REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.
Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?
Szacuje się, że dzisiaj w Polsce osób w wieku 75+ jest 2,7 mln, to około 7 proc. obywateli. Seniorów będzie przybywało. Eksperci szacują, że w 2030 w tej grupie wiekowej będzie 11,3% społeczeństwa, w 2040 r. będzie to około 14,4 proc., a w 2050 r. – 16,5 proc. wszystkich obywateli. Już dzisiaj stanowią oni ważny liczebnie elektorat, nad którego potrzebami żadna licząca się siła polityczna w Polsce nie może przejść obojętnie.
Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.
REKLAMA
Wynagrodzenia kierowców są specyficzne i mają wiele składników, które nie występują w innych zawodach. Poza tym, należy połączyć rozliczenie wynagrodzeń kierowców z rozliczeniem czasu ich pracy. Prawidłowe prowadzenie kadr transportowych, to odwieczny problem polskich przewoźników.
Firmy transportowe bardzo mocno odczuwają spowolnienie gospodarcze w Polsce i w Niemczech. Do tego dochodzą rosnące koszty – nie tylko wywołane inflacją, ale spowodowane choćby wzrostem opłat drogowych w Niemczech. Marże na usługach są coraz niższe i niemal każdy błąd w logistyce wywołuje alarm w firmie.
Przedsiębiorca będzie mógł otrzymać dofinansowanie za zatrudnienie seniora. Wysokość dofinansowania ma wynosić maksymalnie do 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie.
Już od piątku i przez cały świąteczny weekend w Warszawie, w związku z procesjami i drogami krzyżowymi ruch na drogach będzie utrudniony albo chwilowo wstrzymany.
REKLAMA
Bon senioralny w drugiej połowie 2025 r. Potrzeba dziesiątek tysięcy opiekunów. Przejście z szarej strefy do srebrnej gospodarki.
Bon senioralny to nowe świadczenie, którego celem jest sfinansowanie usługi wsparcia o charakterze opiekuńczym w miejscu zamieszkania seniora. Maksymalna wartość bonu senioralnego to 2 150 zł. Pomoc skierowana jest do seniorów w wieku 75+ i ich pracujących rodzin. Planowany termin wejścia w życie bonu senioralnego to druga połowa 2025 roku.
Rząd Donalda Tuska zaproponuje bon senioralny w maksymalnej wysokości 2150 zł, dla osób powyżej 75 roku życia - poinformowała 21 marca 2024 r. minister ds. polityki senioralnej Marzena Okła-Drewnowicz na konferencji prasowej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Chodzi o to aby zapewnić pomoc seniorowi w jego mieszkaniu, tak by nie była konieczna pomoc w domu spokojnej starości. Z założeń projektu ustawy o bonie senioralnym wynika, że projekt ten ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w III kwartale 2024 r. Nie podano informacji kiedy przepisy dot. tego rozwiązania wejdą w życie. Z nieoficjalnych doniesień wynika, że bon senioralny ruszy dopiero w 2025 roku.
Druga waloryzacja, podwyższenie zasiłku pogrzebowego i świadczenia honorowego – takie plany mają rządzący wobec seniorów.
W dobie rosnących kosztów firm transportowych i spowolnienia gospodarczego ekonomiczna jazda przestała być zjawiskiem sporadycznym, a stała się koniecznością i jednym ze sposobów na redukcję wydatków. Jakie są więc najważniejsze zasady ekonomicznej jazdy?
Transport jeszcze nigdy nie był tak wygodny w sterowaniu? Decydują o tym systemy komputerowe. Te mają jednak tyle samo zalet, co i wad. Bo okazują się szczególnie podatne na ataki hakerskie. Jak radzić sobie z tym wyzwaniem?
Suma przychodów zwolnionych od podatku w ramach ulgi dla pracujących seniorów nie może przekroczyć rocznie 85 528 zł. Co się dzieje po przekroczeniu rocznego limitu przychodów zwolnionych w ramach tej ulgi?
Tylko przewoźnicy z uprawnieniami, konieczność przechowywania dokumentów i precyzyjne obowiązki spedytorów. To jedne z kluczowych zmian, które pojawiają się w nowelizacji ustawy o transporcie drogowym. Czy nowe przepisy idą w dobrym kierunku?
Warunek „nieotrzymywania emerytury”, jako warunek do ulgi dla pracującego seniora, powinien być spełniony na moment otrzymania przychodu, tj. na moment wypłaty należności ze stosunku pracy.
