Assistance już nawet do polis OC komunikacyjnego

Nie ma już chyba na rynku oferty AC komunikacyjnego, która – czy to gratis, czy za dodatkową opłatą – nie zawierałaby pakietu assistance. Coraz częściej też słychać, że kolejne towarzystwo również w ramach polisy OC gwarantuje pomoc w razie problemów na drodze.
W przypadku ofert dołączanych w cenie polisy OC komunikacyjnego, trzeba jednak mieć świadomość, że ich zakres jest mocno ograniczony. Od początku tego roku nasz największy ubezpieczyciel, czyli PZU, promuje swój wariant Mini Assistance Polska. Wcześniej takie oferty wprowadziły m.in. Compensa czy Warta. Jego zaletą ma być to, że obejmuje o­n również poszkodowanego przez posiadacza polisy tego towarzystwa. Obaj nie mają jednak co liczyć na szczególne bonusy, bo zwykle jest to tylko pomoc w razie wypadku. Mało tego, na przykład w Warcie posiadacz polisy może liczyć na pokrycie kosztów holowania tylko do 75 dolarów, a w przypadku osoby poszkodowanej nie ma takiego limitu. W PZU jest nieco inaczej, bo dla obu limit wynosi 400 zł w przypadku holowania do najbliższego warsztatu lub 600 zł w przypadku holowania do miejsca zamieszkania. W Compensie, bez względu na to, czyj pojazd i gdzie jest holowany, limit wynosi 100 euro.
Warto zauważyć, że w przypadku poszkodowanego wyznaczanie takich limitów nie ma mocy prawnej.

Poszkodowany bez limitu

Zgodnie z prawem, poszkodowany może żądać od towarzystwa wystawiającego polisę OC sprawcy wypadków zwrotu kosztów holowania do dowolnego miejsca. Oczywiście tylko wtedy, gdy jest to racjonalne i samochód trafia np. do miejsca zamieszkania klienta lub położonego w pobliżu warsztatu, w którym klient chce naprawiać samochód. Ubezpieczyciele zresztą nie twierdzą, że nie będą pokrywać wyższych kosztów, jeśli tylko będą o­ne uzasadnione. Żeby uniknąć takich komplikacji i zarzutów, wspomniana Warta nie wprowadza limitu na holowanie pojazdu poszkodowanego.
Takie assistance będzie coraz częściej dodawane do OC, bo dla towarzystwa oznacza to możliwość kontroli wydatków na holowanie rozbitych aut. Jeśli do rzecznika ubezpieczonych trafia sprawa sporna dotycząca holowania, to zwykle dotyczy o­na zawyżonych – zdaniem towarzystwa – jego kosztów przez holownik, który pojawił się na miejscu zdarzenia. Jeśli do wypadku przyjeżdża holownik z firmy, która współpracuje z towarzystwem, wtedy te koszty są znacznie niższe. Odpada wtedy możliwość sporu z klientem.
KIEDY ASSISTANCE ZADZIAŁA ZA GRANICĄ

• Compensa – w wariancie TOP, bez opłaty dodatkowych składek,
• Generali – wariant Lux, składka roczna 156 zł. Na 3 dni – 16 zł, na 7 dni – 22 zł, na 15 dni – 31 zł, na 30 dni – 47 zł, za każde kolejne 30 dni, 31 zł. Wariant dostępny też dla osób niebędących klientami firmy za 480 zł.
• Ergo Hestia – zakres assistance zależy od warunków polisy AC, jeśli ta obejmuje szkody za granicą, bez opłaty dodatkowej składki zadziała tam również assistance.
• PZU – Assistance Polska, dodawane do AC nie działa za granicą. Konieczne wykupienie polisy Moto-Assistance. W Wariancie Standard będzie o­na kosztowała dla samochodu o pojemności od 1251 do 1500 cm3: na 7 dni – 4 euro, na 15 dni – 6,4 euro, na miesiąc – 8,45 euro, a na rok – 63,35 euro. Polisę mogą kupić również osoby ubezpieczone w innych towarzystwach.
• Uniqa – wariant Auto Plus24service, bez dodatkowych składek.
• Warta – w wariancie B (składka roczna 14,18 euro), w wariancie C (składka roczna 33,75 euro) oraz w wariancie D (składka 5,4 euro, 8,40 euro i 10,40 euro, za odpowiednio 15, 30 lub 60 dni ochrony).

Czasem trzeba zapłacić

To, za co w przypadku posiadaczy polis OC komunikacyjnego trzeba dodatkowo zapłacić (np. W PZU czy Compensie 49 zł, a w Warcie od 10,8 euro do 33,75 euro), w przypadku polis AC jest zwykle gratis, czy może lepiej – już uwzględnione w cenie polisy AC. Dochodzi do tego, że np. w Ergo Hestii czy Compensie warunki ubezpieczenia assistance stanowią część warunków AC komunikacyjnego. W pozostałych przypadkach warunki są oddzielne. Daje to możliwość sprzedaży takich produktów również osobom, które nie mają polisy w danym towarzystwie. Jak widać z naszych zestawień (szczegóły patrz obok), taką możliwość dają Generali czy Warta. Jednak o ile w przypadku np. Warty ceny takich polis nie są wysokie, o tyle w Generali stawki są wręcz zaporowe – za najtańszy wariant trzeba zapłacić nawet 180 zł rocznie, być może dlatego, że towarzystwo uzależnia składkę od wieku pojazdu, a symulacja dotyczyła auta z 1999 roku. W przypadku PZU assistance bez konieczności posiadania polisy AC w tej firmie możemy kupić tylko w zakresie obejmującym również zagranicę.

