwestii podatkowej i rozliczeń.

Czy polscy konsumenci słyszeli o dyrektywie Omnibus?

Od wprowadzenia dyrektywy Omnibus minęło już pół roku. Czy polscy konsumenci znają jej założenia i wierzą w jej zastosowanie?

UOKiK przypomina o prawach konsumenta

Ostatnie zmiany przepisów dotyczą m.in. reklamacji. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina jakie mamy prawa. Warto o nich pamiętać nie tylko z okazji Światowego Dnia Konsumenta.

Konsumencie, znasz swoje prawa? QUIZ

Prawa konsumenta. Ma je każdy z nas, bo i każdy z nas niemal codziennie dokonuje mnóstwa transakcji i wyborów konsumenckich. Od zakupów spożywczych, przez wybór spodni po rezerwację wycieczki wakacyjnej czy nabycie nowego sprzętu elektronicznego. Właśnie dlatego dobrze jest zapoznać się z prawami konsumenta i wiedzieć, kiedy są łamane, gdzie się zgłosić i co można z tym zrobić. 15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta i właśnie z tej okazji mamy dla Was quiz. Sprawdźcie, jak dobrze znacie swoje prawa.

Prawa konsumenta oczami Polaków. Czy znamy je bardzo dobrze?

15 marca przypada Światowy Dzień Praw Konsumenta. To odpowiednia data, by przyjrzeć się, jaką wiedzę o swoich prawach mają polscy konsumenci oraz jakie doświadczenia towarzyszą nam w tym obszarze

2022 r. – powrót opóźnionych lotów i uszkodzonych bagaży

Przed Światowym Dniem Praw Konsumenta Europejskie Centrum Konsumenckie podsumowuje rok 2022.

Czym jest downsizing i kto jest najbardziej narażony na jego skutki?

Downsizing rośnie w siłę w dobie inflacji. Na jego negatywne skutki najbardziej narażeni są seniorzy. Czym jest downsizing? Czy UOKiK powinien interweniować?

Nieważność kredytu frankowego a roszczenia banku i konsumenta - treść opinii rzecznika generalnego TSUE

W dniu 16 lutego 2023 r. Anthony Michael Collins, rzecznik generalny Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał opinię w sprawie C-520/21 (Arkadiusz Szcześniak przeciwko Bankowi M. SA). Zdaniem Rzecznika Collinsa po uznaniu umowy kredytu hipotecznego za nieważną ze względu na nieuczciwe warunki konsumenci mogą dochodzić względem banków roszczeń wykraczających poza zwrot świadczeń pieniężnych. Natomiast banki nie mają tego prawa. Przy czym to do sądów krajowych należy ustalenie, w oparciu o prawo krajowe, czy konsumenci mają prawo dochodzić tego rodzaju roszczeń oraz, jeżeli tak jest, rozstrzygnięcie o ich zasadności.

Wegetariański, wegański - jak znaleźć te produkty na sklepowej półce?

Wegetariański, wegański. Coraz więcej klientów szuka na sklepowych półkach produktów bez składników pochodzenia zwierzęcego. Ich identyfikację umożliwia specjalne logo, które jest jak na razie jedynym gwarantem czystego składu, bo na europejskim rynku do dziś nie istnieje prawnie wiążąca definicja pojęć „wegańskie” i „wegetariańskie”.

Pokazy handlowe - ważne zmiany od 2023 r.

Z początkiem stycznia 2023 r. weszło w życie wiele ważnych dla konsumentów przepisów wynikających z konieczności implementacji unijnych dyrektyw. Ich celem jest m.in. ograniczenie nieuczciwych praktyk podczas pokazów handlowych.

Konsument w drodze na ferie

Jak przewozić sprzęt sportowy? Czy karta EKUZ jest płatna? Gdzie konsumenci mogą uzyskać pomoc w przypadku problemów?

Prawa konsumenta - jakie zmiany od 1 stycznia 2023 r.?

