REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

RODO, Konsument

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Wyciek danych pacjentów wrocławskiej kliniki. Prezes UODO monitoruje sprawę

Wyciekły dane pacjentów jednej z wrocławskich klinik. Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych zna sprawę i podejmie odpowiednie działania w ramach przysługujących mu uprawnień i zadań.

Biedronka, Lidl i inne dyskonty walczą na ceny o nasze portfele. Polacy czekają na mocną wojnę cenową przed Wielkanocą. Ale za promocje przyjdzie zapłacić ...

Więcej niż 55% Polaków czeka na ostrzejszą wojnę cenową pomiędzy dyskontami, żeby zrobić tańsze zakupy wielkanocne. Tak wynika z najnowszego badania nastrojów konsumenckich. Na mocniejszą rywalizację między sklepami najbardziej liczą Polacy w wieku 45-55 lat oraz 35-44 lat. Dotyczy to zwłaszcza tych, którzy miesięcznie zarabiają na rękę poniżej 1000 zł, 1000-2999 zł, ale także 5000-6999 zł. Natomiast nieco ponad 22% badanych nie czeka na taką wojnę. Eksperci wyjaśniają, że ww. działania dyskontów przynoszą konsumentom tylko pozorne oraz krótkotrwałe korzyści. I dodają, że sklepy będą chciały sobie odbić straty, wynikające z oferowanych promocji. W niektórych przypadkach już teraz to się dzieje na rynku. 

Po kontroli NIK. Ogromne zaniedbania samorządów związane z ochroną danych. NIK przeprowadzi kontrole w całym kraju

Najwyższa Izba Kontroli (NIK) przeprowadzi w całym kraju kontrole dotyczące ochrony danych. Kontrola obejmie zarówno jednostki samorządu terytorialnego, jak i jednostki administracji publicznej.

Kontrola NIK w samorządach wykazała wieloletnie zaniedbania. Konieczne jest zwiększenie ochrony danych osobowych zgodnie z RODO

Po kontroli przeprowadzonej w województwie podlaskim kontrolerzy NIK stwierdzili nieprawidłowości w dziedzinie ochrony i przetwarzania danych naruszające RODO. W wielu samorządach korzystano z adresów mailowych utworzonych w domenach komercyjnych. Nie zawierano przy tym umów powierzenia przetwarzania danych osobowych. W niektórych Biuletynach Informacji Publicznej stwierdzono publikowanie oświadczeń majątkowych ponad wymagany prawem okres. Ze względu na systemowy charakter nieprawidłowości NIK rozszerzy kontrole na wszystkie jednostki samorządu terytorialnego w Polsce.

REKLAMA

Używasz smartfona? Twoje wrażliwe dane są jak na dłoni. Technologia pozbawia nas prywatności

Użytkownicy różnych urządzeń, aplikacji czy systemów często nie są świadomi, przez kogo i do jakich celów są gromadzone i wykorzystywane dane na ich temat. Rozwój technologii rzadko idzie w parze ze świadomością użytkowników i regulacjami prawnymi. To stanowi zagrożenie dla ochrony danych osobowych.

Dyrektywa Omnibus działa od ponad roku, a niektóre sklepy wciąż oszukują klientów

Dyrektywa Omnibus funkcjonuje już od ponad roku, ale jak się okazuje zjawisko oszukiwania klientów nadal może obejmować nawet 10-15% e-handlu. Na szczęście Polacy są czujni, blisko 70% z nich sprawdza historyczne ceny przecenianych produktów w sieci.

Nowe limity płacenia gotówką? Czy obejmują transakcje prywatne, jakie limity w 2024 obowiązują przedsiębiorców

Z wprowadzeniem nowych limitów płatności gotówką w obrocie gospodarczym i dla zwykłych konsumentów jest sporo zamieszania. Najpierw ustawa – Polski Ład przewidywała zaostrzenie limitów dla przedsiębiorców i wprowadzenie ich do obrotu detalicznego. Potem znowelizowano termin wejścia w życie, utrzymując nowe limity, by w końcu odwołać zaplanowane zmiany. Jak więc ostatecznie wejdziemy w 2024 r. z zakazami dotyczącymi płacenia gotówką?

