REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Unia Europejska chce, aby zakaz prowadzenia pojazdów orzeczony w jednym kraju, obowiązywał na terenie całej UE. Pojawiła się propozycja zmian przepisów w tym zakresie. Ta zakłada m.in. naprawdę szybką wymianę informacji między organami poszczególnych krajów.
Rok 2024 będzie kolejnym, w którym firmy transportowe złapią się za kieszeń. Czeka ich nie tylko rozliczenie części kosztów z 2023 r., ale także szereg nowych podwyżek. Co w tej sytuacji powinni zrobić?
Rada UE i Parlament Europejski osiągnęły 2 lutego 2024 r. wstępne porozumienie w sprawie dyrektywy ułatwiającej konsumentom naprawę uszkodzonych lub wadliwych towarów zamiast wymiany ich na nowe po okresie gwarancji producenckiej. Dyrektywa ta jest znana jako dyrektywa o prawie do naprawy (lub R2R). Klienci będą mieli prawo żądać od producentów naprawy urządzeń takich jak np. smartfony, pralki, lodówki, odkurzacze, czy innego sprzętu AGD, a producent nie będzie mógł odmówić naprawy także po okresie gwarancji.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) uznała, że papiery wartościowe wyemitowane przez Komisję Europejską nie są traktowane na równi ze skarbowymi papierami wartościowymi dla celów obniżania podstawy opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych.
REKLAMA
Zaległe płatności, szkody, zapisy w umowie - to jedne z przyczyn sporów w branży TSL. Warto wiedzieć, jak szybko i skutecznie znaleźć rozwiązanie konfliktowej sytuacji.
Od początku 2024 roku obowiązują nowe progi unijne w zamówieniach publicznych w przypadku zamówień na zarządzanie pracowniczymi planami kapitałowymi (PPK).
Sektor logistyczny w ostatnich latach musiał mierzyć się z wieloma problemami. Pandemia, niepokoje geopolityczne, wzrosty cen surowców, inflacja, recesja. W co powinny inwestować przedsiębiorstwa, aby wzmocnić łańcuch dostaw i uczynić go bardziej przewidywalnym?
REKLAMA
Minister Siekierski podkreśla złożoność sytuacji na rynku cukru w Polsce, jednocześnie wskazując na pozytywne kroki w dialogu z rolnikami. Problemy z eksportem cukru oraz rosnąca konkurencja cukru ukraińskiego stanowią wyzwanie dla polskiego rolnictwa. Jednocześnie, zawieszenie protestu w Medyce i podpisane porozumienie z rolnikami stanowią krok ku rozwiązaniu długoterminowych problemów sektora.
Wzrost świadomości ekologicznej kształtuje rynek nieruchomości, zwracając uwagę na eko-budownictwo. Segment ten, choć obecnie niewielki, jest obiecującym kierunkiem dla zrównoważonego rozwoju i komfortu mieszkaniowego, z potencjałem stania się przyszłościowym standardem.
6 stycznia wypada święto Trzech Króli, w związku z tym w weekend Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie wprowadza zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Czego można się spodziewać?
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) wyjaśniła, że usługi transportowe wykonane na terenie Polski, będące częścią importu międzynarodowego, mogą korzystać ze stawki VAT 0%.
Na przejście na e-faktury Komisja Europejska dała wszystkim krajom UE czas do 2028 r. Natomiast polscy przedsiębiorcy musieliby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) już od połowy 2024 r.
Wniosek w sprawie notyfikacji przez Polskę zamiaru uczestniczenia we wzmocnionej współpracy w zakresie Prokuratury Europejskie opiniowała sejmowa Komisja ds. Unii Europejskiej.
Jedna trzecia firm sektora transportu, logistyki i motoryzacji planuje w I kw. 2024 r. zatrudnienie nowych pracowników. 15 proc. przewiduje konieczność redukcji etatów. Tak przedstawia się raport "Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia".