1 stycznia 2023 r. wchodzi w życie wiele ważnych przepisów. O czym powinni pamiętać kupujący on-line, miłośnicy wyprzedaży, seniorzy i pozostali konsumenci?

Powództwa grupowe na rzecz konsumentów - nowe przepisy w 2023 r.

Organizacje konsumenckie będą mogły wytaczać powództwa na rzecz grupy konsumentów przeciwko przedsiębiorcom stosującym nieuczciwe praktyki. Nowe przepisy mają wejść w życie 25 czerwca 2023 r.

Oferty promocyjne a prawa konsumenta. Zmiany od 2023 r.

Okres końca roku obfituje w promocje i wyprzedaże. Takie oferty muszą być ustalane zgodnie z przepisami o ochronie konsumentów.

Zwrot pieniędzy za odwołaną wycieczkę do Egiptu - SN uwzględnił skargę nadzwyczajną

Za wycieczkę do Egiptu zapłacili po kilka tys. zł, ale biuro podróży upadło, a jego polisa ubezpieczeniowa wygasła. Sąd nie przyznał im odszkodowania. SN - po skardze RPO - uchylił wyrok wskazując, iż nie wzięto pod uwagę ochrony przysługującej klientom biura, jako konsumentom.

Oczekiwania dotyczące obsługi klienta – szybkość obsługi to priorytet

W kontaktach z działami obsługi klienta Polacy przede wszystkim oczekują szybkości i efektywności działania. W tym kontekście trudno się dziwić, że kiedy kontaktujemy się z działem obsługi najbardziej irytują nas rzeczy, które wydłużają czas załatwienia naszej sprawy, jak długie oczekiwanie na kontakt z konsultantem, liczne przełączanie pomiędzy różnymi osobami oraz łączenie z automatem.

Paragony z kas fiskalnych - przechowywanie, utylizacja

Minister Finansów udzielił wyjaśnień odnośnie przechowywania i utylizacji paragonów fiskalnych z kas rejestrujących (kas fiskalnych).

Zakupy w Black Friday - aż 60 proc. Polaków zamierza je zrobić

Black Friday i Cyber Monday to święta z amerykańskim rodowodem, które w Polsce również cieszą się ogromnym zainteresowaniem wśród konsumentów. To także najgorętszy czas dla całego handlu, który rozpoczyna okres zakupów przedświątecznych. Gdzie polscy konsumenci planują robić zakupy: w sklepach stacjonarnych, czy Internecie, jakich produktów szukają – na te i inne zagadnienia odpowiada raport z badania, przeprowadzonego na zlecenie Klarny.

Korekta stawki VAT przy transakcji z konsumentem [TSUE]

Czy po skorygowaniu stawki VAT dla konsumenta przedsiębiorca może ubiegać się o zwrot VAT? Problem ma zostać rozstrzygnięty przez TSUE na skutek pytania prejudycjalnego, skierowanego przez Naczelny Sąd Administracyjny (sprawa I FSK 1225/18). Temat jest szczególnie interesujący w kontekście podmiotów handlowych zajmujących się branżą retail.

Ewolucja kas fiskalnych - co nas czeka?

Kasy fiskalne przechodzą w ostatnich latach prawdziwą rewolucję, która zmierza do raportowania transakcji do urzędu skarbowego w czasie rzeczywistym. Jednocześnie rynek odchodzi już od kas w postaci dużego sprzętu, obsługiwanego przez kasjera. Coraz bardziej popularne są kasy samoobsługowe, w różnych postaciach i o różnych funkcjonalnościach. Ostatnio przedsiębiorcy coraz większą uwagę przykładają do kas wirtualnych, które mają postać oprogramowania instalowanego na dowolnym urządzeniu. Niestety nie wszystkie branże mogą korzystać z tego rozwiązania.

Nowelizacja ustawy o prawach konsumenta z podpisem Prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelę ustawy o prawach konsumenta - poinformowało w czwartek Biuro Prasowe Kancelarii Prezydenta RP. Przepisy wydłużają m.in. z 2 do 6 lat okres dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi.

