Jak sporządzić informację VAT-UE

Informację VAT-UE o wewnątrzwspólnotowych nabyciach i dostawach składa się raz na trzy miesiące. Formularz trzeba przekazać do urzędu do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT-UE, są zobowiązani do składania w urzędzie skarbowym informacji podsumowujących o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów (VAT-UE). Informacje te składa się za okresy kwartalne do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy dotyczący wspólnotowego nabycia i dostawy. Obowiązek ten dotyczy również osób prawnych niebędących podatnikami, zarejestrowanych jako podatnicy VAT-UE.

Dane do informacji

Informacja podsumowująca powinna zawierać w szczególności nazwę lub imię i nazwisko podmiotu oraz jego numer identyfikacji podatkowej podany w potwierdzeniu dokonanym przez naczelnika urzędu skarbowego. Podmioty zarejestrowane jako podatnicy VAT, które uzyskały potwierdzenie zarejestrowania przy dokonywaniu wewnątrzwspólnotowego nabycia lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub przy nabywaniu usług, z tytułu których są obowiązani do rejestracji jako podatnicy VAT-UE, podają numer, pod którym są zidentyfikowane na potrzeby podatku. Jest to dotychczasowy numer identyfikacji podatkowej poprzedzony kodem PL. W informacji podsumowującej powinien się znaleźć właściwy i ważny numer identyfikacyjny kontrahenta nadany mu w państwie członkowskim, z którego dokonywane jest wewnątrz wspólnotowe nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Nieodłączną pozycją informacji jest kod kraju, z którego jest dokonywane wewnątrz-wspólnotowe nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Najważniejsza wreszcie informacja stanowi łączną wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz łączną wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – w odniesieniu do poszczególnych kontrahentów.

Transakcje trójstronne

W informacji VAT-UE wykazuje się również transakcje trójstronne. W przypadku tych transakcji informacja podsumowująca powinna dodatkowo zawierać adnotację, że nabycie i dostawa zostały dokonane w ramach wewnątrzwspólnotowych transakcji trójstronnych.
Wewnątrzwspólnotowe transakcje trójstronne polegają na tym, że trzech podatników VAT zidentyfikowanych na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w trzech różnych państwach członkowskich uczestniczy w dostawie towaru. Pierwszy z nich wydaje towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności, przy czym dostawa tego towaru jest dokonana między pierwszym i drugim oraz drugim i ostatnim w kolejności. Cechą tych transakcji jest to, że przedmiot dostawy jest wysyłany lub transportowany przez pierwszego lub też transportowany przez drugiego w kolejności podatnika VAT lub na ich rzecz z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego.

Forma elektroniczna

Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji, może określić, w drodze rozporządzenia, sposób oraz warunki organizacyjno-techniczne składania w formie elektronicznej informacji podsumowującej oraz korekty informacji podsumowującej, a także ich strukturę, uwzględniając potrzebę zapewnienia im bezpieczeństwa, wiarygodności, niezaprzeczalności, nienaruszalności oraz znakowania czasem. Niestety, jak na razie, minister nie skorzystał z tej możliwości.
UWAGA
Podatnicy, którzy nie dokonają w danym kwartale dostaw lub nabyć wewnątrzwspólnotowych, nie mają obowiązku składania informacji podsumowującej za ten kwartał.

Wypełnienie formularza

Wszystkie kwoty zawarte w informacji muszą być wyrażone w walucie polskiej. Na początek w poz. 1 informacji VAT-UE należy wpisać własny numer identyfikacji podatkowej (NIP) z przedrostkiem PL. W poz. 4 wpisuje się kwartał, a w poz. 5 rok, za który składana jest informacja. Pozycja 6 służy do wpisywania urzędu skarbowego, do którego jest kierowana informacja. Informację składa się do urzędu skarbowego właściwego dla podatnika ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Jeżeli czynności te wykonywane są na terenie dwóch lub więcej urzędów skarbowych, to składają ją:
• osoby fizyczne – do urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania,
• osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej – do urzędu ze względu na adres siedziby,
• podatnicy zagraniczni – do Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście.
W poz. 7 zakreśla się kwadrat 1 lub 2, w zależności od tego, czy podmiot zobowiązany do złożenia informacji jest osobą fizyczną czy innym podatnikiem, np. osobą prawną. Następnie, gdy zaznaczyliśmy kwadrat 2, w poprzedniej pozycji (osoba fizyczna) w poz. 8 wpisujemy nazwisko i imię oraz datę urodzenia. W przypadku zaznaczenia kwadratu 1 w poz. 7 pozycja 8 musi zawierać pełną nazwę podatnika. W poz. 9-18 wpisujemy adres zamieszkania (osoby fizyczne) lub adres siedziby (inni podatnicy). Wyszczególniamy więc kraj, województwo, powiat, gminę, ulicę z numerem domu i mieszkania, miejscowość, kod pocztowy oraz pocztę.
W części C wpisujemy informację o wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów. W rubryce a wpisujemy dwuliterowy kod kraju określający państwo danego kontrahenta. Następnie w rubryce b numer VAT kontrahenta w innym państwie członkowskim UE, przyznany mu dla potrzeb handlu wewnątrzwspólnotowego. Należy tutaj wskazać same znaki, czyli cyfry, litery (w numerze irlandzkim „+” lub „*”) – nie należy podawać kropek, myślników lub przerw. W rubryce c wykazywana jest łączna wartość towarów i związanych z nimi usług za dany okres, dostarczonych każdemu z kontrahentów – jedna linijka odpowiada jednemu kontrahentowi. W przypadku gdy dokonujemy transakcji trójstronnych, zaznaczamy kwadrat w rubryce d. Podobnie wypełnia się część D w rubrykach od a do d, przy czym określa się tu łączną wartość towarów i związanych z nimi usług za dany okres, nabytych od kontrahenta z UE – jedna linijka odpowiada jednemu kontrahentowi.
Jeśli dołączamy załączniki VAT-UE/A (informacje o dostawach, gdy zabraknie miejsca w VAT-UE) lub VAT-UE/B (informacje o nabyciach, gdy zabraknie miejsca w VAT-UE), wpisujemy ich liczbę odpowiednio w poz. 19 i 20.
Na koniec wpisujemy imię i nazwisko (poz. 21 i 22), telefon kontaktowy (poz. 23), datę wypełnienia (poz. 24) oraz składamy podpis (poz. 25).

