Polisy direct nie zawsze są tańsze

inforCMS
Samo OC komunikacyjne można kupić przez telefon już w siedmiu towarzystwach. Niektórzy ubezpieczyciele stosują zaporową składkę, jeśli chcemy jeździć dłużej za granicą.

Od 3 grudnia 2007 r. Commercial Union, potentat na rynku ubezpieczeń na życie i funduszy emerytalnych, ruszył ze sprzedażą polis komunikacyjnych przez telefon, czyli w systemie direct. Ale to nie koniec nowości na tym rynku. Śledząc strony internetowe Generali można znaleźć tam numer telefonu do call center, pod którym można dostać ofertę na ubezpieczenie auta.
 

- Taką możliwość zapewniliśmy klientom już wiosną tego roku - mówi Paweł Wróbel, rzecznik Generali.

Dodaje, że jego firma telefoniczny kanał sprzedaży traktuje w tej chwili jako dodatkowy kanał dystrybucji, komplementarny dla własnych, tradycyjnych sieci sprzedaży. Stąd sprzedaż tą drogą nie przynosi jeszcze istotnych przychodów.
 

Istotny profil klienta

 

Można jednak zakładać, że będzie on rozwijany, bo sprzedaż polis w systemie direct jest coraz bardziej popularna. Dlaczego? Podstawową zaletą takiego systemu sprzedaży jest jego centralizacja i oparcie się na sprawnie działającym systemie informatycznym. To dzięki niemu takie firmy mogą wprowadzać niemal nieskończoną liczbę zmiennych wpływających na składkę. 

Taryfy dla tradycyjnie działających agentów, rozpisane na papierze, nie mogą być tak skomplikowane, ze względu na ryzyko pomyłki. Daje to directom możliwość daleko idącej segmentacji klientów i dopasowywania stawek do profilu klienta. Dlatego (co dobrze widać na przykładzie założeń do naszej symulacji) konsultanci pytają nas o rozmaite szczegóły dotyczące w mniejszym stopniu samochodu (jak było do tej pory), a większym profilu osoby i miejsca zamieszkania. Na przykład na zniżki mogą liczyć posiadacze dzieci (w wieku od 6 do 18 lat, w zależności od towarzystwa). Coraz częściej niższe składki płacą też kobiety. Dla klientów to dobrze, bo ci ostrożni w mniejszym stopniu płacą za skody spowodowane przez tych źle jeżdżących. Na przykład to wejście takich towarzystw sprawiło, że coraz trudniej uniknąć mieszkańcom dużych miast wyższych stawek przez rejestrację auta np. na wsi. W tym systemie wysyła się polisę pod podany adres zamieszkania, i to w oparciu o te namiary wyliczana jest składka, a nie w oparciu o adres zameldowania.

 

Więcej za młody wiek

 

Toteż te towarzystwa upowszechniły rozwiązanie, w którym trzeba przed zawarciem umowy poinformować, czy autem będzie jeździła osoba młoda (co wiąże się z większym ryzykiem wypadku, a więc i wyższą składką). Na przykład w Link4 limit ten wynosi 24 lata, w AXA 25 lat, w Commercial Union - 26 lat, a w Generali 28 lat. Do tego dochodzi jeszcze często cenzus krótkiego okresu posiadania prawa jazdy (od roku w Link4 do trzech lat w AXA). Jeśli zadeklarujemy, że autem nie będzie jeździła młodsza osoba, nie możemy pozwalać siadać jej za kółkiem bez ważnego powodu (np. transport do lekarza itp.), żeby nie ryzykować obniżeniem odszkodowania o wysokość unikniętej zwyżki za polisę AC. Co ciekawe, kłamstwo przy zawieraniu samego OC nie jest tak dolegliwe, bo towarzystwo nie może obniżyć przecież wypłaty poszkodowanemu, a jedyne, czym może zagrozić ubezpieczającemu, to dopłata zaniżonej składki. W przypadku MTU konsultanci pytają tylko, czy posiadacz auta i kierowca nie będą mieli więcej niż 25 lat. 

Właśnie dzięki mechanizmowi, który powoduje zaproponowanie wysokich składek kierowcom - sprawcom wypadków, te towarzystwa mogą mieć tańszą ofertę dla klientów, których chcą przyciągnąć, i droższą dla tych, których nie chcą.

