REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Unijny system EU ETS, fundament europejskiej polityki klimatycznej, osiągnął imponującą redukcję emisji, ale eksperci biją na alarm: bez radykalnych zmian po 2030 roku system może stracić swoją skuteczność. Włączenie technologii pochłaniania CO2 i utworzenie Europejskiego Centralnego Banku Węglowego to rozwiązania, które mogą zrewolucjonizować walkę z kryzysem klimatycznym i pomóc Europie osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 roku. Jakie decyzje zapadną w najbliższych latach?
Polska jednoznacznie mówi "nie" umowie handlowej UE-Mercosur. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi ostrzega przed jej konsekwencjami dla rolnictwa i standardów produkcji w UE. Co budzi największe obawy? Jakie będą dalsze kroki Unii Europejskiej i polskiego rządu?
Mercosur to kraje Ameryki Południowej zrzeszone w jeden blok gospodarczy. Od ponad 20 lat Mercosur próbuje podpisać umowę z UE o strefie wolnego handlu. Spowoduje to obniżenie ceł i możliwość wejścia na rynek UE ze swoimi towarami. Umowa ta pomoże gospodarkom starej UE, z wyjątkiem Francji, kosztem tych gospodarek, które na tej umowie ucierpią w tym Polski. Na tą chwilę mamy 1,12 miliona osób zatrudnionych w Polskim rolnictwie. Są to kraje które polegają na własnym rolnictwie czy hodowli. Dlatego też Polski rząd nie zgadza się z negocjowaną umową z Mercosur w obszarze rolnictwa.
Europa ma coraz mniejszy udział w światowej gospodarce. W 2010 r. gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, natomiast w 2020 r. Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. Przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej - mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik.
REKLAMA
Co trzeci manager zarządzający logistyką i dostawami za największe zagrożenie dla prowadzonych operacji uważa napięcia geopolityczne, a co czwarty wskazuje na cyberbezpieczeństwo. Obserwujemy wzrost start finansowych wynikających z naruszeń biznesowych systemów teleinformatycznych, ale większość firm przyznaje, że nie jest przygotowana na potencjalne kryzysy. Pomóc ma digitalizacja, ale ona także generuje zagrożenia.
Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?
Kiedy siła wyższa wyłącza odpowiedzialność przewoźnika? Czym jest siła wyższa w transporcie? Jak konwencja CMR odnosi się do wyłączenia odpowiedzialności przewoźnika? Czy warto zawrzeć klauzulę siły wyższej w umowie? Artykuł zawiera kilka przykładów.
Klęski żywiołowe takie jak powódź, śnieżyce, nawalne opady deszczu, zamknięcie granicy, strajki, zamieszki i inne tego typu nadzwyczajne zdarzenia mogą spowodować problemy z transportem towarów, w tym z dostarczeniem ich na czas bądź utratą lub uszkodzeniem. Przewoźnik nie ma wpływu na ich wystąpienie i nie jest w stanie zapobiec ich konsekwencjom. Czy takie okoliczności dają podstawy do powołania się na siłę wyższą?
REKLAMA
Wydarzenia takie jak niedawna powódź na południu kraju czy pandemia Covid-19 sprzed kilku lat mogą spowodować problemy z transportem towarów, w tym z dostarczeniem ich na czas bądź utratą lub uszkodzeniem. Przewoźnik nie ma wpływu na ich wystąpienie i nie jest w stanie zapobiec ich konsekwencjom. Czy takie okoliczności dają podstawy do powołania się na siłę wyższą?
Od 9 listopada obowiązuje ustawa z dnia 18 października 2024 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z udzielaniem pomocy de minimis. Ustawa dostosowuje niektóre polskie ustawy do przepisów Unii Europejskiej. Zwiększyła się wartość oraz limit pomocy de minimis, dopuszczono także udzielanie pomocy w sektorach, które były dotychczas wykluczone z takiej możliwości.
Wydatki na transport to często całkiem spora część domowego budżetu. Paliwo, ubezpieczenie pojazdu, koszty eksploatacji, parking stanowią duże obciążenie finansowe. Jak zoptymalizować wydatki w zakresie podróżowania? Czy nowoczesne środki transportu są dobrą opcją na oszczędności?
Branża TSL nie ma łatwo. Firmy z tego sektora muszą zmierzyć się z nowymi wymogami regulacyjnymi i raportowymi – ESG (Environmental, Social, Governance). Chodzi o poprawę standardów środowiskowych, społecznych i zarządzania korporacyjnego. Któe regulacje już są w Europie obowiązkowe, a na które jeszcze czekamy? I najważniejsze - ile trzeba na to wydać i co grozi za ignorowanie tych zmian?
Czy gmina może rozszerzyć realizację zadania własnego polegającego na organizacji na terenie miasta bezpłatnego dowozu dla uczniów do publicznych szkół podstawowych znajdujących się zarówno na terenie obwodu jak i poza nim? Z takim pytaniem burmistrz Niemodlina zwrócił się do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu.
