6,5 mln samochodów przez 20 lat istnienia Fiat Auto Poland

fot. fiat.pl
20 lat temu przedstawiciele polskiego rządu i włoskiego koncernu Fiata podpisali w Bielsku-Białej umowę o powołaniu spółki Fiat Auto Poland. Od tego czasu spółka wyprodukowała w Polsce ponad 6,5 mln samochodów - najwięcej modeli panda, 600, cinquecento oraz 500.

Jak przekonują przedstawiciele Fiata, dzień powołania Fiat Auto Poland to jedna z dwóch najważniejszych dat związanych z obecnością firmy w Polsce. Pierwsza to 1921 r., kiedy w Warszawie położono kamień węgielny pod budowę pierwszej fabryki Fiata poza granicami Włoch. Druga nastąpiła 71 lat później.

28 maja 1992 r. w obecności premiera Jana Olszewskiego i prezesa Grupy Fiat Giovanniego Agnelli minister finansów Andrzej Olechowski i dyrektor generalny Fiata Paolo Cantarella zawarli umowę między Skarbem Państwa, Fabryką Samochodów Małolitrażowych i Fiatem Auto S.p.A. Umowa dotyczyła zawiązania na bazie przejętego kompleksu FSM trzech włosko-polskich spółek akcyjnych: Fiat Auto Poland, Magneti Marelli Poland i Teksid Poland.

Już od chwili utworzenia Fiat Auto Poland kontynuował rozpoczętą w 1973 r. w bielskiej FSM produkcję modelu Fiat 126p, w latach dziewięćdziesiątych odświeżając auto. Równolegle w tyskim zakładzie produkowano model cinquecento. Ostatni, żółty fiat 126p "Maluch Happy End" wyjechał z bielskiej fabryki 22 września 2000 r.

Z czasem gamę produkowanych w Bielsku-Białej i Tychach modeli rozszerzono, najpierw o uno, a potem o sienę i palio weekend. W 1998 r. zadebiutował następca cinquecento - seicento, który produkowany tylko w Polsce był eksportowany na rynki europejskie. W 2003 r. spółka wprowadziła na rynek pandę, która otrzymała prestiżowy tytuł Car of The Year 2004.

Drugim produkowanym przez Fiata Auto Poland samochodem, który zdobył ten tytuł, stał się model 500 wytwarzany w Tychach od 2007 r. Rok później w produkcji pojawił się sportowy abarth 500, również w wersji cabrio. W 2008 r. koncern Forda powierzył też tyskim zakładom wyłączną produkcję nowej generacji modelu ka. W maju ub. roku z linii produkcyjnych Fiat Auto Poland zaczęły zjeżdżać lancie ypsilon nowej generacji.

Obecnie Fiat Auto Poland jest największą spółką grupy Fiata w Polsce. Jest też największym producentem samochodów w Polsce i czołowym krajowym eksporterem (ok. 98 proc. produkcji trafia na rynki prawie 70 krajów świata).

Tyska fabryka Fiat Auto Poland to trzeci najważniejszy - po Włoszech i Brazylii - zakład Fiata na świecie i jeden z największych zakładów produkcyjnych w Europie. W 2011 r. w Tychach powstało łącznie ponad 467 tys. samochodów, co oznacza, że przeciętnie każdego dnia z taśmy zjeżdżało ich ok. 1,8 tys. - kolejny średnio co 44 sekundy.

Od 1992 r. spółka Fiat Auto Poland wyprodukowała 6,5 mln samochodów (4,8 mln na eksport). Najwięcej powstało fiatów panda (ponad 2,1 mln sztuk), 600 (ponad 1,3 mln), cinquecento (1,1 mln) i 500 (blisko 850 tys.). Roczne przychody ze sprzedaży w ub. roku sięgnęły 16,5 mld zł, a wartość eksportu - 13,3 mld zł. W maju tego roku firma zatrudniała ok. 5 tys. osób.

W ciągu 20 lat działalności spółka Fiat Auto Poland zainwestowała w Polsce łącznie blisko 10 mld zł. W latach 2003-2008 dokonano największych inwestycji - montując w Tychach m.in. nowoczesne wyposażenie linii produkcyjnych. Powstały tam nowa lakiernia wodorozcieńczalna i nowa hala montażu samochodów, rozbudowano możliwości produkcyjne spawalni.

Powołanie Fiat Auto Poland w 1992 r. zapoczątkowało rozwój przemysłu motoryzacyjnego w Polsce, spowodowało napływ kapitału ludzkiego i nowoczesnych technologii. Wiele firm branży motoryzacyjnej wokół zakładów w Bielsku-Białej i Tychach umieściło i rozwinęło swoją działalność. Już w 1998 r. firmy polskie stanowiły ok. 75 proc. wszystkich kooperantów Fiat Auto Poland.