Na przykład AXA daje zaporowe stawki za OC dla klientów, którzy w czasie trwania ubezpieczenia będą wyjeżdżali za granicę na dłużej niż osiem tygodni w ciągu roku. Nasz przykładowy posiadacz opla jeżdżący tylko w kraju zapłaci za polisę 476 zł, a przy dłuższych wyjazdach zagranicznych już 3225 zł. Podobnie rzecz się ma w Commercial Union, gdzie zdecydowanie wyższe składki trzeba płacić, jeśli opuszczamy kraj na dłużej niż trzy miesiące lub sześć razy w ciągu roku. Z kolei Liberty Direct pyta o to, czy klient ma zamiar przebywać za granicą dłużej niż 30 dni, ale ewentualna podwyżka nie wpływa na stawkę. Może to oznaczać, że towarzystwo przygotowuje się do wprowadzenia takiej zwyżki. Nie ma co się dziwić, bo na przykład ostatnio PZU przyznało, że mniej zarabia na polisach OC, właśnie przez większe wypłaty ze szkód spowodowanych przez nas za granicą. Przypomnijmy, że od naszego wejścia do UE możemy jeździć do krajów stowarzyszonych w niej tylko z polisą OC (bez tzw. Zielonej Karty) i gwarantuje ona pokrycie wszelkich wyrządzonych przez nas szkód.

 

Lepsza oferta

 

Ale system ubezpieczeń direct nie oznacza tylko różnicowania składek, ale też nowocześniejsze oferty, bo każde wchodzące na rynek towarzystwo stara się wprowadzić dwie, trzy nowinki, które potem powoli stają się standardem. Na przykład Link4 wprowadził ubezpieczenie szyb, którego podstawowym atutem jest to, że możemy naprawiać pękniętą szybę bez naruszania zniżek na polisie AC. Wchodzący na rynek Commercial Union też ma taką ofertę. 

Coraz częściej też pomoc w razie awarii auta dostaniemy nawet pod naszym domem, a nie dopiero wtedy, gdy odjedziemy powyżej 50 km. Takie rozwiązanie wprowadziła od 1 listopada AXA już w wariancie MIDI Assistance. Na pomoc pod domem możemy liczyć w razie awarii akumulatora, zatrzaśnięcia kluczyków lub przebicia opony.

Wspomniany Commercial Union promuje też tzw. ubezpieczenie zniżki, kierowane główne do tych, którzy od kilku lat jeżdżą bez wypadku i mają z tego tytułu 50-60 proc. zniżek. Przy czym zniżka będzie chroniona, tylko jeśli w czasie trwania trzech następujących po sobie umów OC będziemy mieli nie więcej niż dwie szkody. Jeśli zdarzy się ich więcej, stopniowo będziemy tracili zniżki.

Polisy komunikacyjne w systemie Direct

GDZIE PO POLISĘ DO INTERNETU


www.allianzdirect.pl
- ubezpieczenia komunikacyjne, ochrona prawna, turystyczne
www.benefia24.pl - ubezpieczenia komunikacyjne, mieszkaniowe, turystyczne, na życie
www.hestia.pl - ubezpieczenie mieszkań, turystyczne, OC w życiu prywatnym i NNW
www.inteligo.pl - ubezpieczenia PZU: mieszkań, turystyczne, OC w życiu prywatnym, rowerzystów, NNW, OC komunikacyjne, firm
www.libertydirect.pl - ubezpieczenia komunikacyjne
www.link4.pl - ubezpieczenia komunikacyjne, turystyczne, mieszkaniowe
www.mbank.pl - AC, OC, assistance komunikacyjne (BRE Ubezpieczenia, Go!Direct, Benefia, HDI Asekuracja), mieszkaniowe, turystyczne, NNW, na życie (Generali)
www.mtu.pl - ubezpieczenie OC komunikacyjne, ubezpieczenie mieszkań
www.multibank.pl - ubezpieczenia komunikacyjne (BRE Ubezpieczenia, Go!Direct, Benefia, HDI Asekuracja), mieszkaniowe, turystyczne, NNW, na życie ochronne i inwestycyjne, ochrony prawnej.
 

Gdzie zadzwonić po polisę

 

AXA - 95-22 (OC, AC, NNW komunikacyjne)

Commercial Union - 801-28-28-28 lub 563-28-28 (OC, AC, NNW komunikacyjne)
Liberty Direct - 95-21 (OC, AC, NNW komunikacyjne)
Link4 - 444-44-44 (OC, AC, NNW komunikacyjne, turystyczne, mieszkaniowe)
MTU - 801-105-105 (OC komunikacyjne)
PZU - 801-102-102 (turystyczne)
 

Marcin Jaworski

 

GP RADZI

 

Czy u ubezpieczyciela direct nie będzie problemu z likwidacją szkody, skoro takie towarzystwa mają zwykle tylko centralę?