Europa (Unia Europejska) jest potężnie niedoinwestowana, a inwestycje są niezbędne, aby ożywić wzrost gospodarczy – powiedział 17 października 2024 r. minister finansów Andrzej Domański na Europejskim Forum Nowych Idei w Sopocie. Jego zdaniem brak wzrostu jest największą bolączką UE, tymczasem dla wielu decydentów UE jest on tylko "produkcją uboczną".
25 mln zł na wsparcie rodzin z trudnościami opiekuńczo-wychowawczymi przeznaczył podlaski urząd marszałkowski. Można już składać wnioski. Na jaki rodzaj wsparcia będzie można liczyć?
Opłaty za badania z psychologii transportu zostaną podwyższone? Rzecznik Praw Obywatelskich interweniuje u Ministra Infrastruktury. Opłata za badanie psychologiczne w zakresie psychologii transportu wynosi 150 zł.
Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.
Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych.
Nielegalny przewóz gotówki o równowartości ponad 1,7 mln zł wykryli funkcjonariusze podkarpackiej Krajowej Administracji Skarbowej. Pieniądze zostały znalezione podczas kontroli bagażu Ukrainki wjeżdżającej do Polski z Ukrainy pociągiem relacji Kijów-Przemyśl. Jak poinformowała PAP rzeczniczka prasowa Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie podkom. Edyta Chabowska, obywatelka Ukrainy, złożyła deklarację dewizową na przewóz 20 tys. euro.
Od wielu lat toczą się spory odnośnie przepisów Unii Europejskiej dotyczących zakazów spędzania regularnego, 45-godzinnego odpoczynku kierowcy w pojeździe. Kiedy - w obecnym stanie prawnym - kierowca może dostać mandat za spędzenie noclegu w kabinie i czy jest zobowiązany przedstawić rachunki za pobyt w hotelu?
Właściciele przedsiębiorstw transportowych oraz menedżerowie z branży nie potrafią sobie wyobrazić czterodniowego tygodnia pracy. W ich ocenie, nie ma szans na realizację głównego celu – więcej czasu pracownika z rodziną, nawet za cenę ogromnego wzrostu kosztów dla firm, a cen usług dla klientów.
Nowa unijna Strategia Leśna, czyli rozporządzenie EUDR, to regulacje, które mają zapobiec wylesianiu i degradacji lasów. Obejmie około 120 tys. firm w Polsce, które będą musiały spełnić restrykcyjne wymogi związane z nowymi przepisami.
TikToka z wyrokiem Sądu Unii Europejskiej. Właściciel TikToka jest strażnikiem dostępu – tak orzekł Sąd UE. Oznacza to, że globalny serwis społecznościowy nie może na terenie UE z pełną swobodą monopolizować dostępu do swojej platformy i oferowanych za jej pośrednictwem przestrzeni i usług. To wielki uderzenie w TikToka, czy ten wyrok zmieni jego oblicze?
W wyroku z 29 lipca 2024 r. Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł, że państwo członkowskie Unii Europejskiej nie może uzależniać dostępu do pomocy społecznej i zasiłków dla obywateli państw trzecich będących rezydentami długoterminowymi w państwie UE od tego, czy mieszkają oni w danym kraju przez co najmniej 10 lat.
Pod koniec lipca w całej Unii Europejskiej weszła w życie dyrektywa o prawie do naprawy. Ma ona ułatwiać naprawę wadliwych sprzętów domowych i zachęcać konsumentów do reperowania sprzętów, zamiast ich wymiany. Państwa członkowskie mają dwa lata na wdrożenie przepisów do prawa krajowego.
Do uzgodnień trafił projekt nowelizacji zakładający rozszerzenie sieci dróg płatnych w Polsce. Rozszerzenie to obejmie ok. 1600 km autostrad i dróg ekspresowych. Aktualnie opłata elektroniczna jest pobierana na ok. 3620 km dróg krajowych.
Daliśmy się zastraszyć Rosji i przyjmujemy kremlowskie argumenty w obawie, że Rosja mogłaby konflikt z Ukrainą jeszcze bardziej eskalować - powiedziała w Studiu PAP dr Agnieszka Bryc z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. W jej ocenie pokazywanie Rosji, że nie jesteśmy gotowi na konfrontacje, odbierane jest to przez nią jako dowód słabości.
Państwo Unii Europejskiej nie może uzależniać dostępu do pomocy społecznej i zasiłków dla obywateli państw trzecich będących rezydentami od tego, czy mieszkają oni w danym kraju przez co najmniej 10 lat. Tak orzekł Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Wystarczy warunek zamieszkiwania na terytorium państwa UE przez 5 lat.
Przyjęcie zmienionych przez Komisję Europejską przepisów dotyczących znakowania jaj w miejscu ich produkcji, a nie w miejscu pakowania - jak to jest obecnie, spowoduje braki jajek ma półkach oraz znaczącą podwyżkę cen. Tak ocenia Polska Izba Handlu (PIH).
Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.
W dniu 1 lipca 2024 r. weszło w życie rozporządzenie Rady Unii Europejskiej podwyższające cła na rosyjskie i białoruskie zboża, nasiona oleiste i produkty pochodne, a także inne produkty.