Na początku należy stwierdzić, że polityka senioralna to niewątpliwie swoisty leitmotiv rządu premiera Donalda Tuska. Nie ma dnia, aby media nie donosiły o działaniach rządu związanych z próbami rozwiązania problemu, który jak miecz Damoklesa wisi nad całą sferą socjalną budżetu państwa, a tak właściwie nad przyszłością społeczno-gospodarczą Polski. A jest nim właśnie opieka senioralna. Kto z politycznych decydentów nie dostrzeże prawdziwej wagi tego problemu, nie ma co liczyć na powodzenie podczas następnych wyborów. I dotyczy to właściwie wszystkich krajów starzejącej się na gwałt Unii Europejskiej.
Czy seniorzy mogą korzystać z ulgi podatkowej w PIT przed otrzymaniem emerytury, mimo osiągnięcia wieku emerytalnego? Chodzi o zwolnienie w podatku dochodowym nazywane „ulgą dla pracujących seniorów”.
"Fundamentem w bonie senioralnym będzie to, że rodzinie pomagamy, o ile ona jest aktywna zawodowo" - podkreśla minister ds. polityki senioralnej Marzena Okła-Drewnowicz.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) uznała, że nabycie ładowarki kołowej od kontrahenta unijnego nie zobowiązuje do złożenia formularza VAT-23 ani zapłaty podatku VAT, gdyż maszyna ta nie kwalifikuje się jako środek transportu.
Rok 2024 będzie kolejnym, w którym firmy transportowe złapią się za kieszeń. Czeka ich nie tylko rozliczenie części kosztów z 2023 r., ale także szereg nowych podwyżek. Co w tej sytuacji powinni zrobić?
Zaległe płatności, szkody, zapisy w umowie - to jedne z przyczyn sporów w branży TSL. Warto wiedzieć, jak szybko i skutecznie znaleźć rozwiązanie konfliktowej sytuacji.
Polscy seniorzy coraz chętniej stawiają na karty płatnicze, wybierają smartfon do obsługi bankowości, a zakupy w sieci opłacają BLIK-iem. Narzekają jedynie na brak atrakcyjnych ofert oszczędzania i inwestowania.
Sektor logistyczny w ostatnich latach musiał mierzyć się z wieloma problemami. Pandemia, niepokoje geopolityczne, wzrosty cen surowców, inflacja, recesja. W co powinny inwestować przedsiębiorstwa, aby wzmocnić łańcuch dostaw i uczynić go bardziej przewidywalnym?
Do końca lutego 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyśle deklaracje podatkowe za 2023 rok. Trafią one do tych osób, które w ubiegłym roku pobierały świadczenia z ZUS.
Polskie społeczeństwo jest coraz starsze. W tym momencie seniorów w Polsce jest więcej niż mieszka osób na Węgrzech. Z jakimi problemami musi się mierzyć polski senior?
Zewsząd dochodzą informacje o oszustwach „na pracownika banku”, „na policjanta”, „na wypadek drogowy”, a policja nieustannie apeluje o rozsądek. Tymczasem okazuje się, że czujnym warto być także w kontaktach z nowo poznanymi ludźmi.
Społeczeństwo się starzeje. W tym momencie w Polsce jest ponad 7 mln osób w wieku 65 lat i więcej. Jak zapewnić tej zróżnicowanej grupie bezpieczeństwo ekonomiczne i zdrowotne? To duże wzywanie.
6 stycznia wypada święto Trzech Króli, w związku z tym w weekend Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie wprowadza zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Czego można się spodziewać?
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) wyjaśniła, że usługi transportowe wykonane na terenie Polski, będące częścią importu międzynarodowego, mogą korzystać ze stawki VAT 0%.
Bon senioralny 75+. Nowość na 2024 r. Senior nie otrzyma gotówki. Inne pomysły rządu D. Tuska są oparte o takie wypłaty: „1500 zł dla matek”, podwyżki 30% dla nauczycieli i 20% podwyżek dla policjantów, żołnierzy, funkcjonariuszy i urzędników (państwowych, ale nie dla samorządowych).
Jedna trzecia firm sektora transportu, logistyki i motoryzacji planuje w I kw. 2024 r. zatrudnienie nowych pracowników. 15 proc. przewiduje konieczność redukcji etatów. Tak przedstawia się raport "Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia".
W rocznym zeznaniu podatkowym PIT niektórzy podatnicy mogą odliczyć ponoszone w zeszłym roku wydatki na lekarstwa. Kto może skorzystać z tego odliczenia? Jakie są zasady i limity tej ulgi? Takie same zasady i limity co w 2023 roku obowiązują także w 2024 roku.
