Jak trzymać na wodzy emocje w pracy

Sylwia Szykuła
rozwiń więcej
inforCMS
Zdarza się, że postępowanie szefa i współpracowników wywołuje w nas pozytywne emocje. Bywa jednak i tak, że ich zachowanie zupełnie wyprowadza nas z równowagi. Jak walczyć z takimi odczuciami?

W biurze nie powinno być miejsca na gwałtowne odczucia czy emocje, jednak i tutaj się one pojawiają. Istotne jest, jak sobie poradzimy z ich okazywaniem. Ważna jest w miarę obiektywna interpretacja określonej sytuacji, nazwanie problemów i świadomość, że inni również muszą je rozwiązywać.

Firma i emocje

W pracy spędzamy wiele godzin, tu wykorzystujemy swoją wiedzę, umiejętności, wzmacniamy poczucie wartości, czujemy się przynależni do grupy. Z pracy czerpiemy motywację do działania w innych sferach życia i otrzymujemy zapłatę, dzięki której zaspokajamy swoje potrzeby. Wpływ pracy na życie jest więc tak znaczący, że trudno temu zaprzeczać. Po pewnym czasie takie podejście może okazać się nawet zgubne. Popadniemy w rutynę i po drodze zagubimy swoje wartości i marzenia. Potrzebny jest tu złoty środek, który pozwoli nam czerpać z pracy przyjemność, ale i zachować dystans. Podobnie z emocjami - mogą pojawiać się podczas pracy i trzeba do nich podejść w racjonalny sposób. Tłumienie emocji może być przyczyną kłopotów rodzinnych i kłopotów ze zdrowiem (skoki ciśnienia, kołatania serca, bóle głowy). Jeśli coś lub ktoś nas zirytuje w autobusie, możemy z niego wysiąść, powiedzieć coś pod nosem i zapomnieć. W pracy musimy zostać i problem rozwiązać inaczej.

Oto potrzeby, które powinny być zaspokajane w pracy, a gdy to się nie dzieje, może dojść do poważnej frustracji:

• Uznanie. Pochwała ze strony szefa za wkład naszej pracy i dobrze wykonane zadania to motywacja do dalszych działań. W przypadku ciągłych pretensji, mimo naszych chęci i osiąganych wyników, tracimy zapał do pracy i przestaje ona przynosić efekty. Powstaje zniechęcenie.

• Przynależność do grupy. Większość osób potrzebuje kontaktów z innymi, a możliwość utożsamiania się z wartościami i celami danej grupy buduje naszą wartość. Brak kontaktu z grupą powoduje uczucie odrzucenia i obniża samoocenę.

• Wynagrodzenie. Chociaż o zarobkach w wielu firmach nie wolno mówić, wiele osób wie, ile zarabiają współpracownicy. Dzięki temu odczuwają zadowolenie, jeśli firma ich wysoko ceni, ale bywa odwrotnie - wiedza, że inni mają lepszą pensję za podobną pracę frustruje.

• Wykonywane zadania. Praca, która daje efekt i uznawana jest za niezbędną, pozwala czuć się nam niezastąpionym. Kolejną sprawą jest sprawiedliwy podział obowiązków pod względem trudności, terminowości i opłacalności (niestety, często na barki asystentek spada wiele czasochłonnych zadań, które następnego dnia niekoniecznie są aktualne). Zbyt wiele zadań wymagających pracy „po godzinach” i rezygnacji z posiłków lub odpoczynku, przy obserwacji nieprzemęczających się współpracowników, wywołuje złość.

• Odpowiedzialność i decyzyjność. Jeżeli szef nam ufa i przekazuje istotne zadania, pozwalając na podejmowanie ważnych decyzji, nasze samopoczucie polepsza się i czujemy się szanowani. Jeśli zaś wymaga się od nas zbyt wiele, obawiamy się popełnienia błędów i tego, że nie podołamy nadmiernym obowiązkom.

• Struktura firmy. Właściwa organizacja sprawia, że znamy swoje miejsce i zakres obowiązków, co daje nam poczucie bezpieczeństwa. Jej brak wywołuje chaos, gdyż nie wiemy, czego tak naprawdę się od nas oczekuje. Podobnie z formalnościami, dokumentami i raportowaniem. To pozwala na usystematyzowanie pracy, ale ich nadmiar drażni i sprawia, że czujemy, iż tracimy czas.

• Współpracownicy. Przyjemniej i wydajniej pracuje się w profesjonalnym i koleżeńskim zespole niż w miejscu, gdzie każdy dba o swój interes i stara się z innymi rywalizować. Złe kontakty ze współpracownikami powodują, że jesteśmy zirytowani i zmęczeni.

