Szykany w biurze

Sylwia Szykuła
rozwiń więcej
inforCMS
Dobra atmosfera w pracy zawsze dodaje sił do działania. Są jednak sytuacje, w których stajemy się ofiarami nękania, szykan i pomówień. Zastanówmy się jak sobie z tymi przykrymi zjawiskami radzić.

Nękanie w miejscu pracy może przybierać wiele form. Na szczęście zwykle objawia się z pozoru niegroźnymi, choć męczącymi zachowaniami, takimi jak gadulstwo, nieustanne prośby o pomoc, obarczanie innych własnymi problemami, nadmierne spoufalanie się. Może jednak przybierać formy znacznie bardziej nieprzyjemne, które objawiają się szykanami, pomawianiem, obrażaniem, plotkowaniem, docinkami, zachowaniami o podtekście seksualnym, wywoływaniem konfliktów między ofiarą a otoczeniem.

Nękanie wiąże się z naruszaniem warunków pracy (ciągła krytyka pracy, zadania wyższe lub niższe od kompetencji), odmową komunikacji oraz izolacją (wyłączenie ze spotkań, ignorowanie, niezauważanie), niszczeniem godności (pogarda, kpina), przemocą werbalną, fizyczną i seksualną.

Nękanie ma zwykle postać wyrafinowaną, która niszczy pracownika, ale jest trudna do zauważenia przez otoczenie, a co gorsze - do udowodnienia. Ten rodzaj gnębienia ludzi w pracy określa się mianem mobbingu. Oto kilka definicji tego zjawiska:

•  „Nadużycia, przejawiające się w formie słów, aktów, gestów czy pism, godzących w osobowość, integralność fizyczną i psychiczną osoby, stanowiąc groźbę dla jej zatrudnienia i wpływając na pogorszenie atmosfery w pracy” (M. F. Hirigoyen).

•  „To wyjątkowo nieracjonalny sposób pozbywania się ludzi, a wiąże się z osobistymi problemami, które agresor odreagowuje w pracy” (T. Klonowicz).

•  „To moralne nękanie, złośliwe docinki, to zamach na podstawowe prawa ludzkie, zawyżone wymagania, manipulowanie zachowaniami, szykany, konfliktowanie współpracowników, preparowanie kłamliwych dokumentów, pisanie anonimów, przeszkadzanie w wykonywaniu obowiązków zawodowych, a także plotki” (B. Grabowska).

Badania nad nękaniem psychicznym w miejscu pracy rozpoczęto w Szwecji, w związku z terrorem psychicznym stosowanym wobec niektórych pracowników w instytucjach gospodarczych i ze zmianami prawa pracowniczego. Wynika z nich, że molestowanie psychiczne pogarsza atmosferę pracy, obniża jej efektywność i wydajność. Przyczyny nękania wynikają głównie z zawiści, zazdrości, braku kompetentnych szefów, nieodpowiednich metod zarządzania.

Nękanie horyzontalne

Omawiając negatywne zachowania w miejscu pracy, zazwyczaj mówi się o relacji szef kontra podwładny. Sytuacji dręczenia wertykalnego (kiedy przełożony nęka pracownika) jest bardzo wiele, ale nie można pominąć równie częstego molestowania horyzontalnego, czyli pochodzącego od współpracowników. Przyczyn takich zachowań można upatrywać w rywalizacji pracowników w celu otrzymania stanowiska lub awansu.

Wyobraź sobie sytuację - otrzymujesz pracę na stanowisku asystentki zarządu. Otrzymujesz narzędzia pracy oraz informację, że koleżanka z biurka obok wdroży cię w obowiązki. Dni mijają, a ty nie otrzymujesz żadnych instrukcji. Pytasz, lecz ciągle słyszysz, że koleżanka nie ma czasu. Odczuwasz wrogą atmosferę, a próby rozmowy kończą się agresywnymi zachowaniami koleżanki.

I kolejna sytuacja - ty i kolega pracujecie na stanowiskach specjalistycznych. Zwolniło się stanowisko kierownicze i wiesz, że lepszego z was czeka awans. Nie chcesz, aby praca stanęła na przeszkodzie waszemu koleżeństwu, jednak stosunki między wami z dnia na dzień zaczynają się pogarszać. Czujesz, że rośnie brak zaufania. Mimo żartów i niezobowiązujących rozmów wiesz, że coś złego się dzieje. Wasze interesy wykluczają się. Celem kolegi staje się pokazanie - „jestem lepszy!” i wiesz, że dąży do osiągnięcia awansu za wszelką cenę. Nagle współpracownicy zaczynają dziwnie na ciebie patrzyć, dowiadujesz się, że na twój temat krążą dziwne plotki. Pracodawca częściej zauważa twoje błędy i pyta o sytuacje, które niekoniecznie miały miejsce. Wiara we własne możliwości zmniejsza się, a samoocena radykalnie spada. Co się dzieje? Czyżby twój kolega rozpoczął działania w celu wykluczenia cię z firmy? Co robić? Jak się bronić?

