Rodzice nie wiedzą co dzieci robią w sieci

Tomasz Chojnowski
rozwiń więcej
inforCMS
Swoim dzieciom nie pozwalam akceptować kontaktów od osób, których nie znają. Jeśli chcą nawiązać z kimś relacje w sieci, muszą najpierw wymienić się danymi kontaktowymi na papierze - zdradza Roger Halbheer.

O kim można powiedzieć, że stał się ofiarą przemocy w internecie?

- W ostatecznym rozrachunku może to być każdy: dziecko, rodzic bądź każdy użytkownik sieci, który po niej serfuje. Problem ten nie ogranicza się do dzieci, jest znacznie szerszy i obejmuje większą liczbę osób. Również ja sam, jako konsument, nie chcę padać ofiarą tego typu zachowań. To nie tylko kwestia prawna, ale bardziej o charakterze społecznym: naszych oczekiwań z wejścia na jakąś stronę www. Najlepszym przykładem może być strona whitehouse.com, która de facto jest stroną pornograficzną, mimo że w tytule ma Biały Dom.

Czy jest pan ofiarą przemocy w internecie?

- Odpowiedź na to pytanie zależy od tego, jak zdefiniujemy ofiarę przemocy czy też przestępstwa w internecie. Ponieważ moja praca przynajmniej częściowo polega na rozpoznaniu i zaznajomieniu się z szarą strefą czy gospodarką podziemną, muszę być jej częścią. Stykam się więc z tym. Ryzyko, że wbrew moim chęciom natrafię na którąś ze stron zawierających przemoc lub treści pornograficzne - jest większe.

Jaką rolę firm IT i telekomunikacyjnych widzi pan w walce z przemocą w sieci i cyberprzestępcami? Jak przedsiębiorstwa IT powinny zwiększać bezpieczeństwo w internecie?

- Przede wszystkim musimy zapewnić technologię, która podniesie bezpieczeństwo użytkowników internetu: programy antywirusowe, łaty oprogramowania itd., itd.

Musimy też myśleć w perspektywie przyszłości: - tak, aby w wyścigu zbrojeń pomiędzy nami a przestępcami być jednak przed nimi. Właśnie opublikowaliśmy Białą Księgę dotyczącą bezpieczeństwa w sieci i tego, co będzie potrzebne w ciągu najbliższych pięciu, dziesięciu lat, by zapewnić bezpieczeństwo użytkowników internetu.

Co takiego będzie nam potrzebne, by internauci mogli czuć się bezpiecznie?

- Jeśli chodzi o technologie, widzimy potrzebę budowy zaufania: od sprzętu do użytkownika końcowego. Innymi słowy: muszę wiedzieć, czy mam zaufanie do oprogramowania, które działa na moim komputerze, i czy mam zaufanie do danych, które przechowuję na moim komputerze. Użytkownik musi ufać oprogramowaniu, jakie instaluje na swoim komputerze. Niezależnie od tego, jaka firma jest jego producentem.

Druga kwestia to połączenie technologii i polityki: weryfikacja tożsamości i ścieżka audytowa (ślad audytowy, który w ostatecznym rozrachunku jest podstawą do ścigania cyberprzestępców). Chodzi o to, żeby wiedzieć, kto i co zrobił w sieci. Musimy przy tym uwzględnić rzecz pozornie sprzeczną - kwestię zachowania prywatności i anonimowości. Są bowiem osoby, które chcą wypowiedzieć się publicznie, ale jednocześnie chcą zachować anonimowość.

Kolejną sprawą jest harmonizacja prawa, sposobu ścigania przestępców. Przestępczość jest dziś bowiem problemem globalnym...

Co mówi pan dzieciom i młodzieży, które siadają pierwszy raz przed komputerem i zaczynają korzystać z internetu?

- To zależy od wieku. Poza tym, jak mam być szczery, w wielu sprawach zacząłbym od ich rodziców. Komputer umieściłbym w takim pomieszczeniu, przez które ja - rodzic - często przechodzę (tak, żebym mógł widzieć, co moje dziecko robi na komputerze). Następnie zadbałbym o wszystkie typowe kroki mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa: regularną aktualizację oprogramowania, instalację oprogramowania antywirusowego.

Jeśli chodzi o dzieci: weźmy przykład chat-roomu. Swoim dzieciom nie pozwalam akceptować jakichkolwiek kontaktów od osób, których nie znają. Jeśli chcą nawiązać z kimś relacje w sieci, muszą najpierw wymienić się danymi kontaktowymi na papierze. Przypominam im również o nieujawnianiu w sieci swoich danych, adresu, nieuczestniczeniu w rozmowach w zamkniętych pokojach chatowych, nieprzesyłaniu plików graficznych czy zdjęć.

Podstawową kwestią jest jednak nawiązanie przez rodziców relacji wzajemnego zaufania pomiędzy dzieckiem a dorosłym opiekunem (rodzicem, nauczycielem). Chodzi o to, by w momencie, kiedy w sieci coś się wydarzy, dziecko przyszło z tym do mnie (jako swojego ojca, nauczyciela) i powiedziało, co się dzieje. Tutaj działa dokładnie ta sama zasada, co w przypadku, w którym ktoś daje mojemu dziecku cukierka czy ciastko na ulicy - chcę o tym wiedzieć.

