Wydanie świadectwa pracy

Pracodawca obowiązany jest wydać pracownikowi świadectwo pracy niezwłocznie w razie rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. Jednak niejednokrotnie pracodawca odmawia wydania świadectwa lub wydaje niewłaściwy dokument. W takiej sytuacji pracownik może żądać sprostowania świadectwa pracy oraz stosownego odszkodowania.
Pracodawca nie może uzależnić wydania świadectwa pracy od spełnienia przez pracownika jakichkolwiek warunków, np. uprzedniego rozliczenia z delegacji służbowej, zwrotu pożyczki udzielonej z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, wypełnienia karty obiegowej, zwrotu samochodu czy telefonu służbowego. Pracodawca, który wbrew obowiązkowi nie wydaje pracownikowi świadectwa pracy, popełnia wykroczenie i podlega karze grzywny (art. 282 par. 1 pkt 3 k.p.).

Doręczenie świadectwa

Pracodawca powinien wydać świadectwo pracy pracownikowi lub osobie upoważnionej w dniu, w którym następuje rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy, czyli w ostatnim dniu pracy. Jeżeli wydanie świadectwa w tym terminie nie jest możliwe (np. pracownik jest nieobecny w pracy z powodu choroby, osoba upoważniona nie zgłosiła się po odbiór świadectwa pracy); pracodawca, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia ustania stosunku pracy, przesyła świadectwo pracy pracownikowi lub tej osobie za pośrednictwem poczty albo doręcza go w inny sposób, np. poprzez gońca, firmę kurierską.
PRZYKŁAD
Pracodawca wysłał świadectwo pracy na adres wskazany przez pracownika. Okazało się, że jest o­n nieaktualny. Pracownik zmienił bowiem miejsce zamieszkania i nie zawiadamiał o tym pracodawcy. W takim przypadku świadectwo pracy uznaje się za doręczone, a dokument pozostawia się w aktach osobowych pracownika z odpowiednią adnotacją, np. „świadectwo pracy nie zostało doręczone pracownikowi ze względu na zmianę jego miejsca zamieszkania, o której nie poinformował pracodawcy”.

Kiedy na wniosek

Obowiązek wydania świadectwa pracy nie jest uzależniony od żądania pracownika. Pracownik nie musi składać wniosku o wydanie świadectwa pracy. Obowiązek ten powstaje bowiem z mocy prawa. W jednym tylko przypadku wydanie świadectwa pracy zależy od wniosku pracownika – gdy dotychczasowy pracodawca nawiązuje z pracownikiem kolejną umowę o pracę bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej umowy.
PRZYKŁAD
Pracodawca po umowie na okres próbny nawiązuje z pracownikiem umowę na czas nieokreślony. W takiej sytuacji wydanie świadectwa pracy następuje na żądanie pracownika. Pracownik powinien zgłosić pracodawcy żądanie wydania świadectwa pracy najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, w którym następuje rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy.

W przypadku wygaśnięcia stosunku pracy z powodu śmierci pracownika, pracodawca sporządza świadectwo pracy i włącza je do akt osobowych zmarłego pracownika. Na wniosek członka rodziny lub innej osoby będącej spadkobiercą zmarłego pracownika, pracodawca może wydać im świadectwo pracy.

Wydawanie odpisów

Pracodawca sporządza kopię świadectwa pracy, którą przechowuje w części C akt osobowych pracownika. W uzasadnionych przypadkach pracodawca wydaje odpis świadectwa pracownikowi, osobie upoważnionej przez pracownika lub członkowi rodziny (spadkobiercy) zmarłego pracownika, np. gdy świadectwo pracy uległo zniszczeniu wskutek pożaru w domu pracownika lub zostało ukradzione.

Treść świadectwa pracy

Świadectwo pracy ma charakter informacyjny. Dane w nim zawarte kształtują sytuację prawną pracownika w nowym miejscu pracy oraz mają wpływ na nabycie uprawnień pracowniczych u kolejnego pracodawcy i uprawnień z ubezpieczenia społecznego. Szczegółową treść świadectwa pracy określa rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz.U. nr 60, poz. 282 z późn. zm.). W związku z tym w świadectwie pracy nie można podawać innych informacji niż wskazane w przepisach prawa, w szczególności niedopuszczalne jest zamieszczanie jakichkolwiek elementów ocennych pracownika.
Pracownik może domagać się sprostowania świadectwa pracy, czyli zmiany jego treści niezgodnej z przepisami prawa pracy. Jeżeli pracodawca zamieścił informacje nieprawdziwe, niepełne lub nieprzewidziane przepisami prawa (zbędne), pracownik ma prawo w ciągu 7 dni od otrzymania świadectwa pracy wystąpić do pracodawcy z wnioskiem o sprostowanie świadectwa (postępowanie wewnątrzzakładowe). Pouczenie o możliwości wystąpienia z takim żądaniem pracodawca zamieszcza na końcu świadectwa pracy.
Pracodawca ma obowiązek rozpatrzyć wniosek pracownika i zawiadomić o podjętej decyzji w ciągu 7 dni od jego otrzymania. W razie uwzględnienia wniosku, pracodawca wydaje pracownikowi w tym terminie nowe świadectwo pracy. W przypadku nieuwzględnienia wniosku o sprostowanie świadectwa pracy, pracodawca zawiadamia pracownika na piśmie o swojej negatywnej decyzji. Pracownikowi przysługuje prawo wystąpienia do sądu pracy z żądaniem sprostowania świadectwa pracy w terminie 7 dni od daty zawiadomienia o odmowie.