Gdzie po pomoc?

Poniżej kilka propozycji rozwiązania problemów.

Rozmowa - warto poszukać pomocy u osób trzecich, ponieważ potrafią one ocenić możliwości działania. Można się spotkać z psychoterapeutą czy adwokatem, bowiem takie osoby prawdopodobnie już wcześniej spotkały się z podobnymi zdarzeniami i będą wiedziały, jakie kroki należy podjąć. Ponadto, obecność osoby trzeciej to większe prawdopodobieństwo udowodnienia winy agresorowi w przypadku konieczności rozpraw sądowych (rola świadka). Psycholog lub psychiatra powinien wysłuchać, udzielić wskazówek jak należy postępować (robić zapiski, zbierać dowody) oraz doradzić, gdzie można się zgłosić w celu rozwiązania sytuacji. Może zalecić farmakologię lub w trudnych przypadkach - zwolnienie z pracy. Muszą być to jednak decyzje rozważne i przemyślane.

Stowarzyszenia i organizacje - jest coraz więcej organizacji, które zajmują się tymi problemami: Ogólnopolskie Stowarzyszenie Antymobbingowe, Krajowe Stowarzyszenie Antymobbingowe, Stowarzyszenie Antymobbingowe Barbary Grabowskiej (adresy w Internecie - porady telefoniczne, korespondencja, a także spotkania) oraz działające w wielu miastach Biura Porad Obywatelskich. Dobre miejsce, aby uzyskać poradę to specjaliści, którzy krok po kroku przedstawią plan działania. To także świadomość, że nie jesteś sama: www.mobbing.most.org.pl; www.mobbing.gd.pl; ww.zbpo.org.pl

Państwowa Inspekcja Pracy - w wielu firmach nie ma związków zawodowych ani osób, z którymi można porozmawiać o tym co dzieje się w biurze. Wówczas pomocą służy PIP, gdzie uzyskać można bezpłatne porady prawne (osobiście, telefonicznie lub e-mailowo), a także gdzie zgłosić wszelkie naruszenia warunków pracy - www.pip.gov.pl

Związki Zawodowe - te organizacje mają za zadanie bronić praw pracowniczych. Czasem jednak nie ma w nich świadomości istnienia mobbingu. Warto jednak spróbować.

HR Manager - duże organizacje, jak banki czy zakłady przemysłowe zatrudniają HR Managerów. Osoby te odpowiedzialne są za tworzenie systemów motywacyjnych pracowników, oceny pracownicze, badanie kultury organizacyjnej, a także rozwiązywanie problemów pracowniczych. Warto udać się do HR-owca, przedstawić swoją sytuację i wspólnie poszukać rozwiązania. Rodzi to jednak pewne niebezpieczeństwo - nie zawsze wiemy, na ile możemy zaufać osobie z firmy lub na ile jest ona związana z człowiekiem, na którego składamy skargę.

Lekarz - powinien zauważyć związek pogorszenia stanu zdrowia z sytuacją w miejscu pracy. Zwolnienie lekarskie wyciszy jednak problem przez krótki okres, lecz go nie rozwiąże. Istnieje też niebezpieczeństwo, że osoba dręczona uznana zostanie za chorą psychicznie, a proces szykanowania pogłębi się po jej powrocie do firmy.

Zapobieganie aktom agresji

Nie można całkowicie powstrzymać nękania w miejscu pracy, a jedynie próbować tym zjawiskom zapobiegać. Pierwszym krokiem jest natychmiastowe rozwiązanie problemu. Przełam lęk przed otwartym konfliktem - wyjaśnienie pozwoli na konstruktywne wnioski. Szanowanie innych jest możliwe, jeśli szanujesz siebie. Sama więc powinnaś powstrzymywać się przed plotkami i kłamstwem, i demaskować od razu wszelkie nieetyczne i naganne zachowania w grupie. Nie bądź zbyt otwarta i nie ujawniaj osobistych problemów czy planów zawodowych. Nie bądź zazdrosna, gniewna, agresywna. Twórz miłą atmosferę, która sprzyja pracy.