Nowy Prezes UODO. Sejm powołał Mirosława Wróblewskiego. Potrzebna jeszcze zgoda Senatu

Mirosław Wróblewski został we wtorek 16 stycznia 2024 r. powołany przez Sejm na Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Nowo powołany Prezes UODO zastąpi Jana Nowaka, który pełni tę funkcję od 2019 r. Na powołanie Wróblewskiego musi jeszcze wyrazić zgodę Senat.

REKLAMA

GUS: 6,1 proc. wyniosła inflacja w grudniu. To konsumenci oszczędni na święta wymusili spadek cen wykazany w szybkim szacunku

Eksperci się pomylili – sugerując się dużym wzrostem cen artykułów spożywczych na początku grudnia prognozowali, że inflacja w ostatnim miesiącu roku będzie taka sama jak w listopadzie – 6,5 proc., a może nawet nieco wyższa. Tymczasem Główny Urząd Statystyczny – GUS zakomunikował w piątek 5 stycznia, iż roczny wskaźnik inflacji w grudniu 2023 r. obniżył się do 6,1 proc.

UOKiK nałożył 25 mln zł kary na T-Mobile. Reklamy operatora wprowadzały konsumentów w błąd

UOKiK nałożył ponad 25 mln zł kary na T-Mobile Polska. Chodzi o wprowadzające w błąd reklamy o ofercie pre-paid, które sugerowały, że pakiet danych jest za darmo.

W sklepach stacjonarnych częściej kupujemy pod wpływem impulsu

Do sklepów stacjonarnych chodzimy tylko oglądać produkty, które potem kupujemy w internecie? Albo nie kupujemy wcale? Za to zdecydowanie łatwiej w sklepach ulegamy impulsom zakupowym. 

Cyberatak a RODO. Nowe orzeczenie TSUE

Obawa przed ewentualnym wykorzystaniem przez osoby trzecie danych osobowych może sama w sobie stanowić szkodę niemajątkową - orzekł w czwartek Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie dotyczącej wycieku danych osobowych milionów obywateli Bułgarii.

Wadliwe lub nietrafione prezenty świąteczne. Co można z tym zrobić zgodnie z prawem? Reklamacje, gwarancja, zwrot

Grudzień to czas wzmożonego ruchu w galeriach handlowych i większej aktywności klientów na stronach sklepów internetowych. Święta Bożego Narodzenia są doskonałą okazją do obdarowywania najbliższych upominkami. Jednak co zrobić z prezentem uszkodzonym lub nietrafionym? W tym kontekście warto przypomnieć nowe zasady reklamacji konsumenckiej po blisko roku od ich wejścia w życie.

Ochrona danych osobowych pacjentów. Prezes UODO zatwierdził Kodeks postępowania dla sektora ochrony zdrowia

Dokument ma być narzędziem dla administratorów i podmiotów przetwarzających dane osobowe z branży ochrony zdrowia. To pierwszy w Europie kodeks obejmujący podmioty publiczne i prywatne z sektora medycznego.

Przetwarzanie danych osobowych zgodnie z RODO będzie można potwierdzić certyfikatem

„Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych zatwierdził Dodatkowe wymogi akredytacji podmiotów certyfikujących. W oparciu o ten dokument będzie dokonywana akredytacja podmiotów certyfikujących, które będą weryfikować zgodność operacji przetwarzania danych osobowych prowadzonych przez administratorów i podmioty przetwarzające” – poinformował Urząd Ochrony Danych Osobowych.

Czy faktury dla konsumentów będą wystawiane w KSeF?

Faktury w systemie KSeF. Czy faktury dla osób fizycznych (konsumentów) będą mogły być dobrowolnie wystawiane w KSeF?

Tegoroczny grudzień najbardziej rozrzutny od lat?