• Czas spędzany w firmie. Częste nadgodziny to brak czasu dla bliskich. Rodzi to negatywne emocje u nas i członków naszej rodziny. Pracoholizm powoduje nadmierne zmęczenie, objawy uzależnienia od firmy i niemoc czerpania radości z innych dziedzin życia niż praca.

• Wyjazdy służbowe. To urozmaicenie w pracy, które umożliwia poznawanie innych kultur i zasad biznesowych, ale ich nadmiar prowadzi do przemęczenia i pogorszenia relacji rodzinnych.

• Telefony i osobisty kontakt z klientami. Kontakty z ludźmi są pouczające, ale zbyt wiele zebrań i spotkań sprawia, że nie możemy wykonywać codziennych zadań.

• Poziom hałasu panujący w firmie oraz zbyt wiele osób na małej powierzchni może mieć zgubne skutki dla naszych emocji i wydajności w pracy.

Interpretacja wydarzeń

Jednym z podstawowych błędów, które wprowadzają nas w negatywny stan emocjonalny, jest nieumiejętna interpretacja wydarzeń. Ta sama sytuacja może być bowiem postrzegana na różne sposoby. Należy starać się nauczyć interpretacji, która wyeliminuje negatywne odczucia, myśli i zachowania.

Sytuacja:

Ważny klient spóźnia się na spotkanie.

Interpretacja nr 1:

Klient zignorował naszą firmę, bo stwierdził, że nie spełnia jego oczekiwań.

Reakcja nr 1:

Irytacja, zawód.

Interpretacja nr 2:

Klient się obraził, gdyż powinnam do niego zadzwonić z przypomnieniem terminu spotkania. Szef będzie miał do mnie pretensje.

Reakcja nr 2:

Smutek, strach, zdenerwowanie, poczucie winy, łzy.

Interpretacja nr 3:

Z pewnością są korki i klient zaraz przyjedzie.

Reakcja nr 3:

Spokój, więcej czasu na wykonanie zadań w oczekiwaniu na spotkanie.

Interpretacja nr 4:

Przyczyn spóźnienia może być wiele - zadzwonię i dowiem się, co się stało.

Reakcja nr 4:

Spokój, opanowanie, próba uzyskania konkretnej informacji.

Gdy rządzą nami emocje

Nadmierna emocjonalność prowadzi do problemów w domu i w pracy, zmian w sposobie myślenia, zachowania i postrzegania rzeczywistości. Istotny jest czas trwania sytuacji stresowych. Skutki długotrwałego funkcjonowania organizmu na „wysokich obrotach” bywają groźne:

• Problemy w pracy przekładają się na rodzinę, stłumione emocje przenosimy do domu.

• Nadmiernie emocjonalne zachowania w pracy zaczynają być surowo oceniane.

• Chaotyczność lub pobudzenie, brak kontroli nad sobą i otoczeniem, obniżenie samooceny, zaburzenia lękowe i depresyjne, bezsenność, mogą być początkiem problemów psychicznych.

• Emocje mogą doprowadzić do wielu dolegliwości: napięcia mięśni, bólu głowy, problemów z krążeniem, układem pokarmowym, obniżenia odporności.

Oto wydarzenie i wiele interpretacji, a co za tym idzie - nastrojów i ocen. Czarne scenariusze, nieadekwatne do sytuacji zachowania to znak, że nie umiesz radzić sobie w trudnych, stresujących momentach. Opisany problem występuje niemal codziennie i nie jest zbyt dotkliwy, a w pracy mamy do czynienia z dużo trudniejszymi. Trzeba nauczyć się w trudnych chwilach trzymać emocje na wodzy. Myśli wpływają na nastrój, a nastrój wpływa na zachowania. Musimy zdawać sobie sprawę, że to, w jaki sposób interpretujemy wydarzenia i w jaki sposób o nich myślimy, wpływa na nasze emocje, samopoczucie i kontakty z innymi. Zmiana w sposobie myślenia pomaga zachować zdrową reakcję, to ścieżka do sukcesu. Należy szerzej spojrzeć na dane wydarzenie lub rozpatrzyć dodatkowe elementy, które na to wydarzenie mogą wpłynąć. Zamiast wmawiać sobie: „Jestem beznadziejna, zrobiłam straszny błąd”, myśleć: „Zrobiłam błąd, ale większość wykonanych zadań uwieńczona była sukcesem. Błędy zdarzają się wszystkim”.