W przypadku internetu bywa to trudniejsze, ponieważ rodzice zazwyczaj nie posługują się internetem tak biegle, jak ich dzieci. Mamy doświadczenie, jeśli chodzi o zapobieganie zagrożeniom fizycznym, z siecią jest inaczej. Zalecam rodzicom, aby aktywnie uczestniczyli w życiu swojego dziecka w sieci: muszą wiedzieć, z jakiego chata korzysta, z kim i o czym rozmawia. Po prostu: muszą wiedzieć, co dziecko robi.

Czy może w tym pomóc spisana umowa dziecko-rodzice? Do podpisywania takich kontraktów coraz częściej dorośli są namawiani...

- Bez wątpienia. Dzięki temu relacje stają się jasne, zasady są przejrzyste. Może to być dziwne, ale w naszym przypadku (jestem Szwajcarem i między nami są pewne różnice kulturowe) nie jest to nic nowego. Podobne umowy dziecko-rodzice spisuje się w życiu codziennym: jak należy zachowywać się przy stole, w jaki sposób należy ścielić łóżko. Umowa: jak korzystać z internetu, jest więc tylko rozszerzeniem pewnej zasady na nową dziedzinę...

Czy to działa?

- (śmiech) Czasem...

Dzięki takiemu kontraktowi zasady są bardzo przejrzyste i my, rodzice, również musimy ich przestrzegać. To umowa, która opisuje, czego oczekujemy od dzieci. Dzięki niej również dzieci wiedzą, czego mogą oczekiwać od nas...

Roger Halbheer, dyrektor ds. bezpieczeństwa na region Europy, Afryki i Bliskiego Wschodu w firmie Microsoft.

Fot. Wojciech Górski

 

Rozmawiał TOMASZ CHOJNOWSKI

ROGER HALBHEER

dyrektor ds. bezpieczeństwa na region Europy, Afryki i Bliskiego Wschodu w firmie Microsoft

Infor.pl
Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF
05 maja 2025

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Matura 2025 polski: tematy wypracowań
05 maja 2025

Jakie były dziś tematy wypracowań na maturze z języka polskiego na poziomie podstawowym? Jeden dotyczył motywu nadziei, a drugi błędnej oceny sytuacji. Niedługo poznamy pełne arkusze.

Niezdanie matury z jednego przedmiotu. Egzamin poprawkowy w 2025 czy 2026 roku?
05 maja 2025

Czy niezdanie matury z jednego przedmiotu pozwala na przystąpienie do egzaminu poprawkowego w sierpniu 2025 r.? Czy trzeba zdawać maturę po raz kolejny dopiero w 2026 roku?

Ile procent trzeba mieć, żeby zdać maturę?
05 maja 2025

Maturzyści pytają, ile procent trzeba mieć żeby zdać maturę. Próg zaliczeniowy dotyczy tylko matury z przedmiotów obowiązkowych. Nie ma wymaganego minimum przy przedmiotach dodatkowych, które są do wyboru.

PRL-owskie wywłaszczenia pod bloki nadal tematem w sądach
05 maja 2025

Lata 50., 60. i 70. przyniosły wiele wywłaszczeń pod budowane osiedla. Okazuje się, że spory prawne związane z tymi działaniami nadal goszczą na wokandzie.

Testy na maturze: "1984" G. Orwella, "Tango" S. Mrożka, "Rozmowy mistrza Polikarpa ze śmiercią", "Dziady" A. Mickiewicza, J. Kochanowski, Z. Herbert
05 maja 2025

Matura 2025 r. z języka polskiego, to podstawa programowa zmniejszona o 20%. Arkusz egzaminacyjny z języka polskiego na poziomie podstawowym. Co zawiera? Dwa testy: "Test – Język polski w użyciu" i "Test historycznoliteracki". Jest też zadanie: "Napisz wypracowanie na jeden temat wybrany z dwóch zaproponowanych."

Sejm na żywo 5 maja: Komisja śledcza ds. Pegasusa
05 maja 2025

Przesłuchanie nadinsp. Adama Cieślaka, Komendanta Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości.

Matura 2025: czas start! Ile minut trwa egzamin?
05 maja 2025

W poniedziałek 5 maja 2025 r. o godz. 9:00 ruszyły pierwsze egzaminy maturalne. Maturzyści piszą maturę z języka polskiego na poziomie podstawowym. Ile minut trwa matura z polskiego, a ile z matematyki? Do kiedy są matury? Kiedy będą wyniki matur?

Emerytura i renta po śmierci seniora. Kiedy można ją zatrzymać, a kiedy trzeba zwrócić. ZUS musi wypłacić świadczenie jeżeli zmarły nabył do niego prawo
05 maja 2025

ZUS informuje, że po śmierci osoby pobierającej emeryturę lub rentę, ZUS wstrzymuje wypłatę świadczeń, ponieważ prawo do nich wygasa. Jeśli jednak emerytura lub renta została wypłacona po śmierci, ale w miesiącu, w którym ta śmierć miała miejsce, nie zawsze jest konieczne zwracanie tych pieniędzy do ZUS-u. W niektórych sytuacjach rodzina może zatrzymać ostatnią wypłatę, o ile zmarły miał do niej prawo.

Ilu cudzoziemców pracuje w Polsce? Pochodzą z ponad 150 państw
05 maja 2025

Ilu cudzoziemców pracuje w Polsce? Jaki jest udział cudzoziemców w ogólnej liczbie pracujących?

pokaż więcej
Proszę czekać...