W rocznym zeznaniu podatkowym PIT niektórzy podatnicy mogą odliczyć ponoszone w zeszłym roku wydatki na lekarstwa. Kto może skorzystać z tego odliczenia? Jakie są zasady i limity tej ulgi? Takie same zasady i limity co w 2023 roku obowiązują także w 2024 roku.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) wyjaśniła, że kombajn zbożowy, mimo że przeznaczony jest głównie do zbioru zboża, może być uznany za środek transportu ze względu na to, że pełni także funkcję transportową przemieszczając zboże z miejsca na miejsce, co wiąże się z obowiązkiem zapłaty podatku VAT z tytułu zakupu kombajnu na podstawie art. 103 ust. 3 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zła wiadomość dla handlu i logistyki jest taka, że inflacja zje większość deklarowanych wzrostów budżetów przeznaczonych na przygotowanie świąt i prezenty. Polacy, ale nie tylko, kupią w tym roku mniej towarów, co częściowo potwierdziły już dane z Black Friday i Cyber Monday oraz całoroczne wyniki krajowego e-commerce. Dobre wieści są natomiast takie, że sprzedawcy z kategorii moda oraz obsługujący ich operatorzy logistyczni raczej nie będą narzekać na brak zajęć, ponieważ odzież, obuwie i akcesoria to nie tylko największy segment polskiego i globalnego e-handlu, ale także ulubiona kategoria prezentowa nad Wisłą.
Transport towarów to kwestia nie tylko planowania trasy. To też ochrona przewożonych przedmiotów. Ochrona przed uszkodzeniem, utratą towaru czy oszustwami ze strony nieuczciwych kontrahentów.
Apele policji nie przynoszą skutku. Kolejne osoby zostały oszukane na dużą sumę pieniędzy. Tym razem padło na seniorów z województwa podlaskiego, którzy oddali oszustom 70 tys. zł.
Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024?
Branża TSL jest najszybciej rozwijającym się sektorem gospodarki. Najważniejszą składową tego sukcesu jest transport, który w ciągu ostatnich 10 lat zwiększył zatrudnienie o blisko ćwierć miliona osób (najnowszy raport „Transport drogowy w Polsce 2023”). Skąd zatem biorą się finansowe wyzwania i problemy tej branży? Chociażby z długich terminów płatności.
Podwyżki opłat drogowych, które wyniosą nawet 80 proc. w Niemczech sprawią, że firmy transportowe będą musiały szukać oszczędności gdzie indziej. Jedynym skutecznym rozwiązaniem wydaje się podniesienie cen frachtu, chociaż wiadomo, że koszty tego rozwiązania poniosą nie zleceniodawcy, lecz konsumenci. A niezależnie od tego firmy transportowe i tak muszą dobrze przygotować się do funkcjonowania w nowej, droższej rzeczywistości. Sprawdzamy nastroje panujące w branży i szukamy rozwiązań, które mogą pomóc przewoźnikom oszczędzać nie tylko w tym trudnym okresie.
Dekarbonizacja transportu to temat, który ma coraz większe znaczenie dla osób związanych z branżą TSL. Tu powstaje jednak kluczowe pytanie. Czy transport drogowy może być ekologiczny?
Rada UE przyjęła nowe przepisy zmieniające dyrektywę z 2010 r. dotyczącą wdrażania inteligentnych systemów transportowych. Aktualizacja rozwiązań sprzed trzynastu lat była konieczna, aby dostosować jej zapisy do aktualnych standardów technologicznych, przyspieszyć transformację cyfrową i wesprzeć europejską mobilność.
Emerytura bez podatku do poziomu wysokości płacy minimalnej bądź do 6 tys. zł miesięcznie; emerytura wdowia oraz Ogólnopolska Karta Seniora - to kolejne propozycje programowe przedstawione w poniedziałek przez premiera Mateusza Morawieckiego w ramach Dekalogu polskich spraw.
Ministerstwo infrastruktury postanowiło na koniec kadencji określić zasady pilotowania pojazdów nienormatywnych. W Dzienniku Ustaw pojawiło się zatem nowe rozporządzenie. To mówi o zasadach przejazdu, wyposażeniu pojazdów pilotujących i obowiązkach pilota. Będzie obowiązywać od połowy lutego 2024 r.
Powodem protestów polskich przewoźników na granicy z Ukrainą są przyczyny leżące, albo po stronie ukraińskiej, albo po stronie UE - podkreślił w czwartek minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Dodał, że oczekiwanie, aby polski rząd przerwał protest są niezgodne z demokratycznymi zasadami.
Loty krajowe w 2023 r. Do jakich miast Polacy latali najchętniej? Które połączenia były najbardziej korzystne finansowe, a które najdroższe? W artykule raport podsumowujący krajowe loty mijającego roku.
REKLAMA