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) wyjaśniła, że kombajn zbożowy, mimo że przeznaczony jest głównie do zbioru zboża, może być uznany za środek transportu ze względu na to, że pełni także funkcję transportową przemieszczając zboże z miejsca na miejsce, co wiąże się z obowiązkiem zapłaty podatku VAT z tytułu zakupu kombajnu na podstawie art. 103 ust. 3 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zła wiadomość dla handlu i logistyki jest taka, że inflacja zje większość deklarowanych wzrostów budżetów przeznaczonych na przygotowanie świąt i prezenty. Polacy, ale nie tylko, kupią w tym roku mniej towarów, co częściowo potwierdziły już dane z Black Friday i Cyber Monday oraz całoroczne wyniki krajowego e-commerce. Dobre wieści są natomiast takie, że sprzedawcy z kategorii moda oraz obsługujący ich operatorzy logistyczni raczej nie będą narzekać na brak zajęć, ponieważ odzież, obuwie i akcesoria to nie tylko największy segment polskiego i globalnego e-handlu, ale także ulubiona kategoria prezentowa nad Wisłą.
Kiedy Polska dostanie pieniądze z KPO? "Nie będziemy zwlekać z wnioskiem o wypłatę środków z Krajowego Planu Odbudowy" - powiedział dzisiaj w Brukseli minister ds. UE Adam Szłapka. Jak dodał, Polska jest dobrej myśli w tej sprawie.
Transport towarów to kwestia nie tylko planowania trasy. To też ochrona przewożonych przedmiotów. Ochrona przed uszkodzeniem, utratą towaru czy oszustwami ze strony nieuczciwych kontrahentów.
UE chce, aby silnik przestał być częścią zamienną. Jeżeli nie będzie się go dało naprawić, samochód będzie musiał trafić na złom. A to nie koniec pomysłów unijnych włodarzy. Kolejne są równie kontrowersyjne.
E-faktury będą obowiązywały w całej Unii Europejskiej. Od 1 stycznia 2024 roku państwa członkowskie UE będą mogły nałożyć na podatników obowiązek wystawiania faktu elektronicznych bez konieczności uzyskania decyzji derogacyjnej od KE. Od 2028 roku to rozwiązanie powinno być obligatoryjne w całej Unii Europejskiej, data nie jest jednak potwierdzona. System zaprezentowany przez Komisję Europejską określany jest jako VAT in Digital Age (ViDA). Ma on na celu dostosowanie obecnego systemu rozliczeń VAT do współczesnych wyzwań ery cyfrowej.
Zgodnie z nowym pomysłem, zmiany traktatów UE mają być procedowane w ciszy i wolniej; najpierw propozycje mają trafić do Rady ds. Środowiska, na wiosnę mają być procedowane na Radzie Europejskiej; dlatego tak ważne jest, by presja w tej sprawie była kontynuowana - powiedział minister spraw zagranicznych Szymon Szynkowski vel Sęk.
Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024?
Branża TSL jest najszybciej rozwijającym się sektorem gospodarki. Najważniejszą składową tego sukcesu jest transport, który w ciągu ostatnich 10 lat zwiększył zatrudnienie o blisko ćwierć miliona osób (najnowszy raport „Transport drogowy w Polsce 2023”). Skąd zatem biorą się finansowe wyzwania i problemy tej branży? Chociażby z długich terminów płatności.
Podwyżki opłat drogowych, które wyniosą nawet 80 proc. w Niemczech sprawią, że firmy transportowe będą musiały szukać oszczędności gdzie indziej. Jedynym skutecznym rozwiązaniem wydaje się podniesienie cen frachtu, chociaż wiadomo, że koszty tego rozwiązania poniosą nie zleceniodawcy, lecz konsumenci. A niezależnie od tego firmy transportowe i tak muszą dobrze przygotować się do funkcjonowania w nowej, droższej rzeczywistości. Sprawdzamy nastroje panujące w branży i szukamy rozwiązań, które mogą pomóc przewoźnikom oszczędzać nie tylko w tym trudnym okresie.
