Źle sporządzone świadectwo pracy koniecznie trzeba poprawić

Świadectwo pracy zawiera m.in. informacje o sposobie rozstania z firmą, co dla następnego pracodawcy może mieć niemałe znaczenie. Także o tym, jakich praw pracownik w pełni nie wykorzystał. Dlatego trzeba walczyć o sprostowanie każdego błędnego zapisu.

Niezwłocznie – w takim czasie pracodawca musi wydać świadectwo pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy. Nie może nawet powiedzieć pracownikowi, że otrzyma dokument pod warunkiem, że najpierw rozliczy się z zakładem, na przykład z powierzonego mu mienia służbowego.

Ścisła lista informacji

Regulacje dotyczące wydawania świadectwa pracy są bezwzględne także w przypadku innych obowiązków pracodawcy z tym związanych. Przede wszystkim nie może o­n podawać w tym dokumencie dowolnych danych. Są o­ne w przepisach ściśle określone. Dotyczą głównie okresu i rodzaju wykonywanej pracy, trybu zakończenia umowy, wykorzystanych urlopów, danych stanowiących podstawę do uprawnień z ubezpieczenia społecznego. Nic ponadto, co mówią przepisy, znaleźć się w świadectwie nie może. Co ważne, nie ma w nim w ogóle miejsca na opinię o pracowniku.
Każda z informacji wymaganych na świadectwie pracy ma swoje znaczenie. Tryb rozwiązania umowy o pracę z pewnością będzie analizowany przez kolejnego pracodawcę. Nad rozstaniem za porozumieniem stron raczej przejdzie do porządku dziennego, ale już rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia, i to z winy pracownika, z pewnością da mu wiele do myślenia. W konsekwencji, może oznaczać przekreślenie szansy na zatrudnienie w nowej firmie – nawet jeżeli informacja o takim trybie rozwiązania stosunku pracy nie odpowiada faktom. Słowne zapewnienia, że świadectwo zawiera nieprawdę, na pewno nikogo do tego nie przekonają. Musi być potwierdzenie na piśmie, a więc świadectwo trzeba zmienić. Trzeba to zrobić także wtedy, gdy błędy dotyczą innych danych, na przykład wykorzystanego urlopu. Jeśli według dokumentu pracownik był na urlopie dłużej niż w rzeczywistości, następny pracodawca przyzna mu krótszy urlop niż mu się tak naprawdę należy. Z kolei błędne informacje o okresach nieskładkowych przypadających w okresie zatrudnienia będą miały wpływ na ustalenie w przyszłości prawa do emerytury czy renty.
WAŻNE

W przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia umowy o pracę z pracownikiem, z którym dotychczasowy pracodawca zawiera kolejną umowę o pracę tuż po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej, pracodawca nie ma obowiązku wydać świadectwa pracy. Musi to zrobić dopiero na żądanie pracownika, które powinno być zgłoszone najpóźniej dzień przed rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy.

Prawo do korekty

Przykładów na to, jak ważny jest każdy zapis w świadectwie pracy, można by mnożyć. Prawo daje jednak pracownikowi możliwość domagania się naprawienia błędów. Kodeks pracy mówi, że pracownik może w ciągu 7 dni od otrzymania świadectwa pracy wystąpić z wnioskiem do pracodawcy o sprostowanie świadectwa. Należy zrobić to na piśmie. Jeżeli pracodawca uzna swój błąd i postanowi go naprawić, w ciągu 7 dni od otrzymania wniosku powinien wydać nowe świadectwo pracy, a stare usunąć z akt i zniszczyć. W takim samym terminie i na piśmie pracownik powinien być powiadomiony o negatywnym rozpatrzeniu wniosku. Wtedy w ciągu kolejnych 7 dni (czyli od otrzymania odmowy), ma o­n prawo wystąpienia do sądu pracy z żądaniem sprostowania świadectwa.
Uwzględnienie przez sąd powództwa o sprostowanie świadectwa pracy jest równoznaczne z obowiązkiem wydania przez pracodawcę – niezwłocznie – nowego dokumentu, ale nie później jednak niż w ciągu 3 dni od dnia uprawomocnienia się orzeczenia w tej sprawie. I w takim przypadku błędne świadectwo pracy musi być usunięte z akt osobowych i zniszczone.

