Jak reklamować swój biznes? Zbiór prostych porad

Reklama biznesu w kilku krokach: poradnik dla początkujących

Prowadząc działania marketingowe koncentrujemy się na trzech filarach: akwizycja, retencja i reaktywacja. Większość działań, które planujemy zawierają się w wymienionych filarach i są podstawą dobrze działających biznesów.      

Jak zdobyć klienta? 

Działania mające na celu zdobycie klientów są priorytetowymi dla większości biznesów on-line, a w szczególności start-upów. Jest to bardzo słuszna strategia, ponieważ żeby biznes zaczął działać musi mieć klientów. Do podstawowych działań akwizycyjnych należą: kampanie performance w Google lub innych sieciach, działania w social mediach, afiliacja i refer a friend, SEO, content marketing i w mniejszości mailing, sms lub kampanie display. Przeważająca część budżetów on-line to Google i social media.

Prowadząc działania w formie kampanii Facebook Ads, Google lub w sieciach reklamowych mieliśmy możliwość obserwować powtarzalny scenariusz, w którym: średnia cena pozyskania leada startuje od jakiegoś poziomu, dość szybko spada o nawet kilkadziesiąt %, a kiedy zaczynamy zwiększać budżet, myśląc, że „algorytmy już się nauczyły”, cena zaczyna rosnąć. Nie zauważyliśmy, aby w obrębie jednego rynku, wraz z powiększaniem budżetu udało się nam utrzymać tę samą cenę za pozyskanego leada - cena zawsze rosła. Oczywiście, możemy brać pod uwagę wiele czynników, które mogą mieć wpływ na taką sytuację. Jednak upraszczając przyjęliśmy pewien scenariusz: w pierwszej fazie faktycznie cena startuje z wyższego poziomu, ponieważ algorytmy zbierają dane i testują konwersje. W kolejnej fazie algorytmy zebrały odpowiednie ilości danych i są w stanie optymalizować kampanie. Kiedy mamy już poczucie, że cena się ustabilizowała zwiększamy budżet, aby zdobyć więcej klientów, wtedy okazuje się że „low-hanging fruit” się skończyły i trzeba płacić zdecydowanie więcej za każdego kolejnego leada.

Jest to dość naturalne zjawisko, że część odbiorców reaguje dość szybko na przekaz reklamowy i koszt ich zdobycia, czyli pozyskania potencjalnego klienta, jest niewielki. Kolejna grupa to osoby, które muszą zobaczyć ofertę kilka razy i dłużej się nad nią zastanowić - w tym wypadku koszt pozyskania zaczyna rosnąć. 

W jaki sposób osiągać lepsze ceny i zdobyć więcej klientów?  

Z pewnością metod jest wiele, ja chcę zwrócić uwagę na jeden ważny aspekt, który bardzo często pomijany jest w działaniach marketingowych. Dzieje się tak z uwagi na to, że jest słabo mierzalny, stosunkowo kosztowny i obarczony dużym ryzykiem niepowodzenia lub nieosiągnięcia odpowiedniej skali. Jednocześnie, dobrze zrobiony i przeprowadzony, przynosi ponadprzeciętne wyniki i jak się okazuje, jest bardzo opłacalny dla naszych klientów. Chodzi o kampanię wizerunkową.

Biznesy, który zdecydowały się na przeprowadzanie działań wizerunkowych, budujących świadomość marki, osiągnęły zdecydowanie lepsze wyniki w akwizycji oraz w pozostałych filarach, niż te które takich działań nie prowadziły.

Co się wydarzyło z akwizycją po rozpoczęciu działań wizerunkowych?

Średnia cena pozyskania klienta znacząco spadła, tym samym w podobnym budżecie mogliśmy zdobyć znacznie więcej nowych klientów. Dotychczasowe źródła klientów, które wydawały się już nie rokujące, ponownie zaczęły przynosić klientów.

Dzięki działaniom wizerunkowym zmienił się również udział poszczególnych dostawców i zwiększył się udział wejść bezpośrednich (direct)– czyli wejścia bezpośrednie na stronę z użyciem nazwy produktu lub usługi. Generalnie poprawiły się wskaźniki, jeżeli chodzi o uzyskiwaną średnią cenę za klienta oraz o samą ilość nowych klientów. Ponadto, formy niskokosztowe znacznie lepiej performowały. 

Dodatkowo, zaobserwowaliśmy, że klienci z kampanii wizerunkowej  cechowali się  znacznie wyższym poziomem zamożności oraz lojalności do oferowanych usług i produktów.

Wnioski jakie płyną z powyższej analizy w jasny sposób pokazują, że warto rozważyć prowadzenie działań, mających na celu podniesienia świadomości marki. Pomimo tego, że zazwyczaj są to działania słabo mierzalne i kosztowne, niemniej jednak jeżeli chcemy znacznie zwiększyć akwizycje, a także retencję i reaktywacje warto podjąć takie ryzyko planując kampanię marketingową dla swojego biznesu.