Unia Europejska we wtorek 25 czerwca 2024 r. w Luksemburgu zainaugurowała negocjacje akcesyjne z Ukrainą. "To historyczny moment dla nas wszystkich i kamień milowy w naszych stosunkach" - powiedziała szefowa MSZ Belgii Hadja Lahbib, wypowiadając się w imieniu UE. Początek negocjacji w sprawie akcesji Ukrainy do Unii Europejskiej to historyczny dzień; Ukraina nigdy nie zboczy z drogi integracji Europejskiej – oświadczył tego samego dnia prezydent Wołodymyr Zełenski.
Od 11 czerwca 2024 r. obowiązuje tzw. Dyrektywa azylowa Parlamentu Europejskiego i Rady UE, która stanowi część tzw. paktu migracyjnego. Co wynika z tej dyrektywy? Jakie obowiązki są nałożone na państwa członkowskie? Kiedy przepisy tej dyrektywy mają być implementowane do prawa poszczególnych państw Unii Europejskiej?
W dniu 14 maja 2024 r. Rada Unii Europejskiej przyjęła istotną reformę europejskiego systemu azylowo-migracyjnego (tzw. pakt o migracji i azylu). Reforma ta to w szczególności 10 nowych aktów prawnych, które zmieniają gruntownie unijne przepisy dotyczące zarządzania azylem politycznym i migracją.
Planowany przez Ministerstwo Infrastruktury pomysł zakazu wydawania licencji dla transportu międzynarodowego może okazać się dużym problemem dla polskich przewoźników. To praktycznie zakaz zakładanie nowych jednoosobowych firm. Ponadto blokada zakupu nowych ciężarówek.
Państwowa Komisja Wyborcza podliczyła wyniki wyborów do PE ze 100 proc. obwodów.
O godz. 21.00 w niedzielę zakończyło się głosowanie w wyborach do Parlamentu Europejskiego. Wraz z nim zakończyła się cisza wyborcza.
Frekwencja na wyborach do Parlamentu Europejskiego do godz. 17.00 wyniosła 28,20 proc.
Frekwencja w niedzielnych wyborach do Parlamentu Europejskiego na godz. 12.00 wyniosła 11,66 proc. – podał w niedzielę podczas konferencji prasowej szef Państwowej Komisji Wyborczej Sylwester Marciniak.
Państwowa Komisja Wyborcza ma nadzieję, że oficjalne wyniki wyborów do PE zostaną podane w podobnym terminie jak przy poprzednich wyborach pięć lat temu. Czyli kiedy?
Podczas konferencji prasowej przewodniczący PKW Sylwester Marciniak powiedział, że nie było żadnych zakłóceń w lokalach, gdzie odbywają się wybory do Parlamentu Europejskiego, ale odnotowano 13 wykroczeń.
Od godz. 7.00 w Polsce trwają wybory do Parlamentu Europejskiego. W tegorocznych wyborach wybierzemy 53 europosłów, o jednego więcej niż poprzednio.
W niedzielę o godz. 7.00 rozpoczęły się wybory do Parlamentu Europejskiego. Wyborca, żeby oddać ważny głos, musi postawić znak X w kratce przy nazwisku jednego kandydata na karcie do głosowania.
W niedzielę o godz. 7.00 rozpoczęły się wybory do Parlamentu Europejskiego. Głosowanie potrwa do godz. 21.00. Polacy wybiorą 53 europosłów spośród 1019 kandydatów.
Trwają wybory do Parlamentu Europejskiego. Wybory, w zależności od państwa, odbywają się od 6 czerwca do 9 czerwca 2024 r. Kiedy dowiemy się o wyniku wyborów europejskich?
9 czerwca w Polsce odbędą się wybory do Parlamentu Europejskiego. Cisza wyborcza zacznie się o północy z piątku na sobotę i potrwa do końca głosowania. Kiedy i gdzie zostaną ogłoszone wyniki wyborów?
Wybory do Parlamentu Europejskiego odbywają się od 6 czerwca do 9 czerwca 2024 r. W Polsce wybory odbędą się 9 czerwca 2024 r. Nowi europosłowie zastąpią parlamentarzystów poprzedniej kadencji. Jak wyglądał skład Parlamentu Europejskiego w latach 2019-2024?
Ustanowiony zostanie ogólnoeuropejski limit płatności gotówkowych, który wyniesie 10 000 EUR. Tak wynika z unijnego pakietu nowych przepisów dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy. Nowy limit gotówkowy ma dotyczyć profesjonalnych uczestników rynku, w tym np. transakcji między przedsiębiorcami a konsumentami.
Ministrowie finansów państw UE ostatecznie zatwierdzili pakt migracyjny. Premier Donald Tusk zapewnił, że Polska nie przyjmie z tytułu paktu migracyjnego żadnych migrantów. Stwierdził, że Polska przyjęła setki tysięcy migrantów w związku z wojną rosyjsko-ukraińską oraz dziesiątki tysięcy migrantów z Białorusi.
W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.
REKLAMA