Pomocne okazać się też mogą plany działania. W przypadku trudnych problemów lub zadań należy skupić się na możliwościach ich rozwiązania. Wystarczy jasno wyznaczyć cel i sposoby, w jakie można go osiągnąć, rozpatrzyć kilka opcji i wybrać najlepszą. Racjonalny plan minimalizuje obawy, ponieważ daje poczucie dobrego przygotowania do określonej sytuacji.

Sylwia Szykuła

Infor.pl
Pilne! Nie będzie obniżki składki zdrowotnej. Weto prezydenta. Sejm nie ma szans na przegłosowanie prezydenta
06 maja 2025

Prezydent Andrzej Duda zawetował ustawę obniżającą składkę zdrowotną dla przedsiębiorców - poinformowała we wtorek szefowa kancelarii prezydenta Małgorzata Paprocka.

Matura 2025: matematyka [ODPOWIEDZI]
06 maja 2025

Matura z matematyki na poziomie podstawowym odbyła się dziś (6 maja 2025 r.) o godz. 9:00. Egzamin maturalny trwał 180 minut czyli 3 godziny. Jakie są odpowiedzi z matury? CKE udostępnia arkusze.

Matura 2025. Arkusze egzaminu maturalnego w 2025 r.: język łaciński i kultura antyczna
06 maja 2025

We wtorek, 6 maja 2025 r. o godzinie 14:00 rozpoczęły się egzaminy z języka kaszubskiego, języka łemkowskiego oraz języka łacińskiego i kultury antycznej na poziomie rozszerzonym. Egzamin z języka łacińskiego i kultury antycznej na poziomie rozszerzonym ma zdawać 228 osób.

Matura 2025. Arkusze egzaminu maturalnego w 2025 r.: język łemkowski
06 maja 2025

We wtorek, 6 maja 2025 r. o godzinie 14:00 rozpoczęły się egzaminy z języka kaszubskiego, języka łemkowskiego oraz języka łacińskiego i kultury antycznej na poziomie rozszerzonym. Egzamin z języka łemkowskiego na poziomie rozszerzonym mają zdawać dwie osoby.

Matura 2025. Arkusze egzaminu maturalnego w 2025 r.: język kaszubski
06 maja 2025

We wtorek, 6 maja 2025 r. o godzinie 14:00 rozpoczęły się egzaminy z języka kaszubskiego, języka łemkowskiego oraz języka łacińskiego i kultury antycznej na poziomie rozszerzonym. Egzamin z języka kaszubskiego na poziomie rozszerzonym w tym roku mają zdawać 33 osoby.

Za te rośliny w ogrodzie grożą gigantyczne kary. Nieświadomość nie zwalnia z odpowiedzialności [LISTA, KARY]
06 maja 2025

Jest lista roślin, których zakazuje się w Polsce i UE. Nie każdy ma tego świadomość. Uprawianie inwazyjnych gatunków obcych (IGO) grozi gigantycznymi karami: grzywna do 1 mln zł, karą ograniczenia wolności, a nawet kara pozbawienia wolności. Jakich roślin nie można mieć w swoim ogrodzie, sprzedawać i w inny sposób rozpowszechniać? Na przykład niecierpek pomarańczowy i rdestowiec. Co zrobić, jeśli się takie rośliny posiada?

Te osoby muszą rozliczyć się z ZUS-em do 31 maja 2025 r. Limity przychodów dla osób dorabiających do zasiłku lub świadczenia przedemerytalnego
06 maja 2025

Osoby pobierające świadczenie lub zasiłek przedemerytalny, które jednocześnie osiągają przychody, mają obowiązek do 31 maja dostarczyć do ZUS-u zaświadczenia o osiągniętych przychodach za okres od 1 marca 2024 r. do 29 lutego 2025 r.

Projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości. Branża winiarska rozczarowana
06 maja 2025

Przedstawiciele Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa krytykują projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości, twierdząc, że nie ograniczy on spożycia alkoholu, a jedynie utrudni prowadzenie biznesu. Choć wszyscy zgadzają się, że ustawa z 1982 roku wymaga zmian, branża winiarska ocenia, że proponowane poprawki są niewystarczające i nieprzystające do dzisiejszych realiów.

1200 zł na wakacje w 2025 r. dla dzieci do 16 roku życia. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić!
06 maja 2025

Nawet 1200 zł może otrzymać dziecko na wakacje w 2025 r. Sprawdź szczegóły! Wakacje rozpoczynają się 28 czerwca 2025 r.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?
06 maja 2025

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

pokaż więcej
Proszę czekać...