Nie takie wypowiedzenie

Nieco inaczej pracodawca musi uwzględnić w świadectwie pracy orzeczenia sądowe związane z wypowiadaniem umów o pracę i zwolnieniami bez wypowiedzenia. W szczegółach wygląda to tak. Jeśli zapadło prawomocne orzeczenie sądu pracy o przywróceniu pracownika do pracy lub przyznaniu mu odszkodowania za niezgodne z prawem wypowiedzenie umowy o pracę lub jej rozwiązanie bez wypowiedzenia, to pracownik może zażądać uzupełnienia treści wydanego mu wcześniej świadectwa pracy o dodatkową informację o tym orzeczeniu. Pracodawca ma obowiązek to żądanie spełnić. Jeżeli natomiast wspomniane orzeczenie zapadło w związku z rozwiązaniem przez pracodawcę umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika (czyli tzw. zwolnieniem dyscyplinarnym), ale z naruszeniem przepisów o rozwiązywaniu w tym trybie umów, wówczas pracodawca jest obowiązany wydać pracownikowi nowe świadectwo pracy (stare zaś zniszczyć). Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym do kodeksu, w tym nowym świadectwie musi znaleźć się informacja o rozwiązaniu umowy o pracę za wypowiedzeniem dokonanym przez pracodawcę, ale z powołaniem art. 97 par. 3 kodeksu pracy. Wskazanie tego przepisu oznacza, że każdy, kto zapozna się z nim i z takim świadectwem, będzie wiedział, że tak naprawdę pracownik został zwolniony z jego winy, a więc dyscyplinarnie, tyle że naruszono przepisy o tym trybie rozwiązywania umów. Przywołany przepis z kodeksu mówi wprost: jeżeli z orzeczenia sądu pracy wynika, że rozwiązanie z pracownikiem umowy o pracę bez wypowiedzenia z jego winy nastąpiło z naruszeniem przepisów o rozwiązywaniu w tym trybie umów o pracę, pracodawca jest obowiązany zamieścić w świadectwie pracy informację, że rozwiązanie umowy o pracę nastąpiło za wypowiedzeniem dokonanym przez pracodawcę.

Roszczenie o odszkodowanie

Pracownikowi przysługuje roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez pracodawcę wskutek niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy. Ma o­n prawo do rekompensaty w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy z tego powodu, nie dłuższy niż 6 tygodni. Warto wiedzieć, że orzeczenie o odszkodowaniu za niewłaściwe świadectwo jest podstawą do jego zmiany. Ponadto, jak stwierdził Sąd Najwyższy w wyroku z 13 października 2004 r., pracownik może na podstawie art. 471 kodeksu cywilnego w związku z art. 300 k.p., dochodzić od pracodawcy naprawienia szkody wyrządzonej niewydaniem w terminie lub wydaniem niewłaściwego świadectwa pracy innej niż utrata zarobków w związku z pozostawaniem bez pracy (II PK 36/04, OSNP 2005/8/106).

CO ZAWIERA ŚWIADECTWO PRACY

W świadectwie pracy należy podać informacje o:
• okresie i rodzaju wykonywanej pracy,
• zajmowanych stanowiskach,
• trybie rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy, z podaniem podstawy prawnej,
• zajęciu wynagrodzenia za pracę w związku z postępowaniem egzekucyjnym.

Ponadto zamieszcza się informacje niezbędne do ustalenia uprawnień ze stosunku pracy i uprawnień z ubezpieczenia społecznego, dotyczące:
• wymiaru czasu pracy pracownika w czasie trwania stosunku pracy,
• urlopu wypoczynkowego wykorzystanego przez pracownika w roku, w którym ustał stosunek pracy,
• wykorzystania dodatkowego urlopu albo innego uprawnienia lub świadczenia, przewidzianego przepisami prawa pracy,
• należności ze stosunku pracy uznanych i niezaspokojonych przez pracodawcę do dnia ustania tego stosunku, z powodu braku środków finansowych,
• okresu korzystania z urlopu bezpłatnego i podstawy prawnej jego udzielenia,
• wykorzystanego urlopu wychowawczego,
• liczby dni, za które pracownik otrzymał wynagrodzenie za czas niezdolności do pracy w roku, w którym ustał stosunek pracy,
• wykorzystania w roku kalendarzowym, w którym ustał stosunek pracy, zwolnienia od pracy z tytułu opieki nad dzieckiem do lat 14,
• okresu, za który pracownikowi przysługuje odszkodowanie w związku ze skróceniem okresu wypowiedzenia umowy o pracę w związku z ogłoszeniem upadłości lub likwidacją firmy,
• okresu odbytej czynnej służby wojskowej lub jej form zastępczych,
• okresu wykonywania pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze,
• okresów nieskładkowych, przypadających w okresie zatrudnienia, którego dotyczy świadectwo pracy, uwzględnianych przy ustalaniu prawa do emerytury lub renty,
• danych, które są zamieszczane na żądanie pracownika, czyli informacje o wysokości składników wynagrodzenia oraz o uzyskanych kwalifikacjach.