JAKI ZAKRES USŁUG ASSISTANCE DO POLISY OC

• Compensa – gratis assistance w wariancie Baza, daje pomoc tylko w razie wypadku. Obejmuje pokrycie kosztów usprawnienia pojazdu na miejscu (do 50 euro) lub holowania, jeśli jazda nie jest możliwa (do 100 euro). Obejmuje posiadacza polisy i poszkodowanego. Pomoc w razie awarii jest dostępna w wariancie Top, który do polisy OC kosztuje 49 zł rocznie.
• PZU – gratis assistance w wariancie Mini, obejmuje zarówno posiadacza polisy, jak i poszkodowanego. Gwarantuje organizację i pokrycie kosztów naprawy na miejscu zdarzenia (do 400 zł) oraz holowanie w razie wypadku (do 600 zł). Dodatkowo usługi informacyjne, między innymi przekazanie wiadomości osobie wskazanej przez kierowcę o telefonach pomocy drogowej i odpłatnej pomocy. Można dokupić pełny wariant Assistance Polska za 49 zł.
• Warta – gratis assistance w wariancie S1, obejmuje pokrycie kosztów holowania w razie wypadku, dla poszkodowanego bez limitu, dla posiadacza polisy 75 dolarów. Dodatkowo usługi informacyjne o najbliższych warsztatach, organizacja przyjazdu pomocy drogowej (przyjazd na koszt klienta) czy pomoc w zagospodarowaniu rozbitego pojazdu. Szersze warianty w cenie od 10,80 euro do 33,75 euro.)

ILE ZA ASSISTANCE DO AC

• Compensa – bez dodatkowej składki wariant podstawowy, wariant TOP 49 zł rocznie.
• Ergo Hestia – bez dodatkowej składki wariant podstawowy, za zakres rozszerzony 100 zł.
• Generali – Assistance Standard, bez dodatkowej składki. Za wariant Komfort – 30 zł składki rocznej, za wariant Lux – 150 zł rocznie. Osoby nie będące klientami mogą kupić polisę assistance w wariancie Standard za 180 zł rocznie, Komfort – 240 zł rocznie, Lux – 480 zł rocznie (dla samochodu z 1999 roku).
• PZU – Assistance Polska, bez dodatkowej składki.
• Uniqa – wariant Auto Plus24service, brak dodatkowej składki.
• Warta – Warianty A, B, C od 10,8 euro do 33,75 euro rocznie, możliwe też wykupienie polisy krótkoterminowej na 15, 30 lub 60 dni za odpowiednio 5,40 euro, 8,40 euro i 10,40 euro. Uwaga! polisy dostępne również dla posiadających polisy OC i AC w innych towarzystwach, ale tylko dla samochodów nie starszych niż 10-letnie.

DLACZEGO TOWARZYSTWA PROMUJĄ ASSISTANCE

W oficjalnych komunikatach ubezpieczyciele podają, że wprowadzając assistance, kierują się dbałością o klienta. I tak w części rzeczywiście jest, bo teraz nie zostajemy z rozbitym czy zepsutym samochodem w szczerym polu bez pomocy, co zdecydowanie wpływa na naszą ocenę jakości usług towarzystw.
W wysyłaniu na miejsce zdarzenia swojego przedstawiciela mają o­ne jednak też swój interes: ograniczenie wyłudzeń. Pojawia się o­n w kilka, kilkanaście minut od zgłoszenia szkody, ogląda samochody, robi zdjęcia, więc możliwość upozorowania wypadku jest już mniejsza. Dlatego jeśli mamy polisę gwarantującą pomoc w razie wypadku i nie skorzystamy z niej, towarzystwo może to potraktować jako sygnał, że może mieć do czynienia z próbą oszustwa. Powoduje to automatycznie skierowanie danej szkody na inną „ścieżkę” likwidacji szkód, jest o­na dokładniej analizowana i w efekcie klient dłużej czeka na pieniądze. Okazuje się więc, że korzystanie z usług assistance to nie tylko przywilej, ale też poniekąd obowiązek.