"Spadek inflacji do 6,5%, planowany wzrost płacy minimalnej od stycznia, a także ogólnie lepsze samopoczucie konsumentów zwiastują, że przed nami grudzień, gdzie nie będziemy trzymać się za portfele. Przed nami najbardziej rozrzutny miesiąc od lat, ale z ekonomicznego punktu widzenia musimy mierzyć to wszystko dwustronnie: z jednej strony handlowy potrzebny jest impuls i to jasna strona medalu. Ciemniejsza to fakt, że wzrost konsumpcji może znowu zepchnąć nas na drogę inflacyjnego wzrostu" – przyznaje Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie. 

TSUE: jedynie zawinione naruszenie RODO może prowadzić do nałożenia administracyjnej kary pieniężnej

Trybunał Sprawiedliwości UE wyjaśnił we wtorkowym wyroku warunki, na jakich krajowe organy nadzorcze mogą nałożyć administracyjną karę pieniężną na jednego lub więcej administratorów danych za naruszenie ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO). Zgodnie z orzeczeniem, nałożenie takiej kary zakłada zawinione zachowanie, co znaczy, że naruszenie zostało popełnione umyślnie lub nieumyślnie.

Bezpłatny okres próbny pułapką dla firm. Zamiast 14 dni konsument będzie miał aż 12 miesięcy na odstąpienie od umowy

Jeśli przedsiębiorca oferuje bezpłatny okres próbny, który po zakończeniu automatycznie przekształca się w abonament płatny, musi poinformować klienta o jego prawie do odstąpienia od umowy w sposób jasny, zrozumiały i dokładny. W przeciwnym razie zamiast 14 dni konsument będzie miał aż 12 miesięcy na odstąpienie od umowy.

PE poparł nowe przepisy, które mają zapewnić konsumentom prawo do naprawy produktów

Parlament Europejski przyjął stanowisko negocjacyjne w sprawie nowych przepisów, które mają zapewnić konsumentom prawo do naprawy produktów i ograniczyć wpływ masowej konsumpcji na środowisko.

Etykiety wina z nowymi wymaganiami. Jakie szczegóły poznają konsumenci?

Od 8 grudnia 2023 r. zaczną obowiązywać nowe unijne przepisy dotyczące etykietowania wina w zakresie wykazu składników i informacji o wartości odżywczej. Obowiązek podawania tych danych szczegółowych będzie dotyczył wszystkich win i aromatyzowanych produktów sektora wina wprowadzanych do obrotu w Unii Europejskiej.

7 najważniejszych porad ekspertów ECK na Black Friday!

Jak nie wpaść w zakupowe pułapki podczas Black Friday, Black Week, Cyber Monday? Przede wszystkim warto dać sobie czas do namysłu i pamiętać o swoich prawach.

Dane osobowe pracownika. Czy pracodawca może pytać pracownika o członkostwo w związku zawodowym

Dane osobowe pracownika podlegają ochronie na podstawie przepisów krajowego Kodeksu pracy oraz unijnego Ogólnego rozporządzenie o ochronie danych. Przepisy określają wyraźnie, jakie informacje kandydat do pracy lub pracownik ma obowiązek przekazać pracodawcy. Określają także zakres pytań, jakie pracodawca ma prawo zadawać pracownikowi. Jednym z nich jest pytanie o to, czy pracownik należy do związku zawodowego. Co pracownik powinien na nie odpowiedzieć? Podpowiadamy.

Czy sklep internetowy musi posiadać swój numer telefonu?

Z pozoru oczywiste zagadnienie związane z posiadaniem numeru telefonu przez sklep internetowy zostało swojego czasu przełamane przez opinię Rzecznika Generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 lutego 2019 r. sygn. akt: C-649/17. W pierwszej kolejności należy wskazać, że kwestia obowiązku posiadania numeru telefonu przez sklep internetowy jest oczywista, warto jednak zwrócić uwagę na powyższe stanowisko i zestawić je z aktualnie obowiązującymi przepisami w naszym kraju.

