Wiadomość wyświetla się nieprawidłowo? Zobacz wersję online.

:: Newsletter Monitor prawa pracy i ubezpieczeń :: Logo
 
Newsletter: 21 lipca 2025 r.
Temat dnia

Mniej formalności przy zgłoszeniach ubezpieczeniowych – projekt nowelizacji ustawy przyjęty przez rząd
Mniej formalności przy zgłoszeniach ubezpieczeniowych – projekt nowelizacji ustawy przyjęty przez rząd

Nie będzie 5-letniego obowiązku przechowywania przez przedsiębiorców papierowych zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych ZUS - przewiduje projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, który przyjęła Rada Ministrów.

Czytaj więcej »

Reklama
 

Polecane tematy

Przerwany urlop wypoczynkowy. Kto ponosi koszty?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami termin urlopu powinien zostać określony w planie urlopów lub na podstawie porozumienia między pracodawcą a pracownikiem. Tak ustalony termin wykorzystania urlopu wiąże obie strony stosunku pracy. W szczególnych przypadkach uprawnieniem pracodawcy jest odwołanie pracownika z urlopu. Zmiany w planach urlopowych mogą też nastąpić na wniosek pracownika.

Przeczytaj »
MRPiPS pracuje nad ustawą zakazującą bezpłatnych staży

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej rozpoczyna prace nad ustawą zakazującą bezpłatnych staży, mającą na celu poprawę warunków zatrudnienia młodych osób wchodzących na rynek pracy. Równolegle rusza pilotażowy program skracania czasu pracy, który ma wspierać komfort i jakość pracy w polskich firmach i instytucjach. Nabór do pilotażu rozpocznie się 14 sierpnia 2025 roku.

Przeczytaj »
Od 1 czerwca 2025 r. wnioski dotyczące zatrudniania cudzoziemców tylko elektronicznie

Od 1 czerwca 2025 r. obowiązuje nowa ustawa regulująca zasady powierzania pracy cudzoziemcom w Polsce. Zgodnie z jej przepisami, wszystkie wnioski o dokumenty legalizujące zatrudnienie – takie jak zezwolenia na pracę, czy oświadczenia o powierzeniu pracy – muszą być składane drogą elektroniczną, a dołączane dokumenty wymagają podpisu elektronicznego.

Przeczytaj »
Skrócony czas pracy w praktyce - resort odpowiada na pytania dotyczące pilotażu

Nabór wniosków do pilotażu skróconego czasu pracy rozpocznie się 14 sierpnia i potrwa do 15 września 2025 r. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej opublikowało odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. To zestaw praktycznych wskazówek, który pomoże ocenić, czy firma spełnia warunki udziału w programie i jak poprawnie przygotować wniosek o dofinansowanie.

Przeczytaj »
Nowe zasady wypłaty ekwiwalentu za urlop - zmiany w Kodeksie pracy

Rząd planuje zmiany w Kodeksie pracy i ustawie o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, które mają uprościć rozliczenia z pracownikami i ograniczyć biurokrację. Zgodnie z projektem, ekwiwalent za urlop będzie można wypłacić razem z ostatnim wynagrodzeniem, a wiele spraw między pracodawcą a pracownikiem – od wniosków urlopowych po konsultacje ze związkami zawodowymi – będzie można załatwić elektronicznie.

Przeczytaj »
ZUS przypomina o terminach składania wniosków o rentę wdowią

Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłacił kolejną transzę środków w ramach renty wdowiej. Od 1 lipca ponad 1,4 mld zł brutto trafiło do blisko 420 tys. osób, a przeciętny wzrost świadczenia wyniósł 356,79 zł. ZUS przypomina, że aby otrzymać wypłatę także za lipiec, wniosek o rentę wdowią musi wpłynąć najpóźniej 31 lipca 2025 r. Wnioski złożone później, a rozpatrzone pozytywnie, będą skutkować wypłatą od miesiąca ich złożenia.

Przeczytaj »
Znany jest wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 r.

16 lipca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów został opublikowany projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wysokości zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. Zgodnie z propozycją rządu wskaźnik ten pozostanie na poziomie ustawowego minimum.

Przeczytaj »
Deregulacja w szkołach – ułatwienia w zatrudnianiu personelu

W ramach kolejnego pakietu deregulacyjnego w pracach rządu znajdują się dwa projekty dotyczące zmian w oświacie. Chodzi o nowelizację Prawa oświatowego oraz Karty Nauczyciela. Zmiany koncentrują się na ułatwieniach związanych z zatrudnianiem w przedszkolach osób niebędących nauczycielami, zatrudnianiem w szkołach nauczycieli specjalistów i z przyznawaniem określonych świadczeń i nagród.

Przeczytaj »
Nowe zasady naliczania stażu pracy będą działały wstecz

24 czerwca 2025 roku rząd przyjął projekt nowelizacji Kodeksu pracy, który przewiduje wliczanie okresów wykonywania pracy na podstawie umów zlecenia oraz prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej do stażu pracy. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2026 roku i będą działały wstecz, co oznacza, że dotychczas przepracowane okresy również zostaną wliczone.

Przeczytaj »
Zatrudnianie studentów a obowiązki składkowe pracodawcy

Podczas wakacji wiele firm decyduje się na zatrudnienie studentów. Dla pracodawców umowa zlecenia ze studentem do ukończenia 26. roku życia jest najkorzystniejszą formą współpracy, ze względu na brak obowiązku opłacania składek ZUS i podatku. Pracodawca powinien jednak pamiętać, że nie każda umowa ze studentem będzie zwolniona z oskładkowania.

Przeczytaj »
Dofinansowanie posiłków to przychód pracownika

Dofinansowanie posiłków przez pracodawcę jest dla pracownika podatkowym przychodem – orzekł NSA. Podkreślił, że nawet jeżeli intencją pracodawcy jest zwiększenie jego atrakcyjności na rynku i poprawa efektywności pracy, to decydujące znaczenie ma wymierna korzyść dla zatrudnionego.

Przeczytaj »
ZUS: ponad milion wniosków o świadczenia na wyprawkę szkolną

W ciągu pierwszych 10 dni lipca rodzice złożyli ponad 1,1 mln wniosków o wypłatę świadczenia z programu Dobry Start na wyprawkę szkolną dla dzieci (tzw. 300+) - poinformował w środę, 16 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Przeczytaj »
Podwyżki dla wójtów i członków zarządu

Projekt rozporządzenia dotyczący podwyżek pracowników samorządowych został opublikowany w RCL. Maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego wójtów, burmistrzów, prezydentów miast oraz członków zarządu powiatów i urzędów marszałkowskich miałby wzrosnąć o ok. 5%. Podobne podwyżki dotyczyć będą skarbników wszystkich szczebli oraz zastępców wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.

Przeczytaj »
Reklama

Dołącz do nas Facebook   Twitter   Linkedin   Youtube

Administratorem Państwa danych osobowych jest: INFOR PL SA z siedzibą pod adresem: ul. Burakowska 14, 01-066 Warszawa

Z inspektorem ochrony danych można kontaktować się, pisząc na adres Administratora jak wyżej lub na adres e-mail: iod@infor.pl
Wysyłka newslettera jest zgodna z regulaminem serwisów, którego jesteś użytkownikiem.
Kontakt: bok@infor.pl.
Reklama: reklama@infor.pl

Jeśli nie chcesz otrzymywać newslettera, kliknij tutaj

Materiały chronione prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie materiałów wyłącznie za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.