Iwona Jackowska
Infor.pl
Ponad 8 tysięcy złotych. Tak będzie nowa pensja minimalna. Podwyżki dla setek tysięcy Polaków już od lipca
07 maja 2025

Blisko12 tysięcy złotych dla lekarzy, ponad 10 tysięcy dla pielęgniarek. Tak od lipca w służbie zdrowia wzrosną minimalne wynagrodzenia. Skąd te płace po nowemu? Ma to związek z podanym przez Główny Urząd Statystyczny komunikatem w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2024 roku, które wyniosło 8181,72 zł. Ta bazowa kwota będzie podstawą do ustalania płac w medycznej branży od lipca tego roku. Aktualnie wynosi ona 7155,48 zł, co oznacza wzrost o 1026,24 zł, czyli o 14,34 proc. w ujęciu rocznym. Daje to ponad 8 tysięcy złotych.

Łatwiejsza zmiana nazwiska po rozwodzie. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji
06 maja 2025

Łatwiejsza zmiana nazwiska po rozwodzie. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Za projekt odpowiedzialne było Ministerstwo Sprawiedliwości. Jest to część pakietu deregulacyjnego.

Aport przedsiębiorstwa do spółki z o.o. - wady i zalety
06 maja 2025

Wielu przedsiębiorców zaczyna od jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG), a z czasem – gdy firma się rozwija – decyduje się na zmianę formy prawnej. Jednym ze sposobów kontynuowania działalności w formie spółki z o.o. jest wniesienie przedsiębiorstwa jako aportu.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy
06 maja 2025

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Składka zdrowotna. Bernatowicz: Wnioskowaliśmy o podpisanie ustawy (...) jest to "mniejsze zło", które pozwoli choć trochę ulżyć przedsiębiorcom skrzywdzonym "Polskim Ładem"
06 maja 2025

Po wczorajszym spotkaniu przedstawicieli strony społecznej RDS z prezydentem Andrzejem Dudą, prezydent podjął decyzję o zawetowaniu ustawa o obniżeniu składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Prezes ZP BCC Łukasz Bernatowicz przekazał, że wnioskowali o podpisanie ustawy, gdyż w ich ocenie jest "mniejszym złem".

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis
06 maja 2025

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Karty lunchowe a ZUS: jak zgodnie z prawem korzystać z benefitów i zwolnienia ze składek?
06 maja 2025

Karty lunchowe na zakup posiłków to popularny benefit, który przynosi korzyści zarówno pracownikom, jak i pracodawcom. Firmy dzięki nim mogą uniknąć opłacania składek ZUS, ale tylko pod pewnymi warunkami. Co trzeba wiedzieć, by wszystko odbywało się zgodnie z prawem?

Nawet 347 zł miesięcznie dofinansowania z PFRON do opieki na dziecko
06 maja 2025

Maksymalnie 347 zł miesięcznie mogą uzyskać osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności. Trwa jeszcze nabór wniosków. Kto może ubiegać się o taką pomoc?

Jest weto prezydenta! Andrzej Duda zawetował ustawę obniżającą składkę zdrowotną dla przedsiębiorców
06 maja 2025

Prezydent Andrzej Duda zawetował ustawę zakładającą obniżenie składki zdrowotnej dla firm. Kancelaria Prezydenta uzasadniła decyzję brakiem konsultacji społecznych i wątpliwościami konstytucyjnymi. Zmiana miała objąć 2,5 mln przedsiębiorców i kosztować budżet państwa 4,6 mld zł.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?
06 maja 2025

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

pokaż więcej
Proszę czekać...