Skąd pochodzi miód? Na etykietach będzie więcej informacji dla konsumentów

Konsumenci mają być lepiej informowani o pochodzeniu miodu. Jakie informacje pojawią się na etykietach i od kiedy?

Jak przygotować się do upadłości konsumenckiej?

Sąd ogłasza upadłość konsumencką na wniosek. Przeważnie składa go sam dłużnik, jednak przepisy Prawa upadłościowego dają taką możliwość również jego wierzycielowi. W każdym razie podstawowym celem wniosku o ogłoszenie upadłości jest wykazanie, że w realiach konkretnej sprawy można ogłosić upadłość konsumencką, a więc m.in., że konsument popadł w stan niewypłacalności. Założenie to przekłada się na samą treść wniosku oraz dołączanych do niego dokumentów. Jak przygotować się do upadłości konsumenckiej? Jakie dokumenty trzeba zgromadzić?

Dane w biurze rachunkowym. Jak zapewnić bezpieczeństwo i nie narazić się na kary?

Dla biur rachunkowych, które przetwarzają nie tylko liczby, ale również czułe informacje finansowe swoich klientów, zapewnienie bezpieczeństwa danych to priorytet. Samo naruszenie zasad RODO przez administratora  może skutkować karą finansową do 20 000 000 EUR. Październik jest Europejskim Miesiącem Cyberbezpieczeństwa. To okres, w którym organizowane są różnego rodzaju kampanie, wydarzenia, szkolenia i inne działania edukacyjne mające na celu podniesienie poziomu wiedzy w zakresie cyberbezpieczeństwa wśród obywateli, przedsiębiorstw i instytucji. To zatem najlepszy czas na to, aby przypomnieć, na co szczególnie powinni uważać księgowi i właściciele biur rachunkowych.

Dane w biurze rachunkowym. Jak zapewnić bezpieczeństwo i nie narazić się na kary?

Dla biur rachunkowych, które przetwarzają nie tylko liczby, ale również czułe informacje finansowe swoich klientów, zapewnienie bezpieczeństwa danych to priorytet. Samo naruszenie zasad RODO przez administratora  może skutkować karą finansową do 20 000 000 EUR. Październik jest Europejskim Miesiącem Cyberbezpieczeństwa. To okres, w którym organizowane są różnego rodzaju kampanie, wydarzenia, szkolenia i inne działania edukacyjne mające na celu podniesienie poziomu wiedzy w zakresie cyberbezpieczeństwa wśród obywateli, przedsiębiorstw i instytucji. To zatem najlepszy czas na to, aby przypomnieć, na co szczególnie powinni uważać księgowi i właściciele biur rachunkowych.

Ochrona danych w biurze rachunkowym - jak to zrobić mądrze i skutecznie. Jakie kary za naruszenie RODO?

Dla biur rachunkowych, które przetwarzają nie tylko liczby, ale również czułe informacje finansowe swoich klientów, zapewnienie bezpieczeństwa danych to priorytet. Samo naruszenie zasad RODO przez administratora  może skutkować karą finansową do 20 000 000 EUR. Październik jest Europejskim Miesiącem Cyberbezpieczeństwa. To okres, w którym organizowane są różnego rodzaju kampanie, wydarzenia, szkolenia i inne działania edukacyjne mające na celu podniesienie poziomu wiedzy w zakresie cyberbezpieczeństwa wśród obywateli, przedsiębiorstw i instytucji. To zatem najlepszy czas na to, aby przypomnieć, na co szczególnie powinni uważać księgowi i właściciele biur rachunkowych.

TSUE: pierwszą kopię dokumentacji medycznej pacjent musi dostać za darmo

W wyroku z 26 października 2023 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) orzekł, że pacjent ma prawo bezpłatnie uzyskać pierwszą kopię swojej dokumentacji medycznej. Administrator danych może pobrać opłatę tylko wtedy, gdy pacjent uzyskał już wcześniej bezpłatnie pierwszą kopię swojej dokumentacji medycznej i występuje o kolejną kopię.