WZÓR prawidłowo wypełnionej deklaracji VAT-UE
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Bogdan Świąder


Infor.pl
Poczta Polska dostarczy wszystkim „Poradnik bezpieczeństwa” autorstwa MON, MSWiA i RCB. Mieszkańcy wschodnich województw otrzymają do 15 stycznia 2026 r.
22 gru 2025

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Poczta Polska SA poinformowała, że podpisała umowę z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji na dostarczenie "Poradnika bezpieczeństwa" do wszystkich mieszkańców kraju. Inicjatywa ma na celu zwiększenie świadomości obywateli w zakresie ochrony życia, zdrowia i mienia. Dystrybucja pakietów już się rozpoczęła w województwie lubelskim, podlaskim i warmińsko-mazurskim, a mieszkańcy kolejnych będą systematycznie otrzymywali pakiety po Świętach Bożego Narodzenia oraz na początku stycznia 2026 r.

Co czeka rynek nieruchomości w 2026?
22 gru 2025

Jakie trendy będą kształtowały polski rynek mieszkaniowy w 2026 roku? W jakim kierunku będzie ewoluował sektor? Z jakimi wyzwaniami będzie mierzyć się branża? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Bon senioralny 2026 opóźniony. Dlaczego nie ruszy w styczniu i kiedy może wejść w życie
22 gru 2025

Bon senioralny, zapowiadany jako nowe wsparcie dla osób starszych wymagających opieki, nie ruszy 1 stycznia 2026 r. Projekt ustawy wciąż znajduje się na etapie konsultacji i uzgodnień, a rząd nie zdążył zakończyć prac legislacyjnych. Z nieoficjalnych informacji wynika, że realny termin startu programu może przesunąć się na drugą połowę 2026 r.

Jawność płac - początek zmian 24 grudnia 2025 r. Co naprawdę się zmienia teraz, co za pół roku a co jeszcze później?
22 gru 2025

W Wigilię 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie pierwsze zmiany kodeksu pracy dotyczące przejrzystości wynagrodzeń w procesie rekrutacyjnym. Pracodawcy będą musieli przekazywać kandydatom informację o proponowanym wynagrodzeniu (kwocie lub przedziale) oraz stosować neutralny język w ofertach pracy. Kolejne rozwiązania wynikające z unijnej dyrektywy o równości wynagrodzeń mają zostać wdrożone w prawie krajowym do 7 czerwca 2026 r., przy czym część obowiązków (np. raportowanie) będzie uruchamiana etapami w kolejnych latach.

ZUS: od stycznia świadczenie wspierające dostępne dla wszystkich uprawnionych z niepełnosprawnością
22 gru 2025

Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wspierające, wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób z niepełnosprawnością – tych, które w decyzji wojewódzkiego zespołu uzyskały co najmniej 70 punktów w skali potrzeby wsparcia. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków.

Od stycznia świadczenie wspierające dostępne dla wszystkich uprawnionych z niepełnosprawnością
22 gru 2025

Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wspierające, wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób z niepełnosprawnością – tych, które w decyzji wojewódzkiego zespołu uzyskały co najmniej 70 punktów w skali potrzeby wsparcia. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków.

Bieda w Polsce. Ile osób żyje w skrajnym ubóstwie, a ile poza systemem pomocy?
22 gru 2025

Najnowsze dane pokazują, że w Polsce zmniejszył się zasięg skrajnego ubóstwa, jednak jednocześnie wzrosła liczba osób żyjących poniżej relatywnego poziomu życia. Według danych GUS oraz organizacji społecznych nawet 5 mln Polaków funkcjonuje dziś na granicy wykluczenia ekonomicznego, a ponad milion osób pozostaje poza systemem pomocy społecznej mimo realnej biedy.

ZUS komunikuje: Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób [co, kiedy i dla kogo?]
22 gru 2025

Od 1 stycznia 2026 r. jedno z kluczowych świadczeń wypłacanych przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób niż dotychczas. Co ważne, świadczenie to jest niezależne od innych świadczeń z ZUS, takich jak renta socjalna czy świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków o to świadczenie, a łączna kwota wypłaconych środków wyniosła ponad 7,6 mld zł. W 2026 r. wniosków będzie pewnie więcej.

80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm
22 gru 2025

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych
22 gru 2025

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

pokaż więcej
Proszę czekać...