Między innymi po to starałem się o zwycięstwo w wyborach, żeby znowu Polska wpływała na decyzje Europy, a nie odwrotnie. To my będziemy rozstrzygać o tym, jakie będą kierunki zmian w Unii Europejskiej - powiedział lider KO Donald Tusk, pytany o zmiany w traktatach UE. Na pewno nic o was bez was - dodał.
Dekarbonizacja transportu to temat, który ma coraz większe znaczenie dla osób związanych z branżą TSL. Tu powstaje jednak kluczowe pytanie. Czy transport drogowy może być ekologiczny?
Unia Europejska chce zakazać importu uszkodzonych aut używanych? Zdaje się, że przy okazji nowego rozporządzenia Komisja Europejska postanowiła unormować tę kwestię. Zapisy brzmią groźnie. Branża importowa może być zaniepokojona. Kiedy przepisy mogłyby wejść w życie?
Już w roku 2024 także w Polsce pojawi się nowa lista obowiązkowego wyposażenia pojazdu. Narzuca ją Unia Europejska. Czy nowe wyposażenie podwyższy ceny aut z salonu? I co z używanymi pojazdami?
Budżet UE na 2024 r. Na posiedzeniu plenarnym w Strasburgu, Parlament Europejski przyjął budżet Unii Europejskiej na 2024 rok, który ostatecznie wynosi 189,4 mld euro. Oznacza to wzrost o około 2,8 mld euro w porównaniu z budżetem na rok 2023.
Parlament Europejski w przyjętej w środę 22 listopada 2023 r. rezolucji opowiedział się za zmianą traktatów unijnych. W głosowaniu 291 europosłów było za, 274 przeciw, a 44 wstrzymało się od głosu. Jak głosowali polscy europosłowie? Jak komentują proponowane zmiany traktatów polscy politycy?
Rada UE przyjęła nowe przepisy zmieniające dyrektywę z 2010 r. dotyczącą wdrażania inteligentnych systemów transportowych. Aktualizacja rozwiązań sprzed trzynastu lat była konieczna, aby dostosować jej zapisy do aktualnych standardów technologicznych, przyspieszyć transformację cyfrową i wesprzeć europejską mobilność.
Centralizacja Unii Europejskiej. Ewentualne wprowadzenie w życie planowanych zmian w traktatach UE miałoby daleko idące skutki – oczywiste dla samej Unii, a potencjalnie niebezpieczne dla Polski. Tak uważają przedsiębiorcy ZPP w swoim memorandum ws. propozycji zmian traktatów unijnych, wskazując m.in. na system podatkowy.
AI Act to projekt regulacji dotyczącej sztucznej inteligencji, która we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej wprowadzi jednolite prawo związane z tym obszarem. Celem jest stworzenie takich ram prawnych, aby rozwiązania bazujące na mechanizmach sztucznej inteligencji były godne zaufania i zgodne z wartościami oraz prawami obowiązującymi w UE. Co szczególnie istotne, rozporządzenie ma też chronić zdrowie oraz bezpieczeństwo obywateli.
Ministerstwo infrastruktury postanowiło na koniec kadencji określić zasady pilotowania pojazdów nienormatywnych. W Dzienniku Ustaw pojawiło się zatem nowe rozporządzenie. To mówi o zasadach przejazdu, wyposażeniu pojazdów pilotujących i obowiązkach pilota. Będzie obowiązywać od połowy lutego 2024 r.
Powodem protestów polskich przewoźników na granicy z Ukrainą są przyczyny leżące, albo po stronie ukraińskiej, albo po stronie UE - podkreślił w czwartek minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Dodał, że oczekiwanie, aby polski rząd przerwał protest są niezgodne z demokratycznymi zasadami.