Prawo do odszkodowania

Pracownikowi przysługuje roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez pracodawcę wskutek niewydania w terminie (czyli w ciągu 7 dni od dnia ustania stosunku pracy) lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy (tj. nieprawdziwego, niekompletnego lub zawierającego zbędne informacje). Jeżeli pracodawca dobrowolnie nie zaspokoi roszczenia, pracownik może wystąpić do sądu pracy. Przed wystąpieniem do sądu pracy pracownik musi wyczerpać tryb postępowania wewnątrzzakładowego. Szkoda pracownika w takim przypadku może polegać na pozostawaniu przez pewien czas bez pracy. Odszkodowanie przysługuje w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy, nie dłuższy jednak niż 6 tygodni.
PRZYKŁAD
Pracodawca zrezygnował z zatrudnienia pracownika z powodu niemożliwości wykazania przez niego posiadania doświadczenia zawodowego na określonym stanowisku pracy. Informacje te wynikałyby ze świadectwa pracy wydanego przez ostatniego pracodawcę. Niestety nie sporządził o­n świadectwa pracy. Z tego powodu pracownik stracił szansę na zatrudnienie i pozostaje bez pracy. Poniósł więc szkodę i może wystąpić z roszczeniem o odszkodowanie na podstawie art. 99 k.p.

Ewa Wronikowska


Infor.pl
Ponad 8 tysięcy złotych. Tak będzie nowa pensja minimalna. Podwyżki dla setek tysięcy Polaków już od lipca
07 maja 2025

Blisko12 tysięcy złotych dla lekarzy, ponad 10 tysięcy dla pielęgniarek. Tak od lipca w służbie zdrowia wzrosną minimalne wynagrodzenia. Skąd te płace po nowemu? Ma to związek z podanym przez Główny Urząd Statystyczny komunikatem w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2024 roku, które wyniosło 8181,72 zł. Ta bazowa kwota będzie podstawą do ustalania płac w medycznej branży od lipca tego roku. Aktualnie wynosi ona 7155,48 zł, co oznacza wzrost o 1026,24 zł, czyli o 14,34 proc. w ujęciu rocznym. Daje to ponad 8 tysięcy złotych.

Łatwiejsza zmiana nazwiska po rozwodzie. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji
06 maja 2025

Łatwiejsza zmiana nazwiska po rozwodzie. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Za projekt odpowiedzialne było Ministerstwo Sprawiedliwości. Jest to część pakietu deregulacyjnego.

Aport przedsiębiorstwa do spółki z o.o. - wady i zalety
06 maja 2025

Wielu przedsiębiorców zaczyna od jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG), a z czasem – gdy firma się rozwija – decyduje się na zmianę formy prawnej. Jednym ze sposobów kontynuowania działalności w formie spółki z o.o. jest wniesienie przedsiębiorstwa jako aportu.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy
06 maja 2025

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Składka zdrowotna. Bernatowicz: Wnioskowaliśmy o podpisanie ustawy (...) jest to "mniejsze zło", które pozwoli choć trochę ulżyć przedsiębiorcom skrzywdzonym "Polskim Ładem"
06 maja 2025

Po wczorajszym spotkaniu przedstawicieli strony społecznej RDS z prezydentem Andrzejem Dudą, prezydent podjął decyzję o zawetowaniu ustawa o obniżeniu składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Prezes ZP BCC Łukasz Bernatowicz przekazał, że wnioskowali o podpisanie ustawy, gdyż w ich ocenie jest "mniejszym złem".

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis
06 maja 2025

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Karty lunchowe a ZUS: jak zgodnie z prawem korzystać z benefitów i zwolnienia ze składek?
06 maja 2025

Karty lunchowe na zakup posiłków to popularny benefit, który przynosi korzyści zarówno pracownikom, jak i pracodawcom. Firmy dzięki nim mogą uniknąć opłacania składek ZUS, ale tylko pod pewnymi warunkami. Co trzeba wiedzieć, by wszystko odbywało się zgodnie z prawem?

Nawet 347 zł miesięcznie dofinansowania z PFRON do opieki na dziecko
06 maja 2025

Maksymalnie 347 zł miesięcznie mogą uzyskać osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności. Trwa jeszcze nabór wniosków. Kto może ubiegać się o taką pomoc?

Jest weto prezydenta! Andrzej Duda zawetował ustawę obniżającą składkę zdrowotną dla przedsiębiorców
06 maja 2025

Prezydent Andrzej Duda zawetował ustawę zakładającą obniżenie składki zdrowotnej dla firm. Kancelaria Prezydenta uzasadniła decyzję brakiem konsultacji społecznych i wątpliwościami konstytucyjnymi. Zmiana miała objąć 2,5 mln przedsiębiorców i kosztować budżet państwa 4,6 mld zł.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?
06 maja 2025

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

pokaż więcej
Proszę czekać...