Sylwia Szykuła

Infor.pl
Dyrektywa azylowa UE. Obowiązek stworzenia migrantom odpowiednich i porównywalnych warunków życia we wszystkich państwach członkowskich
17 cze 2024

Od 11 czerwca 2024 r. obowiązuje tzw. Dyrektywa azylowa Parlamentu Europejskiego i Rady UE, która stanowi część tzw. paktu migracyjnego. Co wynika z tej dyrektywy? Jakie obowiązki są nałożone na państwa członkowskie? Kiedy przepisy tej dyrektywy mają być implementowane do prawa poszczególnych państw Unii Europejskiej?

Zasiłek pogrzebowy w 2024 i 2025 r. Ile wynosi?
17 cze 2024

Czy kwota zasiłku pogrzebowego zostanie podwyższona? Ile obecnie wynosi zasiłek i komu przysługuje?

Pakt migracyjny UE 2024. Jakie nowe przepisy zostały przyjęte? Kiedy wejdą w życie?
17 cze 2024

W dniu 14 maja 2024 r. Rada Unii Europejskiej przyjęła istotną reformę europejskiego systemu azylowo-migracyjnego (tzw. pakt o migracji i azylu). Reforma ta to w szczególności 10 nowych aktów prawnych, które zmieniają gruntownie unijne przepisy dotyczące zarządzania azylem politycznym i migracją.

Stracił 160 tys. zł, bo uwierzył w zysk z inwestycji w kryptowaluty
17 cze 2024

Stracił 160 tys. zł po tym, jak uwierzył oszustom, że dostanie zaległe pieniądze, które miały pochodzić z wcześniejszych inwestycji w kryptowaluty. 59-letni mieszkaniec powiatu augustowskiego kontaktował się z oszustami kilka miesięcy.

Są już propozycje nowych definicji budynku i budowli, na potrzeby podatkowe. Jest temat garaży wielostanowiskowych
17 cze 2024

Mamy już propozycje nowych definicji budynku i budowli oraz rozwiązanie kwestii opodatkowania garaży wielostanowiskowych. Zmiany zawiera projekt nowelizacji ustawy o podatku rolnym i innych ustaw, który został właśnie opublikowany na stronach rządowych.

NSA: Rencista składa wniosek o świadczenie pielęgnacyjne
17 cze 2024

NSA: Osoba mająca prawo do świadczenia pielęgnacyjnego i jednocześnie renty musi wybrać jedno z tych świadczeń. Nie może pobierać obu. Wydaje się to logiczne. Ale rencista postanowił, że pokona system. I będzie miał rentę i świadczenie pielęgnacyjne. Jak to chciał zrobić?

Jak obliczyć ile dni urlopu się należy?
17 cze 2024

Każdy pracownik ma prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu wypoczynkowego. Liczbę przysługujących dni urlopu ustala się zależności od stażu pracy pracownika.

Ponad 1700 zł dla rodziców z wielodzietnych rodzin. Sprawdź, komu przysługuje świadczenie
17 cze 2024

Ponad 1700 zł dla rodziców z wielodzietnych rodzin. Celem zapewnienie dochodu osobom, które zrezygnowały z zatrudnienia. Maksymalna wysokość odpowiada najniższej emeryturze.

Czy opłaca się przejść na emeryturę w czerwcu?
17 cze 2024
Czy opłaca się przejść na emeryturę w czerwcu? Zdecydowanie nie, chodzi o roczną waloryzację. Chociaż w tym roku jest rekordowa, dobrze jest poczekać z przejściem na emeryturę przed czerwcem czy w lipcu i kolejnych miesiącach.
Przedsiębiorca wydaje pieniądze na edukację i szkolenia. Kiedy może te wydatki zaliczyć do kosztów podatkowych firmy?
17 cze 2024

Czy przedsiębiorca może zaliczyć różnoraki wydatki edukacyjne i szkoleniowe do kosztów uzyskania przychodów? Przedsiębiorca może bowiem podjąć naukę w celu rozpoczęcia wykonywania określonej działalności gospodarczej lub zdobycia przewagi konkurencyjnej w ramach już wykonywanej. Nierzadko również dochodzi do otwierania nowej gałęzi prowadzonej działalności. Idąc tym samym tropem można spotkać się ze szkoleniami dla pracowników oraz współpracowników, które mogą okazać się korzystniejszym rozwiązaniem niż poszukiwanie nowych specjalistów. Co na ten temat sądzą organy podatkowe?

pokaż więcej
Proszę czekać...