Co za to dostajemy

Na co możemy liczyć w tych wariantach dodawanych do AC? Jeśli wybierzemy najszerszy wariant, zakres pomocy obejmuje właściwie wszystkie zdarzenia, jakie mogą nastąpić w związku z poruszaniem się samochodem. Od pomocy w razie wypadku i awarii, przez wiele usług informacyjnych czy nawet pomocy medycznej. W zasadzie można stwierdzić, że zakres tych najszerszych wariantów prezentowany przez poszczególne towarzystwa jest bardzo podobny. Jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach. Przykre rozczarowanie przeżywają zwykle ci, którzy dzwonią po pomoc, a dostają informację, że jej nie uzyskają, bo... są za blisko domu. Tak zwykle jest w przypadku zdarzeń związanych z awarią. W razie wypadku nie ma problemu – assistance przyjedzie, nawet jeśli zderzyliśmy się kilka przecznic od miejsca zamieszkania. W przypadku awarii może to być już problem, bo na przykład PZU przyśle ekipę assistance, ale tylko wtedy, gdy zdarzenie ma miejsce w odległości powyżej 50 km od miejsca zamieszkania osoby mającej tytuł prawny do posiadania pojazdu. W Warcie ta odległość może wynosić 25 lub 50 kilometrów, w zależności od wykupionego wariantu. Z kolei w Allianz limit ten wynosi 30 km, przy czym przykład tego ubezpieczyciela pokazuje, że w tym zakresie będzie coraz lepiej. Limit ten nie obowiązuje bowiem w przypadku awarii ogumienia, wycieraczek, pasów bezpieczeństwa czy zatrzaśnięcia kluczyków wewnątrz pojazdu czy ich uszkodzenia. W takich wypadkach towarzystwo czy ściślej współpracujący z nim operator assistance udzieli pomocy nawet pod domem.

Marcin Jaworski
marcin.jaworski@infor.pl

Infor.pl
Ponad 8 tysięcy złotych. Tak będzie nowa pensja minimalna. Podwyżki dla setek tysięcy Polaków już od lipca
07 maja 2025

Blisko12 tysięcy złotych dla lekarzy, ponad 10 tysięcy dla pielęgniarek. Tak od lipca w służbie zdrowia wzrosną minimalne wynagrodzenia. Skąd te płace po nowemu? Ma to związek z podanym przez Główny Urząd Statystyczny komunikatem w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2024 roku, które wyniosło 8181,72 zł. Ta bazowa kwota będzie podstawą do ustalania płac w medycznej branży od lipca tego roku. Aktualnie wynosi ona 7155,48 zł, co oznacza wzrost o 1026,24 zł, czyli o 14,34 proc. w ujęciu rocznym. Daje to ponad 8 tysięcy złotych.

Łatwiejsza zmiana nazwiska po rozwodzie. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji
06 maja 2025

Łatwiejsza zmiana nazwiska po rozwodzie. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Za projekt odpowiedzialne było Ministerstwo Sprawiedliwości. Jest to część pakietu deregulacyjnego.

Aport przedsiębiorstwa do spółki z o.o. - wady i zalety
06 maja 2025

Wielu przedsiębiorców zaczyna od jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG), a z czasem – gdy firma się rozwija – decyduje się na zmianę formy prawnej. Jednym ze sposobów kontynuowania działalności w formie spółki z o.o. jest wniesienie przedsiębiorstwa jako aportu.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy
06 maja 2025

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Składka zdrowotna. Bernatowicz: Wnioskowaliśmy o podpisanie ustawy (...) jest to "mniejsze zło", które pozwoli choć trochę ulżyć przedsiębiorcom skrzywdzonym "Polskim Ładem"
06 maja 2025

Po wczorajszym spotkaniu przedstawicieli strony społecznej RDS z prezydentem Andrzejem Dudą, prezydent podjął decyzję o zawetowaniu ustawa o obniżeniu składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Prezes ZP BCC Łukasz Bernatowicz przekazał, że wnioskowali o podpisanie ustawy, gdyż w ich ocenie jest "mniejszym złem".

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis
06 maja 2025

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Karty lunchowe a ZUS: jak zgodnie z prawem korzystać z benefitów i zwolnienia ze składek?
06 maja 2025

Karty lunchowe na zakup posiłków to popularny benefit, który przynosi korzyści zarówno pracownikom, jak i pracodawcom. Firmy dzięki nim mogą uniknąć opłacania składek ZUS, ale tylko pod pewnymi warunkami. Co trzeba wiedzieć, by wszystko odbywało się zgodnie z prawem?

Nawet 347 zł miesięcznie dofinansowania z PFRON do opieki na dziecko
06 maja 2025

Maksymalnie 347 zł miesięcznie mogą uzyskać osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności. Trwa jeszcze nabór wniosków. Kto może ubiegać się o taką pomoc?

Jest weto prezydenta! Andrzej Duda zawetował ustawę obniżającą składkę zdrowotną dla przedsiębiorców
06 maja 2025

Prezydent Andrzej Duda zawetował ustawę zakładającą obniżenie składki zdrowotnej dla firm. Kancelaria Prezydenta uzasadniła decyzję brakiem konsultacji społecznych i wątpliwościami konstytucyjnymi. Zmiana miała objąć 2,5 mln przedsiębiorców i kosztować budżet państwa 4,6 mld zł.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?
06 maja 2025

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

pokaż więcej
Proszę czekać...