Zmiany w prawach konsumenta

Sejmowa Komisja Gospodarki i Rozwoju gospodarki przyjęła 6 października 2022 r. poprawki PiS do nowelizacji ustawy o prawach konsumenta, m.in. znoszącą odpowiedzialność przedsiębiorcy za brak zgodności towaru z umową, jeżeli konsument najpóźniej w chwili zawarcia umowy został o tym poinformowany i to zaakceptował.

Jak przechowywać paragony i raporty fiskalne?

Prowadzimy sklep internetowy. Do każdej sprzedaży ewidencjonowanej na kasie z elektronicznym zapisem kopii wystawiamy fakturę elektroniczną. Do tych faktur musimy przechowywać paragony klienta. Czy możemy je zeskanować i przechowywać w formie elektronicznej? A co z raportami fiskalnymi?

Jak zmienić sprzedawcę prądu elektrycznego?

Na decyzję o zmianie sprzedawcy wpływa kilka istotnych czynników, m.in.: stopień świadomości klientów i ich motywacja do zmiany, a także sama łatwość dokonania takiej zmiany (brak skomplikowanych procedur) oraz dostępność konkurencyjnych ofert na rynku.

Paragon fiskalny 2022 - informacje na paragonie, oszustwa, kontrole KAS

Co czwarty sprzedający nie wystawił prawidłowego paragonu – to wynik kontroli przeprowadzonych przez Krajową Administrację Skarbową (KAS) w wakacje 2022 r. Ministerstwo Finansów podkreśla, że paragon to większe bezpieczeństwo klienta oraz dowód uczciwości ze strony przedsiębiorcy i poszanowania zasad uczciwej konkurencji. KAS prowadzi bieżące kontrole mające na celu uszczelnianie systemu podatkowego i walki z tzw. „szarą strefą”, jednak w przypadku oszustw paragonowych ogromne znaczenie ma postawa kupujących, czyli nas wszystkich. Czy każdy sprzedawca musi wystawić paragon? Czym są prawidłowo wystawione paragony, do czego mogą posłużyć i gdzie zgłaszać nieprawidłowości?

Zarzuty UOKiK dla Biedronki za nieuczciwą akcję promocyjną

UOKiK postawił trzy zarzuty Biedronce, dotyczące jej akcji promocyjnej „Tarcza Biedronki Antyinflacyjna”. Jeronimo Martins Polska grożą kary finansowe w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu – podał urząd antymonopolowy we wtorkowym komunikacie.

Trwają prace nad ustawą o działalności lombardów

Celem prac nad ustawą tzw. lombardową jest wzmocnienie monitoringu nad rynkiem lombardów oraz zwiększenie ochrony dla klientów.

Jak wygląda prawidłowy paragon fiskalny? Akcja MF i KAS: Weź paragon i wspieraj uczciwy biznes na wakacjach

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) przypominają, że prawidłowo wydany paragon to bezpieczeństwo klienta i dowód uczciwości przedsiębiorcy. Organy KAS stale sprawdzają, czy sprzedawcy wydają paragony i czy są one poprawnie wystawione. W okresie wakacyjnym działania takie prowadzone są z większym natężeniem w miejscowościach turystycznych. Jak powinny wyglądać prawidłowo wystawione paragony, do czego mogą posłużyć i gdzie można zgłaszać nieprawidłowości?

Nowelizacja prawa konsumenckiego a działalność przedsiębiorców

Czy nowelizacja prawa konsumenckiego wpłynie na działalność przedsiębiorców? Na jakie zmiany warto się przygotować?

Omnibus na straży uczciwości opinii konsumenckich - czyli koniec z fake reviews

Omnibus to potoczna nazwa unijnej dyrektywy, którą powinni znać wszyscy prowadzący działalność handlową, a zwłaszcza sprzedający online. Dyrektywa wprowadzi sporo pozytywnego zamieszania. Jej implementacja na poziomie krajowym m.in. podejmie walkę z tzw. fake reviews, czyli fałszywymi opiniami (rekomendacjami) konsumenckimi.

REKLAMA