Loty krajowe w 2023 r. Do jakich miast Polacy latali najchętniej? Które połączenia były najbardziej korzystne finansowe, a które najdroższe? W artykule raport podsumowujący krajowe loty mijającego roku.
Wielka Brytania wprowadza od 2024 roku nowe przepisy, które dotyczą schodzonych mięs mielonych i przetworów mięsnych. Firmy transportowe będą musiały posiadać odpowiednie certyfikaty. Przewoźnicy muszą liczyć się z dodatkowymi kontrolami na granicy.
Komisja Europejska przedstawiła 8 listopada 2023 r. sprawozdanie ze stanu przygotowań Ukrainy do członkostwa w Unii Europejskiej. Zarekomendowała rozpoczęcie negocjacji akcesyjnych z tym państwem.
Budynki w Unii Europejskiej zużywają więcej energii niż jakikolwiek inny sektor, w tym transport czy przemysł. Ogrzewanie, chłodzenie i zapewnianie ciepłej wody w obiektach to aż 80% mocy, którą zużywają obywatele. Potrzebne są zdecydowane działania w kierunku zeroemisyjności – jak wskazują eksperci, pomóc mogą w tym... same budynki. W najbliższej przyszłości będą one wytwarzały energię ze źródeł odnawialnych, magazynowały ją i inteligentnie dystrybuowały. Co popchnie właścicieli do zmian?
Jaki powinien być zbiorowy transport przyszłości? Czym jest nowa mobilność? Dlaczego trzeba zmienić nie tylko system transportowy w miastach ale i wewnętrzne przekonania i przyzwyczajenia.
Transfery środków z Unii Europejskiej do Polski we wrześniu wyniosły 337,57 mln euro - podało Ministerstwo Finansów.
Komisja Spraw Konstytucyjnych Parlamentu Europejskiego (AFEC) przyjęła w głosowaniu w dniu 25 października 2023 r. sprawozdanie zalecające zmianę unijnych traktatów. Za przyjęciem raportu głosowało 20 członków AFEC, sześciu było przeciw.
Obwieszczenie MF dotyczące stawek minimalnych podatku od środków transportowych na 2024 rok zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Jaka jest wysokość tych stawek, pokazują tabele zawarte w artykule.
Problem ostatniej mili lub ostatniego kilometra odnosi się do wyzwań związanych z przemieszczaniem się na krótkie dystanse, które stanowią początek lub koniec dłuższej podróży, na przykład pomiędzy domem a najbliższą stacją metra czy przystankiem autobusowym. Jest to koncepcja szczególnie ważna w kontekście logistyki oraz transportu miejskiego.
Ruszył proces legislacyjny w Radzie UE, który ma doprowadzić do planowanej od dawna reformy Unii Celnej. Zakłada ona usprawnienie pracy nie tylko organów celnych, ale i importerów. – Uproszczenie procedur, cyfryzacja, wdrożenie nowych programów, w tym „Trust & Check” mają wzmocnić bezpieczeństwo procesów celnych, a jednocześnie ułatwić przepływ towarów – wyjaśnia Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.
Funkcjonariusze KAS, podczas monitorowania drogowego przewozu towarów, wykryli niezgłoszony transport gazu. Kierowca skontrolowanej cysterny przewoził ponad 20 ton gazu.
Polski podatnik wykonał w sierpniu usługę transportu towarów spożywczych na trasie Ukraina-Polska na zlecenie polskiego podatnika. Czy można ją uznać za transport międzynarodowy? Jak rozliczyć? W jakich pozycjach pliku JPK_V7 należy ująć tę sprzedaż?
Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen powiedziała w środę 11 października 2023 r., że pomoc humanitarna Unii Europejskiej dla narodu palestyńskiego nie podlega dyskusji, ale UE musi dokonać przeglądu pomocy finansowej.
REKLAMA