Produkty sezonowe nakręcają handel. Kupujemy to, co popularne w sieci

Kupujemy coraz więcej sezonowego asortymentu. Chociaż Halloween nie jest w Polsce bardzo popularne, to i tak napędza koniunkturę. Produkty dostępne są na wyciągniecie ręki czy kliknięcie myszą. Dużą rolę w sprzedaży odgrywają media społecznościowe. 

Polscy e-konsumenci wobec płatności online. Co pokazują badania?

W dobie cyfryzacji i rosnącej popularności zakupów online, metody płatności stają się kluczowym elementem decyzyjnym dla wielu konsumentów. Najnowszy raport Tpay pt. „Jak Polacy kupują online 2023. Rozważny konsument w niepewnych czasach” rzuca światło na aktualne preferencje płatnicze Polaków w świecie e-commerce. Zaskakujące wyniki badania ukazują, jak dynamicznie zmieniają się nawyki zakupowe w kraju, pod wpływem różnych czynników, takich jak sytuacja geopolityczna czy ekonomiczna. Przyjrzymy się kluczowym wnioskom z raportu, które mogą mieć znaczący wpływ na strategie sprzedażowe sklepów internetowych w najbliższej przyszłości.

Konsument może tylko raz odstąpić od abonamentu zamówionego przez internet (początkowo bezpłatnego a potem automatycznie przedłużanego). Ta zasada ma wyjątek

Wykonanie przysługującego konsumentowi prawa do odstąpienia od abonamentu zamówionego na odległość, początkowo bezpłatnego i podlegającego automatycznemu przedłużeniu, jest gwarantowane tylko jeden raz. Odmiennie rzecz się ma, jeżeli konsument nie został dostatecznie poinformowany o łącznym koszcie abonamentu. 

Chcesz sprzedawać przez internet? Musisz być na bieżąco trendami, bo sklep to za mało

Handel internetowy kwitnie, ale sytuacja gospodarcza skłania konsumentów do szukania oszczędności. Samo posiadanie sklepu internetowego to już dziś za mało. Jak firmy mogą powalczyć o klientów?

Raport: "Greedflation" odstrasza 71% konsumentów

Badanie przeprowadzone przez Intrum wśród 20 000 konsumentów w 20 europejskich krajach pokazuje, że wysoki poziom inflacji oraz stopy procentowe są wyzwaniem dla terminowego wywiązywania się z zobowiązań finansowych. Wraz z rosnącą inflacją i malejącą siłą nabywczą, konsumenci zwracają się ku firmom, które rozumieją ich trudną sytuację. 

TSUE: Bank ma obowiązek przekazać konsumentowi informacje, które pokażą rzeczywiste ryzyko kredytu

Kolejny wyrok Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie kredytów frankowych. W wyroku z 21 września 2023 r. TSUE podkreślił, że bank ma obowiązek przekazać konsumentowi informacje, które pozwolą zrozumieć rzeczywiste ryzyka, na które jest narażony w trakcie całego okresu obowiązywania umowy kredytu denominowanego w walucie obcej.

Upadłość konsumencka - kiedy warto skorzystać, a kiedy jest jedynym ratunkiem?

Upadłość konsumencka. Kiedy warto się na nią zdecydować, a kiedy jest jedynym ratunkiem dłużnika?

Dostałem niechcianą ulotkę wyborczą, maila, przesyłkę z agitacją wyborczą. Co na to przepisy RODO?

Urząd Ochrony Danych Osobowych udzielił wyjaśnień odnośnie przetwarzania danych osobowych w kampanii wyborczej. W szczególności zajął się problemem ochrony danych osobowych wyborców przed niechcianą agitacją wyborczą. Co na ten temat mówią przepisy RODO?