Jubileusz 20-lecia istnienia spółka zamierza świętować w mieście, gdzie została powołana do istnienia. Zaplanowanym na 1-3 czerwca uroczystościom 700-lecie założenia Bielska będzie towarzyszyło m.in. miasteczko Fiata.

Wszystkie zmiany prawa w jednym miejscu > www.zmianyprawa.infor.pl

Infor.pl
Poczta Polska dostarczy wszystkim „Poradnik bezpieczeństwa” autorstwa MON, MSWiA i RCB. Mieszkańcy wschodnich województw otrzymają do 15 stycznia 2026 r.
22 gru 2025

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Poczta Polska SA poinformowała, że podpisała umowę z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji na dostarczenie "Poradnika bezpieczeństwa" do wszystkich mieszkańców kraju. Inicjatywa ma na celu zwiększenie świadomości obywateli w zakresie ochrony życia, zdrowia i mienia. Dystrybucja pakietów już się rozpoczęła w województwie lubelskim, podlaskim i warmińsko-mazurskim, a mieszkańcy kolejnych będą systematycznie otrzymywali pakiety po Świętach Bożego Narodzenia oraz na początku stycznia 2026 r.

Co czeka rynek nieruchomości w 2026?
22 gru 2025

Jakie trendy będą kształtowały polski rynek mieszkaniowy w 2026 roku? W jakim kierunku będzie ewoluował sektor? Z jakimi wyzwaniami będzie mierzyć się branża? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Bon senioralny 2026 opóźniony. Dlaczego nie ruszy w styczniu i kiedy może wejść w życie
22 gru 2025

Bon senioralny, zapowiadany jako nowe wsparcie dla osób starszych wymagających opieki, nie ruszy 1 stycznia 2026 r. Projekt ustawy wciąż znajduje się na etapie konsultacji i uzgodnień, a rząd nie zdążył zakończyć prac legislacyjnych. Z nieoficjalnych informacji wynika, że realny termin startu programu może przesunąć się na drugą połowę 2026 r.

Jawność płac - początek zmian 24 grudnia 2025 r. Co naprawdę się zmienia teraz, co za pół roku a co jeszcze później?
22 gru 2025

W Wigilię 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie pierwsze zmiany kodeksu pracy dotyczące przejrzystości wynagrodzeń w procesie rekrutacyjnym. Pracodawcy będą musieli przekazywać kandydatom informację o proponowanym wynagrodzeniu (kwocie lub przedziale) oraz stosować neutralny język w ofertach pracy. Kolejne rozwiązania wynikające z unijnej dyrektywy o równości wynagrodzeń mają zostać wdrożone w prawie krajowym do 7 czerwca 2026 r., przy czym część obowiązków (np. raportowanie) będzie uruchamiana etapami w kolejnych latach.

ZUS: od stycznia świadczenie wspierające dostępne dla wszystkich uprawnionych z niepełnosprawnością
22 gru 2025

Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wspierające, wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób z niepełnosprawnością – tych, które w decyzji wojewódzkiego zespołu uzyskały co najmniej 70 punktów w skali potrzeby wsparcia. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków.

Od stycznia świadczenie wspierające dostępne dla wszystkich uprawnionych z niepełnosprawnością
22 gru 2025

Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wspierające, wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób z niepełnosprawnością – tych, które w decyzji wojewódzkiego zespołu uzyskały co najmniej 70 punktów w skali potrzeby wsparcia. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków.

Bieda w Polsce. Ile osób żyje w skrajnym ubóstwie, a ile poza systemem pomocy?
22 gru 2025

Najnowsze dane pokazują, że w Polsce zmniejszył się zasięg skrajnego ubóstwa, jednak jednocześnie wzrosła liczba osób żyjących poniżej relatywnego poziomu życia. Według danych GUS oraz organizacji społecznych nawet 5 mln Polaków funkcjonuje dziś na granicy wykluczenia ekonomicznego, a ponad milion osób pozostaje poza systemem pomocy społecznej mimo realnej biedy.

ZUS komunikuje: Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób [co, kiedy i dla kogo?]
22 gru 2025

Od 1 stycznia 2026 r. jedno z kluczowych świadczeń wypłacanych przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób niż dotychczas. Co ważne, świadczenie to jest niezależne od innych świadczeń z ZUS, takich jak renta socjalna czy świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków o to świadczenie, a łączna kwota wypłaconych środków wyniosła ponad 7,6 mld zł. W 2026 r. wniosków będzie pewnie więcej.

80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm
22 gru 2025

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych
22 gru 2025

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

pokaż więcej
Proszę czekać...