 

Nie

Fakt, że towarzystwo ma tylko centralę, nie oznacza problemów z likwidacją szkody. Mało tego, właśnie, żeby oszczędzić na kosztach utrzymania placówek w terenie, takie firmy rozwijają sieć tzw. lotnych likwidatorów szkód, którzy dojeżdżają do klientów i w miejscu przez nich wskazanym oglądają auto. Dodatkową zaletą takiego systemu jest to, że wszystkie rozmowy z konsultantami call center są nagrywane. Umożliwia to np. rozstrzygnięcie sporów dotyczących zakresu ubezpieczenia.
 

Muszę szybko kupić polisę, a nie mam czasu czekać dwa czy trzy dni na przesyłkę pocztową z polisą. Czy można szybciej dostać potwierdzenie zawarcia umowy, szczególnie OC komunikacyjnego?

 

Tak

Niektóre towarzystwa przesyłają potwierdzenie zawarcia umowy na adres e-mail. Zrobią to dopiero po przesłaniu potwierdzenia zapłaty składki czy to e-mailem, czy to faksem. Co ważne, policjanci nie powinni już mieć wątpliwości, że takie dokumenty są ważne. Zgodnie z art. 38 ustawy Prawo o ruchu drogowym, wystarczającym dowodem opłacenia składki jest potwierdzenie wpłaty drukowane z bankowych kont internetowych.
Infor.pl
Problemy z zasiłkami przedsiębiorców. ZUS odmawia wypłaty. Rzecznik MŚP interweniuje
29 maja 2025

Do końca 2021 roku brak opłaty składki chorobowej w terminie albo opłacenie jej w niepełnej wysokości skutkowało automatyczną utratą ubezpieczenia chorobowego przez przedsiębiorcę. Obecnie przepisy zostały zmienione i nie dochodzi do tego, jeśli niedopłata wynosi do 1% minimalnego wynagrodzenia. Aktualnie, mimo zmiany przepisów, ZUS odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, gdy przedsiębiorcy nie podlegali ubezpieczeniu chorobowemu w okresie przed 2022 r. Rzecznik MŚP interweniuje.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)
29 maja 2025

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Co z polskim PKB? Prognoza jest jednoznaczna
29 maja 2025

Polska gospodarka ma się nieźle – według analityków wzrost PKB wyniesie 3,5 proc. w 2025 roku i 3,4 proc. w 2026. Eksperci podkreślają, że nasz kraj pozostaje jednym z liderów wzrostu w UE. Wsparciem będą spadająca inflacja i rosnące realne dochody. Nie brakuje jednak wyzwań – słaby eksport, niedobór siły roboczej i napięcia handlowe z USA mogą osłabić ten pozytywny trend.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej
29 maja 2025

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje
29 maja 2025

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

ZFŚS: Do 31 maja 2025 r. pracodawcy muszą przekazać 75% odpisu – co warto wiedzieć?
29 maja 2025

Do 31 maja 2025 r. pracodawcy mają czas na przekazanie 75 proc. odpisu na na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kto ma obowiązek tworzenia ZFŚS? Jak nalicza się odpisy podstawowe?

Szczególne przypadki odwołania dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego
29 maja 2025

Odwołanie dyrektora placówki bez wypowiedzenia w trakcie roku szkolnego możliwe jest tylko w sytuacjach wyjątkowych i nagłych, które mogą zdestabilizować jej funkcjonowanie. W takim przypadku reakcja organu prowadzącego szkołę musi być natychmiastowa.

Nocna prohibicja – jakich błędów unikać przy podejmowaniu uchwały
29 maja 2025

Rady gmin mają możliwość wprowadzenia ograniczeń w godzinach nocnej sprzedaży napojów alkoholowych. Jednak, aby skutecznie podjąć w tym zakresie uchwałę, muszą przestrzegać określonych zasad. Jakie błędy gminy popełniają najczęściej?

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu
29 maja 2025

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

300 zł na wyprawkę szkolną w roku szkolnym 2025/2026 dla uczniów w wieku do 24 r.ż. Świadczenie przyznawane jest bez względu na dochód
29 maja 2025

Rodzice i opiekunowie mogą ubiegać się o świadczenie "Dobry start", które wynosi 300 zł i przysługuje na każde uczące się dziecko w wieku od 7 do 20 lat. W przypadku dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności, wsparcie przysługuje aż do ukończenia 24. roku życia.

pokaż więcej
Proszę czekać...