Praca zdalna a RODO. Jak chronić dane osobowe, kiedy pracownicy pracują w domu

Praca zdalna nareszcie została doprecyzowana niedawnymi zmianami w Kodeksie pracy. No i ziemia zadrżała w posadach, bo mamy przecież RODO. Jak zapewne wiecie nie zwykłam Was straszyć w swoich artykułach i również tym razem nie zamierzam tego robić. Postaram się Wam pokazać co pracodawca musi zrobić na swoim podwórku i na co musi zwracać uwagę. Będzie trochę długo – ale temat jest obszerny i gwarantuje Wam, że nie wyczerpię go do końca… Bo co z pracą zdalną podczas wakacji? A jeśli na zdalnym zdarzy się wypadek przy pracy? – ale o tym w kolejnym artykule. 

Do czego inflacja zmusiła polskich konsumentów?

Inflacja zmieniła zachowania zakupowe konsumentów. Na co teraz zwracają uwagę podczas podejmowania decyzji konsumenckich? Co kupują, a z czego rezygnują? 

Ile kosztowały codzienne zakupy w pierwszym półroczu 2023 r.?

Ile kosztowały zakupy w pierwszym półroczu 2023 r.? Codzienne zakupy rdr. podrożały średnio o ponad 20%, a same art. spożywcze i napoje – o równe 20%. Tak wynika z analizy przeszło 460 tys. cen sklepowych. Na 17 kategorii zanotowano aż 16 dwucyfrowych wzrostów.
Co najbardziej drenowało portfele Polaków? 

Smerfowe, włoskie, rzemieślnicze i nie tylko. Jak świadomie wybierać lody?

Czym kierować się przy wyborze lodów? Jak nie dać się nabrać na marketingowe sztuczki? Oto garść przydatnych porad dla konsumentów!

Kebab pod lupą inspekcji. Co wykazały kontrole?

Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) przeprowadziła pierwszą kontrolę w zakresie jakości handlowej dań oferowanych w formie kebabu w obiektach gastronomicznych.

Co wykorzystywanie danych osobowych mówi o Twojej firmie?

Jakie są kluczowe założenia RODO? Jak właściwie obchodzić się z danymi? Czy informacja o wykorzystywaniu danych osobowych może decydować o tym, jak postrzega się firmę? 

Wakacyjne problemy. Jakie mamy prawa?

Utrata bagażu, odwołanie wycieczki, problemy z zakwaterowaniem to tylko niektóre problemy, jakie mogą nam się przytrafić w czasie wakacji. Warto zatem znać prawa konsumenta i wiedzieć gdzie szukać pomocy.

Przedsiębiorcy telekomunikacyjni przekazują dane abonentów do GUS. W jakim celu?

Przedsiębiorcy telekomunikacyjni z obowiązkiem przekazywania do GUS szczegółowych danych osobowych abonentów usług telefonicznych, a więc danych osobowych milionów polskich obywateli oraz obywateli innych państw, którzy wykupili usługi u polskiego operatora. Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji oraz Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji są zaniepokojone.

Ustawa o konsumenckiej pożyczce lombardowej podpisana

Prezydent podpisał ustawę o konsumenckiej pożyczce lombardowej. Nowe przepisy określają m.in. na czym polega działalność lombardowa, a maksymalna wysokość odsetek została określona na 45 procent.

System kaucyjny od 2025 r. Jakie opakowania obejmie?

Rząd przyjął nowe przepisy, które wprowadzą system kaucyjny od 1 stycznia 2025 r. Nowe rozwiązania mają zwiększyć poziom recyklingu odpadów opakowaniowych.

Ochrona danych osobowych w miejscu pracy. Wprowadzenie RODO a prywatność pracowników

Wprowadzenie ogólnych uregulowań prawnych dotyczących ochrony danych osobowych przyniosło zmiany również w sferze miejsc pracy. Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które weszło w życie w maju 2018 roku, ma na celu zapewnienie większego bezpieczeństwa danych i ochronę prywatności obywateli. 

Europejski Dzień Sąsiada. Polscy przedsiębiorcy wyciągają rękę na zgodę

Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy UOKiK przedstawia krótkie podsumowanie w zakresie rozwiązywania transgranicznych skarg, tym razem z perspektywy polskiego przedsiębiorcy. 

REKLAMA