Podstawowe błędy przy akwizycji

             zbyt duży nacisk na optymalizację działań już w momencie startu, 

             zbyt duża wiara, że źródła klientów są niekończące się,

             brak odpowiedniej komunikacji i kreacji,

             nieodpowiednie narzędzia do mierzenia działań,

             koncentracja na jednym źródle pozyskiwania klientów.

 

Autor: Tomasz Szymański, Sygnisoft SA

Infor.pl
Ile może zająć komornik z wynagrodzenia za pracę w 2024 r. Czy coś się zmieni w drugiej połowie roku?
10 maja 2024

Od 1 lipca po raz drugi w tym roku wzrasta wysokość minimalnego wynagrodzenia. Jaka będzie zatem kwota wolna od zajęcia komorniczego w drugiej połowie roku? 

7 tys. zł zasiłku pogrzebowego już od lipca 2024 roku. Od 2025 r. coroczna waloryzacja. Jest już projekt ustawy
10 maja 2024

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało projekt nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw. Celem tej nowelizacji jest podwyższenie zasiłku pogrzebowego z obecnych 4 tys. zł do 7000 zł. Ponadto kwota tego zasiłku będzie corocznie waloryzowana o wskaźnik inflacji za poprzedni rok. Co wynika z projektu? Skutki finansowe tej nowelizacji zostały obliczone w projekcie przy założeniu, że nowa wysokość zasiłku pogrzebowego będzie obowiązywać od 1 lipca 2024 r.

Najniższa krajowa - ile na rękę od lipca 2024?
10 maja 2024

W 2024 roku (tak samo jak w poprzednim) minimalne wynagrodzenie za pracę jest podnoszone dwa razy – od 1 stycznia i od 1 lipca. Tzw. najniższa krajowa pensja dla pracownika na pełnym etacie wynosi od 1 stycznia 4242 zł brutto (to jest ok. 3220 zł netto). Jaka będzie minimalna płaca (brutto i netto) od 1 lipca 2024 r.?

Sejm: Nowelizacja ustawy o pomocy Ukraińcom skierowana do komisji. Nie będzie 300 zł na start, 800 plus powiązane z obowiązkiem szkolnym
10 maja 2024

W Sejmie trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy. Wśród proponowanych zmian jest likwidacja 300 zł świadczenia „na start” i wprowadzenie obowiązku szkolnego dla dzieci ukraińskich i powiązanie go z 800 plus.

Minimalne wynagrodzenie to ok. 6400 zł do ręki. Ale tak naprawdę można zarobić dużo więcej. Sprawdź gdzie [praca sezonowa 2024]
10 maja 2024

Polscy hotelarze alarmują, że mają problemy ze znalezieniem personelu. To obecnie największy mankament tego biznesu - cytuje przedsiębiorców z tej branży "Gazeta Wyborcza" z 10 maja 2024 r. 

Od 228,8 zł do 822,25 zł dodatku osłonowego. Wypłata do końca czerwca 2024 r. Czy można jeszcze składać wniosek?
10 maja 2024

Co to jest dodatek osłonowy? Od czego zależy kwota dodatku i czy można jeszcze składać wnioski? 

Kim są Tomasz Siemoniak, Hanna Wróblewska, Jakub Jaworowski, Krzysztof Paszyk? [Rekonstrukcja rządu D. Tuska. Premier powołał]
10 maja 2024

Rekonstrukcja rządu. Nowi ministrowie:  Kim są Tomasz Siemoniak, Hanna Wróblewska, Jakub Jaworowski, Krzysztof Paszyk?

Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia
10 maja 2024

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Matura 2024. Jakie egzaminy 10 maja?
10 maja 2024

Dziś rano maturzyści przystąpią do pisemnego egzaminu z wiedzy o społeczeństwie. Po południu odbędą się pisemne egzaminy z języka niemieckiego na poziomie rozszerzonym i dwujęzycznym. Egzaminy z tych przedmiotów nie są obowiązkowe. Piszą je tylko ci maturzyści, którzy zadeklarowali taką wolę.

Urlop od płacenia składek ZUS dla mikroprzedsiębiorców. Nowe rozwiązania coraz bliżej?
10 maja 2024

Sejm uchwalił ustawę o tzw. wakacjach składkowych. Nowe przepisy są skierowane do mikroprzedsiębiorców, wpisanych do CEIDG, którzy ubezpieczają do 10 osób, a ich roczny obrót nie przekracza 2 mln euro. Teraz ustawa trafi do Senatu.

pokaż więcej
Proszę czekać...